Toon posts:

[Access] Query uitvoeren; bepaald criteria

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik zit met een probleempje; ik wil in access een query maken en bij deze query laten zoeken op een bepaald criteria. Nou moet het dus zo inmekaar gezet worden dat de query voor de criteria in een bepaald veld op een formulier gaat kijken, wanneer deze hier niks vind op een veld in een ander formulier wanneer hier ook nog niks gevonden word moet deze nog een veld op een 3e formulier onderzoeken. Hoop dat dit een beetje duidelijk is. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:44

ATS

Nee, dit is absoluut niet duidelijk. Een query voer je uit op een (of meer) tabel(len), niet op formulieren. Ik denk dat je wat regels VBA code nodig hebt om je probleem op te lossen, maar zeker weten doe ik dat niet gezien je vage probleembeschrijving.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Nee hij wil geen query op een formulier laten lopen, maar een query op basis van info die in een formulier is ingevuld...

een beetje code zou wel handig zijn AccesNoob, maar ik zal hier even een voorbeeldje proberen.

als je op je formulier, genaamd formulier1, bijvoorbeeld een tekstvak hebt met de naam "tekstvak1" dan kun je in een query de volgende code gebruiken in het criterium vak:

code:
1
Forms![formulier1]![tekstvak1]

echter als je dan niets invoert in tekstvak1 dan krijg je ook geen results uit je query. De oplossing zou het volgende kunnen zijn:

code:
1
Like IIF(Forms![formulier1]![tekstvak1] is null, "*", Forms![formulier1]![tekstvak1])

Dit betekent in pseudocode:

if (tekstvak1 is empty) then
select all records
else
select only those records that correspond to the value intekstvak1

Met meerdere criteria moet het dan vast mogelijk zijn deze selectiefunctie uit te breiden naar een zoektocht door meerdere formulieren....wel raar trouwens dat je meerdere formulieren tegelijkertijd open wil hebben, werkt toch alleen maar verwarrend?

[ Voor 6% gewijzigd door RealCato op 23-03-2004 14:09 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.