Linksys WRT54G router DHCP geeft steeds andere ip

Pagina: 1
Acties:

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:03
Heb sinds kort een Linksys WRT54G router ipv een pc met ICS software erop en het loopt allemaal perfect behalve 1 klein dingetje. Die pc krijgen steeds (na een dag ofzo) willekeurig een ander ip. voor internetten maakt dat niet uit maar voor emule moet ik steeds mijn portforwarding wijzigen. Ook mijn xbox krijgt steeds een ander ip waardoor ik niet meer naar me xbox kan ftp tenzijn ik het ip van mijn xbox moet opzoeken.

Het is steeds klote werk om alles te wijzigen, al zijn het maar kleine wijzigingen na een tijdje wordt het irritant. mijn oude server bleef stijds mij pc's dezelfde ip geven ondanks dat het DHCP was. Is er een mogelijkheid om dat weer voor elkaar te krijgen?

Verwijderd

Waarom niet gewoon even statisch instellen? Om conflicten te voorkomen doe je dat het beste met de laatste paar adressen van het subnet; bijv. 192.168.0.253 en 192.168.0.254 ofzo.

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:41
Al eens naar http://192.168.1.1 gesurft en onder het tabblad Setup gekeken naar Client Lease Time?

• Chillmeister
kan je eventueel ook je pc's statisch instellen terwijl de dhcp aanstaat? zo zou ik bijv sommige pc's een DHCP ip geven. Hierdoor zouden sommige pc's niet steeds hoeven in te stellen (zoals sommige laptops thuis). en andere PCs een statisch ip geven. Of is dat precies wat je probeert te zeggen?

• Chillmeister
soganta schreef op 22 maart 2004 @ 21:00:
Al eens naar http://192.168.1.1 gesurft en onder het tabblad Setup gekeken naar Client Lease Time?
ja maar weet niet precies wat dat inhoud. (waarschijnlijk wanneer de router nieuwe ips geeft) of wat ik zou moeten veranderen

EDIT: Client Lease Time: 0; minutes (0 means one day)

zou hoe je het op langer kan zetten dan 0. want 999 minutes schiet je neit veel op

[ Voor 19% gewijzigd door Chillmeister op 22-03-2004 21:16 ]

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:08
Bij die van mij kun je als maximum 34463 invullen. Dat betekent circa 24 dagen. Het blijft overigens vreemd want bij geeft ie toch iedere keer hetzelfde IP-adres (zolang je niet iedere keer de kabels in een andere poort stopt). Ik weet niet of mijn laptop (die van het draadloze deel gebruik maakt) wel iedere keer een ander IP adres krijgt zoals bij jou.

Ik heb overigens ook het Number of DHCP users beperkt en je kunt het aantal IP adressen dat uitgegeven wordt ook nog beperken door het starting adress te wijzigen.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:41
Dit is de tijd (in minuten) hoelang een LAN IP adres geldig is, als deze tijd is verstreken zal de PC (of XBOX) zijn IP vernieuwen en allicht een ander adres dan voorheen krijgen toegewezen. Er staat achter 0 means one day, standaard staat ie op 0, maximaal kan je hem op 9999 zetten wat neerkomt op net iets minder dan 7 dagen, dus een statisch IP adres is de enigste oplossing als je altijd hetzelfde IP wilt behouden.

• Chillmeister
ok bedankt voor de uitleg, nu is aan mij de vraag of het mogelijk is om sommige pc's een statisch ip te geven terwijl de rest van de pc's gewoon een IP ontvagen van de DHCP

Verwijderd

'Tuurlijk. Zie mijn reply hierboven.

Start -> Settings -> Network Connections -> Local Area Connection -> Properties -> TCP/IP en dan even aanvinken dat je het zelf in wil stellen en dan een IP, subnetmask, gateway en DNS-adressen opgeven.

• Chillmeister
Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 23:09:
'Tuurlijk. Zie mijn reply hierboven.

Start -> Settings -> Network Connections -> Local Area Connection -> Properties -> TCP/IP en dan even aanvinken dat je het zelf in wil stellen en dan een IP, subnetmask, gateway en DNS-adressen opgeven.
Top! Hoe je het moest instellen wist ik wel. wist alleen niet of statisch en dhcp in een gemengde omgeving kon draaien

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42

tweakerbee

dus..?

DHCP is maar een extraatje. Eigenlijk een service van een bepaalde computer in het netwerk, net zoiets als een BOOTP of IMAP server. :)

You can't have everything. Where would you put it?

Pagina: 1