[access] Validatie van datumveld

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 01:23
Klein probleempje in access (2003)
Ik heb 2 velden in mijn database. Begindatum en einddatum. Nu wil ik een validatie opnemen en daarin aangeven dat de einddatum na de begindatum valt.
Nu neem ik op bij validatie: [einddatum] > [begindatum]
Dat zou goed moeten zijn volgens mijn boek. Nu krijg ik de volgende melding:
ongeldige sql syntaxis. Gebruik van meerdere kolommen in een check-voorwaarde op kolomniveau is niet toegestaan.
Iemand een idee? :Y)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22

Reptile209

- gers -

Uit deze pagina blijkt, dat het eigenlijk alleen buiten je tabel om op te lossen is. Dus zou je die check in een form (of waarmee je je tabel ook vult) moeten doen. :)

Zo scherp als een voetbal!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Dergelijke constraints moet je in de Validation Rules van je tabel steken dacht ik.

Rechtsklikken op de titelbalk van je tabel in design view, en daar voor properties kiezen. Dan krijg je de general properties te zien, en daar kan je validation rules ingeven op tabel - niveau ingeven.
Ik vraag me trouwens ook af of je het niet met SQL kan doen, met een check-constraint.

https://fgheysels.github.io/

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 01:23
Dank u. Is gelukt. inderdaad moest ik [begindatum]<[einddatum] invullen bij eigenschappen van tabel en niet van een veld.

Nu zit ik met nog een probleem en deze is wat lastiger:
Ik moet een overzicht genereren van cursussen van de volgende maand.
De query moet dus zoiets worden van systeemdatum en dan maand + 1. (is volgende maand)
Nu heb ik al van alles geprobeerd:
month(date()) + 1
etc ect. Maar kom er niet uit...

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

F1 -> Zoeken -> DateAdd() :)
edit:
Oeps. Zie hieronder... :)

[ Voor 52% gewijzigd door KingRichard op 23-03-2004 18:01 ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Of datediff. Je wilt immers bepalen bij welke data het verschil (in maanden) tussen nu en de volgende maand gelijk is aan 1.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1