[PHP] Installatie GD2 module linux

Pagina: 1
Acties:

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
Kan iemand misschien uitleggen hoe je de gd2 module installeert op een linux server?

Zelf heb ik het niet gedaan, maar een beheerder van de server heeft geprobeerd het te installeren na het van www.boutell.com/gd te downloaden.
Hierbij kwam er een foutmelding:
make: *** [GD.o] Error 1
/usr/bin/make -- NOT OK
Running make install
make had returned bad status, install seems impossible
perlmod--Install done
GD install failed

Hier hebben jullie misschien weinig aan, maar gd support zou standaard in php 4.3 moeten zitten.
Zo is php geconfigureerd op de server:
'./configure' '--with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs' '--with-xml' '--enable-bcmath' '--enable-calendar' '--enable-ftp' '--enable-magic-quotes' '--with-mysql=/usr' '--with-pear' '--enable-sockets' '--enable-track-vars' '--enable-versioning' '--with-zlib'

Is het mogelijk om php "verder te configureren" door gewoon ./configure '--enable-gd' te typen zodat deze optie aangezet wordt?
Of moet je dan de andere opties ook opnieuw meenemen als dit mogelijk is?

Wie kan mij helpen (het liefst de ingebouwde versie van) gd2 te installeren op deze linux server? :)

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:23
Een ingebouwde versie van gd heb ik nog niet gevonden. Maar ik heb php weer op nieuw geinstalleerd toen ik vergeten was gd er bij te zetten. Dus dan wordt het denk ik voor jou zoiets:

code:
1
2
3
./configure --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs --with-xml --enable-bcmath
--enable-calendar --enable-ftp --enable-magic-quotes --with-mysql=/usr --with-pear
--enable-sockets --enable-track-vars --enable-versioning --with-zlib --enable-gd

LinkedIn - Collega worden?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 14:13
Mocht je PHP met GD en FreeType2 (laatste versie) willen proberen te compileren... er zit een bugje in php 4.3.4, waardoor het compileren crasht bij FreeType2. Nog even de oude FreeType2 blijven gebruiken of 4.3.5 RC4 gebruiken...

Er is aangekondigd dat 4.3.5 RC4 de laatste RC zal zijn, dus binnenkort kunnen we een php 4.3.5 zonder FreeType2-bug verwachten.

Ik lees niets over FreeType in je verhaal, maar veel mensen mensen installeren GD en FreeType te gelijk in php. FreeType zorgt voor de het genereren van afbeeldingen met tekst.

[ Voor 22% gewijzigd door jurri@n op 22-03-2004 18:58 ]

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
Zelf heb ik de installatie niet uitgevoerd. Wel heb ik de complete output hiervan nog maar die is wel erg lang om even te posten...

Maar ik zie hier idd staan:
Please choose the features that match how libgd was built:
Build JPEG support? [y] y
Build FreeType support? [y] y
Build XPM support? [y] y

In principe kan ik dus kiezen voor php opnieuw compilen met de hierboven genoemde optie of gewoon freetype uitschakelen tijdens de installatie omdat die waarschijnlijk de fout veroorzaakt?

Weet iemand of er nog een verschil zit tussen de gd2 die wordt meegeleverd met php vanaf 4.3 of de losse installatie die te downloaden is?

Thx

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Topics over de installatie van software horen niet thuis in P&W.

P&W -> SA

https://fgheysels.github.io/