Toon posts:

abit VP6 -> lage geheugen bandbreedte !!

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
na mijn server ongeveer een jaar gebruikt te hebben besloot ik om er sisoft sandra eens op los te laten ..
alles redelijk normaal tot ik de geheugenbandbreedte controleerde !!

die blijkt +- 650mb te bedragen??

Nu heb ik de search gebruikt en vond ik een topic waarin stond dat dit een gekend probleem is, en dat er wat met de biossettings mmoet gespeeld worden.

Nu is mijn vraag, welke biossettings en aangezien het bordje al enkele jaren oud is zijn er misschien al wat mensen die mij de exacte settings kunnen doorgeven..

MB: ABIT VP6
Dual PIII 1GHZ
2*256mb registered memory

*edit*

zopas de ramtimings in het bios op 'fast' gezet
nu haal ik 700mb/s :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 00:03 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50
Waarom denk je dat dit een lage score is? Als ik in SiSoft kijk bij dezelfde chipset die de VP6 ook heeft, dan kom ik (met PC133 cas 3 geheugen) op 360 MB voor ALU en 430 MB voor FPU.

De maximale theoretische doorvoer van PC133 geheugen is 1066 MB/s en zelfs een Intel 845 Chipset scoort daar met PC133 cas 2 maar 652 en 660.

Bovendien heb je registered geheugen dat dus altijd een tikje langzamer is dan non-registered geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
ah, bedankt, paniek zal ontstaan zijn door dat ik misschien te snel vergelijk met de andere pc's hier.

nu zie ik ook in sandra dat mijn geheugen in bank 2 & 3 zit ipv 0 & 1
kan dit kwaad op één of andere manier?

kan er mij ook iemand uitleggen wat de precieze veranderingen zijn als ik in de bios de instellingen van bv normal naar fast of turbo zet?

Dit omdat ik deze server nog een tijdje zou willen gebruiken :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50
In de praktijk maakt de snelheid van je geheugen bij een niet P4-processor niet echt bijster veel uit. Ja, er zal zeker verschil zijn tussen een processor met PC3200 geheugen t.o.v. PC133, maar hij wordt er echt niet 3x zo snel van.

De veranderingen tussen normal/fast/turbo zijn de diverse timings waarmee je geheugen wordt aangesproken. Als hij stabiel is op turbo, dan hem daar lekker op laten staan, is hij niet stabiel, fast of turbo kiezen. Zeker bij een server is het een beetje onzin om betrouwbaarheid op te geven voor een snelheidswinst die in de praktijk nauwelijks meetbaar is.

BTW mijn geheugenbandbreedte van mijn Dual-channel geheugen op 145 Mhz cas 2 is 2200/2105. Een stuk meer dus, maar niet bijster boeiend.

[ Voor 11% gewijzigd door White Feather op 23-03-2004 00:20 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

DRAM Clock op "HCLK+PCICLK"
Interleaving op "4-Way"
SDRAM cycle op CAS "2"
Delay DRAM Read Latch op "No Delay"

Bedoel je deze instellingen :?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's een heel normale score voor PC133 SDR, best wel netjes eigenlijk.

Maar ik vind dat je dit topic wel erg snel hebt geopend. Je had bijvoorbeeld de RAM FAQ kunnen raadplegen die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden. Daarin staat alle denkbare informatie over het fenomeen Geheugen én ook tips mbt het BIOS-tweaken ;)

Of je de volgende keer niet alleen de Search tot je neemt, maar ook de FAQ's. Zie ook de tekst bovenaan New Topic hiero B)

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 23-03-2004 06:26 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.