Toon posts:

[Alg] Schaakbord coordinaten

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op het moment bezig met een 3D schaakspel (met Quest3D). Ik heb echter problemen met de 'navigatie' van de bordvelden.

Even snel mijn vraag, als je hier een antwoord op hebt hoef je in principe niet verder te lezen (het stuk hieronder gaat alleen over de methode die ik als noob heb bedacht).

Mijn vraag is: hoe kan ik d.m.v. arrays het beste een 2d navigatiesysteem maken?

Een voorbeeld illustreert mijn probleem en methode het best.
Neem een paard. De standaard zet is '2 vooruit, 1 opzij'. Op dit moment heeft ieder veld een nummer. Een array heeft een X en een Y waarde. Voor zwart is de beginpositie van het linkerpaard 6. De X is 2, de Y 0.
Als je op het paard klikt, krijg je de mogelijke posities. De 'normale' posities worden goed weergegeven; echter, er ontstaat een derde - foute - positie op veld 16. Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.silentflow.com/dcgallery/fout_paard.jpg

Dit klopt. In een loopje check ik de mogelijke posities: effectief geef ik een delta x en een delta y aan een functie weer. Vervolgens telt die functie (8*x+y) op bij de huidige waarde van het stuk. In dit geval: 6+(8*1+2) = 16. Met andere woorden: hij ziet veld 16 als een geldig veld.

Hoe kan ik dit oplossen??

Grtz
-DC.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Waarom check je in de moveroutine niet gewoon of delta-X + X < 0 :?

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
hehe, cool dat zou inderdaad moeten werken! :D
effe checken. stom dat zo'n oplossing zo voor je neus ligt... daar zit je dan zo over te piekeren! }:O

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Omfg... zal maar slotje doen voordat iemand het ziet he :P

Professionele website nodig?

Dit topic is gesloten.