[fonts] Office Fonts Licentievorm

Pagina: 1
Acties:

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Topicstarter
Via de search mijn vraag niet echt beantwoord gekregen helaas dus stel ik hem maar even volledig.

Met Office 2000 premium (bijvoorbeeld) wordt er een kleine lading aan fonts meegeïnstalleerd. Deze fonts wil ik niet aan derden verstrekken maar ik wil het font wel gebruiken in het grafische ontwerp van bijvoorbeeld logo's etc.

Is het toegestaan om voor bijvoorbeeld een bedrijfslogo als basis een font te pakken dat met Office is meegeïnstalleerd? In de UELA kan ik weinig hierover vinden, ben benieuwd of dat je wanneer je office aanschaft, de bijgeleverde fonts zondermeer mag gebruiken.

Hier kon ik ook weinig vinden.

Download my music on SoundCloud

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Volgens mij betaal je als je office koopt ook voor het gebruiksrecht van de fonts. Dus dan zul je het ook in logo's mogen gebruiken lijkt me.

Op http://fonts.pagina.nl/ staan ook wel gratis fonts.

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
André schreef op 23 maart 2004 @ 09:07:
Volgens mij betaal je als je office koopt ook voor het gebruiksrecht van de fonts. Dus dan zul je het ook in logo's mogen gebruiken lijkt me.

Op http://fonts.pagina.nl/ staan ook wel gratis fonts.
Het nadeel van gratis fonts is meestal dat je ze niet commerciëel mag gebruiken.

Het gaat mij dus eigenlijk alleen om fonts die meegeïnstalleerd worden met Microsoft producten, aangezien ik daar wel een paar leuke tussen vind zitten :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:08
Hier was laatst ook al een soort verkapte discussie over.. althans, die ging er onder andere over dat ik vond dat als je een bepaald font gebruikt in een logo, (en je er (bijvoorbeeld) contouren van maakt) het geen probleem is, gezien het dan om vormen gaat en niet langer om een daadwerkelijk font.

Heb geen idee of dit ook echt zo is, maar het lijkt mij de meest waarschijnlijke benadering.

Is dit een beetje in de richting die je bedoelt?
Zo ja, dan is bovenstaande ook gelijk mijn standpunt ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

willem169 schreef op 23 maart 2004 @ 09:15:
Hier was laatst ook al een soort verkapte discussie over.. althans, die ging er onder andere over dat ik vond dat als je een bepaald font gebruikt in een logo, (en je er (bijvoorbeeld) contouren van maakt) het geen probleem is, gezien het dan om vormen gaat en niet langer om een daadwerkelijk font.
Maar elke font is toch gewoon een verzameling vormen?

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
In de meeste licenties voor fonts wordt gesproken over de font-software, dus het eigenlijke font.. Verder wordt er niet gerept over rechten die ontleend kunnen worden uit evt. producties die met het font zijn gedaan..

Wanneer je een font koopt bij de designer van dit font dan mag je dit font gewoon in ontwerpen gebruiken, zolang het eigenlijke font-software maar in je eigen bezit blijft en niet doorgegeven kan worden aan derden.

Ben dus benieuwd wat voor licentieovereenkomst er bij de fonts bij Office zit, of dit dezelfde is als wanneer je het font zelf zou kopen.

Het meest logische, en dat ben ik met willem169 eens, is dat je het gewoon mag gebruiken als basis voor een ontwerp, mits het font of het eindresultaat niet de karakteristieke eigenschappen heeft van grafische elementen van een andere designer.

• Willem
Wat je zegt over het eigendomsrecht wat je hebt van de fonts als je Office aanschaft, klopt wel volgens mij. Je betaalt voor software inclusief fonts. Die zijn vrij te gebruiken omdat je er voor betaald hebt, je mag ze alleen niet verkopen/verspreiden/doorspelen aan derden zonder licentie.

Dit lijkt mij het meest logisch, en ik zou verder eerlijk gezegd ook niet weten waar je meer van zulke specifieke informatie zou kunnen vinden. :)

• Willem
Kick O-)

Dit vond ik wel een hele mooie :D

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/font-restriction.gif

Is een manier natuurlijk :)

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 17:35
Binnen de redenatie die TS aangaat, zou je dus ook nooit meer documenten mogen publiceren die je in Word typt. Je verspreid dan ook het font commercieel.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
coelho schreef op 25 maart 2004 @ 13:24:
Binnen de redenatie die TS aangaat, zou je dus ook nooit meer documenten mogen publiceren die je in Word typt. Je verspreid dan ook het font commercieel.
Klopt, hier bestaan licentievoorwaarden voor. Of je moet het onmogelijk maken het font te extracten uit het document.

Pagina: 1