Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.
Persoonlijk zou ik één tabel maken die per bericht linked naar een user-id (neem aan dat je users ook in een tabel staan). Dan hoef je voor xtra functionaliteit maar 1 tabel te wijzigen.
Met een index op je user-id zou het qua performance ook wel goed moeten komen, zelfs als je tabel erg groot wordt.
Regeren is vooruitschuiven
Verwijderd
Maar dank voor uw hulp
Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.
Verwijderd
Gebruik alsjeblieft een publish-tool. Aangezien je dit soort vragen al steld neem ik aan dat je niet super goed bent in het maken van webapplicaties(kan het ook mis hebben). Kijk er komt heus meer bij een digitaaldagboek kijken dan "select titel, bericht from dagboeken where user=@user". Het klinkt misschien hard maar je bent denk ik nog niet toe aan zoiets zelf maken. Kijk liever eerst de kunst af en verdiepje in de materie.
Om je toch een richting op te sturen:
Publish systemen voor php/ mysql
Moveable type
Wordpress
PMachine
Verwijderd
Je kan niet altijd gebruik maken van stukjes software geschreven door ervaren scripters. Het beste is: gewoon simpel beginnen, en kijken wat er allemaal fout kan gaan. De stukjes in de FAQ van P&W over PHP zijn ook zeer informatief.
Verwijderd
Dat zie je dan wel helemaal foutbat266 schreef op 22 maart 2004 @ 22:53:
Betere oplossingen komen vanzelf wel enzo.
Betere oplossingen, wat ik lees als "betere code", komen zeker niet vanzelf. Je moet er zelf achter komen, dmv lezen/zoeken/leren van je fouten, hoe je een stukje code beter kan maken.
blijf natuurlijk bezig met de code door ook regelmatig fora en andere gegevens te lezenVerwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 23:03:
[...]
Dat zie je dan wel helemaal fout
Betere oplossingen, wat ik lees als "betere code", komen zeker niet vanzelf. Je moet er zelf achter komen, dmv lezen/zoeken/leren van je fouten, hoe je een stukje code beter kan maken.
Ik zie even niet in waarom. Uiteraard komt er iets meer bij kijken, maar zoiets is juist perfect om (ZONDER publisher-tool) zelf te leren om mee te werken. Ik heb via php m'n eerste database-driven-website gemaakt (een stamboom) en daar ben ik best wel trots op. Is welgeteld 1 tabel in MySQL maar stelt niets voor. Maar omdat ik het zelf (notepad) gemaakt heb is het 10x meer waard dan (mocht het al bestaan) een wizardje rond geklikt te hebben.Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 22:44:
...Kijk er komt heus meer bij een digitaaldagboek kijken dan "select titel, bericht from dagboeken where user=@user"...
Dus TS: gewoon die optie 1 van je gebruiken en go for it.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Verwijderd
Kun je nu als gebruiker op je site inloggen en kan dan elke gebruiker een dagboek bijhouden?
Ik neem aan dat je van elke gebruiker wat standaardgegevens noteerd. Naam, adres, mail, tel, enz.
Is het dan de bedoeling dat elke gebruiker elke dag, of iig vaak, kan posten wat hij die dag gedaan heeft? Of moeten gebruikers die zijn ingelogd jouw dagboek kunnen bekijken?
Mensen moeten zijn ingelogd om het te lezen en hun eigen dagboek te maken/bijhoeden. Zo wil ik er dus voor zorgen dat de mensen van de sportclub waarvoor de site dus gemaakt wordt hun eigen prestaties kunnen bijhouden, leuke dingen kunnen melden etc. Maar het is niet de bedoeling dat iedereen die kan zien, vanwege de privacy. Het membersysteem heb ik al gemaakt btw. Dus het is eigenlijk een combinatie van beideVerwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 23:20:
Ik snap het idee eerlijk gezegd nog niet helemaal.
Kun je nu als gebruiker op je site inloggen en kan dan elke gebruiker een dagboek bijhouden?
Ik neem aan dat je van elke gebruiker wat standaardgegevens noteerd. Naam, adres, mail, tel, enz.
Is het dan de bedoeling dat elke gebruiker elke dag, of iig vaak, kan posten wat hij die dag gedaan heeft? Of moeten gebruikers die zijn ingelogd jouw dagboek kunnen bekijken?
[ Voor 4% gewijzigd door bat266 op 23-03-2004 08:22 ]
Ik snap best dat je pas net begint, maar als je jezelf deze vraag stelt moet je echt eerst eens een boek gaan lezen over (relationele) databases. Optie 2 is geen optie, dat is namelijk het enorm misbruiken van een database als filesysteem.bat266 schreef op 22 maart 2004 @ 19:54:
Er zijn nu 2 mogelijkheden om de database in te richten.
1. ik maak 1 database waar alle gebruikers hun gegevens in zetten en geef deze database per gebruiker weer door where user =...
2. ik maak per gebruiker een tabel en geef dan alleen de juiste tabel weer.
Dit is nogal basic database kennis (er staan wel goede boeken in onze FAQ trouwens) en gaat dus op slot
Dit topic is gesloten.
![]()