Toon posts:

Dual Boot Win98 en XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanavond geprobeerd om een dual boot systeem op te zetten met Win98 en XP. Ik heb op de C-schijf 3 partities staan. Op de eerste Win98. Nu wilde ik op de tweede XP zetten. Dat leek aanvankelijk goed te gaan, maar na een reboot kreeg ik nog wel de keuze of ik met XP of met Win98 op wilde starten. Maar na m'n keuze gemaakt te hebben, hing het hele systeem. Niets reageerde meer.
Reboot en last known good configuration gekozen. Vervolgens opgestart in 98. Ging goed. Reboot en opstarten in XP -> hangen. Vervolgens was ook 98 niet meer op te starten. Zelfs vanaf flop opstarten ging niet meer.
De enige oplossing was m'n C-schijf aan een externe IDE controller hangen, de eerste en tweede partitie op de C-schijf formatteren en een image van 98 terugzetten.
Heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen en hoe ik dit kan voorkomen? Win98 is helaas noodzakelijk omdat ik een DC30 heb, die niet ondersteund wordt in XP.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

Je hebt 3 partities op je C-schijf? Dat moet je me ff uitleggen ... bedoel je dat je 3 partities op je eerste HDD hebt? Als in C, D & E bv.?
In dat geval zou 't gewoon moeten werken als je XP installeert op bv. de D-schijf en daarna 98 op je C-schijf.
Het lijkt me sterk dat je systeem dan weer hangt, aangezien ik 't zelf ook vaak gedaan heb....

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

Topicstarter
Hey Blitz,

dank voor je reactie. Ja, ik heb inderdaad 3 partities op m'n primaire schijf zitten. Deze is ook als master ingesteld en er zit geen slave aan gekoppeld. Ik heb ook van diverse andere mensen begrepen, dat je eerst Win98 moet installeren en daarna WinXP. Dus dat zou goed moeten gaan. Ik heb ook tijdens de installatie geen foutmeldingen gekregen o.i.d. Ik snap er zelf ook niets van.
Ik zal vanavond de hele procedure nog eens overdoen en kijken wat er gebeurt.
Ik post m'n bevindingen nog wel.

Verwijderd

blizt schreef op 23 maart 2004 @ 09:33:
Je hebt 3 partities op je C-schijf? Dat moet je me ff uitleggen ... bedoel je dat je 3 partities op je eerste HDD hebt? Als in C, D & E bv.?
In dat geval zou 't gewoon moeten werken als je XP installeert op bv. de D-schijf en daarna 98 op je C-schijf.
Het lijkt me sterk dat je systeem dan weer hangt, aangezien ik 't zelf ook vaak gedaan heb....
Is het niet zo dat je eerst beter Windows 98 kunt installeren en dan Windows XP? Windows XP zal dan automatisch een boot loader maken.

Waarom dualboot als ik vragen mag?

VMware is een programma wat onder windows XP draait, waarmee je ook Windows 98 kunt nabootsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 17:09 ]

Verwijderd

snap zelf het verhaal van 3 partities op c ook niet bepaald. Maar multiboot lukt zeer makkelijk als je eerst windows 98 en dan pas windows xp installeert, die detecteerd dan automatisch de win98 en hoef je er voor de rest praktisch niets meer aan te doen (win98 op c en win xp op d) uit mijn ervaring is dit de volgorde die het meeste lukt, eerst xp en dan 98 gaf bij mij nogal is problemen....

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal is eigenlijk heel simpel. Ik heb op de schijf die aan de primaire IDE poort hangt 3 partities aangemaakt. C voor het systeem, D voor data en E voor tijdelijke video-data. Mijn PC wordt namelijk gebruikt voor videobewerking.
Dan heb ik nog twee extra HD's voor het capturen en wegschrijven van de eindmontages, maar dat is niet van belang in dit verhaal.
Nu wil ik op de eerste partitie (C) m'n Win98 houden. De tweede partitie (D) wil ik gaan gebruiken voor XP. Een configuratie die wel vaker voorkomt. Ook heb ik nog een draadloos netwerk liggen, en dus ook een wireless OCI kaart in m'n PC.
Na de installatie van XP, die foutloos verloopt, wordt m'n netwerkkaart niet standaard herkend. Als ik die dan vervolgens wil installeren, zegt XP dat ie hem gevonden heeft, maar daarmee hangt ook meteen mijn PC. Als ik dan na een half uur wachten op reactie besluit om de reset knop in te drukken, is het over en uit. Dan start de PC niet meer op vanaf de HD, en ook niet meer vanaf flop. En dus kan ik m'n schijven niet meer benaderen.
Dat is het verhaal.
Als iemand er een oplossing voor heeft.
Het moederbord is een Asus P4P800, proc P4 2,8 Ghz 800 Mhz frontbus, HT.
Onder 98 loopt het als een zonnetje, alleen HT wordt hier niet ondersteund. En juist bij videobewerking kun je daar redelijk wat snelheid verdienen. Vandaar XP. Maar dat lukt dus niet... ;(
Pagina: 1