Het nieuwe BTX-formaat

Pagina: 1
Acties:
  • 1.260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ey medetweakers,

De afgelopen dagen is de Cebit geweest in Hannover.
Een punt dat daar naar voren kwam was de opvolger van ATX; het BTX-formaat.

Eén van de hoofdpunten waarom Intel zo graag het nieuwe formaat wil hebben is de verbetering in koelingsmogelijkheden.
Daar begint het zaich op vaag gebied te begeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1079906372.jpg
Bij dit plaatje kwam er al meteen mijn eerste vraag bovendrijven;
Waarom laat Intel het moederbord een kwartslag gedraaid zien?
Ik neem aan dat men niet de uitgangen van de PCI-X/PCI/APG-sloten, de USB, firewire en andere meuk aan de bovenkant van de pc uit laat komen?
Ik neem dus aan bij mijn beschouwing dat het moederbord op deze positie in de kast komt:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/Q95W486I5H5B/picserver.jpeg
Om een paar verschillen door te lopen:

De plaatsing van de geheugensloten
Ik vraag me sterk af wat hier het voordeel van is. De ATX-plaatsing van het geheugen, naast de 5,25" bays is toch vrij logisch leek me zo. Geheugenreepjes zullen in een horizontale positie toch alleen maar de airflow tegenhouden (die het beste van beneden naar boven is). Bovendien hebben over het algemeen de apparaten in de 5,25" bays geen tot weinig koeling nodig en dus is de (vaak geringe) warmteproductie van het geheugen daar geen probleem. Door de verticale plaatsing achter de 5,25" bays kan de airflow er ook zeer gemakkelijk langs en worden er geen fans in het produceren van airflow tegengehouden (er zitten nl geen fans in de 5,25" bays, tenzij je er zo'n klein 40mm ding in hebt zitten van een baybus of hdd-koeling. Ik begrijp dus écht niet waarom ze de sloten zonodig moesten verplaatsen.

De plaatsing van de socket/CPU
Ook deze verandering begrijp ik niet goed.
Ten eerste; waarom draaien? De koelvinnen stonden bij de oude "rechte" plaatsing van de socket netjes in de richting van de airflow, iets wat met deze haakse plaatsing volledig ten niet wordt gedaan.
Ook de verandering van het plaatsen van linksboven, wat mijns inziens gewoonweg zga perfect was, naar middenrechts begrijp ik niet.
Linksboven was ideaal; links van de cpu zit bij mij (Abit NF7-S in een Lian-Li Pc60) een 80mm fan outtake en boven mijn cpu zit een 80mm outtake 2x van de voeding.
De hoge plaatsing zorgt ervoor dat de hitte van de cpu niet helemaal door mijn systeem hoeft te trekken en dus niet andere delen (onnodig) verhit. Iets wat dus wel gebeurd door de plaatsing rechtsmidden. In die regionen worden veelal de hdd's geplaatst die dan de cpu weer onnodig gaan verhitten. Ook het ritsje transistoren rond de socket ziet er vreselijk onhandig uit. Zeker met het plaatsen van koeling lijkt me dit vreselijk. Een goed punt vind ik het verplaatsen van de mountingholes van de cpu-koeling. Dit lijkt me idd nuttig voor de mobo-fabrikanten.

De plaatsing van de uitbreidingssloten
Een plaatsing van de kaarten die ontiegelijk veel verticale airflow tegenhouden vind ik ook erg vreemd. Zo wordt het al onmogelijk gemaakt om fans te plaatsen aan de linkerbovenzijde. Bovendien komt de voeding er dan recht boven te hangen. Zo blijft er nouwelijks ruimte over voor de koeling van VGA-kaarten.

De plaatsing van de voedingsconnectoren
De plaatsing van de voedingsconnectoren vind ik ook raar, waarom zijn de P4-stekker en de ATX-connector zo vreselijk ver uitelkaar geplaatst? En waarom niet dichtbij de voeding, zodat de kabels niet onnodig door de kast op hoeven te lopen? Daarmee wordt ook weer de airflow onnodig tegengehouden.

De plaatsing van de IDE-connector
Helemaal links in de kast, tsjah, het nadeel daarvan lijkt me ook overduidelijk...

Al met al vind ik het dus maar een heel vreemd formaat?
Eigenlijk begrijp ik helemaal niet hoe men tot dit resultaat is gekomen?
Als je het 180 graden zou draaien zouden de geheugenbankjes weer de warmteafvoer van de cpu en de northbridge tegenhouden en zichzelf alleen onnodig warm maken.

Hoe ik het moederbord ook draai; ik kan er geen (grote) voordelen in vinden die tegen de grote nadelen op kunnen. Ook de grootte van het moederbord is vreemd, het lijkt wel een soort mini-BTX met zo weinig uitbreidingssloten.

Wat denken jullie hiervan? :) ( <-- toch maar ff een smiley in het topic zetten ;) )

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik ga volledig met je akkoord, dit BTX systeem zie ik echt niet zitten ! RAM, voeding, IDE... staat allemaal goed ! De CPU zou beter komen op de plaats waar nu de PCI/AGP zit, met een vaste exhaust gat, zodat de hitte van de CPU direct afgevoerd kan worden. De AGP/PCI Express voor Video zou ik dan boven bij de voeding houden wel, met daaronder de rest van de sleuven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Het enige grote nadeel van het ATX-formaat vind ik de plaatsing van het AGP-slot. Ik zag liever de fan van de videokaart omhoog blazen en wat meer ruimte tussen het AGP-slot en de PCI-sloten. Maar dit nadeel weegt bij lange na niet op tegen die creatie van Intel?

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:01
Je moet em nog 180 graden verder draaien :)

Voor de mensen die er niets van snappen kan ik dit artikel van anandtech aanbevelen. (Voordat je hier begint te blaten :7 ) Echt alle vragen die je stelt zijn daarin maanden geleden al beantwoord.

offtopic:
Ik vind het btw een beetje naief van jullie om zomaar hier tegenaan te gaan schoppen. Hier heeft een groep zeker niet de eerste de beste ingenieurs over na zitten denken. Jij hebt goed door wat voor impact deze standaard heeft, en je moet niet denken dat een bedrijf als Intel dat niet door zou hebben.

[ Voor 185% gewijzigd door Jesse op 22-03-2004 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:38

w0w

De plaatsing van de geheugensloten
Ik vraag me sterk af wat hier het voordeel van is. De ATX-plaatsing van het geheugen, naast de 5,25" bays is toch vrij logisch leek me zo. Geheugenreepjes zullen in een horizontale positie toch alleen maar de airflow tegenhouden (die het beste van beneden naar boven is). Bovendien hebben over het algemeen de apparaten in de 5,25" bays geen tot weinig koeling nodig en dus is de (vaak geringe) warmteproductie van het geheugen daar geen probleem. Door de verticale plaatsing achter de 5,25" bays kan de airflow er ook zeer gemakkelijk langs en worden er geen fans in het produceren van airflow tegengehouden (er zitten nl geen fans in de 5,25" bays, tenzij je er zo'n klein 40mm ding in hebt zitten van een baybus of hdd-koeling. Ik begrijp dus écht niet waarom ze de sloten zonodig moesten verplaatsen.
Ze zitten nog steeds bij je 5,25" bays, want zoals Jesse al zegt, je moet je plaatje nog es een keer 180 graden draaien ;)
De plaatsing van de socket/CPU
Ook deze verandering begrijp ik niet goed.
Ten eerste; waarom draaien?
Zodat het moederbord 1 (of mss zelfs2) layers minder hoeft te beschikken, wat schilt in de kosten. Aangezien zo'n ruit beter is geplaatst, is het makkelijker om de sporen van de cpu pinnetjes te verbinden met de NB en SB.
Ook de verandering van het plaatsen van linksboven, wat mijns inziens gewoonweg zga perfect was, naar middenrechts begrijp ik niet.
Is dus ook niet het geval, je moet je plaatje nog 180 graden draaien.
De plaatsing van de uitbreidingssloten
Een plaatsing van de kaarten die ontiegelijk veel verticale airflow tegenhouden vind ik ook erg vreemd. Zo wordt het al onmogelijk gemaakt om fans te plaatsen aan de linkerbovenzijde. Bovendien komt de voeding er dan recht boven te hangen. Zo blijft er nouwelijks ruimte over voor de koeling van VGA-kaarten.
Die zitten dus ook rechtsonder ;)
De plaatsing van de voedingsconnectoren
De plaatsing van de voedingsconnectoren vind ik ook raar, waarom zijn de P4-stekker en de ATX-connector zo vreselijk ver uitelkaar geplaatst? En waarom niet dichtbij de voeding, zodat de kabels niet onnodig door de kast op hoeven te lopen? Daarmee wordt ook weer de airflow onnodig tegengehouden.
P4 zit dicht bij de cpu, de ATX dicht bij de NB/mem slots. Niet echt het makkelijkste, maar wel het logischte, zodat ook weer minder en kortere sporen nodig zijn.
Helemaal links in de kast, tsjah, het nadeel daarvan lijkt me ook overduidelijk...
Rechts in de kast ;)
Wat denken jullie hiervan?
Ik vind de nieuwe standaard wel oké. Vooral de agp-kaarten worden stukken koeler omdat de lucht nu eindelijk omhoog kan. Verder denk ik dat het weinig zal uitmaken, maar je kunt zelf kiezen of je ATX of BTX wil, voor de volgende 4 jaar dat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Handig topic: ATX en toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59
Inderdaad moet plaatje nog 180 graden gedraaid worden. het moederbord komt niet aan de linkerzijde van de kast maar aan de rechterzijde (vanaf voor gezien dan) En dan is het wel allemaal logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:06

makje

Professioneel prutser

Misschien nog een handige link: Intel BTX-platform nader bekeken door AnandTech

Zoals je ziet komt het moederbord aan de andere kant van de kast, de cpu laag voorin (voor de koele lucht van de intake) en de pci sloten laag achterin, onder de voeding...

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Enig voordeel zou zijn als de fan vd GPU nou 's naar boven kon blazen, dus aan de andere kant zit dan nu het geval is, en er dus ook een betere cooler op kan dan nu het geval is. Ook geen andere PCI(express) sloten meer geblokkeerd dan, maar zo te zien is dat voordeel zo juist weer teniet gedaan :D. De NB zit nu ook in de warme lucht. Om over de plek van de powerconnector maar te zwijgen, heerlijk oger het halve board of over je kaarten, nee daar zitten we op te wachten :).

[ Voor 26% gewijzigd door _XipHiaS_ op 22-03-2004 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Sorry, voor mijn vergissing, ik had simpelweg niet gezien dat het nog eens 180 graden gedraaid moest worden.
Vaag dat Intel het moederbord dan op deze manier tentoonstelt en ook het Intel logo dan op de kop op het mobo spuit. Om die manier kwam ik tot deze manier van tegen het mobo aankijken. Wat mij betreft mag het topic dicht of er kan doorgepraat worden over de zin en onzin van BTX? :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ze draaien de keet dus gewoon om... Aha, dat veranderd de zaak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
richard_1st schreef op 22 maart 2004 @ 17:50:
Inderdaad moet plaatje nog 180 graden gedraaid worden. het moederbord komt niet aan de linkerzijde van de kast maar aan de rechterzijde (vanaf voor gezien dan) En dan is het wel allemaal logisch.
Ik denk dat je het precies andersom bedoelt? In ieder geval, om het heel simpel te zeggen, het moederbord komt precies aan de andere kant te zitten tov zoals het nu zit. :)

Ik vind de setup eerlijk gezegd wel interessant. En de plaatsing van een aantal van de kabels komt natuurlijk ook voor de rekening van de fabrikanten. Als Epox (bijv) liever de P4 voedingskabel ergens anders wil, dan kunnen ze dat uiteraard zo doen.

Maar doordat je nu alle (behoorlijke) hitte veroorzakende apparaten in 1 lijn hebt zitten kun je snel klaar zijn met de airflow: 1 120mm aan de voorkant en 1 120mm aan de achterkant en klaar is kees. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Heel het BTX concept wordt door Intel momenteel enorm gepushed. Het wordt bijna door de strot van de Fabrikanten geduwd... en waarom? Vanwege het verbeterde coolingsysteem, de CPU wordt zowel onder als boven gekoeld. Intel heeft dit heel erg hard nodig omdat de Prescott CPU's en zeker straks de 775 modellen met hogere snelheden enorm warm gaan worden. AMD daarintegen bevindt zich in een erg comfortabele positie, de CPU's worden helemaal niet warm en daarnaast is er ook nog Cool 'n Quiet, dus van AMD hoeft het helemaal niet.

BTX heeft niet enkel voor de mainboards gevolgen, maar ook voor de kasten en de koelers. Ik heb al met distributeurs gesproken en die zeggen er ook niets voor te voelen want de BTX koelers wegen bijna 1KG en bij RMA of postorder zijn de verzendkosten daarbij ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar waarom zou AMD bij een betere hitte-afvoer daar geen voordeel aan hebben?
Zou toch betekenen dat AMD ook hun processoren hoger kan gaan klokken, om Intel nog meer kont te schoppen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Gaius op 22-03-2004 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voorlopig niet, voordat genoeg mensen een BTX hebben, zijn we toch 2 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Sharkbyte schreef op 22 maart 2004 @ 18:53:
Voorlopig niet, voordat genoeg mensen een BTX hebben, zijn we toch 2 jaar verder.
Ik denk het ook, het BTX-formaat zal misschien gelijk of later opkomen als DDR2/64-bit/PCI-Express. :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Zegato schreef op 22 maart 2004 @ 18:03:
Vaag dat Intel het moederbord dan op deze manier tentoonstelt en ook het Intel logo dan op de kop op het mobo spuit.
Daar heb je wel een leuk punt. Volgens mij wordt volgens het reference design deze afmeting mobo in principe in de desktopkast geplaatst, en dan is er van op-zijn-kop geen sprake. Wat me btw opviel is dat Anandtech ook niet zo duidelijk is qua boven en onderkant enzow. (Dit mobo is dus in principe de micro-ATX opvolger, die in principe mainstream gaat worden als ik de ideeen van Intel goed begrijp. De grote (zegmaar ATX-afmetingen) versie wordt meer voor de powerusers (Tweakers ;) ))

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse op 22-03-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

beetje lomp, processor voor de intake, nu wordt de rest van de case opgewarmd door de processor.
De power connector zit ook lekker, Als er een beetje heatsink op je videokaart zit past het niet meer. en de fan mag dan nu wel bovenop zitten, hij blaast wel tegen de richting van de airflow in, hij zuigt lucht af van... de processor.
Extra fan boven je videokaart kan je nu ook vergeten (in de vorm van zo'n insteekkaart), je moet het doen met de fan van je videokaart (=crappy) of met een compleet andere heatsink (= :bye garantie).

2 pci sloten vind ik ook wat magertjes, ik neem aan dat dit een micro variant is? Niet dat ik zoveel pci kaarten heb (integendeel, heb er maar 1 momenteel), maar ik ken genoeg mensen die daar echt niet genoeg aan hebben (modem, geluidskaart, isdn adapter, videocapture kaart enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Mschien is het lezen van dit topic interessant, en dan met name de link die ik eerder gaf naar een artikel op Anandtech over BTX. :Z

Edit (om inhoudelijk op je post in te gaan):
Je hebt wel een behoorlijk dikke heatsink nodig wil dat niet meer passen met je powerconnector. Ook een fors waterblok of zo'n passief zalman ding gaat hier goed op volgens mij. Verder spoort het verwisselen van een heatsink niet zo met de stampij die je maakt over de garantie van je videokaart, maar dat terzijde.
De CPU, heethoofd met afstand in een pc, wordt nu met zo fris mogelijke lucht gekoeld. (!) Dit kan bij veel mensen zo 10 graden schelen, zeker als je een zware videokaart en een paar lekkere hdd's erin hebt hangen. (En in een ATX kast een beetje hete proc zonder casefans) De CPU wordt dus voortaan zegmaar standaard met een stuk koelere lucht gekoeld.
Wat de insteeksloten betreft zeg je het zelf al, die worden minder en minder nodig. Onboard geluid en netwerk is voor 95% (oid) van de gebruikers perfect, en er worden ook heel veel (kantoor) pc's met onboard video verkocht. Door naar een kleinere standaard te gaan zegmaar bespaar je ruimte en geld. (En dat ruimteaspect is voor veel mensen nog best belangrijk) En tenslotte voor de die-hard tweakers en powerusers blijft nog steeds de grotere variant met meer sloten bestaan.

[ Voor 103% gewijzigd door Jesse op 22-03-2004 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Men verwacht dat in 2005 nog maar 30% BTX zal zijn, dus hard zal het niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Met andere woorden; hij komt zo in de kast:

http://pics.sjeemz.nl/img...D9E/JPEG/1079990351//t32r

De geheugenbanken houden nog steeds de complete airflow tegen...
Vaag, meer kan ik er niet van zeggen

[ Voor 19% gewijzigd door Zegato op 22-03-2004 22:23 ]

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881

Wat een design van 3x niks.
De cpu mounting holes staan er nu ook voor jan joker op, hoe krijg je daar ooit een cpu koeler op bevestigd? Die condenstatoren zitten in de weg en de ruimte met de socket is ook erg minimaal

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/Q95W486I5H5B/picserver.jpeg

Daarbuiten komt je atx kabel nu gewoon dwars over alle pci kaarten te hangen, erg onhandig als je er een kaartje uit wil halen...

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 18881 op 22-03-2004 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:54

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Op welke termijn worden de BTX-mobo's verwacht hier in NL? Want ik heb net een nieuwe ATX-kast met voeding besteld. Misschien zou ik dan kunnen wachten en een BTX-kast bestellen als het een beetje meevalt met die termijn. Ik ga sowieso voor een Prescott en ik ben nog aan het twijfelen over wat voor een mobo ik dan ga halen(478 of 775??).

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14
Anoniem: 18881 schreef op 22 maart 2004 @ 22:47:
Daarbuiten komt je atx kabel nu gewoon dwars over alle pci kaarten te hangen, erg onhandig als je er een kaartje uit wil halen...
Lees het topic nog eens goed door. Het mobo komt dus aan de andere kant van de kast ivm ATX. De kabel loopt dus niet over de PCI sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Anoniem: 18881 schreef op 22 maart 2004 @ 22:47:
Wat een design van 3x niks.
De cpu mounting holes staan er nu ook voor jan joker op, hoe krijg je daar ooit een cpu koeler op bevestigd? Die condenstatoren zitten in de weg en de ruimte met de socket is ook erg minimaal

[afbeelding]

de sloten komen onderop te zitten, dus tegen de linker kant van je case.
Jesse schreef op 22 maart 2004 @ 21:25:
[...]

Mschien is het lezen van dit topic interessant, en dan met name de link die ik eerder gaf naar een artikel op Anandtech over BTX. :Z
ja, wat moet ik daar voor nieuws in lezen?
[...]

Edit (om inhoudelijk op je post in te gaan):
Je hebt wel een behoorlijk dikke heatsink nodig wil dat niet meer passen met je powerconnector. Ook een fors waterblok of zo'n passief zalman ding gaat hier goed op volgens mij. Verder spoort het verwisselen van een heatsink niet zo met de stampij die je maakt over de garantie van je videokaart, maar dat terzijde.
Dus jij wilt beweren dat je gewoon een andere heatsink op je videokaart mag zetten zonder dat je garantie verloopt...

En een aantal videokaarten zoals bijv. de GF FX5900ultra gaan niet passen, die gebruiken een pci slot voor de cooler.
De CPU, heethoofd met afstand in een pc, wordt nu met zo fris mogelijke lucht gekoeld. (!) Dit kan bij veel mensen zo 10 graden schelen, zeker als je een zware videokaart en een paar lekkere hdd's erin hebt hangen. (En in een ATX kast een beetje hete proc zonder casefans) De CPU wordt dus voortaan zegmaar standaard met een stuk koelere lucht gekoeld.
Dat is waar, maar de lucht die van de cpu afkomt gaat nu over de rest van het moederbord, ik weet niet of dat wel zo ideaal is als het klinkt. Zie bijvoorbeeld dat warmteplaatje op het genoemde artikel, de hete lucht van de cpu gaat recht op de videokaart, die hebben ook steeds meer koeling nodig.

Wat de insteeksloten betreft zeg je het zelf al, die worden minder en minder nodig. Onboard geluid en netwerk is voor 95% (oid) van de gebruikers perfect, en er worden ook heel veel (kantoor) pc's met onboard video verkocht. Door naar een kleinere standaard te gaan zegmaar bespaar je ruimte en geld. (En dat ruimteaspect is voor veel mensen nog best belangrijk) En tenslotte voor de die-hard tweakers en powerusers blijft nog steeds de grotere variant met meer sloten bestaan.
Daar heb je wel gelijk in.

Wel vreemd dat ze weer teruggaan naar het desktop formaat ipv. tower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881

Jimsterrr schreef op 22 maart 2004 @ 23:28:
[...]

Lees het topic nog eens goed door. Het mobo komt dus aan de andere kant van de kast ivm ATX. De kabel loopt dus niet over de PCI sloten.
Oke ik heb hem nog eens goed doorgelezen, duidelijk nu.
Anoniem: 83328 schreef op 22 maart 2004 @ 23:41:
[...]

de sloten komen onderop te zitten, dus tegen de linker kant van je case.
Dan valt dit nog wel mee, ik ging even uit van de post van TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Dat is waar, maar de lucht die van de cpu afkomt gaat nu over de rest van het moederbord, ik weet niet of dat wel zo ideaal is als het klinkt. Zie bijvoorbeeld dat warmteplaatje op het genoemde artikel, de hete lucht van de cpu gaat recht op de videokaart, die hebben ook steeds meer koeling nodig.
De processor koel houden is veel belangrijker dan de rest van het moederbord koel houden. Momenteel zijn er nog veel passief gekoelde northbridges die zelfs tot 250 MHz kunnen zonder heet te worden en de rest van je moederbord kan goed tegen de warmte. Naar de toekomst toe zal na AMD ook Intel de geheugencontroller in de processor zelf integreren zodat de koeling van de processor nog belangrijker wordt en die van de northbridge (als die nog bestaat) minder belangrijk.

De warme lucht van de processor gaat niet naar de videokaart maar stijgt naar de boven/achterkant van de kast terwijl de videokaart meer onderaan geplaatst is. De koelvinnen van de processorheatsink zullen net zoals de northbridge-heatsink op de foto van voor naar achter geplaatst worden tov de kast om nog efficiënter koele lucht op te vangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 23-03-2004 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
[...]
ja, wat moet ik daar voor nieuws in lezen?
[...]

Dus jij wilt beweren dat je gewoon een andere heatsink op je videokaart mag zetten zonder dat je garantie verloopt...

En een aantal videokaarten zoals bijv. de GF FX5900ultra gaan niet passen, die gebruiken een pci slot voor de cooler.
[...]
Wel vreemd dat ze weer teruggaan naar het desktop formaat ipv. tower.
In het artikel op anandtech staat vrij goed de gedachte achter de veranderingen, dat is een zinvolle verdieping als je erover wilt discussieren.

Ik vroeg me meer af waarom jij het ene moment een andere heatsink op je videokaart wilt terwijl je even later zegt dat je dat toch niet doet omdat het je je garantie kost. (Dit doet er verder voor de discussie echt niet toe, ik noemde dat om je erop te wijzen dat je betoog niet overal zo heel steekhoudend was. Ikzelf moet uberhaupt geen videokaarten met fans :7 )

Volgens mij past er tussen de voedingsstekker en het AGP slot ruim een pci slot. Er is in het nieuwe ontwerp juist rekening gehouden met het feit dat koelers op grafische kaarten in de toekomst meer ruimte nodig hebben, en dat kost je voortaan geen pci-slot meer.

En de airflow gaat dus niet meer zozeer van onder naar boven maar veel meer van voor naar achter, de ram-sloten zitten dus juist heel goed zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 23-03-2004 15:04 ]

Pagina: 1