Toon posts:

Verschil linear en circulair pol.filter

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een circulair en een linear polarisatiefilter? En jullie spreken allemaal over f-stops verlies wat bedoelen jullie hiermee??

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/polarizer.htm
http://www.photofilter.com/cir_lin.html

Het verlies waarover gesproken wordt is het lichtverlies. Een stop verlies betekent een halvering van de hoeveelheid licht die op je film/ccd valt, waardoor je of je sluitertijd met 2 dient te vermenigvuldigen, of je diafragmawaarde door 1.4 (wortel 2) te delen (waardoor de lensopening groter wordt). Dus, met de instelling 1/100s en een diafragma van f/4 krijg je evenveel licht als met 1/50s en een diafragma van f/5.6.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx Hillie dat is precies wat ik bedoelde. Ik heb een Fuji S5000 dus dan denk ik dat ik een circulair moet hebben toch?

Verwijderd

als ik het allemaal goed begrepen heb, kan je dit zowizo beter doen als je EEN digitale camera bezit.. (maare, correct me if i'm wrong)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 09:25:
als ik het allemaal goed begrepen heb, kan je dit zowizo beter doen als je EEN digitale camera bezit.. (maare, correct me if i'm wrong)
maakt voor de ccd of film niet uit, het gaat erom dat sommige camera's een systeem voor de AF en lichtmeting gebruiken dat door lineare polarizers in de war geschopt wordt, aangezien deze sensoren op een soortgelijke manier werken.

Daarnaast, op mijn analoge EOS 650 zou ik bijvoorbeeld met een lineare polarizer ook over moeten gaan op manual focus, dus het is niet alleen bij digitale camera's.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 09:37 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zou zelf inderdaad alleen nog voor circulaire polarizers gaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zo'n S5000 kan gerust een lineaire, alleen bij spiegelreflex camera's (analoog en digitaal) zou het problemen _kunnen_ geven met het focus en lichtmeting systeem. Hoe dat precies zit, heb ik me nooit zo in verdiept, ik heb altijd circulair gehad (ook op m'n digitaaltje), dat werkt altijd.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1