Toon posts:

kwaliteitsverschil in filters?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Fuji s602z, en ben van plan hier o.a. een polarisatie filter voor aan te gaan schaffen.
Nu ben ik even op zoek gegaan, en vind een aantal verschillende merken filters die regelmatig voorkomen, van fuji zelf, van hama, en van raynox.
Ik heb totaal geen ervaring met filters e.d. en vraag me af of hier nog kwaliteitsverschil in zit, of gewoon voor de goedkoopste gaan ?

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
ze werken allemaal hetzelfde... voor zover ik weet :p
dus je ken gewoon de goedkoopste nemen... ;)

Ik heb zelf een Sigma EX circulaire pola.. (als je lineair neemt doet je focus het niet meer)
die was voor mij toen iets van 80 euri's

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het is een stuk glas wat je voor andere dure stukken glas houdt. Het lijkt me dat dat dus behoorlijk wat invloed kan hebben. Een goedkoop filtertje van 3 tientjes voor een objectief van 1000 euro lijkt me dan eerder afbraak doen aan de kwaliteit van dat objectief.

Fuji zelf zal wel goede filters maken. Zij maken bijvoorbeeld de objectieven voor de nieuwe Hasselblad H-serie, en dat schijnt gewoon op Zeiss niveau te liggen. Ook hebben ze zelf heel mooi middenformaat spul met goed glaswerk. Hoe die filters zijn is dan natuurlijk even afwachten. De betere filtermerken zijn B+W en Heliopan. Daarnaast zijn Tiffen en Hoya ook veelgebruikt en op zich goed.

Als je er eentje neemt, dan zou ik zeker voor een multicoated versie gaan. Een polartje zul je vaker in de zon gebruiken, en dan zou het zonde zijn als het ding bij het minste geringste al gaat flaren. Een zonnekapje erbij kan dan ook handig zijn.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• FireArrow
Ehmm Hillie, als ik dat zo lees heb je er zelf geen ervaring mee???
Elke pola filter werkt hetzelfde. en heeft niets te maken met je lens.
Want als je een goede lens heb kan er helemaal niets mis gaan. Je verliest alleen een klein beetje licht omdat deze filters bruin zijn. Dat merk je overingens niet op de foto.
Enigzins wel met blauwere luchten (ietsje) en spiegelingen natuurlijk :9

en een zonnekapje tegen de zon in??? waar heb jij het in gods naam over?
Als je tegen de zon in fotografeerd met een groothoek heb je daar echt niets aan hoor. Alleen bij tele (meer dan 70 mm voor mij) helpt 't ietsje...
Maar tegen de zon in (letterlijk) krijg je altijd lensflare

[ Voor 27% gewijzigd door FireArrow op 21-03-2004 22:59 ]

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Als het weer weer een beetje mooi is, zal ik een paar fotootjes maken met de Raynox polarfilter. Deze heb ik 2 weken terug gehaald voor mijn S602z.

Deze heb ik gehaald: http://www.koopdigitaal.n...rs_Raynox&type=Converters
(Edit: Damn, site laat de links niet zien. Het is in ieder geval de Raynox PLP-690 v. Fuji S6900/S602)

Echter het weer is er niet echt naar om nu foto's te maken met een polarfilter.

Morgen ga ik wel een andere aankoop doen, namelijk deze: http://www.koopdigitaal.n...rs_Raynox&type=Converters
(Edit: en hier de Raynox DCR 1850 Pro 1,85x voor Fuji S-602)

En daar verwacht ik nu wel mooie plaatjes van :D

[ Voor 15% gewijzigd door -W0kk3L- op 21-03-2004 23:03 ]

• Hillie

Hillie

De werking is dan wel hetzelfde, de bijwerkingen zijn dat niet. Als je denkt dat een slecht filter geen invloed heeft op je opnamekwaliteit, dan raad ik je aan eens een willekeurig stuk glas voor je mooie dure objectief te houden als je een foto maakt. Gewoon doorzichtig glas, goed poetsen met glassex en alles. Dan zul je nog eens flink verbaasd zijn. Dat werkt dus net zo met filters. Als je een objectief hebt met weet ik wat voor mooi glaswerk erin, maar je gooit er een ranzig glaasje voor, dan wordt het gewoon drie keer niks.

Multicoating helpt tegen lensflares en heeft een gunstige invloed op kleurscheiding en contrast, daarom zul je dit ook op alle moderne objectieven aantreffen. Als je daar dan een ongecoat stuk glas voor plaatst, dan pikt dat mooi de flares op waar je dan niks meer tegen kunt doen, hoeveel coatings er ook op de diverse lenselementen in je objectief zitten.

Als ik je goed onderbouwde reactie eens lees, dan denk ik al gauw dat je er zelf weinig ervaring mee hebt. Overigens heb ik een Heliopan multicoated polarizer die ik op m'n 50/1.8D en 105/2.8 kan schroeven (52mm).

Verwijderd

FireArrow schreef op 21 maart 2004 @ 22:51:
ze werken allemaal hetzelfde... voor zover ik weet :p
dus je ken gewoon de goedkoopste nemen... ;)

Ik heb zelf een Sigma EX circulaire pola.. (als je lineair neemt doet je focus het niet meer)
die was voor mij toen iets van 80 euri's
Bij de meeste digitalen werkt een lineair filter ook gewoon hoor........

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Er is overigens qua filters wel een verschil in kwaliteit. De hoeveelheid licht die een filter wel of niet doorlaat kan zelfs bij UV filters al flink verschillen. Hoe dat met pola's zit - dat weet ik nog niet, maar zal eens navraag doen. Ik wil namelijk zelf ook een polatje halen voor m'n 24-70mm alleen da's een 82mm lens dus dat zal wel weer flink pijn gaan doen :P

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Hillie

Hillie

82mm, dat zal niet goedkoop worden nee. :)

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem van een 82 mm filter. Hoor ik hier een inkoopactie of is dat misschien geen goed idee?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

All due respect, ik koop alles gewoon lekker zelf :) Ik haal zowiezo al mijn foto spullen maar bij een of twee verkopers waar ik volledig vertrouwen in heb. En daar wil ik best wat meer voor betalen. Daarnaast wil ik zelf bepalen wanneer, hoe, waar en voor hoeveel ik iets koop - ik hou gewoon van m'n vrijheid met dat soort dingen.

Niets persoonlijks, maar inkoopacties zijn niets voor mij :)

[ Voor 34% gewijzigd door tazzman op 22-03-2004 09:49 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• FireArrow
@ Flits flits: Als je lineair neemt werkt t misschien wel.. maar je hebt grote kans dat je autofocus het niet meer doet. Dus moet je alles zelf doen.

@Hillie: Ik heb idd niet veel ervaring. maar ik heb wel een polafilter en die doet het goed genoeg op m'n 300D. Hoewel die 18-55 niet zo'n best stukkie glas is :p goed genoeg, maar op m'n 70-300 sigma wordt 't niet slechter oid.

ik heb iig niet veel pola filters versleten :Y) ben ik nu stoer? :+

Verwijderd

Topicstarter
uit jullie reacties maak ik op dat er wel degelijk kwaliteitsverschil bestaat, en denk dat ik dan voor het merk Tiffen ga kiezen, omdat dit makkelijk te krijgen is en volgensmij nog aardig te betalen.

1 ding waar ik wel even van "schrik" is dat als ik het goedbegrijp je met linear-filters je auto focus kan(??) verliezen?
Hoe kan ik er van tevoren achterkomen hoe dit bij mijn camera zit? of is het beter/veiliger om maar gewoon voor een circular filter te gaan?

• Hillie

Hillie

Gewoon een circular polarizer nemen, dan zit je goed. :)

Verwijderd

@ tazzman, check de link ;)

@ FireArrow, het ging er om dat je een onwaarheid vertelde en terecht dat Hillie daar even op reageerde. Dat heeft helemaal niks te maken met of je nu stoer bent of niet, alleen met hetgeen je stellig verkondigde en niet waar was. De kwaliteit van het gebruikte filter is van wezenlijk belang op het eindresultaat van je foto. Net zoals de verschillende lenzen in een objectief bijdragen aan de kwaliteit van een foto. Wat je vertelde dat het geen ruk uitmaakt welk filter je ervoor zet, is te vergelijken met het gebruik van plastic lenzen in een topobjectief. Wil je het beste resultaat, neem dan kwalitatief goed materiaal. Het is anders als een Porsche op fietsbanden. Je koopt een erg goed objectief en zet er dan een filtertje voor dat absolute troep is. Ik stel voor dat je je platen eens groot afdrukt, dan kun je namelijk heel makkelijk kwaliteitsverschillen zien!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

LOL!! ik had even niet door dat het een linkje was.. beetje vroeg nog enzo als je gister om 02:00 op de autobahn nog leuk een klapband mag verwisselen in het stikkedonker! :P

• Charly
  • Laatst online: 19:29
tazzman schreef op 22 maart 2004 @ 03:02:
Er is overigens qua filters wel een verschil in kwaliteit. De hoeveelheid licht die een filter wel of niet doorlaat kan zelfs bij UV filters al flink verschillen. Hoe dat met pola's zit - dat weet ik nog niet, maar zal eens navraag doen. Ik wil namelijk zelf ook een polatje halen voor m'n 24-70mm alleen da's een 82mm lens dus dat zal wel weer flink pijn gaan doen :P
*grmble* Dan ben ik dus mooi geflest. Ik was in een fotospeciaalzaak voor een paar UV filters voor ik op wintersport ging.

"Ennuh, glas - kunststof...maakt dat nou veel verschil?"
*Nee hoor meneer, maakt allemaal niks uit.*

nou heb je in de sneeuw op zich licht zat en zijn m'n objectieven toch al redelijk ruk... Maar toch.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 22-03-2004 12:44 ]

• Hillie

Hillie

Tja, was het echt een speciaalzaak, of gewoon een reguliere fotozaak? Niet overal weten ze waar ze het over hebben. Het is net of je een TV of GSM gaat kopen. :)

Verwijderd

FireArrow schreef op 22 maart 2004 @ 10:04:
@ Flits flits: Als je lineair neemt werkt t misschien wel.. maar je hebt grote kans dat je autofocus het niet meer doet. Dus moet je alles zelf doen.

Nee, bij gewone compacten werkt lineair altijd.......

@Hillie: Ik heb idd niet veel ervaring. maar ik heb wel een polafilter en die doet het goed genoeg op m'n 300D. Hoewel die 18-55 niet zo'n best stukkie glas is :p goed genoeg, maar op m'n 70-300 sigma wordt 't niet slechter oid.

ik heb iig niet veel pola filters versleten :Y) ben ik nu stoer? :+

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Verschil tussen en lineare en circulaire polfilter is dat de circulaire uit 2 schijven bestaat die je kan draaien en zo dus in de optimale filter positie kan zetten.

Als een lineare filter op een autofocus lens doet en de lens draait bij het focussen, staat het filter niet in de goede positie. Je verliest dus niet je autofocus, maar hebt alleen last dat het filter zn werk niet goed kan doen.

Gadgets FTW!

• Hillie

Hillie

En wat denk je dat er gebeurt als je een circulaire instelt, dan gaat focussen en de filterdraad draait mee?

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Dan stel je m daarna weer opnieuw in. Daar issie juist voor en je ziet snelgenoeg of ie goed staat...

Ps: je zou ook eens in een echte fotozaak kunnen kijken naar zo'n ding...

Gadgets FTW!

Verwijderd

-W0kk3L- schreef op 21 maart 2004 @ 23:01:
Als het weer weer een beetje mooi is, zal ik een paar fotootjes maken met de Raynox polarfilter. Deze heb ik 2 weken terug gehaald voor mijn S602z.

Deze heb ik gehaald: http://www.koopdigitaal.n...rs_Raynox&type=Converters
(Edit: Damn, site laat de links niet zien. Het is in ieder geval de Raynox PLP-690 v. Fuji S6900/S602)

Echter het weer is er niet echt naar om nu foto's te maken met een polarfilter.

Morgen ga ik wel een andere aankoop doen, namelijk deze: http://www.koopdigitaal.n...rs_Raynox&type=Converters
(Edit: en hier de Raynox DCR 1850 Pro 1,85x voor Fuji S-602)

En daar verwacht ik nu wel mooie plaatjes van :D
ik heb zelf de s602zoom met de raynox 1,85x en hama pola filter. Leuke plaatjes mee te maken!

De 1,85 TC levert maar een klein beetje purple fringing en is zelfs in combo te gebruiken met de pola. Hierbij kun je aan de lens zelf draaien om het beste effect uit je pola te halen. Het is wel verstandig deze i.c.m. met het filter te ondersteunen want het kreng weegt 190gr ofzo en die filters kunnen ook weer niet zoveel frictie op het draaimoment hebben.

Nog een voordeel is dat nu de pola achter de TC zit en je dus geen last meer hebt van flares :D

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat gedoe met lineair en circulair heeft alleen betrekking op spiegelreflexen, normale (compact-) camera's doen het prima met een lineair polarisatiefilter, dus waarom meer geld uitgeven? Dat heeft dus _niks_ met digitaal of analoog te maken, puur met het focussysteem :)

Ursamajor: Euhm, als mijn voorste element zou draaien (doen ze bij beide lenzen niet), staat mijn circulaire polarizer ook verkeerd hoor :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 10:22:
uit jullie reacties maak ik op dat er wel degelijk kwaliteitsverschil bestaat, en denk dat ik dan voor het merk Tiffen ga kiezen, omdat dit makkelijk te krijgen is en volgensmij nog aardig te betalen.

1 ding waar ik wel even van "schrik" is dat als ik het goedbegrijp je met linear-filters je auto focus kan(??) verliezen?
Hoe kan ik er van tevoren achterkomen hoe dit bij mijn camera zit? of is het beter/veiliger om maar gewoon voor een circular filter te gaan?
Je kan inderdaad zien of je een liniair of een circular filter nodig hebt. als bij de autofocus het voorste deel van de lens draait moet je een circulair filter hebben, staat het voorste deel van je lens stil bij het focussen kan je het met een liniair filter af

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 18:14:
[...]

Je kan inderdaad zien of je een liniair of een circular filter nodig hebt. als bij de autofocus het voorste deel van de lens draait moet je een circulair filter hebben, staat het voorste deel van je lens stil bij het focussen kan je het met een liniair filter af
ehm, nou neej, zowel een linear als een circular moet je door te draaien instellen, mijn 28-80 usm draait heerlijk rondjes tijdens het focussen, maar met een linear filter zou ik mijn AF verliezen...

(quote van de eerste (!) hit op google)
LINEAR
Produces deeper colored blue skies, which at the same time creates a striking contrast with white clouds. Minimizes light reflections from glass and water Reduces glare from non-metallic surfaces. Provides a general color saturation to both cool and warm tones. Can be used in extremely bright light situations to reduce the amount of light entering the camera; this enables more selective depth of field control. Manufactured in self-rotating and drop-in formats. Note: using a Linear Polarizer on an auto focus camera with a beam-splitting meter will result in under-exposure of approximately 2-3 f:stops. Light is polarized by both the filter and the beam-splitting meter which results in double polarization. The use of a Linear Polarizer with a beam-splitting meter will result in underexposure.
Light Loss: 2 f:stops

CIRCULAR POLARIZER
Provides the same filter effects as a Linear Polarizer, but is designed to work with auto focus cameras with beam splitting metering. The Circular Polarizer has linear polarizer construction plus a built-in "Wave Retardant" to ensure proper exposure. The linear element polarizes the light, and the wave retardant de-polarizes it, and then the beam-splitting meter polarizes the light again for proper exposure.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 18:49 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind het altijd een beetje jammer dat mensen dingen gaan beweren wat niet waar is. Dat lineair of circulair heeft dus echt NIKS te maken met het wel of niet roteren van het voorste lenselement. Ook heeft het niks te maken met of je wel of niet moet draaien, dat moet je altijd. Wat hierboven gequote is, is exact hoe het zit. VOor een digicam heb je dus in bijna alle gevallen genoeg aan een (iets goedkopere) lineaire polarizer. Ik zal dit meteen even in de FAQ opnemen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 24 maart 2004 @ 18:54:
Ik vind het altijd een beetje jammer dat mensen dingen gaan beweren wat niet waar is. Dat lineair of circulair heeft dus echt NIKS te maken met het wel of niet roteren van het voorste lenselement. Ook heeft het niks te maken met of je wel of niet moet draaien, dat moet je altijd. Wat hierboven gequote is, is exact hoe het zit. VOor een digicam heb je dus in bijna alle gevallen genoeg aan een (iets goedkopere) lineaire polarizer. Ik zal dit meteen even in de FAQ opnemen :)
Met u kan ik praten........

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 24 maart 2004 @ 18:54:
Sorry dat ik de foute informatie heb gegeven maar dit is zoals de lokale fotozaak mij informeerde...
achteraf niet correct dus.
maar ik ben blij dat ik dan nu wel weet hoe het echt werkt.
Pagina: 1