Realistische temperaturen ?

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:12

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hey Tweakertjes ,

gister draaide ik mijn nieuwe systeempje (yeah ! een servertje strax :) ).
Ik had er alleen nog geen harde schijf voor dus ik moest het doen met een "kale" PC zonder kast ook .

Dit is het systeempje :

MSI K7T Pro 2
AMD XP 1700+
256 MB SD-Ram (133)
Coolermaster oem koeler (zat bij mijn thunderbird ooit )
135 Watt Voeding (merkloos)
Aopen GF4 MX 440
Realtek 100/10 Mbit kaartje

Dit alles lag kaal op de grond bij mij (uiteraard op anti-statische folie ) en ik heb het 3 uur achter1 aan laten staan . Uiteraard is alles "underclocked" omdat mijn mobo 100 mhz FSB aankan . Mijn kamertemp. was ongeveer 18/20 graden .

Nu heb ik na 3 uur ff een sneak-peak gedaan en tot mijn grote verbazing stond de temperatuur van de kast op 28 graden . En die van de processor ook !

Zijn dit geen erg onrealistische temperaturen ? (heb gekeken in bios , zelf opmeten zal niet gaan ) . Als dat wel kan zou het dan ook lukken om de processor passief te koelen tzt ?

Wat is jullie advies ? En is de temp. realistisch ?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
als ie idle draaide kan het goed, vooral omdat ie underclocked is.

je draaide hem zonder harde schijf :? dan boot ie niet en issie echt idle, dus kan ie zo koel blijven ja

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 22:34

cdoens

Peugeot-gek

Je zegt dat je alles kaal hebt liggen en toch een case-temp van 28 graden...(?)
Kijk eens waar je case-temp-sensor zit, en of er geen warme lucht overgeblazen wordt...
Verder is 28 graden voor een CPU zeer netjes. Weet niet of je je CPUkoeler ook onderklokt hebt (7 volt?) Anders zou je kunnen proberen om passief te koelen, mede omdat het een server wordt...

Groetjes, Christian.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Als de kasttemp en de processor temp beide op dezelfde waarde staan dan lijkt me ergens iets niet kloppen. De processor wordt immers gekoeld door lucht uit de kast en zou daardoor dus altijd warmer moeten zijn dan de omgevingstemp, tenzij ie zoveel warmte afgeeft dat is met hs erop maar 28 graden wordt.

Ook al heb je 'm ondergeklokt dan lijkt me dit nog wel een extreem lage temp.

Je zou eens aan de heatsink kunnen voelen of dat ook wel klopt die 28 graden. Mocht de sink niet warm zijn dan zou je eens het voltage van de fan omlaag kunnen doen om te zien wat er dan gebeurd. In 1x passief gaan zou ik je in ieder geval niet aanraden.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Ik lees trouwens niets over de VCore. Als die op 1.3 V staat, zou het best wel kunnen kloppen, maar dan nog zal het wel aan de lage kant zijn. Die temp sensors hebben natuurlijk altijd een afwijking (hetzij omhoog, hetzij omlaag) ;).

Voltage omlaag gooien naar < 1.5 V en een heel groot koelblok met een casefan erop gericht @ 7 V should do the trick, maar dan nog goed controleren of de temperatuur niet te hoog wordt, met de hand.

Als je je cpu frituurt hebben we natuurlijk niets aan :P

JayGTeam (213177)

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Thnx voor de snelle replies allemaal :)

VCore = momenteel nog 1,5 geloof ik . Die kon ook niet omlaag worden gehaald ? (misschien eerst bios-update ? ) . En de volts van de fan moet ik nog ff opzoeken :)

Passief koelen is ook een pre. voor later :)

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
cdoens schreef op 23 maart 2004 @ 09:34:
Je zegt dat je alles kaal hebt liggen en toch een case-temp van 28 graden...(?)
Kijk eens waar je case-temp-sensor zit, en of er geen warme lucht overgeblazen wordt...
Verder is 28 graden voor een CPU zeer netjes. Weet niet of je je CPUkoeler ook onderklokt hebt (7 volt?) Anders zou je kunnen proberen om passief te koelen, mede omdat het een server wordt...

Groetjes, Christian.
Ik heb met mijn AMD3000+ een case-temp van 22-23C zonder extra koeler... CPU onder zware stress 39-40C.

specs

• Bernd
  • Laatst online: 15-08-2022
Aangezien je setup niet in een case zat toen je 'em proef-draaide, en er geen hdd aan zat, kun je er vanuit gaan dat je cpu temp sowiezo wel wat hoger zal zijn als ie in kast en met aangesloten hdd zit. Helemaal realistisch is het dus niet.

Frogstar#2151

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:28
de k7t pro 2 kan gewoon fsb 133 aan ????

ik heb in een andere pc een amd 1600+ (133 fsb) op die mobo zitten en dat werkt gewoon hoor

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 22:24

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

volgens mij is dat de pro 2a (niet nagezocht) die 133 fsb aan kan.

BTW, een voeding van 135 W, is dat niet errug weinig?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Dr Nix schreef op 23 maart 2004 @ 21:36:
volgens mij is dat de pro 2a (niet nagezocht) die 133 fsb aan kan.

BTW, een voeding van 135 W, is dat niet errug weinig?
Jah klopt allebei . De 2a kan 133 aan , de pro 2 slechts 100 .

En 135 watt was de enige voeding die ik nog even zo liggen had , dus ik dacht , ik test ff oftie het aan kan :) .

De PC temperatuur was laatste keer testen na ongeveer 3 uur compleet idle staan rond de 20 graden . De Processor werd 28 graden . Nette temperaturen dus dacht ik zo :D

Ik kan de voltages echter niet verlagen . Misschien nieuwe bios-update .

Denken jullie dat dit systeem passief te koelen valt ? Of met een grote 120 MM fan die shuin op de heatsink blaast ?

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:08
Ik heb datzelfde mobo gehad, volgens mij kon je daarop tot max. 0.2 v boven het maximum van de proc komen. Ik heb toen de proc gemod naar een andere standaard om toch nog op 2v te komen, misschien geld voor underclocken hetzelfde. Mij staat iets bij van een minimum van 1.35, maar daar ben ik niet zeker van (manual??). Dus misschien dattie met een paar streepjes op de proc nog wat zuiniger kan ;)

En als het toch een server wordt is het misschien een idee om een zo zuinig mogelijke videokaart te gebruiken, een of andere s3 kaart lijkt me zuiniger dan een GF4. En wie weet red je het dan net met 135w, zou wel netjes zijn iig, xp op 135w voeding :P

Edit:
CPU Vcore Select Default, 1.3v - 1.7v at 0.025v intervals

Dus als je je proc een lager standaard voltage weet te geven dan kan je tot 1.3 zakken :) . Veel succes!

[ Voor 17% gewijzigd door ReallyStupidGuy op 24-03-2004 13:22 ]

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
ReallyStupidGuy schreef op 24 maart 2004 @ 13:16:
Ik heb datzelfde mobo gehad, volgens mij kon je daarop tot max. 0.2 v boven het maximum van de proc komen. Ik heb toen de proc gemod naar een andere standaard om toch nog op 2v te komen, misschien geld voor underclocken hetzelfde. Mij staat iets bij van een minimum van 1.35, maar daar ben ik niet zeker van (manual??). Dus misschien dattie met een paar streepjes op de proc nog wat zuiniger kan ;)

En als het toch een server wordt is het misschien een idee om een zo zuinig mogelijke videokaart te gebruiken, een of andere s3 kaart lijkt me zuiniger dan een GF4. En wie weet red je het dan net met 135w, zou wel netjes zijn iig, xp op 135w voeding :P

Edit:
CPU Vcore Select Default, 1.3v - 1.7v at 0.025v intervals

Dus als je je proc een lager standaard voltage weet te geven dan kan je tot 1.3 zakken :) . Veel succes!
Thnx man :D

Het moet lukken hoor , en ik heh ook nog een reserve vid-kaartje (vanta) dus misschien die ff erin proppen :) .

Scheelt het qua videokaarten echt ZO veel dan ? En btw .... de voltages kreeg ik niet omhoog of omlaag , dus idd maybe ff biosje vernieuwen . En de processor modden zie ik niet echt zitten (underclocked istie al zat blijkbaar ) . Ik ga ff proberen om um geleidelijk aan toch passief te gaan koelen .

Heeft er iemand nog een advies voor een heatsink ? Ik denk namelijk zelf dat ik de huidige koeler om kan bouwen (tis een oem-koeler voor een TB1200) door de fan eraf te halen en die op een afstandje te laten blazen .

En dan met een rheobus de fans regelen zou mooi zat zijn .

Ik ga mijn eigen kast(je) bouwen met die apparatuur erin en genoeg airflow om alles koud te houden ook nog :) .

Iig bedankt voor de tips e.d.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

thank god heb ik een losse externe tempsensor, dus als ik twijfel of temps wel kloppen steek ik deze onder de heatsink :)

en ik baal dat ik m'n Vcore niet lager mag zetten van m'n mobo :(

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1