Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)
Verwijderd
Waar gaat dit in godsnaam over?
He bah, zit ik weer over mensen te oordelen...stout!
Sorry!
He bah, zit ik weer over mensen te oordelen...stout!
Sorry!
Zeker dat die dingen na een tijdje warm worden... soms brand je je fikken er bijna aan[b]Op zaterdag 16 december 2000 18:20
P.S. ze worden niet warm (heb van die kleintjes)case temp is 1 graad omhoog gegaan
Verwijderd
Hij heeft het dus over een ander soort kerstverlichting, het soort dat in zo'n 1cm dikke doorzichtig rubberen zit, massief rubber.Op zaterdag 16 december 2000 20:12 schreef Cartman! het volgende:
[..]
Zeker dat die dingen na een tijdje warm worden... soms brand je je fikken er bijna aan
Verwijderd
het enige waar ik tot nu toe mijn vingers aan heb verbrand is mijn geforce! ik snap dus echt niet hoe die zo heet word.Op zaterdag 16 december 2000 20:12 schreef Cartman! het volgende:
[..]
Zeker dat die dingen na een tijdje warm worden... soms brand je je fikken er bijna aan
Verwijderd
Kerstlampjes sucken zwaar 
Heb net 3 uur zitten te kloten met een snoer van 100 lampjes dat het niet meer deed. Eerst 1 reserve lampje in de eerste en dan steeds opschuiven in de hoop dat ie aanging.
Niet dus
Dus toen maar met het metertje stukken doormeten het resultaat:
14 lampjes minder in het snoer
(neej ik ben er niet met de auto over heengereden, snap ook niet hoe het kan.)
Hij doet het wel weer maar durf er bijna geen stroom op te zetten want ze branden veel te fel
Mijn vraag dus tussendoor: hoeveel watt is 1 lampje? (kan ik er een weerstandje bij tussen zetten
14 lampjes is te duur
)
/me is krent
Heb net 3 uur zitten te kloten met een snoer van 100 lampjes dat het niet meer deed. Eerst 1 reserve lampje in de eerste en dan steeds opschuiven in de hoop dat ie aanging.
Niet dus
14 lampjes minder in het snoer
Hij doet het wel weer maar durf er bijna geen stroom op te zetten want ze branden veel te fel
Mijn vraag dus tussendoor: hoeveel watt is 1 lampje? (kan ik er een weerstandje bij tussen zetten
/me is krent
Verwijderd
Kijk naar het ampere wat op het lampje staat geschreven...Op zaterdag 16 december 2000 22:28 schreef diddel het volgende:
Kerstlampjes sucken zwaar
Niet dus
14 lampjes minder in het snoer(neej ik ben er niet met de auto over heengereden, snap ook niet hoe het kan.)
Mijn vraag dus tussendoor: hoeveel watt is 1 lampje? (kan ik er een weerstandje bij tussen zetten14 lampjes is te duur
)
/me is krent
het watt van 1 lampje = (220/14) * ..A
(Dacht ik...:))
Ehm... ja zoiets ja... maar niet helemaal
P=V*I
Oftewel I=P/V
Staat niet zo netjes om formules te noemen met de eenheid (Watt)... daar zijn grootheden voor.... Verder... die 14.... die slaat op het aantal lampjes... en afhankelijk van het type schakeling de stroom of de spanning en soms allebei...
Volgens mij mag je je natuurkundeboeken opnieuw openslaan... dat verhaal lijkt nou niet echt lekker.......
Maar terug naar het originele verhaal. Eerst waren er dus 100 lampjes die werden aangesloten op 220volt (tegenwoordig is dat trouwens 230 volt!!!) Van die streng van 100 zijn er 14 afgehaald. Uit je verhaal begrijp ik dat er geen enkel lampje brandde als er 1 kapot was, dus een serieschakeling. Elk lampje (indien gelijk) krijgt dezelfde spanning. 230/100=2,3 volt per lampje. Ik vermoed dat het lampjes van 2,5 volt zijn, maar dat maakt me op dit moment niet zoveel uit. Ik reken verder met 2,3 volt.
Nu gaan we naar het verhaal over het OPGENOMEN vermogen van de lampjes, dit is afhankelijk van de spanning waarop ze zijn aangesloten. Mja.. daarvoor moet je dus ook de weerstand of de stroom weten. Die noem je niet. Op de specificaties (van de originele kerstverlichting) MOET iets staan over het totale opgenomen vermogen. Als je dat getal weet, doodgewoon delen door 100. Dan weet je het vermogen per lampje.
P=V*I
Oftewel I=P/V
Staat niet zo netjes om formules te noemen met de eenheid (Watt)... daar zijn grootheden voor.... Verder... die 14.... die slaat op het aantal lampjes... en afhankelijk van het type schakeling de stroom of de spanning en soms allebei...
Volgens mij mag je je natuurkundeboeken opnieuw openslaan... dat verhaal lijkt nou niet echt lekker.......
Maar terug naar het originele verhaal. Eerst waren er dus 100 lampjes die werden aangesloten op 220volt (tegenwoordig is dat trouwens 230 volt!!!) Van die streng van 100 zijn er 14 afgehaald. Uit je verhaal begrijp ik dat er geen enkel lampje brandde als er 1 kapot was, dus een serieschakeling. Elk lampje (indien gelijk) krijgt dezelfde spanning. 230/100=2,3 volt per lampje. Ik vermoed dat het lampjes van 2,5 volt zijn, maar dat maakt me op dit moment niet zoveel uit. Ik reken verder met 2,3 volt.
Nu gaan we naar het verhaal over het OPGENOMEN vermogen van de lampjes, dit is afhankelijk van de spanning waarop ze zijn aangesloten. Mja.. daarvoor moet je dus ook de weerstand of de stroom weten. Die noem je niet. Op de specificaties (van de originele kerstverlichting) MOET iets staan over het totale opgenomen vermogen. Als je dat getal weet, doodgewoon delen door 100. Dan weet je het vermogen per lampje.
Verwijderd
Het geheel zat echter in een grote plastic zak dus is er geen doos meer 
Ik zal zien of ik ergens een ampere metertje kan vinden. (ik geloof nl dat er niks op de lampjes staat) Anders ga ik wel gewoon een beetje gokken met weerstanden tot ie op een normale "felheid" brandt.
Ik zal zien of ik ergens een ampere metertje kan vinden. (ik geloof nl dat er niks op de lampjes staat) Anders ga ik wel gewoon een beetje gokken met weerstanden tot ie op een normale "felheid" brandt.
Verwijderd
je kunt ook redeneren :
P=U*I
R=U/I
I=U/R
P=U*U/R ofwel U^2 / R
weet je toevallig de weerstand?
P=U*I
R=U/I
I=U/R
P=U*U/R ofwel U^2 / R
weet je toevallig de weerstand?
Verwijderd
je hebt dus 100 lampjes, en voor een serie schakeling geld dat het aantal ampères overal het zelfde is. het aantal volt is ingangsspanning gedeeld door aantal lampjes
dus: 220/100 = 2,2 Volt per lampje
hele snoer = ... Ampère
P=V.I
dus Watt = 2,2 * A
en nu moet je A nog invullen, dus moet je ff op de doos kijken waar het wel op moet staan, of op het stekkertje waar het bij mij op staat...
hele snoer = ... Ampère
P=V.I
dus Watt = 2,2 * A
en nu moet je A nog invullen, dus moet je ff op de doos kijken waar het wel op moet staan, of op het stekkertje waar het bij mij op staat...
Auw.... Volta, Einstein en andere natuurkundigen draaien zich om in hun graf als zij dit zouden horen.....Op zondag 17 december 2000 20:01 schreef broodrooster2 het volgende:
je hebt dus 100 lampjes, en voor een serie schakeling geld dat het aantal ampères overal het zelfde is. het aantal volt is ingangsspanning gedeeld door aantal lampjes
hele snoer = ... Ampère
P=V.I
dus Watt = 2,2 * A
Watt = 2,2 * A ??????
Liever
P = 2,2 * I
Verwijderd
Ik weet niks, das het probleem.
Als ik of I of R of P had was er niks aan de hand maar ik heb alleen V. Dat schiet dus niet op
Maybe staat het op de stekker.. heb er nog niet naar gekeken. Tnx voor de tip
Mijn boom staat er maar zielig bij zonder lampjes
Als ik of I of R of P had was er niks aan de hand maar ik heb alleen V. Dat schiet dus niet op
Maybe staat het op de stekker.. heb er nog niet naar gekeken. Tnx voor de tip
Mijn boom staat er maar zielig bij zonder lampjes
100 lampjes:
2,5 volt
0,5 Watt
Niet moeilijk doen, gewoon op de verpakking kijken
2,5 volt
0,5 Watt
Niet moeilijk doen, gewoon op de verpakking kijken
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Verwijderd
HA! dat moest ik hebben