Hallo, wij hebben hier een discussie over hoe mijn proc koeler nou is doorgebrand. Ik had een Artic cooler met een potmeter in serie op de plus. Dit zorgt ervoor dat het voltage naar beneden gaat. Nou zegt iemand dat er dan ook meer amperes gaan lopen als je voltage verlaagt dmw weerstand te verhogen. V=I*R. Nou heb ik geleerd dat in serie amperes gelijk blijft en voltage daalt. Maar ik twijfel nu omdat mijn koeler toch is doorgebrand. Wie kan het even ophelderen? BvD
Een doorgebrande koeler? Licht eens toe? Heb je het over de ventilator van de koeler?
Anyway, dit heeft in ieder geval totaal niks met Processors, Mobo's & Geheugen van doen. Bij deze krijgt dit topic dan ook een schop richting Die-Hard Overclocking & Cooling
Anyway, dit heeft in ieder geval totaal niks met Processors, Mobo's & Geheugen van doen. Bij deze krijgt dit topic dan ook een schop richting Die-Hard Overclocking & Cooling
Als je de spanning over je fan laat zakken, zakt ook de stroom die erdoor vloeit, doordat de weerstand van de fan gewoon gelijk blijft. Het vermogen zakt dus. De eerste fan die doorbrand omdat hij maar 5V krijgt ipv 12V moet ik nog tegenkomen...
Maar door de potmeter is er toch meer weerstand?Dikke Foaf schreef op 23 maart 2004 @ 08:04:
Als je de spanning over je fan laat zakken, zakt ook de stroom die erdoor vloeit, doordat de weerstand van de fan gewoon gelijk blijft. Het vermogen zakt dus. De eerste fan die doorbrand omdat hij maar 5V krijgt ipv 12V moet ik nog tegenkomen...
hetgeen wat ik mij kan voorstellen
maandagmorgen fan welke met op te lage spanning probeert op te starten zoveel stroom trekt dat de maandagmorgen fan doorbrant
maandagmorgen fan welke met op te lage spanning probeert op te starten zoveel stroom trekt dat de maandagmorgen fan doorbrant
draaide de koeler of stond hij stil?
Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging
Verwijderd
Waarschijnlijk is je koeler niet doorgebrand, maar je potmeter. Als je namelijk een potmeter gebruikt moet je wel een vermogenspotmeter gebruiken. Zie ook: Fan draait steeds langzamer tot hij stopt en [rml]Uitleg Weerstandsnetwerk[/rml]
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 08:13 ]
Maar de ventilator van de proc koeling stinkt gewoon, je ruikt dat ie is doorgebrand. Hij heeft gedraaid en is echt gewoon stilgevallen. Heel vreemd, maar niet teveel bij nadenken. Kost me wel een proc helaas.
Ik zou die proc eerst maar eens testen als ik jouw was. Lijkt me vrij sterk dat deze ook RIP is, aangezien de meeste procs en mobo's tegenwoordig beveiligingen hebben om dat te voorkomen.
En zoals euss zegt lijkt mij het ook waarschijnlijker dat het 't potmetertje is dan je ruikt. Als je potmeter het vermogen niet aankan dan brand ie gewoon door. Er zijn ook niet voor niets baybus schakelingen met een LM chippie uitgevonden om dit soort zaken te voorkomen
En zoals euss zegt lijkt mij het ook waarschijnlijker dat het 't potmetertje is dan je ruikt. Als je potmeter het vermogen niet aankan dan brand ie gewoon door. Er zijn ook niet voor niets baybus schakelingen met een LM chippie uitgevonden om dit soort zaken te voorkomen
Verwijderd
Het kan wel eens voorkomen dat een fan ermee stopt. Ik heb een paar jaar geleden een voeding gehad die compleet uitgebrand was doordat de fan ermee stopte. Oorzaak: 24/7 draaien en veel stof vangen.
Zo is dat, ventilators kunnen ook stuk gaan, jammer dat ie in zn dood nog even wat meeneemt. En inderdaad, ik heb ook nog nooit gehoord van een ventilator die doorbrand omdat er een te laag voltage over staat.
(Dat verhaal met die weerstand, de weerstand van die potmeter wordt hoger, totale weerstand hoger, dus lagere stroom)
edit:
)
(Dat verhaal met die weerstand, de weerstand van die potmeter wordt hoger, totale weerstand hoger, dus lagere stroom)
edit:
stof om over na te denken (maandagmorgen fanhetgeen wat ik mij kan voorstellen
[ Voor 34% gewijzigd door Eindewege op 23-03-2004 16:14 ]
Van Zeeland dan misschien ??
Verwijderd
Het kan wel zijn dat je fan doorbrand doordat ie niet draait, door de inductie kan er dan een grote stroom door de spoel lopen waardoor deze doorbrand.
Echter is het onwaarschijnlijk dat je CPU hieraan dood gaat, ook is je potmeter waarschijnlijk kapot, haal deze er tussenuit en test het dan nog eens. Dat het stinkt is niet zo gek.
Als je CPU kapot is dan heb je dat waarschijnlijk gedaan bij het kloten met de heatsink want van een beetje tempratuur gaan procjes niet zo snel dood (ik heb ze in de oven op 150 graden gehad) ook zitten er tegenwoordig een hoop anti-doorfik bescherming trucjes op het moederbord.
Echter is het onwaarschijnlijk dat je CPU hieraan dood gaat, ook is je potmeter waarschijnlijk kapot, haal deze er tussenuit en test het dan nog eens. Dat het stinkt is niet zo gek.
Als je CPU kapot is dan heb je dat waarschijnlijk gedaan bij het kloten met de heatsink want van een beetje tempratuur gaan procjes niet zo snel dood (ik heb ze in de oven op 150 graden gehad) ook zitten er tegenwoordig een hoop anti-doorfik bescherming trucjes op het moederbord.
wel raar dat je proc dan doorbrand. k was van de week ff vergete mn fan weer op mn mobo aan te sluite. mn cpu draaide dus gewoon zonder fan. mn comp ging daarna vanzelf uit toen windows gestart wasVerwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 08:14:
Maar de ventilator van de proc koeling stinkt gewoon, je ruikt dat ie is doorgebrand. Hij heeft gedraaid en is echt gewoon stilgevallen. Heel vreemd, maar niet teveel bij nadenken. Kost me wel een proc helaas.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Pagina: 1