Productie planning en inventaris. Welk programma?

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ebras
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 02:07
Een beetje een uitgebreide vraag.

Ik werk voor een kleine fabriek in Italie als messenmaker, nu zit ik in m'n laatste week en heeft m'n baas (lekker op tijd) gevraagd of ik een programma'tje kan opzetten (in openoffice.org) waar we aan de hand van nieuwe orders een productie planning kunnen maken.

We werken in een klein team van zo'n 7 man op de werkvloer en 2 man in het kantoor. Behalve mailen en internetten kan niemand hier met de computer omgaan... Het moet dus niet te moeilijk in de omgang zijn. :)

De huidige situatie is als volgt;
  • *Order komt binnen via fax, mail of telefoon. *Order wordt op een papiertje geschreven en gaat de fabriek in. *In de fabriek worden de benodigde onderdelen bij elkaar gezocht en wordt de order gefabriceerd. *Order wordt ingepakt en verstuurd naar de klant.
Dit is een vervelende situatie aangezien er hier geen inventaris op nagehouden wordt, niet van de benodigde onderdelen (heft, lemmet, lijm, schroefjes etc.) en niet van de reeds geproduceerde messen... Een redelijk groot probleem aangezien we beginnen te groeien en dus de productie moeten verhogen.

De vraag van mijn baas;
  • *Order komt binnen via fax, mail of telefoon. *Oder wordt in een spreadsheet of simpele database getikt. *De database of spreadsheet bekijkt of het product in stock is, zo niet controlleerd of de onderdelen beschikbaar zijn. *De database genereerd een A4-tje met de planning voor deze week (planning om voorraad aan te leggen en de orders te produceren). *De aantallen zoals vermeld in de planning worden geproduceerd en verzonden of naar het magazijn gebracht. *De geproduceerde artikelen worden bijgeboekt in de voorraad en de gebruikte onderdelen worden in mindering gebracht. *Het programma of de database is gratis... :*)
Een aantal problemen die ik tegenkom;
  • *OpenOffice.org is nieuw voor me en ik ben nooit echt spectaculair goed met Excell geweest... *We hebben zo'n 100 producten die allen in 4 verschillende modellen beschikbaar zijn. *Ieder product heeft gemiddeld zo'n 6 onderdelen en een varierende productie-tijd.
Mijn vraag; Ik ben op zoek naar of een kant en klare oplossing alla MRP_Excel.zip 2.0 (dit is eigenlijk perfect mits ik met Excell zou mogen werken ;( of wist hoe ik de formulles in openoffice kan gebruiken) of een oplossing als BS/1 Enterprise Accounting with Manufacturing 2.63 (deze doet eigenlijk al weer veel te veel en kost geld |:( ).

B) Iemand tips of ooit eens met een dergelijk programma'tje gewerkt?

• ebras
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 02:07
Progje gevonden! B)

http://www.hmslite.com/

Freeware, gratis gebruik tot 1000 items.