Toon posts:

[XP] MBR overschreven? / bootcfg via herstelconsole

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat je toch wel eens wat anders wilt dan Micro$oft Microsoft, heb ik ondanks verregaande onervarenheid met andere OS-en, Red hat Linux 9 op mijn PC geinstalleerd naast Windows XP. Hierbij is wat misgegaan, want Windows start niet meer op.

Ik heb het vermoeden dat ik door onoplettendheid GRUB op de Master Boot Record heb geinstalleerd, waar XP niet tegen schijnt te kunnen. Als ik nu via GRUB XP op wil starten, krijg ik nog voordat het user-keuze scherm opduikt, een scherm kort in beeld dat stelt dat er 2 files ontbreken (autchk en nog iets), waarna het systeem reboot.

Linux werkt wel. Voor Linux heb ik ook een bootdiskette gemaakt, voor XP niet. Ik kan er dus mee leven als het MBR 'gewoon' weer ingesteld wordt voor XP. De vraag is uiteraard: hoe herstel ik het?

Ik heb al geprobeerd met de herstelconsole. Fixmbr werkt niet, omdat er 'ongewone partities' op de harde schijf staan. Ik hoopte dat bootcfg wel zou werken, maar met /add of /rebuild (ben even kwijt welke) wordt er eerst gevraagd welke windows versia ik in het opstartprogramma wil toevoegen oke, die was simpel), daarna volgen 2 vragen naar identificatie en nog iets (ben ik effe kwijt) waarbij ik niet weet wat ze van me willen.

Iemand een antwoord?

Modbreak: Lees Windows Operated Systems - Policy aub even mbt microsoft verbasteringen.

[ Voor 15% gewijzigd door momania op 22-03-2004 16:12 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

offtopic:
De naam van het bedrijf is toch echt Microsoft hoor :/

Heb je deze FAQs trouwens gelezen?

FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 28/09/2003
Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen.
Windows Operated Systems - FAQ :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:08

sphere

Debian abuser

Misschien dat fdisk /mbr uitkomst biedt. Zie een willekeurige W98SE bootdisk op het net hiervoor. (Dit is dus niet hetzelfde als fixmbr)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de aangegeven FAQ nog niet gevonden (ik had mn lunchpauze al 'opgerekt' van 45 min naar ruim 2 uur op zoek naar een oplossing). Helaas blijken de daar aanwezige tips ook niet te werken.

Via de Microsoft site een XP bootdisk gemaakt zonder toegang tot XP te hebben, maar deze geeft vervolgens een error dat hij niet gelezen kan worden en of ik het pad wil controleren.

Ik zal fdisk nog eens proberen. Voorlopig vind ik het eigenlijk allemaal nog wel grappig, ik kom steeds een stukje verder, maar dan moet het uiteindelijk wel goed komen natuurlijk, anders is de lol er wel weer snel af.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het probleem opgelost. :*) Ik was door een andere site op het verkeerde been gezet met dat MBR probleem, in mijn oorspronkelijke post bleek het echte probleem verscholen te zitten in de regel 'Als ik nu via GRUB XP op wil starten, krijg ik nog voordat het user-keuze scherm opduikt, een scherm kort in beeld dat stelt dat er 2 files ontbreken (autchk en nog iets), waarna het systeem reboot'.

Dat 'nog iets' was trouwens xmnt2002. Tik 'xmnt2002' in op de sreach engine van dit forum, en er blijken meer mensen met hetzelfde probleem. Tik het in bij Google en je vind een waslijst met andere fora (klassieke opleiding he...) met hetzelfde verhaal: Partition Magic zet de status van de Windows partitie bij het aanmaken van de Linux partities op 'hidden', en dit blijft zo.

Via Linux parted unhide, en klaar is Knuts.