[Access] Nieuw record met oude gegevens nodig

Pagina: 1
Acties:

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
Ik ben in Access 2003 bezig om een table te ontwerpen voor mijn cd-verzameling. Ik wil namelijk alle cd's die ik heb gaan archiveren om zo makkelijk nummers enzo terug te vinden en om wat nuttigs met mijn tijd te doen ;)

Het probleem dat ik heb is dat ik een aantal albums heb van één bepaalde artiest. En ik wil niet 20x per cd album+artiest extra willen intypen. Dus ik vroeg mij af of ik ergens kan aangeven dat bepaalde velden de data uit het vorige record behouden totdat ik dat dus weer verander.
Dus als ik in het formulier dat ik straks ga ontwerpen 1x de albumnaam intype, en dat dat in dat veld blijft staan totdat ik het weer verander. Ik heb tot nu toe niets kunnen vinden wat er ook maar enigszins oplijkt...

• Dirickteur
*subtiel schopje* niemand?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08 14:55
Ik denk dat je probleem dieper zit, je hebt niet voldoende genormaliseerd. Maar aangezien je erg weinig info geeft, kan ik er niks zinnigs van zeggen.
Oftewel: kom met meer info (tabelstructuur, wat je allemaal zelf uitgezocht hebt). Misschien zou je topic dan kunnen 'promoveren' naar een P&W topic. :)
Succes.

Normaliseren houdt in dat je o.a. géén redundante gegevens opslaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Arnout op 23-03-2004 11:29 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Een extra tabel maken, waarin je alleen de laatste waarde opslaat en deze weergeeft in je form.

Moet je bij het saven wel dit veld in de juiste tabel toevoegen. Daarnaast denk ik dat je ontwerp niet helemaal lekker is. Als je een dropdown (met edit) maakt, dan vult access automagisch aan.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Dirickteur
Zo goed ben ik dus niet in Access, had gehoopt dat het dus makkelijker kan. Maar we gaan het toch proberen.
Tabelstructuur:
ID (index, autonummering)
Naam track (tekst)
Naam artiest (tekst)
Album track (tekst)
Album naam (tekst)
Jaar van uitgave (tekst)

Ik heb gekeken in Tabelontwerp, bij standaardwaarde, maar volgens mij staat daar niets bij. Als ik kijk bij Formulierontwerp, dan standaardwaarde, staan er zo ontzettend veel formules, dat ik vanalles heb geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Op google gezocht en hier op GoT, maar niets bruikbaars gevonden.
Maar met Standaardwaarde in Formulierontwerp zat ik volgens mij vrij warm, dus ik hoopte dat iemand wist wat ik moest doen en het een kwestie van drie klikjes was...

• Arnout
Je moet kunt het beste album en artiest scheiden. Dus 1 tabel met artiesten (id, naam artiest), en 1 tabel met albums (id, albumnaam, jaar, artiest) en artiest wijst dan naar de tabel met artiesten.

Dit lijkt misschien ingewikkeld maar dit is wel de juiste manier om een database te bouwen.
In dit geval zou je misschien ook kunnen volstaan met een stukje VBA-script wat van het laatst ingevoerde record de artiest leest en die in het nieuwe record plaatst.

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41

Alaksandus

Vae puto deus fio

MetHod schreef op 23 maart 2004 @ 14:40:
Je moet kunt het beste album en artiest scheiden. Dus 1 tabel met artiesten (id, naam artiest), en 1 tabel met albums (id, albumnaam, jaar, artiest) en artiest wijst dan naar de tabel met artiesten.

Dit lijkt misschien ingewikkeld maar dit is wel de juiste manier om een database te bouwen.
In dit geval zou je misschien ook kunnen volstaan met een stukje VBA-script wat van het laatst ingevoerde record de artiest leest en die in het nieuwe record plaatst.
Heb laast ook een topic geopend met precies hetzelfde probleem, mensen kwamen ook met VBA aan (waar ik al bang voor was).

Topic is gesloten en ik werd doorverwezen naar MSDN waar ik niet veel heil heb kunnen vinden. Ik hoop dat ik door middel van dit topic mijn probleem toch nog kan oplossen.

Als een god in Nijmegen.

• Arnout
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat jullie allebei best wel wat meer moeite mogen doen. Ik type drie woorden in bij google en vind direct allerlei manieren om dit te doen. Daarnaast; je ontkomt niet aan VBA om waarde in het formulier in te vullen (dit moet je sowieso met formulieren gaan doen).

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41

Alaksandus

Vae puto deus fio

MetHod schreef op 23 maart 2004 @ 15:59:
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat jullie allebei best wel wat meer moeite mogen doen. Ik type drie woorden in bij google en vind direct allerlei manieren om dit te doen. Daarnaast; je ontkomt niet aan VBA om waarde in het formulier in te vullen (dit moet je sowieso met formulieren gaan doen).
Zoals ik in mijn topic al aangegeven had, ik kreeg geen goeie trefwoorden gevonden om op te zoeken. Als jij alleen die drie woorden hier wilt posten ben ik je eeuwig dankbaar. Ben echt niet vies van wat werk hoor, maar ik moet wel iets hebben om vanuit te kunnen werken...

Als een god in Nijmegen.

• Dirickteur
VBA heb ik absoluut geen ervaring in, maar wil het best leren hiervoor. Zie verder ^^^

• Arnout
Owke, heb de query wat verfijnd ;) 't zijn er 5 geworden.

http://www.google.nl/sear...dd&btnG=Google+zoeken&lr=

[ Voor 9% gewijzigd door Arnout op 23-03-2004 17:46 ]

• Dirickteur
Super, ik heb het gevonden, gemaakt en het werkt ontzettend goed :) precies wat ik moest hebben _/-\o_
Pagina: 1