Graadmeter "Hoe voel ik me"

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12-2025
Als hobby ben ik bezig met een klein projectje waarin ik een aantal graadmeters voor mijn gevoel, 'state of being' of hoe je dat ook noemt wil vastleggen. Nu ben ik dus op zoek naar theoretische rekenmodellen welke kunnen aantonen hoe ik me voel. Voel ik me relatief slecht of juist op en top. Echter, het zoeken naar dit soort informatie is met mijn huidige kennis van psychologie en het spirituele niet erg makkelijk. Zijn hier mensen die weet hebben van dit soort rekenmodellen of theorieën? Bijvoorbeeld van de grote filosofen, van bekende namen als Freud, Pavlov e.d.? Het gaat er mij niet om ofdat de rekenmodellen al dan niet kloppen danwel onderbouwd kunnen worden, zolang ze maar redelijk 'geaccepteerd' zijn binnen de psychologische of spirituele stromingen. Als resultaat wil ik namelijk een grafiekje krijgen die mijn gevoel, zelfbeeld en dergelijke weergeeft in de verschillende stromingen. Ben benieuwd ofdat ik me dan volgens theorie A zeer neerslachtig voel en volgens theorie Z juist verheven....

.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:47

MaDLiVe

.-Observer-.

Klinkt als een huiswerk topic.exquiz. Er zijn natuurlijk dingen waarmee je fysiologisch gezien rekening mee kan houden:
- Bloeddruk
- Hartfrequentie
- Transpiratie
- etc. etc.

[ Voor 4% gewijzigd door MaDLiVe op 23-03-2004 16:34 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Eijkb
Nou, ik ben van 1976 en werk sinds mijn 22ste dus nee, het is pertinent geen huiswerk. En het gaat me ook niet zo zeer om de dingen die jij daar noemt, als wel emoties, gevoelens en de reacties daarop. Je bloeddruk kan dan inderdaad wel meewegen.

.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Je moet het gaan zoeken in de neurotransmitters, want deze beheersen ons gevoel, temperament, karakter en stemming.

Echter hebben we ons bewustzijn zijn die als cyclisch gebeuren er tegen in kan gaan.

Maar wil je parameters hebben voor je ggraadmeter of hoe wil je die graadmeter eigenlijk uberhaupt realiseren?

Verwijderd

mijn vader doet dit professioneel (ok niet helemaal, meer gericht op persoonlijkheid enzo), ik ken wel wat van die testen.
probleem is dat er nauwelijks goed spul te vinden is. ze ontwikkelen flink wat zelf en het vindt gretig aftrek.
gratis goede rekenmodellen bestaan eigenlijk niet, en da's maar goed ook anders hadden we hier thuis niet te vreten :)

ik kan hier helaas ook geen voorbeelden posten enzow. zou als spam opgevat kunnen worden, maar bovendien ligt er copyright op.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 00:41 ]

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik heb nog nooit van dat soort modellen gehoord. Een psycholoog kan hoogstens een test voorleggen waarop vragen gesteld worden als:

1. Ik voel me niet plezierig
2. Ik denk steeds aan vervelende dingen
3. Ik wordt altijd vrolijk wakker

Dat is niet het rekenmodel dat je zoekt neem ik aan. Verder dan dit kan een psycholoog echter niet gaan. Je kunt niet een objectief model vaststellen voor iets dat volledig en volstrekt subjectief is (en alleen in het subjectieve bestaat). Je moet tenslotte eerst een objectieve schaal voor blijdschap maken, en dat betekent dat je moet weten hoe blij mensen in potentie kunnen zijn en hoe hoog ze daar dan op scoren. Dat soort schalen zijn niet te ontwikkelen.

• Eijkb
Wat de bedoeling is, is een moodmeter als bekend van internet (mymood.nl etc) maar dan gebaseerd op wat meer parameters. Het hoeft ook weer niet zo uitgebreid te zijn. In spellen heb je vaak bekende parameters als Stamina, power, health enzo waarop een karakter berekend wordt en zoiets dergelijks wil ik dan ook voor mijzelf maar dan onderbouwd volgens bekende theorieën. Als resultaat krijg je dan dagelijks een grafiekje met hoe ik me volgens die theorieën zou moeten voelen of in hoeverre ik van het ideaal sta. Ik sprak zojuist over 'bekende theorieën' maar het probleem is dus dat ik niet zo snel 'bekende theorieën' weet of kan vinden. Dus als iemand me daarmee kan helpen.

Een parameter als hoe fit voelde ik me bij het opstaan is overigens al een goede. Ik denk dat zoiets best mede bepalend kan zijn voor hoe je je voelt.

Huidige parameters:
Motivatie - Heb ik zin in dingen, ben ik gemotiveerd?
Fitheid - Hoe ben ik opgestaan en hoe fit voel ik me nu?
Omgeving - Zijn er storende invloeden vanuit de omgeving?
Incassering - Kan ik momenteel tegen een stootje?

[ Voor 25% gewijzigd door Eijkb op 23-03-2004 13:56 ]

.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Ik begin je bedoeling inderdaad te snappen, maar vergeet niet dat de parameters ontzettend moeilijk isoleerbaar zijn weer te geven. Het zijn toch af en toe implicaties die hier bij een rol spelen.
Bijvoorbeeld de parameters fitheid en motivatie. De drijfveer van fitheidsgevoel kan motivatie zijn. Dus is fitheid een isoleerbare parameter? Nee zeg ik op mijn beurt het is een gedeeltelijke gevolgtrekking uit de parameter motivatie.

Een andere "parameter" is cognitiviteit: Wat weet ik hier eigenlijk over en hoe kan ik dat beinvloeden. Zelfkennis over het/je emotionele bestaanswijzen.

Uitgangspunt en daarmee je basis moet eerst bekend worden gemaakt. Wat is je basiskarakter (temperament)? Van daaruit kun je eventuele parameters toepassen.
Tenzij we met het verkeerde been uit bed stappen. Vaak afhankelijk van de dromen die je hebt gehad. Ons gevoel wordt continu geprikkeld vanuit het "onderbewustzijn"

Verwijderd

De behaviouristische psychologie is wel iets voor jou.

• Eijkb
Van de stromingen waarin ik een héél klein beetje bekend ben, ben ik het meest geneigd tot de Humanistische psychologie. Gezien ze hier uitgaan van gezonde mensen ipv krankzinnige mensen :p Maar ik ga eens op zoek naar internet.

In ieder geval is wel duidelijk geworden door de weliswaar korte reeks antwoorden dat het niet al te gemakkelijk is. Nu, daar was ik zelf al achter gekomen gezien ik de laatste dagen steeds een uurtje bezig ben geweest met het opschrijven van een 'model' en net als M. Mulder al zegt kom je steeds weer uitzonderingen, zijpaden tegen op je basismodel. Neemt niet weg dat ik toch ga proberen een 'algemeen basismodel' te maken maar daarvoor moet ik nog veel, heel veel, inlezen heb ik het gevoel. Anders zie je al snel iets over het hoofd. Als iemand tips heeft mbt websites en/of boeken dan houd ik me aanbevolen. Name-dropping is ook toegestaan hoor. Dan zoek ik daar wel op verder.

Om het idee nog meer te kristaliseren: Ik wil eigenlijk elke morgen (of ieder moment van de dag) een kleine psychoanalyse :p van mezelf kunnen maken om zodoende eventuele problemen de kop in te drukken. Klinkt heel bezwaarlijk maar ik weet uit ervaring dat als ik me niet lekker voel en effe een stukje lees over psychologische/spirituele methodes om dit aan te pakken en deze op een licht onhandige manier op mezelf toepas, het per direct een stuk beter gaat :) Maar dan moet ik wel weten dat ik me slecht voel (of ik moet er iig even bij stilstaan).

[ Voor 26% gewijzigd door Eijkb op 25-03-2004 11:53 ]

.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik kan me heel vaagjes herinneren dat ik op de HAVO op een gegeven moment een grafiek had gezien avn hoe de gesteldheid van een mens is. Er liepen 3 "sinus"-lijnen in die allemaal een andere periode hadden. Hetgeen wat daaruit op te maken was is dat op het moment dat alle 3 de lijnen in de top zitten dat je je dan het beste voelt, en als ze alle 3 tegelijk in de bodem zitten dat je je dan het slechtste voelt.

Ik zal eens even graven in me HAVO spul of ik dat betreffende verhaal nog kan vinden...

Helaasch... ik kan het betreffende document niet vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door Fludizz op 26-03-2004 20:38 ]

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-12-2025

Spruit_elf

Intentionally left blank

Fludizz schreef op 26 maart 2004 @ 20:23:
ik kan me heel vaagjes herinneren dat ik op de HAVO op een gegeven moment een grafiek had gezien avn hoe de gesteldheid van een mens is. Er liepen 3 "sinus"-lijnen in die allemaal een andere periode hadden. Hetgeen wat daaruit op te maken was is dat op het moment dat alle 3 de lijnen in de top zitten dat je je dan het beste voelt, en als ze alle 3 tegelijk in de bodem zitten dat je je dan het slechtste voelt.

Ik zal eens even graven in me HAVO spul of ik dat betreffende verhaal nog kan vinden...

Helaasch... ik kan het betreffende document niet vinden...
wat jij bedoelt is denk ik bioritme
ff googlen op "bioritme" is denk ik genoeg
De eerste google hit schrijft:
Wetenschappers hebben bepaalde cycli ontdekt die bekend staan als ons 'bioritme'. Iedereen heeft hiermee te maken, op het ene moment voelen we ons tot meer in staat dan op een ander moment. Er zijn drie cycli: fysiek, emotioneel en intellectueel. Elke cyclus start op de dag van je geboorte, en vanaf dat moment begint het stijgen in de actieve periode totdat er een terugval komt naar het 'nul-level' en vandaar terecht komt in een passieve fase. Vervolgens begint het stijgen naar het nul-level en zal alles zich weer herhalen. Elke keer wanneer een cyclus het nul-level passeert heb je die dag een 'kritieke dag' en je zou er goed aan doen om daar een beetje rekening mee te houden. In de actieve periode zijn de kenmerken uit onderstaand schema sterk aanwezig, in de passieve fase is dat beduidend minder. Wanneer je op de hoogte bent van jouw bioritme in een bepaalde periode krijg je een tamelijk reëel beeld van je (on)mogelijkheden op dat moment.
Cyclus/Dagen/Kenmerken
Intellectueel/33/studievermogen, geheugen, analytisch denken, logica, beslissingen nemen.

Fysiek/23/ kracht, uithoudingsvermogen, weerstand tegen ziekte.

Emotioneel/28/geestelijke stabiliteit, gevoeligheid, humeur, stemmingen.
onderaan ook nog en java applet om het uit te rekenen

mijn ma kwam hier ooit mee, geen idee hoeveel er van waar is maar als ik terug denk aan de laatste maand luikt het wel te kloppen... vreemd

[ Voor 16% gewijzigd door Spruit_elf op 27-03-2004 12:19 ]

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Verwijderd

Spam geknipt

[ Voor 7% gewijzigd door Confusion op 03-11-2004 17:49 ]

Verwijderd

Mocht je een manier vinden zou ik sowieso niet mezelf als proefpersoon gaan gebruiken, dat zou een self fulfilling prophecy scenario kunnen worden. Als jij ervan overtuigd bent dat een dag vervelend is als je 's ochtends nergens zin in hebt is de kans vrij groot dat dat gebeurd.
Verder lijkt het me moeilijk om een soort van universele test te maken die aangeeft of mensen zich "goed" "slecht" "vrolijk" of wat dan ook voelen, dit is namelijk zo subjectief als het maar zijn kan. Tuurlijk kan je lekker in je vel zitten en dergelijke, maar toch gaat dat op de 1 of andere manier botsen met de werkelijkheid. Dit is in ieder geval wat ik denk.
Verder zou je de self fulfilling prophecy ook andersom kunnen gebruiken, je kan je dag "vrolijk" en "goed" kunnen maken, dit is een stuk moeilijker dan je dag "rot" te laten verlopen, maar het is heel goed mogelijk.

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
Hier kan je heel ver in gaan denk ik. Zo ver dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je kan bijvoorbeeld al op ontelbare manieren dronken zijn. De ene keer word je er moe van, de andere keer energiek.

Dan heb je nog, brak, ziek, zieker, ziekst, hongerig en prikkelbaar, verzadigd en lam, een bijna aanrijding, een aanrijding (schock), pre orgasmisch, orgasmisch, post orgasmisch, beetje stress, veel stress, etc.

Ik denk dat er teveel variabelen zijn, tenzij je gaat indammen door bepaalde criteria. Maar wil je alle gevoelens erbij betrekken, dan ben je nog wel even bezig.

King of Cod

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29
Denk eerst na over een paar dingen

- bedenk wat je wilt meten

- operationaliseer wat je wilt meten, dat heb je al gedeeltelijk gedaan
Motivatie - Heb ik zin in dingen, ben ik gemotiveerd?
Fitheid - Hoe ben ik opgestaan en hoe fit voel ik me nu?
Omgeving - Zijn er storende invloeden vanuit de omgeving?
Incassering - Kan ik momenteel tegen een stootje?
- bedenk hoe je het wilt meten. Op wat voor een schaal

als je een goeie moodmeter wilt maken, denk ik dat je daar al even mee bezig bent :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1