Het lijkt mij een combinatie van meerdere factoren. Namelijk, geheugen en een inconsistente voeding. Op het forum van nforcehq en AMD hebben veel mensen problemen met Twinmos geheugen op nforce3 AMD Athlon64 bordjes. Toch blijkt Kinston geheugen niet alles op te lossen zoals ik dit had ervaren.
Zelf beschik ik over de volgende specs :
- Antec Performance One behuizing (P160/Aliminium);
- Antec TruePower 480W voeding (max. doorvoer van 465W);
- AMD Athlon64 3200+ @ 2,1Ghz;
- Gigabyte K8NNXP nForce3-150 moederbord (bios F12);
- 2 x 512MB DDR400 Kingston CL3 (voorzien van Repotec Gold heatspreaders);
- 1 x Highpoint RocketRaid 404 IDE RAID controller;
- 1 x Club3D Radeon 9800 Pro 128MB;
- 2 x Western Digital 200GB (8MB/7200RPM/ATA133);
- 2 x Samsung 160GB (8MB/7200RPM/SATA150);
- 2 x Samsung 80GB (2MB/5400RPM/ATA133);
- 1 x IBM 60GB (2MB/7200RPM/ATA100);
- 1 x Cyberdrive 32x CD-RW;
- 1 x NEC 1100A DVD+brander;
Dit alles draait nu super stabiel (na de aanschaf van een goede voeding en Kingston geheugen en het verwijderen van de K8 DPS kaart). Door gebruik van 2x120MM fans (Enermax fans die instelbaar zijn) heb ik een gemiddelde kast tempratuur van 32 graden (op whisper modus) en een CPU temp (stressed) van 42 graden
Om dit stabiel te krijgen heb ik de volgende zaken moeten regelen :
- Vervangen QTEC 550W voeding voor een Antec TruePower 480W voeding;
- Verwijderen van Gigabyte K8 DPS kaart;
- Vervangen van 512MB XMS CL2 geheugen (Corsair) voor 2 x 512MB van kingston;
- Plaatsen van deze reepjes in banken 2 en 3 (en dus niet in 1 en 2);
Vooral dat laatste punt heeft mij 2 maanden gekost om hier achter te komen. Diverse benchmarks en games knalde er na ong. 30 minuten uit en ik dacht dat dit een probleem was van mijn videokaart. Zelfs na het plaatsen van een Geforce 4MX bleef mijn systeem hetzelfde probleem geven. Totdat ik dus de demo van Farcry ging spelen die eruit knalde na gemiddeld 5 minuten met de melding : "Cannot write memory at address xxxx : xxxx". Oke, ik heb dus memtest+ gedraait voor een periode van 8 uur en memtest gaf geen enkele fout met de Kingston reepjes. Vervolgens heb ik dus 2 Repotec Gold heatspreaders gekocht voor mijn geheugen maar dit verhielp het probleem ook niet (ik dacht dat het geheugen te warm werd). Vervolgens maar getest of het wel werkte met 1 reepje en inderdaad, alle games draaiden stabiel en met beide reepjes apart geen enkel probleem.
De uiteindelijke oplossing was om beide reepjes te plaatsen in slot 2 en 3 ipv slot 1 en 2 (1 en 3 gaf maar 512MB aan) en sindsdien geen enkel probleem meer met games, benchmark en/of Windows XP Pro

In de handleiding van mijn moederbord wordt niks aangegeven over combinaties van geheugen maar dit heeft voor mij gezorgt tot een super stabiel systeem!