Omwentelingssnelheid CDROM

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:33
Hoeveel omwentelingen per seconde maakt een CDROM speler eigenlijk?
een 32speed uiteraard meer dan een 4speed, maar uitgaande van een 1speed?

Ik heb op een CDsingle van Genesis "Play 500 RPM" staan. Klopt dat?

Ik wil dus niet de doorvoersnelheid weten (150kB/sec volgens mij voor een 1speed) maar de omwentelingssnelheid van het schijfje zelf.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_cdfaqb.html

CD technology basic specifications
      Parameter             Compact Disc/CD-R
  ----------------------------------------------------------------------------

Full Disk diameter:     120 mm (4.75").
    Disk thickness:         1.2 mm.
    Disk material:          Polycarbonate.
    Track width:            .6 micron (um) approx.
    Track pitch:            1.6 microns.
    Playing time (audio):   74 minutes, 15 seconds (>78 minutes by cheating)
    Data capacity (CDROM):  >650 MB
    Sampling frequency:     44.1 KHz per channel.
    Number of channels:     2.
    Sample size:            16 bit linear, two's complement code.
    Bit rate:               4.3218 M bits/second average (1X).
    Data rate (CDROM):      150-2400 KBytes/second (1X-16X).
    Spindle speed:          200 to 500 rpm (1X, constant linear velocity).
    Linear speed:           1.2 to 1.4 meter/second (1X).
    Modulation:             Eight-to-fourteen modulation, RLL(3,11).
    Error Correction:       Cross Interleave Reed Soloman Code - CIRC.
    Laser type:             Semiconductor Diode GaAlAs.
    Laser wavelength:       780 nm (most common).
    Laser power:            .1-1 mW. typical (at lens).
    Frequency response:     5 to 20,000 Hz +/- 3 dB.
    Harmonic distortion:    .008 % at 1 KHz.
    Dynamic range:          Greater than 90 dB.
    Signal to noise ratio:  Greater than 85 dB.
    Wow and flutter:        Below measurable limit (as good as crystal).

• GeeBee
Kijk hier hebben we wat aan.
Spindle speed: 200 to 500 rpm (1X, constant linear velocity).
Dus een 52 speed heeft max 52 × 500 = 26000 rpm?
Met d = 12 cm geeft dat een snelheid aan de buitenkant van het schijfje van

v = w×r = 26000 : 60 × 0.06 = 26 m/sec oftewel 93 km/uur... tjonge!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

idd, ongebalanceerde cdtjes roteren harder dan je gebalanceerde HD platters. :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01 21:54

DaRoot

Some say...

Nee, moderne cd-loopwerken draaien over de hele schijf even snel. Oftewel, aan de rand van de CD vliegt er bij dezelfde snelheid meer data over de laser heen. Daar halen ze ook pas 52x. Dus je moet 52 * 200 doen. 10400 rpm. Is nog veel trouwens.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-01 11:39

Mojo

The Power Within

Ik meende ergens gelezen te hebben, dat die schijven 600 KM/h halen. In een computerblad geloof ik.

Vaag...

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
GeeBee schreef op 21 maart 2004 @ 22:08:
Kijk hier hebben we wat aan.

[...]

Dus een 52 speed heeft max 52 × 500 = 26000 rpm?
Met d = 12 cm geeft dat een snelheid aan de buitenkant van het schijfje van

v = w×r = 26000 : 60 × 0.06 = 26 m/sec oftewel 93 km/uur... tjonge!
52 x 500 = 26000 rpm
d = 12 cm = 0,12 m
r = .5d = 0,06 m

2 PI r = 0,12 PI (buitenomtrek CD)

26000 * 0,12 PI = 3120 PI meter/minuut = 52 PI meter/seconde = 187,2 PI kilometer/uur is ongeveer 590 km/h

edit: Ah, gelukkig bevestigt Mojo dit, ik begon al heel hard te twijfelen aan deze toch wel hoge maximale waarde...

Ik snap je hele formule trouwens niet; hoe moet uit aantal rondes per seconde maal de straal in meters een snelheid in meters per seconde komen? Oh ja, radialen, die haatte ik zo, plus er was altijd een alternatieve rekenwijze; vandaar bovenstaande berekening :P

[ Voor 27% gewijzigd door sdomburg op 21-03-2004 22:28 ]

Verwijderd

ff 10 jaar oude kennis afstoffen:

volgens mij gaan we ergens nog 2*pi de mist in

w=omega=omwentelsnelheid in rad/s
dus 1 rpm=2pi rad/s

dus 93x6.24=inderdeed 600 km/h

edit:
te laat en lees voor kip konijn rpm = rps

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 22:28 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Feit is dat ze zeker geen 26000 rpm draaien, maar max zo'n 10000. Daarboven knappen de meeste cd's.

• GeeBee
...eerst alles lezen en dan pas reageren...

[ Voor 77% gewijzigd door GeeBee op 21-03-2004 23:19 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-01 15:39
was tijdje geledeniemand met een CD ROM drive en dat ding vloog uit elkaar.
hij had er een spel in en die schijf was uit elkaar gespat.
en het klepje van de drive was eraf geknald.
bleek te zijn omdat de drive sneller draaide dan de schijf aan kon (bleek vaker voor te komen volgens de helpdesk van de drive)

dus ik denk dat een cd rom drive die schijfjes erg snel rond kunnen draaien.

• Hahn
  • Laatst online: 06-01 18:04
Bigbot schreef op 21 maart 2004 @ 23:39:
bleek te zijn omdat de drive sneller draaide dan de schijf aan kon (bleek vaker voor te komen volgens de helpdesk van de drive)

Dat uit elkaar spatten van een cdromdrive komt wel vaker voor en komt inderdaad door een te hoge snelheid (vrijwel altijd een 52x of 56x van een wat minder merk), maar dat ook in combinatie met een instabiele drive. Als een cd perfect recht blijft draaien zal er niet zo snel iets misgaan :)

The devil is in the details.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DaRoot schreef op 21 maart 2004 @ 22:29:
Feit is dat ze zeker geen 26000 rpm draaien, maar max zo'n 10000. Daarboven knappen de meeste cd's.
Ik had een keer gelezen in een computerblad (volgens mij Computer idee) dat CD's pas knappen bij 26000+ (volgens mij 28.800). 1 of ander lab had dat getest. Hadden ze zelfs speciale machines voor.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-01 20:33
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 22:24:
ff 10 jaar oude kennis afstoffen:

volgens mij gaan we ergens nog 2*pi de mist in

w=omega=omwentelsnelheid in rad/s
dus 1 rpm=2pi rad/s

dus 93x6.24=inderdeed 600 km/h

edit:
te laat en lees voor kip konijn rpm = rps
Dat is wel verdomde snel :o

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een Aopen 52*32*52. Als die geen snelheidsboete zou moeten krijgen weet ik het ook niet. Dat ding maakt echt zoveel herrie met een cd erin. De CD-Speler gaat voor de volle 52 speed. Echt heel irritant is dat s'nachts. Samsung 52x speed CDromspeler en mijn goedkope cd's gaan ook niet samen want de cd klapt af en toe kapot.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Hetzelfde is een keer gebeurd op mijn stage-plek. Die man duwd een schijfje in zijn 52-speed cd-rom speler (recom-crap), ding begint snelheid te maken, vliegt de cd eruit. Heb het zelf niet gezien maar scheen best wel een gevaarlijke situatie te zijn geweest. Weet dus ok niet of de cd al aan diggelen was, of dat die door het klepje gevlogen was.

Dalijk moet je nog een levensverzekering afsluiten bij aanschaf van een pc :+

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
56 speed CDrom's komen rond de 200 km/s tipsnelheid; uiteraard geldt er aan de tip "200" en niet "500" voor de single speed!
De 93 of 600 km/h hierboven zijn grote rekenfouten :)

Verwijderd

Bigbot schreef op 21 maart 2004 @ 23:39:

Heb ik zelf ook al aan de hand gehad.
cd-rom open gedraaid, effe de grote stukken met de hand verwijderd:
Heel mijn vingers open, alles onder het bloed.
Stukjes zijn scherper dan scheermesjes.

En bij een maat van me draaide de cd nog toen hij het laadje open deed.
Cd vloog door de kamer.

Tegenwoordig zijn de spelers daar tegen beveiligd.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 23:50 . Reden: effe leesbaar gemaakt ]

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

vehpol

Go Go Gadget!

RemcoDelft schreef op 21 maart 2004 @ 23:49:
56 speed CDrom's komen rond de 200 km/s tipsnelheid; uiteraard geldt er aan de tip "200" en niet "500" voor de single speed!
Ik vind dit een leuke bewering, maar dan wel graag onderbouwd. Dat ze snel gaan kunnen mijn ogen ook nog wel zien B) Dus kun je dit onderbouwen? Want uit de voorgaande berekeningen volgt dus wat anders.

Ceci n'est pas une signature!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik meen dat ik een jaar of twee geleden eens iets heb gelezen over een CDrom drive met dubbele laserunit. Dat zou betekenen dat je voor dezelfde transferrate maar de helft van het toerental nodig zou hebben. De laatste tijd heb ik er niets meer over gehoord.

• GeeBee
@RemcoDelft:
Waar je de maximale omwentelingssnelheid ook gebruikt, de buitenkant draait net zo hard rond als de binnenkant, dus mag je gewoon met de maximale omega rekenen.

@Henk007:
Ik zal eens navragen...

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Henk007 schreef op 22 maart 2004 @ 00:10:
Ik meen dat ik een jaar of twee geleden eens iets heb gelezen over een CDrom drive met dubbele laserunit. Dat zou betekenen dat je voor dezelfde transferrate maar de helft van het toerental nodig zou hebben. De laatste tijd heb ik er niets meer over gehoord.
Kenwood TrueX drives. Vanaf hun introductie geplaagd met enorme uitvalspercentages en technische problemen.

Deze loopwerken gebruikten één laser die gesplitst werd in meerder bundels waarmee gelijktijdig meerdere (naasteenliggende) sporen gelezen konden worden. Met relatief trage toerentallen haalde de snelste TrueX 72x!

Goed idee, vreselijke uitwerking...

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

dual-zip schreef op 21 maart 2004 @ 23:43:
[...]

Ik had een keer gelezen in een computerblad (volgens mij Computer idee) dat CD's pas knappen bij 26000+ (volgens mij 28.800). 1 of ander lab had dat getest. Hadden ze zelfs speciale machines voor.
Dan kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat sommigen al knappen @ 9600 rpm, ofwel een 48x CD speler.

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
RemcoDelft schreef op 21 maart 2004 @ 23:49:
Als de speler op 500 rpm de binnenkant van de cd leest, staat de buitenkant niet stil ofzo. Die 590 km/h klopt dus wel; je denkt waarschijnlijk aan 590 km/h lezen, dat is dus uiteraard niet waar.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=cd rpm speed]
[search=cd toerental snelheid]

Met de Search komen we in de 1e hit een interessante citaat van SatCP tegen:
SatCP schreef op 18 maart 2004 @ 12:36:
Dit had je echt makkelijk met Google kunnen vinden... Een beter huiswerk van de leraar zou dan ook zijn; leer met Google werken.

Compact Disc: 500 rpm (binnenkant) - 200 rpm (buitenkant), alhoewel je vaak ook 530 - 200 (zoals reeds meermaals vernoemd) of 539 - 210 opgegeven ziet.

Digital Versatile Disc: 1396 rpm (binnenkant) - 582 rpm (buitenkant). Voor dual layer schijfjes met lagere datadichtheid kan de dvd-speler ook nog aan 1536 - 640 rpm lezen om de dataleessnelheid constant hoog genoeg te houden.

Deze snelheden gelden voor 'single-speed'. De snelheid die gebruikt wordt door stand-alone toestellen. De gemiddelde snelheid kun je daar makkelijk uit afleiden. Je moet die snelheden ook niet als absolute waarheden zien. Die variëren lichtjes van toestel tot toestel en de fysische layout van het uit te lezen schijfje heeft er ook invloed op. Bovendien zijn er voor cd en dvd verschillende datadichtheden mogelijk zodat het toerental weeral anders komt te liggen.

Verwijderd

itsalex schreef op 21 maart 2004 @ 23:45:
Ik heb hier een Aopen 52*32*52. Als die geen snelheidsboete zou moeten krijgen weet ik het ook niet. Dat ding maakt echt zoveel herrie met een cd erin. De CD-Speler gaat voor de volle 52 speed. Echt heel irritant is dat s'nachts. Samsung 52x speed CDromspeler en mijn goedkope cd's gaan ook niet samen want de cd klapt af en toe kapot.
Die A-Open drive staat standaard op 40X en als je de snelheid tot 52X wilt opkrikken zul je óf de Eject-toets een paar seconden moeten inhouden óf de firmware flashen. In elk geval is die 52X natuurlijk niet nodig, die drive is inderdaad op die snelheid niet de stilste.

Gewoon ff Nero CD-Speed of een vergelijkbaar programmaatje gebruiken en de snelheid cappen op 32X of 40X, daar is hij wel redelijk stil.

• cdoens
  • Laatst online: 02-01 16:31

cdoens

Peugeot-gek

Met een boormachine zeker??? ;)

Het is inderdaad jammer dat die dubbelloops drives (met gesplitste laserbundel) niet aansloegen. Het is dan de ideale toevoeging op een stil en toch snel systeem.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb effe een stuk tekst met bijbehorende afbeelding gescanned. Het betreft de machine waar ik het eerder over had :)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~diebe061/cdmachine1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~diebe061/cdmachine2.jpg

Enkele citaten:
Een beetje drive maakt tegenwoordig meer dan 18.000 omwentelingen per minuut
[..]op tolsnelheid kan een CD in een 52 speed speler 27.500 omwentelingen per minuut maken. De buitenkant van de CD legt op dat moment 170 meter per seconde af, oftewel 600 kilometer per uur oftewel de kruissnelheid van een passagiersvliegtuig!
Wat betekent de 'X' ?

In den beginne was er de audio-cd. Om muziek te kunnen beluisteren moet een drive 150 kB/sec lezen. Fabrikanten hebben deze snelheid als standaard genomen: 1x. Een 52-speed (52x) drive kan dus 150 x 52 = 7800 kilobyte per seconde lezen. Een cd is op 2 verschillende manieren te lezen: CAV ('Constant Angular Velocity') en CLV ('Constant Lineair Velocity'). De informatie op een cd staat op een groef die in een spiraal van binnen naar buiten loopt. Aan de buitenkant is de groef langer dan aan de binnenkant dus staat daar meer informatie op. Als een cd-romdrive CAV gebruikt, is het aantal omwentelingen per minuut overal hetzelfde. De datatransfersnelheid van de binnenkant ligt echter lager dan die van de buitenkant, simpelweg omdat de laser per omwenteling meer informatie aantreft.

Bij CLV zorgt de drive ervoor dat de cd een constante datastroom levert. De rpm, 'rotations per minute', is dan aan de buitenkant lager dan aan de binnenkant, de schijf heeft een wisselende draaisnelheid.

Een kleine toelichting op het verband tussen de 'x' en de omwentelingssnelheid van een cd. Om 150 kilobyte per seconde te lezen, moet de drive 500 rpm draaien, dit geld vooral voor de binnenkant. Naarmate de laser naar buiten toe beweegt, neemt het aantal omwentelingen af tot ongeveer 200 rpm. Dit is zo omdat er op de buitenste groef 2,5x meer info staat. Dus 500 : 2,5 = 200 rpm. De drive past de snelheid aan om de datastroom constant te houden en dus is dit CLV.

Toen er voor het eerst 20x-drives op de markt kwamen, waren veel motoren van drives slechts in staat om 10.000 rpm te draaien; precies het aantal rpm dat nodig is voor de binnenkant van de cd om 20x-data te halen.

Er moest een andere technologie komen die ervoor kon zorgde dat er meer informatie kan worden doorgegeven (een groter aantal 'x'-jes') zonder dat het aantal omwentelingen per minuut absurd stijgt. Het moment voor de CAV-technologie was aangebroken. CAV zorgt ervoor dat de disk constant 10.000 rpm blijft draaien, ook als de laser de buitenkant van de disk leest. Zoals we inmiddels weten heeft de buitenste ring maar 200 rpm nodig om de 1x te halen. 10000 delen door 200 levert dus een datasnelheid van 50x op. Dus 7500 kb per seconde.
De meeste cd-romstation schakelen, afhankelijk van de bestanden, zelfstandig over van CLV naar CAV en weer terug. Heeft u een 52x speler, dan kan deze ravage ook bij u ontstaan.

[ Voor 87% gewijzigd door Glashelder op 23-03-2004 15:35 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Die sporen in die alu beschermband zijn idd erg heftig.
Ik kwam btw met mijn eigen berekeningen ook zo rond de 600 km/u uit, en deze foto's bevestigen volgens mij die snelhied wel. :)
Pagina: 1