Harde schijf ontwikkeling zo goed als gestopt?

Pagina: 1
Acties:

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Misschien een beetje drastische conclusie, maar ik krijg toch het idee dat er niet echt een ontwikkeling in de harde schijven is de laatste tijd.

Tja, de raptors hebben hun kunstje laten zien, maar daarmee heb je het toch in IDE/S-ATA land gezegd.

Waar blijven de 10k schijven van de concurrenten? Wanneer komen er S-ATA schijven die daadwerkelijk de 150MB/s halen. Wanneer wordt de 300GB grens doorbroken.... komt er ook een schijf met 16MB cache?

Met andere woorden, wanneer komt de volgende generatie harde schijven?

www.gijsbesselink.com

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
vormstreber schreef op 23 maart 2004 @ 01:34:
Misschien een beetje drastische conclusie, maar ik krijg toch het idee dat er niet echt een ontwikkeling in de harde schijven is de laatste tijd.

Tja, de raptors hebben hun kunstje laten zien, maar daarmee heb je het toch in IDE/S-ATA land gezegd.

Waar blijven de 10k schijven van de concurrenten? Wanneer komen er S-ATA schijven die daadwerkelijk de 150MB/s halen. Wanneer wordt de 300GB grens doorbroken.... komt er ook een schijf met 16MB cache?

Met andere woorden, wanneer komt de volgende generatie harde schijven?
10.000rpm schijven zijn niet erg populair op de desktopmarkt, aangezien deze nogal wat herrie produceren.

S-ATA in de huidige variant gaat nooit 150MB/s halen, net zoals ATA-133 nooit 133MB/s zal halen. Misschien dat S-ATA2 150MB/s gaat halen, maar dat gaat nog even duren voordat dat mainstream is.

De 300GB-grens is al doorbroken door een 400GB schijf van Hitachi.

16MB cache is leuk, maar ook erg duur. Kennelijk is het interessanter om op andere punten verbeteringen aan te brengen dan op het cachevlak, aangezien er nog maar weinig schijven met meer dan 8MB cache bestaan.

De ontwikkeling van opslagmedia zal altijd doorgaan, je moet gewoon geduld hebben. En wat is er mis met een 400GB 7.200rpm S-ATA harddisk met 8MB cache van Hitachi?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51
Ik snap eigenljik niet waarom fabrikanten geen actief onderzoek doen naar (althans het komt mij niet als actief over) schijven die gebruik maken van de technologie die we oko terugvinden in flahs kaartjes of in ieder geval een technologie die daar vanaf is geleid. Immers het zjin geen bewegende delen meer en de doorvoersnelheid is dan een heeeeel stuk sneller te maken

Strava | AP | IP | AW

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Ik wacht meer op de hardeschijf die heel anders werkt dan nu. En dan ook ECHT snel is. Niet iets sneller maar significant sneller. Zeg 10 a 100x zo snel. Door gebruik van andere technieken. Deze techniek wordt alleen maar steeds meer verfijnt. Denk dat het tijd het is voor een nieuw medium.

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

@webgnome

Dan heb je het in enen weer over een heel ander concept dan de huidige harde schijven, ook al worden daar vorderingen in gemaakt dan worden deze niet gelijk gezien als een verbetering van de huidige schijven maar een soort aparte lijn.

[ Voor 3% gewijzigd door UltimateB op 23-03-2004 01:52 ]

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
TimMer schreef op 23 maart 2004 @ 01:40:
[...]

10.000rpm schijven zijn niet erg populair op de desktopmarkt, aangezien deze nogal wat herrie produceren.

S-ATA in de huidige variant gaat nooit 150MB/s halen, net zoals ATA-133 nooit 133MB/s zal halen. Misschien dat S-ATA2 150MB/s gaat halen, maar dat gaat nog even duren voordat dat mainstream is.

De 300GB-grens is al doorbroken door een 400GB schijf van Hitachi.

16MB cache is leuk, maar ook erg duur. Kennelijk is het interessanter om op andere punten verbeteringen aan te brengen dan op het cachevlak, aangezien er nog maar weinig schijven met meer dan 8MB cache bestaan.

De ontwikkeling van opslagmedia zal altijd doorgaan, je moet gewoon geduld hebben. En wat is er mis met een 400GB 7.200rpm S-ATA harddisk met 8MB cache van Hitachi?
Daar is niets mis mee... maar de harde schijf loopt steeds verder achter op de rest van het systeem.

www.gijsbesselink.com

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 22:21
Misschien omdat er geen markt voor is.....

De mensen die snelle hdtjes willen nemen een leuke scsi/?ata raid 5 config ofzo,
ik en vele andere consumenten zijn meer dan te vrede met hun 40~160 GB hdtje,
wel 7200 rpm en 8 mb chache=3 jaar garantie, wel belangrijk voor de huidige schijven,
en daar zit ook meteen mijn grootste zorg, de huidige schijven zijn te ontbetrouwbaar in mijn ogen.
Zeker als je dat vergelijk met bijvoorbeeld de oude quantums van bv 2 GB,
die zie je nog vaak in oude pcs draaien...

• TimMer
  • Niet online
vormstreber schreef op 23 maart 2004 @ 01:56:
[...]

Daar is niets mis mee... maar de harde schijf loopt steeds verder achter op de rest van het systeem.
Tsja, dat doen de databus en het geheugen al jaren, zo zijn er altijd wel onderdelen die achterlopen. De prijs/prestatie verhouding zal toch altijd een rol blijven spelen en hierdoor gaan de ontwikkelingen ook niet zo snel.

• TimMer
  • Niet online
Weezer-DC schreef op 23 maart 2004 @ 01:58:
de huidige schijven zijn te ontbetrouwbaar in mijn ogen.
Zeker als je dat vergelijk met bijvoorbeeld de oude quantums van bv 2 GB,
die zie je nog vaak in oude pcs draaien...
Dat is zeker een belangrijk punt en al helemaal met de opslagcapaciteiten van vandaag de dag. Je zal in 1x ff 250GB kwijtraken, ik denk dat je dan een paar dagen niet zo lekker uit je woorden komt. :o :D

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Is het dan niet een optie om het element harde schijf in tweeën te splitsen.

1) tussen de 1 en 10 GB supersnel solid state geheugen (systeem schijf)
2) 100 tot 400 GB harde schijf (data schijf)

Dan heb je het beste van twee werelden.... de snelheid van solidstate en de kwantiteit van de good old HD.

www.gijsbesselink.com

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

vormstreber schreef op 23 maart 2004 @ 02:04:

Dan heb je het beste van twee werelden.... de snelheid van solidstate en de kwantiteit van de good old HD.
het lullige is alleen dat als je dan per ongeluk een stekkertje uit je computer trekt dat je opeens je hele systeemschijf kwijt bent
SSD werkt namelijk niet zonder stroom erop, dan is alles poef weg >:)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 23:41
Dan doe je er toch een batterijtje in zoals nu ook op het moederbord zit? :)

tvw

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dan zit je met het probleem van Battrij leeg? OS weg...

Ik zit eigenlijk meer te wachten op de ontwikkeling van chips zoals van Flash kaarten, maar dan sneller, en niet beperkt herschrijfbaar. hoe heette dat ookalweer? Ik heb in ieder geval gelezen dat je dan in een chip die kleiner is dan en diskette 1 TB aan data kwijt zou kunnen.

Als dat een keer voor de desktop markt komt, word ik geinteresseerd.

Verwijderd

en ik koop er dan ook meteen 1 of enkele

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Er zijn natuurlijk een heel scala aan solidstate en alternatieven te vinden. Alleen tot de tijd dat ze goedkoop genoeg worden voor de consument zitten we vast aan mechanische rond-draaiende platen.

En het is niet alsof de techniek stil staat. Performance is maar 1 van de facetten. Binnenkort komt de fujitsu MAU uit de in zijn uppie al bijna 100 MB per sec doet, de tranfer rates zijn flink gestegen de laatste jaren.

Maar denk ook eens aan dingen zoals geluidsproductie en hitte en stroom verbruik. Vergelijk eens een SCSI schijf van nu, met eentje van vroeger. Wat ooit hete jankende honden waren zijn nu prima aan te horen/voelen.

Ik mail wel eens voor de gein met Bitmicro, dat ik misschien een solidstate driver wil kopen, gewoon om de prijzen te krijgen. Nog niet consument geschikt iig.

specs

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-03 18:55
TimMer schreef op 23 maart 2004 @ 01:40:
Die 10k schijven zijn best wel stil hoor. Okay, ze zijn idd niet te vergelijken met de nieuwste 7k2 schijven van dit moment. Maar een 7k2 schijf die al wat ouder is maakt meestal meer herrie.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je een 7k2 schijf in je pc gaat vervangen door een 10k schijf de geluidsproductie in de meeste gevallen dus omlaag gaat.

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
gladiool schreef op 23 maart 2004 @ 09:33:
Er zijn natuurlijk een heel scala aan solidstate en alternatieven te vinden. Alleen tot de tijd dat ze goedkoop genoeg worden voor de consument zitten we vast aan mechanische rond-draaiende platen.

En het is niet alsof de techniek stil staat. Performance is maar 1 van de facetten. Binnenkort komt de fujitsu MAU uit de in zijn uppie al bijna 100 MB per sec doet, de tranfer rates zijn flink gestegen de laatste jaren.

Maar denk ook eens aan dingen zoals geluidsproductie en hitte en stroom verbruik. Vergelijk eens een SCSI schijf van nu, met eentje van vroeger. Wat ooit hete jankende honden waren zijn nu prima aan te horen/voelen.

Ik mail wel eens voor de gein met Bitmicro, dat ik misschien een solidstate driver wil kopen, gewoon om de prijzen te krijgen. Nog niet consument geschikt iig.
De MAU is SCSI, jammer.

www.gijsbesselink.com

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-03 18:55
De SCSI techniek/snelheid zul je na verloop van tijd natuurlijk ook op de desktop markt tegen komen maar dan met SATA interface.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 22:15

NBK

Weercam-Avatar

vormstreber schreef op 23 maart 2004 @ 02:04:

Eh, wat dacht je van de eerste 36GB Raptor en de rest gewoon op een 5400 of 7200 rpm. Zo heb ik het hier tenminste gedaan.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• LosserNL
  • Laatst online: 13:41
Waarom er naast de Raptor geen andere 10k rpm schijven zijn is omdat Hitachi, Maxtor en Fujitsu nu een goede vinger in de pap hebben in de SCSI markt met hun 10k en 15k schijven. Als ze met een SATA model komen brengen ze hun eigen marges onder druk.

Hitachi is in mijn ogen momenteel de meest innovatieve (S)ATA fabrikant , de raptor daargelaten. 400GB Deskstars, 7200rpm Travelstars, snelste 7200rpm desktopschijf, you name it.

• TimMer
  • Niet online
Maar Hitachi denkt daarbij ook nog eens aan ontwikkelingen voor geluidsreductie, dat is tenminste nog eens een fabrikant waarmee ik kan praten. :)

Liever een schijf die een klein beetje langzamer is, uiteraard nog steeds gruwelijk snel, maar die in ieder geval niet zo'n hoog snerpend geluid produceert. Dat is namelijk zo'n beetje het meest irritante wat er bestaat in de computerbusiness.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die Hitachi disken zijn eigenlijk nog IBM disken, ik weet niet precies hoe het met die nw 400GB zit.
Maar ik denk dat het 5 x 80GB platter wordt, welke ook in de 7k250 zit.
Een disk met 5 platters, zal wel warm worden en wat meer herrie maken dan de vorige series.

Die ultra mooie Raptor's maken weinig lawaai, de spindel motor hoor je amper, wel kraakt het een beetje als die disk flink aan het lezen is.
Stiekum is het een scsi disk met een Sata aansluiting, dus kom maar op met die 15000rpm scsi disken met Sata aansluiting

Enandere fabrikanten kom maar met een 10000rpm model!

Tweak!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Webgnome schreef op 23 maart 2004 @ 01:48:
Ik snap eigenljik niet waarom fabrikanten geen actief onderzoek doen naar (althans het komt mij niet als actief over) schijven die gebruik maken van de technologie die we oko terugvinden in flahs kaartjes of in ieder geval een technologie die daar vanaf is geleid. Immers het zjin geen bewegende delen meer en de doorvoersnelheid is dan een heeeeel stuk sneller te maken
Er is al een 90 Gb flash drive op de markt, alleen betaal je daar $30.000 voor momenteel. De ontwikkeling is er, alleen de productieprijs is nog afgrijselijk duur. De 90 Gb flashdrive wordt vooral gebruikt door het Amerikaanse leger, die er "field laptops" mee uitrust, en ze installeerd in tanks, vliegtuigen, en andere bewegende machines die een normale harde schijf flink onder stress zouden zetten.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
NBK schreef op 23 maart 2004 @ 11:33:
[...]

Eh, wat dacht je van de eerste 36GB Raptor en de rest gewoon op een 5400 of 7200 rpm. Zo heb ik het hier tenminste gedaan.
Wat dat je can een relatief goedkoop Striped raid systeem. 2 kleine, doch snelle HDD's vormen een ideale OS partitie. De andere helft van de partitie kun je gebruiken voor ISO's(lekker snel installeren + blijven langer safe dan op CD) Op een 2e (evt Striped) hdd zet je dan je program files en (een deel van)je swapfile oid.
maartena schreef op 23 maart 2004 @ 17:47:
[...]

Er is al een 90 Gb flash drive op de markt, alleen betaal je daar $30.000 voor momenteel. De ontwikkeling is er, alleen de productieprijs is nog afgrijselijk duur. De 90 Gb flashdrive wordt vooral gebruikt door het Amerikaanse leger, die er "field laptops" mee uitrust, en ze installeerd in tanks, vliegtuigen, en andere bewegende machines die een normale harde schijf flink onder stress zouden zetten.
Onder stress? Zeg maar gerust dat die schijfkoppen zich in de platters boren als een tank schiet of een vliegtuig zijn stralmotor laat ronken.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Jaren geleden eens iets gelezen over een technologie voor harde schijven waarin alle info wordt opgeslagen op een soort optische doorzichtige schijf. Daar moeten duizende gb's op passen. Zal nog wel een poosje duren maar het is wat. Een nieuwe generatie cpu's met een soortgelijke technologie wordt ook ontwikkeld en zal korten duren voordat dat mainstream wordt gebruikt. Er gingen zelfs al geruchten dat die in de PS3 zou gaan zitten. (wat later weer ontkend is)

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 15:28
Nieuwe ontwikkeling, verticaal weggeschreven data:

http://www.hardware.info/artikelen.php?id=91

is toch ook wel een stap vooruit weer
Pagina: 1