[slr]Vlekken op foto's

Pagina: 1
Acties:

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11
Ik heb mijn oude Praktica MTL3 spiegelreflex een tijd terug van zolder gehaald, maar ik kijrg vlekken op foto's

Zie voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolzero.info/users/~Koen/upload/files/foto.jpg

De vlekken zijn grote strepen die wat lichter zijn afgedrukt, en staan verspreid over de foto, niet alleen links, maar ook meer naar rechts.
Het is echter niet bij alle foto's, bij enkele rolletjes is het op 50% van de foto's, en andere keer maar eenmaal. Rolletjes die ik gebruik zijn over het algemeen Hema, maar met Kodak kreeg ik hetzelfde effect.

Is hier een verklaring voor, zodat ik het misschien kan oplossen?

• dijkp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06-2024

dijkp

STATUS * , STOP

Het lijkt er op dat je camera "licht lekt" Ik heb zelf een mtl5 gehad met het zelfde probleem.

Tandem rulez.... IBM s*cks

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Is dit op de afdruk? :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Welke afdrukcentrale gebruik je? Ik kan zo 1-2-3 niet een reden bedenken hoe een cam zulke banen kriskras over de foto kan veroorzaken :?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het lijkt er op dat je camera "licht lekt"
Mee eens. Lijkt me een afdichtingsprobleem aan de achterzijde van de body.

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11
zowel negatief als de afdruk.

Het zit op afdrukken bij zowel verschillende afdrukcentrales.

Een lichtlek, dat zal dan waarschijnlijk bij het scharnier zitten waar de achterkant opendraait..!??

Verklaard ook wel waarom het niet op alle foto's is, met snel doordraaien zou je er dus minder last van moeten hebben...

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

koraks schreef op 23 maart 2004 @ 12:27:
[...]

Mee eens. Lijkt me een afdichtingsprobleem aan de achterzijde van de body.
Ook ik sluit me hier volledig bij aan. :)

Je kunt het testen door serie foto's te maken met je lensdop op je objectief. (wel zorgen dat er geen andere mensen in de buurt zijn, die gaan je vast uitlachen ;) ). Doe dit in de volle zon of ergens anders met veel licht en wacht ook even voordat je de volgende "foto" maakt, dan heeft het leklicht meer tijd om op je film in te werken.

Great minds think alike!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een lichtlek, dat zal dan waarschijnlijk bij het scharnier zitten waar de achterkant opendraait..!??
Jep, komt vrij regelmatig voor, goeie kans dat het dat is. Overigens is de in de post hierboven beschreven testprocedure dé manier om erachter te komen of dit het probleem is.
Verklaard ook wel waarom het niet op alle foto's is, met snel doordraaien zou je er dus minder last van moeten hebben...
Inderdaad, good thinking, Watson ;)
Pagina: 1