5.1 achterspeakers zacht, met weerstandjes compenseren?

Pagina: 1
Acties:

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Van mijn Terratec 5.1 set klinken de achterspeakers nogal zacht. Als ik bijvoorbeeld een stereo-signaal split naar voor en achter dan komt het er achter veel zachter uit, ookal staat het volume van de achterspeakers op maximaal ingesteld.

Irritant is dat ik de volumes van de center, sub en rears kan regelen, maar niet van de fronts dus kan ik niet echt zo veel doen aan mijn probleem. Ik gebruik het niet op een pc dus softwarematig kan ik ook niks doen.

Ik bedacht dus weerstandjes te gebruiken om de fronts wat te dimmen, het lijkt me het handigst om die voor de versterking te plaatsen. Ik vraag me alleen af wat voor waarde.

Maar wat ik me nog meer afvraag:

Wat als ik met potmetertjes zo heb afgesteld dat bij een bepaald volume voor en achterspeakers even hard klinken, wat gebeurt er dan als ik de main volume verder openset? Blijven de verhoudingen tussen voor- en achter dan gelijk of is het waarschijnlijk dat deze weer uiteen gaan lopen?

Of heeft er iemand een handigere oplossing?

edit:
Ik bedenk me net dat m'n laatste vraag een beetje een domme vraag is. Als ik voor de versterking ga dimmen is dit natuurlijk geen probleem.

Anyway ik heb een Kilo-ohm potmeter geprobeerd maar ik hoor helemaal geen verschil tussen als ik 'm nou helemaal open of dicht draai (ja heb wel doorgemeten, potmeter doet het goed). Het geluid is even hard als eerst.

Ik heb gewoon het rode signaaldraadje in de kabel doorgeknipt en aan twee punten van de potmeter bevestigd, de mantel blijft gewoon normaal verbonden. Dit is toch de goede manier?

Of moet ik er gewoon doodleuk een veel dikkere weerstand tussenhangen?

[ Voor 24% gewijzigd door Digital-DNA op 22-03-2004 19:27 ]

www.nintendocasemods.com

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Meestal heb je toch iets van 10K nodig om lekker te regelen. :)
De draad van de PC zet je op de ene kant van de weerstand. De loper is je uitgaan de signaal en de aarde (mantel) hang je aan de andere kant van de weerstand.

Senile! Senile Oekaki

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-08 22:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmm als ik het eens goed heb begrepen is het ook niet de bedoeling dat de rear-speakers net zo veel geluid produceren als de front speakers. De rear-speakers dienen er toch voor om een meer 3D effect in het geluid te krijgen. Zij zorgen voor echo werking etc. Tenminste zo was/is het wel bij Dolby Prologic.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nee, bij een goede 5.1 (of 6.1/7.1 whatever) moeten alle kanalen (het subkanaal even achterwege gelaten) even hard gaan, dezelfde afstand tot de luisteraar hebben, zelfde hoek. Precies dezelfde speakers zou eigenlijk nog het beste zijn. (maar dat vinden de meeste consumer surround setjes te duur worden natuurlijk)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Met deze is het dus zo dat als ik precies hetzelfde signaal in de rear stop het dan zachter klinkt als dan ik het in de front stop.

Anyway ik heb nu het derde pootje van de potmeter aan de mantel bevestigd. Nu werkt het wel. Als ik 'm opendraai gebeurt er bijna niks totdat ie bijna helemaal open is. Het geluid wordt dan ineens superzacht, daartussen zit maar een klein traject.

Ik had dit natuurlijk wel verwacht, ik moet ook een logaritmische potmeter gebruiken :), maar die 1K is dus meer dan zat. :)

Maar ik stuit nu wel op een ander probleem: Als de fronts zachter zijn wordt de bass uit de subwoofer ook minder, omdat de bass vooral uit dit signaal gefilterd wordt. (het apparte bass-kabeltje doet echter vrij weinig bij mij, hoor geen verschil als ik die erin heb of niet).

Oplossing hiervoor is weer door na de versterking te dimmen, maar dan weet ik niet of de verhoudingen tussen front/rear gelijk blijven als ik het hoofdvolume verander. Heeft iemand daar meer inzicht in?

Ik heb zeker ook een vettere weerstand nodig dan of niet?

www.nintendocasemods.com

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt dan idd een weerstand nodig die wat meer vermogen heeft, maar die amps zullen wel niet al te veel wats uitblazen dus dat zal wel meevallen. Verder valt er over de weerstand het minste vermogen (als je niet teveel zachter wil spelen).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1