Toon posts:

p4 the heet (69C!!) met Zalman koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar dagen geleden een Zalman koeler gekocht (cnps 6500 alcu) ter vervanging van mijn boxed koeler. Zalman staat bekend om zijn goede cpu-koelers, maar de temp van mijn p4 (2,4 Gig) als hij opstart = 43C en stressed wordt hij maarliefst 69C!!! :( . Ik heb de koeler helemaal "volgens het boekje" geïnstalleerd. Ik heb een dun laagje koelpasta op de proc gesmeerd en heb "reinforcers"gebruikt. (levert Zalman bij hun koelers voor het geval de CPU te heet wordt) Mocht allemaal niet baten.

Mijn proc wordt dus nu heter met de Zalman koeler dan met de boxed koeler!! (de koeler draait trouwens op 1300 rpm)
Is dit normaal of moet ik gewoon de fan wat hoger zetten (wat ik eigenlijk niet wil i.v.m. geluidsproductie)? Pal boven de cpu-koeler zit de psu met een 12 cm. intake fan.

Any suggestions?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Raak de zalman eens een keertje aan met je vingers. Als deze koud of lauw is, dan maakt de koeler geen goed kontakt met je p4.

Verwijderd

mischien ben ik n00b maar is "1300 rpm" Niet erg laag, om je cpu te koele?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:36
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 22:55:
Dat is gewoon de slow/silent stand van Zalman-koelers, dat is inderdaad laag, maar genoeg om je idle CPU mee te koelen. Ga je 'm echter veel belasten dan is het aan te raden om de snelheid wat omhoog te gooien, dan zul je zien dat de temperatuur flink wat omlaag zal gaan en hij is dan nog steeds lekker stil.

En zo verschrikkelijk is 69°C stressed niet, daar kan een P4 best tegen :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Met die koeler zou het niet zo mogen zijn dat je stressed temp naar 69 graden gaat. Ik zou dus ook even nakijken of hij wel goed contact maakt (even je vinger er op houden dus, zoals Frankie02 zegt). 1300 rpm is weliswaar niet veel, maar dat is meer dan genoeg. Mijn zalman koeler houdt een 2500+ met 1400 rpm mooi op 45 graden :) (stressed 5 graden hoger ofzo)

Verwijderd

Dat ligt er maar aan hoe groot de fan is, wat bedoel je precies met die "reinforcer" is dat zoon koperen plaatje?? kun je die niet er af laten... scheelde in mijn Shuttle Sn45g ook zoon 10 graden op de cpu temp, alleen heette dat ding bij shuttle een Copper Shim ofzo

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
hmmmz koeler niet goed vast gezet..... lekker wat beter vast schroeven en problem solved

specs

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 22:55:
Nee hoor. Ik heb hier een Zalman CU-7000 en de bijbehorende fan draait op 1300 toeren (lekker stil dus) en mijn OC'de Barton 2500+ (@ 2002Mhz) blijft heerlijk koel, ook onder stress. Koel is dan 42 graden idle en 47 stressed.

@TS: ik had hetzelfde nadat ik mijn koeler geinstalled had. Dik in 60/70 graden idle. Alles er weer af gehaald. Iets meer koelpasta ertussen en alles nog een goed aangedraaid. Toen was het goed. Misschien toch maar even opnieuw doen de instal van je koeler.

[ Voor 27% gewijzigd door zneek op 21-03-2004 23:08 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

De zalman koeler draait bij mij op volle macht op een P4 2Ghz..

ongeveer 36 graden... niet slecht. En ik hoor hem niet ...tenminste niet boven de fans uit die mijn hd koelen ( chieftec kastje he.. )

Mmm, zie al dat de koeler dus niet goed vast zat... nu ja..dan doet geen enkele koeler het goed!

There is no place like ::1

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
yow swampy keek ff naar jouw sys foto's... is dat stof? :|
en ik hoop dat je die kabels wat beter geordend hebt :)

no offence

specs

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

J0J0 schreef op 21 maart 2004 @ 23:15:
yow swampy keek ff naar jouw sys foto's... is dat stof? :|
en ik hoop dat je die kabels wat beter geordend hebt :)

no offence
Eeh ja dat was stof, laatst nog de kast helemaal ge-stofzuigt! Hij is nu helemaal schoon van binnen... in afwachting van uiteindelijk het kunnen gebruiken van mijn nieuwe videokaart ( 9800 pro )

There is no place like ::1

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Hij zit er waarschijnlijk niet goed op ofzo.
Mijn P4 2400@2700 is momenteel idle 31 graden, en stressed kom ik niet boven de 45-50 uit. De fan staat op de silent stand (1300rpm)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Als je de procfan echt langzaam wil laten draaien, is er voor de rest goeie airflow nodig in je case (veel grote fans op lage toeren tegen de herrie) om de hitte af te voeren van de proc. 1300rpm is flink traag ja, en op medium of voluit zetten zal wat meer herrie opleveren, maar zal zeker nodig zijn gezien de hoge stressed temp van 69 graden. Verder was dit prima uit te vogelen met logisch nadenken en wat zoeken, vandaar dat deze dicht gaat :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.