Toon posts:

Op zoek naar audiofiel geluidskaartje

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een écht goeie geluidskaart. Ik wil een beetje audiofiele kaart omdat ik toch redelijk veel muziek luister met mijn pc. Ik zal maar meteen even melden dat ik niets van surround wil weten. Ik ben dus op zoek naar een audiofiele stereo geluidskaart.
De geluidskaart moet de mogelijkheid hebben om een versterker aan te sluiten. Ook moet er een microfoon ingang zijn omdat ik toch redelijk vaak counter-strike speel >:)
Nu is het ook zo dat ik niet zo'n rek wil hebben. Ik heb geen zin in allerlei kabels aan de voorzijde van mijn pc. Alles moet gewoon aan te sluiten zijn op de kaart zelf. Ik heb dus heel wat eisen.

Ik heb een paar topics doorgelezen en daar las ik bijvoorbeeld dat de M-Audio Audiophile 2496 wel een goede kaart schijnt te zijn, maar vooral gericht is op geluidsbewerking (waar ik me eigenlijk niet echt mee bezig houd), maar ook zie ik nergens een microfoon aansluiting op dat ding. En dat heb ik wel nodig.

Wie kan mij een kaart aanbevelen met mijn bovenstaande eisen?
Dus:

- érg goeie kwaliteit (lees: audiofiel)
- alle aansluitingen op de kaart zelf
- microfoon ingang

Alvast bedankt.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Neem een goede terratec kaart, hoewel de nieuwste audigy serie van Creative ook een goede geluidskwaliteit geeft. Nog veel duurder gaan lijkt me niet verstandig, vergeleken met het signaalverlies van een anologe connect (mic, stereo out) heb je niets aan iets wat echt nog veel duurder en mischien een klein beetje beter is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

You must have Terratec, ze hebben een 24/96 stereo kaart die professionele kwaliteiten in zich heeft.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

deze dingetjes zijn daar best goed voor

http://www.transtec.nl/article.php?id=19

volgens de website

Stereo-Link SL-1200 DA converter voor uw PC
een perfecte link tussen muziek op uw PC of Mac en uw stereo installatie. Dankzij de SL1200 kunt u MP3 of anders gecomprimeerde audiobestanden of CD's perfect weergeven via uw 'hifi'.

De prijs van de SL1200 is slechts EUR 178,50 inclusief BTW en verzending binnen de Benelux

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Ik heb een audigy en een ewx 24/96 van Terratec. Die terratec is superieur. Als je er een microfoon op wilt hangen (neem aan een goede) dan is het toch verstandig om een microfoon versterker te kopen, zijn niet heel erg duur.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tja.. een AUDIOFIELE geluidskaarT? :P ga dan gelijk voor pro tools of nuendo... ;)
laat eerst maar eens wete wat je set is :D

ik gebruik een semi professionele studiokaart.. ESI systems waveterminal 2496.. maar is al een klein beetje verouderd.

wat ik denk,..is dat die terratec kaartjes perfect zijn voor jou.. stapje hoger is een ESI... daarna kan je ook nog eens naar RME kijken..

gebruik voor die midcrofoon ingang een SB live ernaast.of wat je nu hebt gewoon... CS sturt toch onwijs laag over inet

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

:? Wat heeft de ts aan Nuendo of ProTools om muziek te luisteren en af en toe CS te spelen?
Beetje advies op maat lijkt me handiger, zoals de 1e paar posts.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

TheLemon schreef op 23 maart 2004 @ 16:37:
:? Wat heeft de ts aan Nuendo of ProTools om muziek te luisteren en af en toe CS te spelen?
Beetje advies op maat lijkt me handiger, zoals de 1e paar posts.
dat was maar een grapje.. naja.. de DACS zijn uiteraard wel hele goeie kwaliteit.. daar doelde ik op. De rest was toch wel redelijk in de TS zijn richting vond ikzelf

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, ik denk dat ik voor een terratec kaartje ga
ik laat wel weten wat ik ervan vind als ik hem gekocht heb.

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:29
Wil je echte top hifi geluid neem een losse DAC ( Digitaal naar Analoog converter).
Beter als dat kun je het niet krijgen, ik gebruik zelf de m-audio Superdac aangesloten op mijn soundblaster live 1024.
Vergeleken met andere andre DAC's is de m-audio erg betaalbaar ( +- 250 euro ).

Echt een aparte DAC is echt het beste manier om goed geluid te krijgen, zelfs de duurste soundcard kan daar niet tegen op boxen.

Hier heb je wat info over mijn DAC, er zijn naruurlijk meer merken en somige zijn ook iets beter maar wel veel duurder.
Als het iets te duur is voor ja kun je natuurlijk ook 2de hands zoeken ben je soms klaar voor €150. ( www.hifi.nl )

voor meer info klik hier onder

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1461

[ Voor 9% gewijzigd door MoNo79 op 24-03-2004 01:18 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 04:18:
Ik heb een paar topics doorgelezen en daar las ik bijvoorbeeld dat de M-Audio Audiophile 2496 wel een goede kaart schijnt te zijn, maar vooral gericht is op geluidsbewerking (waar ik me eigenlijk niet echt mee bezig houd), maar ook zie ik nergens een microfoon aansluiting op dat ding. En dat heb ik wel nodig.
Is idd een prima kaartje. m-audio heeft losse mic voorversterkers (ben je helemaal de bink :D ), kosten zijn rond de 100 euries :)

Als het je vooral om een goede geluidskwaliteit gaat en een onboard mic-voorversterker handig is, is een terratec waarschijnlijk een betere keuze.

(ik heb nu een delta 410 pci, maar zodra de laptop er is ga ik die en mijn meet-pc verkopen en koop ik een delta firewire 410, da's heel wat makkelijker te verslepen dan een complete desktop pc :) )

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Zelf heb ik een ESI Waveterminal 192L (EUR 179,=), en die bevalt prima. 8)

Daar zit een MIC IN op. De 192X heeft een wat betere input kwaliteit, maar da's voor Counterstrike wat overdreven.

Van Terratec heb ik uit de audiofielen hoek nog niet veel goeds gehoord, maar zelf heb ik geen ervaring met dat merk. In de reviews van muziektijdschriften kom je 'm in het betere segment (waar je wel de Waveterminal of de Audiophile vindt) in ieder geval niet tegen.

Kick-ass kaarten komen idd van RME, maar dan heb je het al snel over bedragen van rond de 300 euro. :7 En ik weet niet of daar standaard MIC IN op zit.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

M-Audio is kwa geluidskwaliteit duidelijk beter dan de Audigy2 en Terratec Aureon.
De Aureon is dacht ik net ietsje beter dan de Audigy2.

Maar in games is het dacht ik omgedraaid, dus dan van beste naar slechste: Audigy2, Aureon, M-Audio Revolution. Waarbij de Revolution dacht ik duidelijk slechter is.

En verder heb je nog Audiotrak...

[ Voor 6% gewijzigd door Cyb op 24-03-2004 13:04 ]

• AxiMaxi
Cyb schreef op 24 maart 2004 @ 13:02:
Maar in games is het dacht ik omgedraaid...
Ik beoordeel een geluidskaart op dynamiek, spectrum en ruis, die resp. meer, breder en minder zijn bij goede kaarten. Wat is er anders bij games dat een betere kaart ineens slechter gaat presteren? Of heb je het hier specifiek over die drie types?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Bij games kun je bv. zitten met EAX ondersteuning enzo. Die is bij Terratec bv. gewoon minder dan bij Creative (helaas, al vind ik't nog steeds lekker klinken hier :D)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 17:39

Strikie

Athletics

Ik heb eens een systeem gebouwd met een M -audio, volgens de opdrachtgever (geluidstechnicus) is M-audio het merk voor geluidskaarten.

Kijk eens in deze zaak http://www.snijders-hifi.com/web/maudio.php

Hebben volgens de site een aantal setjes spelend staan!

Homepage M-audio http://www.m-audio.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Strikie op 24-03-2004 16:08 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• TheLemon

TheLemon

AxiMaxi schreef op 24 maart 2004 @ 12:37:
Kick-ass kaarten komen idd van RME, maar dan heb je het al snel over bedragen van rond de 300 euro. :7 En ik weet niet of daar standaard MIC IN op zit.
Nee zit er niet op, kaarten van deze orde zitten ook niet te wachten op een crappy mic-input die op geluidskaarten te vinden zijn, maar op een externe mic-preamp.
Dit soort kaarten is ook absoluut niet bedoeld voor audiofielen, maar voor geluidsmensen/studiowerk. (tel ook nog maar iets bij die prijs op trouwens ;) )
Dus veel in- en outputmogelijkheden, MIDI en sync opties, verder wel hele goede specs natuurlijk.
Ik heb zelf de RME HDSP9652, maar het lijkt me echt niets voor de ts. In games doet hij het heus wel, maar niets meer dan mijn onboard realtek geluid, geen EAX, surround of dat soort grappen. (wel veeeel beter dynamisch bereik e.d., maar daar heb je in games toch weinig aan lijkt me)

Ik zou als ik ts was gewoon een zo simpel mogelijk kaartje kopen met digitale uitgang en verder de mogelijkheden die hij wil voor zijn games. Koop dan met het geld dat je bespaart een goede externe DAC of als je versterker een digitale input heeft, hoeft dat niet eens.
PC geluid heeft niet de neiging om echt audiofiel te zijn, D/A conversie in een pc kast zal nooit echt netjes en super audiofiel kunnen gebeuren namelijk.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Goed geluid uit je pc bereik je niet door een hele dure geluidskaart te kopen, maar door een goed setje luidsprekers te gebruiken :).

• DannyVersluis
  • Niet online
Luister naar Jag, de speakers doen idd meer dan een betere geluidskaart, alhoewel mijn Audigy 2 ZS Platinum Pro toch ook heel erg lekker klinkt op de Logitech Z-640. _/-\o_

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik heb wel eens een quick & dirty blinde test gedaan met de pc als bron en een cd speler met dezelfde muziek. Heen en weer schakelend kon ik ze uit elkaar houden, maar de verschillen zijn subtiel, kan het niet eens omschrijven. Verschillen tussen geluidskaarten zijn vaak nog subtieler. Ik heb ook een Audigy in mijn systeem zitten, gewoon omdat die ook goede ondersteuning voor EAX heeft. En verder klinkt ie prima.

Bij speakers heb je het niet over subtiele verschillen, maar echt hele grote. Freq response (hele kleine afwijkingen in de midrange zijn al heel goed hoorbaar!), power response/off axis response, harmonische vervorming, resonanties, group delay en nog wel meer. Verschillen tussen speakers zijn eindeloos en heel groot. Een geluidskaart gewoon is wat electronica dat prima zijn werk doet :).

De mic preamp die erop is trouwens wel heel slecht, maar om Counterstrike mee te spelen natuurlijk goed genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Jag op 24-03-2004 17:52 ]

• TheLemon

TheLemon

Ja het is wel absoluut waar dat alles zo relatief is. Als ik mijn onboard en de RME om de beurt luister met de koptelefoon op (heb geen geweldige setup in mijn kamer verder namelijk), hoor ik wel behoorlijk verschil, met name in ruis en bromniveau en in de hoogste regionen.
Maar als ik dan (op de boxen luisterend) ff mijn hoofd een halve meter hoger hou (on axis met de drivers) ipv zittend achter mijn pc, maakt dat zo veel meer uit qua geluid.
Maar ik kan me op zich best voorstellen dat als je al een goede set hebt, dat je het dan af wilt maken met een zo goed mogelijke geluidskaart. Ik ga er gezien de startpost vanuit dat ts al wel een prima set heeft staan, anders slaat het inderdaad nergens op.

Nu vind ik 'audiofiel' altijd een beetje een vieze term, ik zou deze mensen liever techno- of spec-fiel willen noemen, want de muziek is bij echte audiofielen vaak van ondergeschikt belang.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

AxiMaxi schreef op 24 maart 2004 @ 15:55:
[...]
Ik beoordeel een geluidskaart op dynamiek, spectrum en ruis, die resp. meer, breder en minder zijn bij goede kaarten. Wat is er anders bij games dat een betere kaart ineens slechter gaat presteren? Of heb je het hier specifiek over die drie types?
Bij dat van games bedoelde ik niet de geluidskwaliteit (want die blijft normaal gesproken hetzelfde), maar meer de ondersteunde technieken en hoe goed deze werken. De M-Audio Revolution komt daarin niet verder van Sensaura........

Verwijderd

De nieuwe professionele geluidskaarten van Emu(Creative) moeten erg goed zijn.

http://www.emu.com/produc...gory=754&maincategory=754

Ik heb zelf de Terratec 24/96 en ben daar zeer tevreden over.

Verwijderd

Ik heb de CardDeluxe van Digital Audio Labs (www.digitalaudiolabs.com). Zeer goed, absoluut audiofiel. Ik gebruik deze in een high end stereo installatie en hij klinkt minstens even goed als een Primare DVD30 SACD/DVD/CD speler.

Helaas geen micro ingang maar wel een stereo ingang.

Verwijderd

Overigens, direkt bij het bedrijf besteld, goedkoop door lage dollar en binnen twee dagen in huis (uit de states). Perfekte service

• AxiMaxi
Wormaap schreef op 24 maart 2004 @ 16:00:
Bij games kun je bv. zitten met EAX ondersteuning enzo.
Aha... ik ben geen gamer en ik was niet op de hoogte van game-snufjes :)
In dat geval zou ik idd voor een Terratec kiezen, als die dat wel ondersteunt.

• kroegtijger
  • Laatst online: 21-07 14:56
ben zelf erg weg van de kaartjes van sek'd, maar da's eigenlijk alleen interessant als je voor opname-werk gaat.... ze kosten overigens ook wel een leuke stuiver

zie www.sekd.com voor meer info

iRacing Profiel

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Die 88 kost maar 800 dollar T_T Wel leuk ding... XLR in- en outputs :D

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MoNo79
  • Laatst online: 27-06 23:29
Ik snap niet waarom niemand een losse DAC voor hun muziek gebruikt, dat klinkt toch nog mooier, helemaal als je een lange kabel gebruikt.
Een digitale kabel kan al gauw 10m worden en dat wordt met annaloog moeilijk om de kwaliteid dan te waarborgen.

Ik gebruik het zelf ook, als je 1 maal zo'n ding hebt gehoord wil je niet meer anders.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me zojuist de Terratec DMX6 Fire 24/96 aangeschaft en aangesloten. En ik moet zeggen: zéér mooi geluid! Echt een wereld van verschil.

Iedereen bedankt voor zijn reacties.
Pagina: 1