I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!
Verwijderd
Ok warmte stijgt op, maar niet met zulke hoge snelheden dat er ooit een limiet bereikt kan worden.
De limiet van warmte hangt van de materie af.
beweging (van atomen) is toch energie ?
I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!
'warmte' stijgt niet op, het is alleen toevallig zo dat warme lucht een lagere dichtheid heeft dan koude lucht. dus stijgt warme lucht op aarde op.Op zaterdag 16 december 2000 18:55 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
Warmte is energie, dat is wat anders dan beweging.
Ok warmte stijgt op, maar niet met zulke hoge snelheden dat er ooit een limiet bereikt kan worden.
De limiet van warmte hangt van de materie af.
maar de snelheid van dit opstijgen heeft natuurlijk helemaal niks te maken met de lichtsnelheid en een limiet voor warmte.
het is wel degelijk zo dat warmte energie is, die zich uit als beweging (trilling) van atomen.
bij het absolute nulpunt zouden de atomen helemaal niet meer trillen.
ik weet niet bij welke temperatuur de deeltjes trillen met de lichtsnelheid, maar misschien dat bij dat soort temeraturen helemaal geen materie kan bestaan?
Verwijderd
Verwijderd
Dat bedoelde ikOp zaterdag 16 december 2000 19:09 schreef aatos het volgende:
[..]
'warmte' stijgt niet op, het is alleen toevallig zo dat warme lucht een lagere dichtheid heeft dan koude lucht. dus stijgt warme lucht op aarde op.
Verwijderd
Bij "normale" snelheden is kinetische energie recht evenredig met snelheid. Maar naarmate de snelheid toeneemt, gaan relativistische effecten een rol spelen. maw: naarmate de snelheid de lichtsnelheid benadert, gaat het steeds meer energie kosten om die snelheid verder op te voeren, en om de lichtsnelheid te bereiken heb je oneindige energie nodig.
De hoeveelheid energie die je een deeltje kan meegeven, dus de temperatuur, heeft dus geen grens, want die is afhankelijk van de kinetische energie en niet van de snelheid
Verwijderd
Omdat die atomen niet sneller dan c kunnen trillen (zelfs niet precies op c), zal er dus een grens zijn, tot waar de temperatuur kan komen. Wat er met de rest van de kinetische energie gebeurt is met een raadsel.
btw, hoe zit het met de relatie tussen warmte en licht? Licht was toch warmte? Of was warmte licht? Of is warmte alleen een bijkomstigheid van licht?
Het is de vraag of er aan een grens zit aan de snelheid waarmee deeltjes met massa kunnen oscilleren. Het antwoord hierop is volgens mij "ja". Dat is namelijk de lichtsnelheid, maar CP heeft gelijk : De massa neemt ook naar oneindig toe; Gevolg : De kinetische energie van een deeltje kan theoretisch oneindig groot zijn.
Dan rest mij nog de vraag hoe je temperatuur wilt definieren; Is temperatuur gelinkt aan de kinetische energie of aan de oscillerende beweging?
Aangezien de kinetische energie van een oscillerend deeltje over langere periode gemeten precies 0 is (het deeltje verplaatst zich netto immers niet) dan zou je zeggen dat temperatuur het gevolg is van een specifiekere vorm van energie nl. trillings energie.
Maar ja, ik ben wel moe... dus...
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
of zie ik dat nou verkeerd, want ik ben geen natuurkundige
Verwijderd
Het begrip versnelling is hier niet aan de orde. Temperatuur kan wel oneindig hoog zijn omdat zoals Captain Protn al opmerkte, de temperatuur evenredig is met de kinetische energie van een deeltje.in principe komt het dus op het volgende neer, snelheid is eindig maar versnelling niet, waardoor de temperatuur dus oneindig hoog kan zijn.
of zie ik dat nou verkeerd, want ik ben geen natuurkundige
Deze kinetische energie, die afhankelijk is van zijn massa en zijn snelheid, kan oneindig groot worden.
Zijn snelheid kan niet groter worden dan de lichtsnelheid, maar dergelijk hoge snelheden neemt de massa van een deeltje toe! En dus ook zijn kinetische energie. Hoe dichter het deeltje bij de lichtsnelheid komt des te groter wordt zijn massa (exponentieel!)
Verwijderd
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Ik ben toch zeker niet onbekend met deze formule, maar wat doet in godesnaam het teken gamma erin?Jongens, misschien ben ik heel dom, maar wie is er op het idee gekomen dat de massa van een deeltje toe neemt als het sneller wordt? E=gamma m c^2, en dit gaat zeker naar oneindig voor v->c, maar omdat gamma naar oneindig gaat, NIET omdat de massa verandert.
En als je snelheid richting lichtsnelheid gaat, dan wordt je massa toch oneindig groot? Wat is daar nu mis mee?
Verwijderd
Dat snap ik zelfs!En als je snelheid richting lichtsnelheid gaat, dan wordt je massa toch oneindig groot? Wat is daar nu mis mee?
(Nah, ik snap het niet, maar ik geloof het, omdat het bewezen is...)
Gamma is: 1/SQRT(1-v^2/c^2)
Deze formule geeft de hoeveelheid energie van een deeltje aan, namelijk Mc^2 rustenergie en (gamma-1)Mc^2 kinetische energie. Gamma gaat trouwens naar oneindig als v->c, zodat het oneindig veel energie kost om een voorwerp op de lichtsnelheid te laten gaan. Maar volgens mij is het echt niet zo dat zijn massa toe neemt. Dat staat niet in de formule, en dit is 100% zeker weten wel de goede formule.
Volgens mij is het dus gewoon onzin. Of vergis ik mij?
Lord Daemon
en zelf dit schijnt te omzeilen zijn. Wetenschappers hebben een lagere temp weten te bereiken door om het nulpunt heen te gaan ipv erdoor.Op zaterdag 16 december 2000 19:22 schreef Damien het volgende:
Er is al 1 warmte-limiet bekend: 0 Kelvin..... maar dat wisten we al, maar een maximum is er vast ook wel, want om een stof warm te maken, heb je een andere stof nodig, en als je dus de maximum-warmte hebt van de warmst-mogelijke stof hebt, is dat het maximum-limiet, denk ik, maar het klopt vast niet.
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
interessant.. dit kan volgens mij niet. hoe krijg je deeltjes die langzamer bewegen dan stilstand?Op zondag 17 december 2000 18:58 schreef schizofreen het volgende:
[..]
en zelf dit schijnt te omzeilen zijn. Wetenschappers hebben een lagere temp weten te bereiken door om het nulpunt heen te gaan ipv erdoor.
heb je hier wat links van ofzo?
Verwijderd
Nee volgens mij kan dit ook niet.en zelf dit schijnt te omzeilen zijn. Wetenschappers hebben een lagere temp weten te bereiken door om het nulpunt heen te gaan ipv erdoor
LD >>>
Ik heb het even opgezocht, en voor relativistische massa geldt:Maar volgens mij is het echt niet zo dat zijn massa toe neemt.
m = m0 / sgrt(1-v^2 -c^2)
Dus massa gaatr wel degelijk naar oneindig.
Wordt dit niet gewoon relativistische massa genoemd omdat je dan je oude impuls formuletjes kan gebruiken?
Lord Daemon
Verwijderd
Ik moet eerlij kzeggen dat ik niet bekend ben met als gravitonen, ik heb er wel eens van gehoord maar er nooit iets in een studieboek over gelezen.
Ik weet alleen dat normale materie met een normale rustmassa meer massa krijgt bij hogere snelheden. Dit is uiteraard verwaarloosbaar bij lage snelheden, maar bij hoge dus niet meer. Dit is ook de reden dat een deeltje steeds meer energie nodig heeft om te versnellen. En daarom nooit de lichtsnelheid kan halen.
Of een deeltje met hogere snelheid ook daadwerkelijk een andere wisselwerking krijgt met andere deeltjes door zijn toenemende massa weet ik niet. Misschien wel. Ik kan op een gebied toch niet veel meer dan bewezen zaken aannemen.
Doe jij geen natuurkunde? Zou je het neit eens kunenn navragen/opzoeken?
"Soms wordt ook wel eens een 'snelheidsafhankelijke massa' ingevoerd via m~(v)=gamma*m. In termen hiervan kunnen we de bovenstaande uitdrukkingen eenvoudiger schrijven als E=m~(v)*c^2 en p=m~(v)*v. In woorden betekent dit dat de klassieke uitdrukking voor de impuls nog steeds geldig is, maar dat de massa van het voorwerp steeds groter wordt naar mate de snelheid toeneemt. Intuitief geeft dit misschien een 'verklaring' waarom het niet mogelijk is om een massief voorwerp te versnellen tot voorbij de lichtsnelheid, want dan wordt het voorwerp oneindig zwaar. Wij zullen hier echter niet verder op ingaan, omdat een dergelijke herdefinitie van de massa in de praktijk niet zeer nuttig blijkt te zijn."
- Inleiding tot de Speciale Relativiteitstheorie, E.P.Verlinde (Mijn collegedictaat van vorig jaar.)
Het is dus inderdaad een herdefinitie van massa. De echte massa is wel degelijk constant.
Lord Daemon
Verwijderd
daar heb je oneindige energie voor nodig, en kan dus niet.Deze kinetische energie, die afhankelijk is van zijn massa en zijn snelheid, kan oneindig groot worden.
Wat die massa betreft, als een auto bv al rijdt, en je wilt hem nog een extra zetje geven, moet je al even snel gaan als de auto op dat moment en dan nog een duw geven.
Hij zal er dan weinig of niets van merken.
Als ie stil zou staan, zou ie het wel wel merken.
Dit is dus weer een voorbeeld die te verklaren is door de formule...
Als het btw erg heet wordt, ontstaat er toch fusie van deeltjes zoals in de zon?
Kan een deeltje nog meer kinetische energie aan voordat dit gebeurd?
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
ja. maar dat is vrij eenvoudig te voorkomen door 1 deeltje te nemen. Fuseert een beetje lastig...Als het btw erg heet wordt, ontstaat er toch fusie van deeltjes zoals in de zon?
Verwijderd
Je kan natuurlijk ook een deeltje op een adnere manier versnellen. Bv door een geladen deeltje in een magneetveld in te brengen.Wat die massa betreft, als een auto bv al rijdt, en je wilt hem nog een extra zetje geven, moet je al even snel gaan als de auto op dat moment en dan nog een duw geven.
Hoe zit het in de zon? hoe groter hij zou zijn, hoe warmer het erbinnen is, of krijg je een punt waarop het te warm is en alle energie MOET ontsnappen de ruimte in(of iets anders)?
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
Wanneer een zo'n opbrandt en zijn zwaartekracht wordt kleiner dan kan hij op gaan zwelllen (rode reus).
En het is niet zo dat kernfusie een magisch punt is ofzo hoor. Temperaturen kunnen best hoger worden. Maar waneer bepaalde deeltjes botsen met een sneheid die groter is dan snelheid v, dan zullen ze bepaalde afstotende krachten overwinnen en fuseren. Hier weet ik ook het fijnen het fijne overigens niet van hoor.
Met alle respect, maar je overdrijft een beetje. Dat jij nu toevallig natuurkunde studeert is heel leuk, en ik snap dat je enthousiast bent, maar ik vind het een beetje flauw om ons om de oren te gaan slaan met kennis die je zelf ook maar net 5 minuten geleden hebt verworven...
Zeker omdat het, zoals je zelf toegeeft, niet fout is wat ze zeggen, ze hanteren gewoon een andere definitie van massa...
Jij definieert massa aan de hand van het aantal gravitonen (btw, graviton is nog steeds niet aangetoond) dat een deeltje uitzend, wij definieren massa aan de hand van de traagheid van een deeltje. En onze definitie is niet minder geldig dan de jouwe, en met onze definitie neemt massa wel degelijk toe.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Huh? Ik had die kennis inderdaad pas 5 minuten verworven, maar mag ik 'm daarom niet posten? Het is niet alsof ik niet liet merken dat ik het zelf ook niet wist, of dat ik zeg dat jullie stom zijn of zo..Met alle respect, maar je overdrijft een beetje. Dat jij nu toevallig natuurkunde studeert is heel leuk, en ik snap dat je enthousiast bent, maar ik vind het een beetje flauw om ons om de oren te gaan slaan met kennis die je zelf ook maar net 5 minuten geleden hebt verworven...
Maar mijn def. maakt geen gebruik van gravitonen, maar van aantrekkingskracht. Wat jij krijgt is een deeltje met een oneindige massa dat nauwelijks andere deeltjes met massa aantrekt. Dat is een beetje vreemd, en houdt een herdefinitie van massa in. Let wel 'her', want het is niet gelijk aan de oorspronkelijke definitie van massa. Dus kan je het beter niet gebruiken lijkt mij.
Lord Daemon
Verwijderd
Maar zelfs in een kompleet vacuum ontstaan er "spontaan" deeltjes.
(is kompleet nu met een c of een k ? )
Verwijderd
Een mooie plaats om zo'n experiment te doen si een een deeltjesversneller. Ze hebben een deeltje zo wel eens versneld tot iets van 0,99999999999 maal de lichtsnelheid!
Tja, dat niet raken wordt toch moeilijk he...
Maar theoretisch kan het.
Verwijderd
Verwijderd
Maar toch lijkt het me lastiger dan het lijkt...En er heerst een zeer hoog vauüm
Verwijderd
Een echt grote deeltjesversneller is ook alles behalve eenvoudig. Zeer dure installaties die enorm groot zijn. Paar km in doorsnede!Maar toch lijkt het me lastiger dan het lijkt...
Maar kleine eenvoudige deeltjes versnellers zijn niet eens zo moeilijk te maken volgens mij. De deeltjes krijgen alleen niet zo'n hoge snelheid.
Verwijderd
een paar kilometer?!!? zeg maar gerust 80 of meerOp zaterdag 23 december 2000 19:42 schreef Apoc2 het volgende:
[..]
Een echt grote deeltjesversneller is ook alles behalve eenvoudig. Zeer dure installaties die enorm groot zijn. Paar km in doorsnede!
Maar kleine eenvoudige deeltjes versnellers zijn niet eens zo moeilijk te maken volgens mij. De deeltjes krijgen alleen niet zo'n hoge snelheid.
Verwijderd
Ze zijn er in alle maten. Van 15 cm doorsnee tot wellicht 80 km.een paar kilometer?!!? zeg maar gerust 80 of meer
Maar ik had het over dat het tegen geen ander deeltje aanknalt. Dit is weer een kwestie van gokken, misschien meer hopen dat dit niet het geval zal zijn.
Verwijderd