Mixer, Versterker, Luidspreker

Pagina: 1
Acties:

• bartjenl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 21:00
Op het moment heb ik een Vogelenzang-budget-3-kanaals-mixer met daarop aangesloten 2 computers (op line-ingang met dubbele tulip-stekker) en een microfoon (XLR).
Deze heeft de output naar mijn stereo lopen, waar die de microfoon-ingang in gaat. Deze blijkt echter mono te zijn, dus hoor ik bij sommige liedjes de helft niet (daar zit bijvoorbeeld alle zang rechts, en rechts komt helemaal niet door).

Nou komt er binnenkort een electrische piano naar mijn kamer, die geen ingebouwde speakertjes heeft. Deze moet dus zelf luidsprekers krijgen. Toen kwam mijn prachtige idee.. ik ga mijn hele geluidsinstallatie daar een beetje vervangen. Dus een nieuwe mixer (minstens 6 kanaals, 2 pc's, mic, keyboard, piano, stereotoren), eventueel een versterker (als die niet ingebouwd zit in mixer of luidsprekers) en 2 goede luidsprekers.
Het is dus vooral huis-tuin-en-keuken-gebruik, misschien ga ik er nog wel 's een feestje mee draaien, maar het gaat nu vooral om bovenstaande situatie.

Beste mede-tweakers, geef mij uw advies _/-\o_

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

• andriess
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ehm wat heb je te besteden...? anders krijg je allemaal dingen naar je hoofd geslingerd die Ver boven je budget liggen (of eronder :?)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Een goed advies: laat je bij de betere winkels eens adviseren. Of vraag de gemiddelde amateur band eens waar zij dat soort dingen kopen. Meestal weten die wel de goedkopere winkels te vinden, Het beste is goed rondkijken zodat je weet wat er is.
Pak je hoofd, gooi de modellen die jou aanstaan erin + budget; ff goed schudden -> klaar.

Ik zeg het misschien een beetje lullig, maar het beste bij dit soort hardware is kijken luisteren en voelen.

• bartjenl
Grooze schreef op 22 maart 2004 @ 18:57:
Ehm wat heb je te besteden...? anders krijg je allemaal dingen naar je hoofd geslingerd die Ver boven je budget liggen (of eronder :?)
lijkt me dat je voor zo'n 4 à 5 honderd euro toch wel een redelijk systeempje in mekaar moet kunnen zetten..
olof schreef op 22 maart 2004 @ 19:02:
Een goed advies: laat je bij de betere winkels eens adviseren. Of vraag de gemiddelde amateur band eens waar zij dat soort dingen kopen. Meestal weten die wel de goedkopere winkels te vinden, Het beste is goed rondkijken zodat je weet wat er is.
Pak je hoofd, gooi de modellen die jou aanstaan erin + budget; ff goed schudden -> klaar.

Ik zeg het misschien een beetje lullig, maar het beste bij dit soort hardware is kijken luisteren en voelen.
hm.. zal 's kijken wat voor contacten ik heb, maar dat is ook juist de reden waarom ik hier post, neem aan dat er hier mensen zitten die weten wat ik ongeveer nodig heb enzo.. en waar ik 't dan koop is nog van latere zorg..

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Is nogal moeilijk aan te geven denk ik. Mengpanelen zijn in bijna alle maten en soorten te krijgen. 4, 6, 12, 24 kanaals met of zonder versterker ingebouwd, enz, enz...

Je zult echt eerst goed moeten weten wat je ermee wilt gaan doen en wat je wensen zijn.

• bartjenl
olof schreef op 22 maart 2004 @ 19:23:
Is nogal moeilijk aan te geven denk ik. Mengpanelen zijn in bijna alle maten en soorten te krijgen. 4, 6, 12, 24 kanaals met of zonder versterker ingebouwd, enz, enz...

Je zult echt eerst goed moeten weten wat je ermee wilt gaan doen en wat je wensen zijn.
dat heb ik dus aangegeven.. zo'n 6 tot 8 kanalen en ik wil er luidsprekers aan hangen op een zo goed en toch goedkoop mogelijke manier. Of er dan een versterker in het mengpaneel ingebouwd zit, in de luidsprekers of los erbij, dat maakt mij niet uit.. Ik zoek dus eigenlijk ook een beetje ervaringen of andere mensen zoiets al op hebben gelost en zoja, hoe?

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 17:46
is moeilijk te zeggen, zeker wat wil je er in de toekomst mee?

Je kan gaan voor een budget mixer, dan moet je meer denken aan phonic en behringer, schijnen niet slecht te zijn....

Of voor de iets duurdere zoals soundcraft, of yamaha (mackie).
De yamaha schijnen goed te zijn (van horen zeggen)

Als je denkt echt veel stereo nodig denkt te gaan hebben dan zou je de soundcraft ES kunnen halen, is goed dingetje, de normale mixers hebben vaak niet meer dan 4 stereo inputs (je kunt echter wel 2 mono kanalen daarvoor gebruiken)

btw: je kan niet rechtstreeks luidsprekers aansluiten op een mixer zonder amp, je zult dan een versterker erbij moeten aanschaffen.

[ Voor 12% gewijzigd door MisterE op 22-03-2004 22:15 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Ga eens "online-shoppen" bij new-line.nl
daar kun je precies vinden wat je wilt hebben....klein voorbeeldje:
1x dap Palladium P500 (2x 250watt) €189
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d4132.jpg

1x dap gig8 (4x mono 2x 2stereo) €148
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d2203_top.jpg

2x dap K-112 FullRange 12" €209 x2 = €418
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d3551.jpg

komt in totaal dus neer op €755

zoals je ziet wel boven je budget...en dan is het allemaal nog maar van DAP (niet echt het beste spul wat je kunt krijgen)
Je speakers zijn gewoonweg duur, daar ontkom je niet aan. Wat je zou kunnen doen is kijken voor een power-mixertje (dus mixer met ingebouwde versterker) om de kosten wat te drukken..maar denk eraan dat het over het algemeen mono-kanalen zijn die genoemd worden op mixers e.d. dus dat je 2 kanalen nodig hebt voor stereo.... (logisch).
Je kunt denk ik t beste even op de 2e-hands markt kijken.... M-sound heeft nog wel eens t een en ander en ook bij Music Maniacs kom je soms nog wat tegen..

Als je echt goed spul wilt moet je eens kijken voor je mengpaneel naar Dateq. Vooral de Dateq LPM7.3 zou uitermate geschikt voor je zijn
Voor versterkers kun je eens kijken naar Peavey..die maken extreem goede versterkers voor dit soort doeleinden
Speakers ben ik niet echt in thuis, dus daar kan ik je niet zo veel over vertellen...

[ Voor 14% gewijzigd door kroegtijger op 22-03-2004 22:19 ]

iRacing Profiel

• MisterE
  • Laatst online: 25-07 17:46
kroegtijger schreef op 22 maart 2004 @ 22:15:
Ga eens "online-shoppen" bij new-line.nl
daar kun je precies vinden wat je wilt hebben....klein voorbeeldje:
1x dap Palladium P500 (2x 250watt) €189
[afbeelding]

1x dap gig8 (4x mono 2x 2stereo) €148
[afbeelding]

2x dap K-112 FullRange 12" €209 x2 = €418
[afbeelding]

komt in totaal dus neer op €755

zoals je ziet wel boven je budget...en dan is het allemaal nog maar van DAP (niet echt het beste spul wat je kunt krijgen)
Je speakers zijn gewoonweg duur, daar ontkom je niet aan. Wat je zou kunnen doen is kijken voor een power-mixertje (dus mixer met ingebouwde versterker) om de kosten wat te drukken..maar denk eraan dat het over het algemeen mono-kanalen zijn die genoemd worden op mixers e.d. dus dat je 2 kanalen nodig hebt voor stereo.... (logisch).
Je kunt denk ik t beste even op de 2e-hands markt kijken.... M-sound heeft nog wel eens t een en ander en ook bij Music Maniacs kom je soms nog wat tegen..

Als je echt goed spul wilt moet je eens kijken voor je mengpaneel naar Dateq. Vooral de Dateq LPM7.3 zou uitermate geschikt voor je zijn
Voor versterkers kun je eens kijken naar Peavey..die maken extreem goede versterkers voor dit soort doeleinden
Speakers ben ik niet echt in thuis, dus daar kan ik je niet zo veel over vertellen...
hmmm...als het voor thuisgebruik is dan lijkt me dit toch niet het beste spul?
Dan kan ie beter voor een hifi setje gaan met een los mixertje.
Ook duur natuurlijk, maar dan heb ie toch iets meer hifi

Verwijderd

kijk ook ff op www.feedback.nl
en denk dan aan een simpel berhinger mixertje en 2 actieve (studio) monitors

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39
Voor HiFi zou ik zeker niet voor PA-spul gaan... En voor PA-spul zou ik ZEKER niet voor DAP gaan :P
Op zich denk ik dat je met een Behringer UB-mixertje en'n leuke stereo amp+speakers al'n heel eind komt, gaat waarschijnlijk wel weer'n beetje boven budget, maarja je moet toch wat he :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Wormaap schreef op 22 maart 2004 @ 22:28:
Voor HiFi zou ik zeker niet voor PA-spul gaan... En voor PA-spul zou ik ZEKER niet voor DAP gaan :P
Op zich denk ik dat je met een Behringer UB-mixertje en'n leuke stereo amp+speakers al'n heel eind komt, gaat waarschijnlijk wel weer'n beetje boven budget, maarja je moet toch wat he :P
Ik zou daar persoonlijk ook niet voor gaan nee, maar gezien t budget heb je toch weinig keus dan dap....als je dus voor PA gaat....
als je voor hi-fi gaat kun je t voor leuk spul ook wel vergeten want alleen je versterker gaat dan al ruim boven je budget (als je t dan toch goed wil doen). Met PA kan je zo nu en dan nog ergens mee draaien, t zijn losse componenten dus makkelijk op te waarderen en je mengtafel kan je goed afregelen...zeker ivm keyboard en mic wel leuk... Je mic zou je natuurlijk ook nog via je computer kunnen laten lopen, maar op de meeste dj-mixertjes ga je geen fatsoenlijke "tools" vinden om fatsoenlijk je mic af te regelen...

iRacing Profiel

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

bartjenl schreef op 22 maart 2004 @ 21:03:
[...]

dat heb ik dus aangegeven.. zo'n 6 tot 8 kanalen en ik wil er luidsprekers aan hangen op een zo goed en toch goedkoop mogelijke manier. Of er dan een versterker in het mengpaneel ingebouwd zit, in de luidsprekers of los erbij, dat maakt mij niet uit.. Ik zoek dus eigenlijk ook een beetje ervaringen of andere mensen zoiets al op hebben gelost en zoja, hoe?
Je hebt het over 6 tot 8 kanalen, maar je maakt geen onderscheid tussen mono- en stereokanalen. Als ik jouw beschrijving in de startpost zie, dan heb je 5 stereokanalen nodig: 2 PC's, keyboard, piano en stereotoren en 1 monokanaal: mic..

Ik denk trouwens dat je je budget echt moet herzien, want ik denk dat alleen de mixer al snel boven je budget uitstijgt!

• bartjenl
Hm.. bedankt allemaal..ik heb jullie reacties doorgelezen, maar ik heb dus inderdaad zoals Rum zegt 5 stereokanalen nodig.. en die zijn moeilijk te vinden..

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/yamaha-mg102.jpg
De Yamaha MG 10/2 kan ik voor €159,- krijgen. (nieuw) Is dat te duur? (4 stereo + 2 mono)

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/phonic-mm1202a.jpg
Of is dan de Phonic MM1202a beter? Wel een minder bekend merk, maar wel 4 stereo plus 4 mono ingangen. (€ 129,- )

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/phonic-powerpack408_2.jpg
En dan een Phonic Powerpack 408? Met 80 Watt versterker, 2 luidsprekers, microfoon (tsja..) en alle bekabeling (dat is wel handig) voor 299 euri.
Dan ben ik toch voor € 460,- klaar, maar mijn vraag dus of dat 't geld waard is qua kwaliteit. Ik hoef niet het beste van het beste, er moet (goed) geluid uitkomen en het moet het gewoon doen. Ik ga er zelf niet in schroeven of dat soort dingen, ik vraag er geen rare dingen van, alleen geluid afspelen... Iemand ervaring met bovenstaande producten?

[ Voor 7% gewijzigd door bartjenl op 23-03-2004 12:58 ]

• remco_k
  • Laatst online: 18:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Deze: http://www.behringer.com/dx1000/index.cfm?lang=ENG
5 stereo inputs, 2 mono inputs. Is welliswaar een DJ mixertje, maar daar kun je ook prima mee werken.
Kost 332 euro.

Of deze: http://www.behringer.com/UB1832FX/index.cfm?lang=ENG
4 stereo, 6 mono.
Kost 344 euro

Of deze: http://www.behringer.com/UB1622FX/index.cfm?lang=ENG
4 stereo 4 mono.
Kost 273

Of deze kan ik je echt aanraden: http://www.behringer.com/MX1604A/index.cfm?lang=ENG
4 stereo, 4 mono.
Kost 213
Een nadeeltje bij bovenstaande mixers, de stereo kanalen hebben geen Gain. :(
Kan heel vervelend zijn, maar in theorie heb je die ook niet nodig als je apparaten aansluit die line nivo aanleveren.

2 mono inputs kun je altijd samen gebruiken om weer 1 stereo input te maken. (dan moet je ook 2 faders omhoog doen voor de betreffende stereo bron).

Als ik jouw was zou ik voor de MX1604A gaan en 2 mono kanalen samen gebruiken voor het 5e stereo kanaal.

Verder koop je (als je er genoeg aan denkt te hebben) een gebruikte hifi versterker of receiver met wat huis tuin en keuken speakers op Marktplaats oid.
Dat hoeft niet veel te kosten.

Overigens vind je de 1604A ook op marktplaats...

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 23-03-2004 13:36 ]

Alles kan stuk.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

remco was mij voor.. behringer is net een stappie beter dan DAP (qua mixers)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• remco_k
  • Laatst online: 18:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gitaarwerk schreef op 23 maart 2004 @ 14:02:
remco was mij voor.. <knip>
Da's ook volkomen logisch 8) :+

Alles kan stuk.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik zou geen PA kopen voor 500 euro, dan kom je idd op van die Phonic spullen uit. Lekker laten staan dat soort meuk.

Zoals gezegd gewoon een Behringer tafeltje kopen, licht model power amp erbij en dan een setje HiFi speakers erbij. Ook dat lukt niet voor 500 euro, maar dat is ook wel erg lastig hoor om daar onder te blijven. Misschien dat een paar actieve monitors ook niet zo'n slecht idee is, zoiets bijvoorbeeld: klik. Gewoon ff een dealer opzoeken en gaan luisteren, kan je zelf een paar luidspreker systemen horen.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

remco_k schreef op 23 maart 2004 @ 14:37:
[...]

Da's ook volkomen logisch 8) :+
:+ :X opschepper .. hahah
Jag schreef op 23 maart 2004 @ 16:46:
Ik zou geen PA kopen voor 500 euro, dan kom je idd op van die Phonic spullen uit. Lekker laten staan dat soort meuk.

Zoals gezegd gewoon een Behringer tafeltje kopen, licht model power amp erbij en dan een setje HiFi speakers erbij. Ook dat lukt niet voor 500 euro, maar dat is ook wel erg lastig hoor om daar onder te blijven. Misschien dat een paar actieve monitors ook niet zo'n slecht idee is, zoiets bijvoorbeeld: klik. Gewoon ff een dealer opzoeken en gaan luisteren, kan je zelf een paar luidspreker systemen horen.
Phonic is idd nou niet echt mooi spul.... misschien voor het geld ofzo.. maar ja..
De monitoren van behringer schijnen best ok te zijn..

Feedback en wat duitse audio sites hebben vaak een combinatie met speakers/monitoren

Tannoy reveal passive + Alesis amp..

die amps ken ik niet, maa rik heb destijds voor de studio een setje reveal passives gekocht voor 270 euro..kost nu iets van 250 ofzo..(of nog minder'
en ik moet zeggen dat ze ERG goed klinken voor het geld... ik heb ze ook nog op mijn AVM amp gezet waar nu wat b&w's op staan..en ik stond even verbaast te kijken over de kwaliteit/prijs tov de b&w's.

Echt een aanrader om te luisteren

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Die actieve Behringer monitors kosten iets van €450 de set adviesprijs. En dan is ie ook nog eens echt actief, dus aparte amp voor laag en hoog. Zoiets is natuurlijk veel beter dan zo'n meuk zangsetje van Phonic. En als je er een goedkoop tafeltje van Behringer bijkoopt ook niet zo duur.

En als je een feestje hebt, dan huur je gewoon een echt geluidssetje :).

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 18:46

Exterazzo

Qeasy

remco_k schreef op 23 maart 2004 @ 13:34:
Deze: http://www.behringer.com/dx1000/index.cfm?lang=ENG
5 stereo inputs, 2 mono inputs. Is welliswaar een DJ mixertje, maar daar kun je ook prima mee werken.
Kost 332 euro.

Of deze: http://www.behringer.com/UB1832FX/index.cfm?lang=ENG
4 stereo, 6 mono.
Kost 344 euro

Of deze: http://www.behringer.com/UB1622FX/index.cfm?lang=ENG
4 stereo 4 mono.
Kost 273

Of deze kan ik je echt aanraden: http://www.behringer.com/MX1604A/index.cfm?lang=ENG
4 stereo, 4 mono.
Kost 213
Een nadeeltje bij bovenstaande mixers, de stereo kanalen hebben geen Gain. :(
Kan heel vervelend zijn, maar in theorie heb je die ook niet nodig als je apparaten aansluit die line nivo aanleveren.

2 mono inputs kun je altijd samen gebruiken om weer 1 stereo input te maken. (dan moet je ook 2 faders omhoog doen voor de betreffende stereo bron).

Als ik jouw was zou ik voor de MX1604A gaan en 2 mono kanalen samen gebruiken voor het 5e stereo kanaal.

Verder koop je (als je er genoeg aan denkt te hebben) een gebruikte hifi versterker of receiver met wat huis tuin en keuken speakers op Marktplaats oid.
Dat hoeft niet veel te kosten.

Overigens vind je de 1604A ook op marktplaats...
De Behringer DX1000 heb ik afgelopen zaterdag bij Feedback Rotterdam gehaald voor 239 eur, dus ongeveer 100 eur goedkoper als jouw post :) En die heeft wel gain voor de stereokanalen :) Ik kan hem zeer aanraden :D

Audentia

Pagina: 1