Speedtouch DHCP en Linux willen niet samen

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik weet niet of ik hier moet zijn of bij NOS, maar ik probeer het eerst hier, omdat het probleem in eerste instantie in een netwerk config lijkt te zitten.

Ik heb al ruim een jaar een Speedtouch 510 v4 Multi Users modem thuis staan. Ik heb hem goed onder controle en alles werkt in samenwerking met Windows machines.
Ik gebruik de ingebakken DHCP server (waarom zou ik alles steeds met de hand instellen, als het automatisch kan), met de ip adressen vastgezet aan de MAC adressen van mijn netwerkkaarten. Tot zo ver werkt alles probleemloos.

maar, zodra ik een Linux door aan mijn netwerk hang, en die met DHCP zijn netwerk instellingen laat opzoeken, krijg ik dat niet voor elkaar. Ik krijg foutmeldingen in de trand van, kan netwerk niet doorzoek, netwerk kabel wel verbonden???
Dat die netwerk kabel verbonden is en goed is, weet ik 100% zeker, want diezelfde machine had 5 minuten daarvoor nog win2k gedraait, met 100mbit netwerk en al (ik zit er nu ook dit bericht op te typen, onder win2k). Maar zodra ik dus linux opstart, krijg ik geen netwerk instellingen via DHCP.
Als ik met de hand alles instel, werkt het netwerk wel (driver van de netwerkkaart is dus goed ingesteld).
Ik heb dit met alle pc's waarop ik Linux heb geprobeerd, mijn werkdoos (AMD Duron 1600, 3com 905TX-c), mijn laptop (Jewel 2850 met onboard lan) en mijn IBM Server (onboard AMD 10 mbit lan en extra 3com 905 TX-c).
Het ligt dus duidelijk niet aan de hardware van de clients, en ook de verbindingen naar de Modem zijn in orde (anders zou ik immers met Win2k ook geen Netwerk hebben met werkende DHCP).
Oh ja, het is ook niet 1 bepaalde distributie die ik heb geprobeerd, ik heb vanaf RH 8 zo ongeveer alle grote distributies geprobeerd (RH 8 en 9, Fedora, Mandrake 8 en 9, Suse 9), allen gaven de zelfde fout.

Wat ik vermoed, maar het is echt een vermoeden, is dat de linux een te strakke timeout op de DHCP heeft zitten, en dat hij dus al een time out geeft, voordat het modem heeft kunnen reageren. Zou dit kunnen kloppen, of is er iets anders aan de hand???

En als dat het is, hoe kan ik het modem zo her configureren dat Linux wel met DHCP wil draaien???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Die keer dat ik linux(mandrake 9.1) installeerde ism een ST moest ik toch echt de linux bak configureren en niet de modem!

Gewoon de ST(10.0.0.138) invullen als als gateway etc//

-succes

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:10
als je ook helemaal niks kan pingen probeer dan eens met : "linux -noapic" te booten

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@drienties, wat deze optie? En wat is het eventuele verband met mijn probleem?

@SSH, Het lijkt me toch normaal dat een linux doos een verbinding kan maken met een DHCP server van een modem???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

eigenlijk is het meer andersom alleen moet de linux bak het dan wel accepten. Weet je zeker dat het mac adress van je modem niet op geblokked staat?
Probeer anders even de modem te resetten ofzo.

en een ping doet ook niks? Wat als je adhoc een IP insteld op je bak en modem?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Als ik mijn linux bak op een vast ip zet, dan werkt het wel (zo staat het nu ingesteld voor mijn server). Voor een server is dit geen probleem, maar ik wil ook op mijn laptop Linux gaan zetten, en deze wordt regelmatig aan verschillende netwerken gehangen, en dan met de hand het ip-adres instellen is dan simpelweg geen optie meer.

Maar over het mac-adres, als dat het probleem zou zijn, dan zou ik ook onder windows geen verbinding kunnen krijgen met de DHCP server van het modem, lijkt mij.

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 22:34

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Wat ik vermoet is dat je linux bak in de trand van 192.168 zoekt terwijl je speedtouch alleen maar in de range van 10.0.0.150 t/m 10.0.0.200 werkt mits die geconfigureerd is door KPN. ini ies of van alcadis support

Speedtouch freak

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 12:12
Ik denk dat dat IP nog door Windows 2K bezet wordt gehouden en dat MAC adres geen nieuw IP meer krijgt (of weer die oude die hij had).

Probeer voordat je Windows verlaat en je naar linux gaat je IP vrij te geven ( ipconfig /release).
Als je een ander MAC adres invoert zou het ook moeten werken.
Ik heb dit ook weleens gehad met Windows XP & Windows 98. :)

let the past be the past.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kan je wel gewoon internetten als je dit invult:
IP: 10.0.0.1
subnet: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.138
DNS: 10.0.0.138
Als dat dan ook niet kan, zou ik eens kijken of je dan de modem kan pingen (dat kan alleen aks je een IP hebt ingevuld/toegewezen gekregen, dus logisch dat het nu niet kan). Als je dan nog de modem niet kan pingen en de netwerkkaart wel, dan is er iets tamelijk vaags met de netwerkkaart/driver aan de hand :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Om mijn zelf maar ff te quoten:
deepbass909 schreef op 22 maart 2004 @ 19:19:
Als ik mijn linux bak op een vast ip zet, dan werkt het wel (zo staat het nu ingesteld voor mijn server). Voor een server is dit geen probleem, maar ik wil ook op mijn laptop Linux gaan zetten, en deze wordt regelmatig aan verschillende netwerken gehangen, en dan met de hand het ip-adres instellen is dan simpelweg geen optie meer.

Maar over het mac-adres, als dat het probleem zou zijn, dan zou ik ook onder windows geen verbinding kunnen krijgen met de DHCP server van het modem, lijkt mij.
Dus ja, als ik alles op een vast ip zet, werkt het wel!
SPee schreef op 23 maart 2004 @ 16:05:
Ik denk dat dat IP nog door Windows 2K bezet wordt gehouden en dat MAC adres geen nieuw IP meer krijgt (of weer die oude die hij had).

Probeer voordat je Windows verlaat en je naar linux gaat je IP vrij te geven ( ipconfig /release).
Als je een ander MAC adres invoert zou het ook moeten werken.
Ik heb dit ook weleens gehad met Windows XP & Windows 98. :)
Is het ook niet, want mijn linux server, die vers aan het netwerk werd gehangen, en nog nooit ook maar iets te doen heeft gehad met de DHCP server van mijn modem, doet het ook niet op DHCP...

Wat de zoek range betreft, dat zou ik eens uit moeten testen, en ff mijn modem anders instellen... wordt vervolgt....

• MikeN
  • Laatst online: 15:59
Ik krijg foutmeldingen in de trand van, kan netwerk niet doorzoek, netwerk kabel wel verbonden???
Heb je misschien nog de exacte foutmelding? Ik heb dhclient enzo namelijk nog nooit zo'n foutmelding zien geven. En wanneer geeft hij de foutmelding, want
maar, zodra ik een Linux door aan mijn netwerk hang, en die met DHCP zijn netwerk instellingen laat opzoeken,
is me ook nog niet helemaal duidelijk.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
de exacte foutmelding weet ik niet precies, maar komt erop neer dat Linuxgeen verbinding krijgt op de netwerk aansluiting, en als suggestie geeft dat de kabel mogelijk niet goed is (wat uitgesloten is). Deze fout krijg ik dus alleen als ik netwerk configureer via DHCP. Als ik met de hand alles instel op de client werkt het netwerk wel (haal ik ongeveer 95 van 100 mbit). Dus fysiek is mijn netwerk inorde.
Ook de DHCP server is verder goed ingesteld, want windows clients (zowel win9x als win NT) werken zonder problemen.

Mijn probleem is dus dat een Linux client zijn netwerk instellingen niet kan configureren via DHCP, terwijl de hele fysieke infrastructuur (netwerkkaart, kabels, switch, server) inorde zijn. Omdat windows clients wel goed werken, heb ik sterk het vermoeden dat de linux clients dus in en de verkeerde range zoeken (zoals lSltAlKeR al suggereerde) of dat de linux clients hun timeout voor de DHCP request te kort hebben staan voor mijn server om te kunnen reageren.

Ik zit dus nu met 3 vragen.
1. hoe los ik dit op???
2. hoe controleer ik in welke range een Linux client zoekt (en hoe kan ik dit eventueel veranderen)???
3. Hoe kan ik nagaan of Linux een Time-out krijgt op zijn DHCP request (en hoe kan ik dit eventueel veranderen)???

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

deepbass909 schreef op 25 maart 2004 @ 16:02:

1. hoe los ik dit op???
2. hoe controleer ik in welke range een Linux client zoekt (en hoe kan ik dit eventueel veranderen)???
3. Hoe kan ik nagaan of Linux een Time-out krijgt op zijn DHCP request (en hoe kan ik dit eventueel veranderen)???
offtopic:
www.google.com m.b.t linux werkt bij mij altijd 8) Zo niet ga ik toch door tot ik het heb. :Y)

Speedtouch freak

• MikeN
  • Laatst online: 15:59
deepbass909 schreef op 25 maart 2004 @ 16:02:
1. hoe los ik dit op???
Ik kan er echt geen ruk over zeggen zolang ik niet weet _wat_ je ingodsnaam doet om die foutmeldingen te krijgen hoor.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
om die foutmelding te krijgen hoef ik alleen maar mijn netwerk op DHCP te zetten en onder x te starten (ik dacht dat dat na 3 keer gezegt te hebben toch wel duidelijk was).

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

MikeN schreef op 25 maart 2004 @ 13:45:
[...]

[...]

is me ook nog niet helemaal duidelijk.
offtopic:
Ik snap het wel, dus moet je toch echt nog een keer goed lezen en bij je eigen te raden gaan! :*)

Wat ik weer niet snap is iets over linux (echte linux nOOb) (8> vraag het eens in software algemeen aan linux experts hoe je zo iets insteld. Heb weinig ervaring met dat OS nog

Maar moet toch niet zo heel moeilijk zijn ook weer lijkt me toch?
Gooi eens een paar goeie kernwoorden in google, allicht resultaat in goeie hoek. :?

Speedtouch freak

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Draait er mischien stiekem een dhcp server op je linux distro ???? want dan proberen er twee dhcp servers een ip te geven, normaal wordt de ene dhcp server dan MASTER maar mischien is het toevallig die van je linuxbak die niet werkt :?

(het is maar een gokje ;) )

en post ff een screen van je /etc/network/interfaces

deze is van mij ....

# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DHCP server op mijn linux doos staat zeker weten uit (had het in eerste instantie geeneens geïnstalleerd...)

@lSltAlKeR: dat was iets waar ik zelf ook aan twijfelde (zie TS)... maar omdat DHCP echt iets van het netwerk is, probeerde ik het eerst maar hier...

Moderators, kunnen jullie misschien dit topic voor mij overgooien naar NOS???

Pagina: 1