Toon posts:

[Samba] Meerdere users onder een windows account

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben bezig Samba te configureren voor mijn netwerk. Ik wilde voor een bepaalde pc (Windows 2000) een aantal shares opzetten en met een wachtwoord beveiligen. Dat is niet zo moeilijk en werkt ook gewoon. Alleen wil ik op die 2000 machine maar een useraccount hebben, terwijl de samba-shares allen hun eigen user hebben. Dat betekend dat je ook op de samba share moet inloggen. Geen probleem, juist handig in mijn situatie.

Maar wat wil nou, op de een of andere manier slaat Windows de login gegevens ergens op. Gevolg, de Windows user mag niet meer bij een andere share inloggen (onder een andere naam en ander password) wanneer deze al eerder bij Samba is ingelogd. Het komt er nu op neer dat om bij een andere share in te loggen ik eerst bij Windows moet uitloggen, zodat de gegevens weggegooid worden en dan opnieuw bij Samba inloggen.

De Windows account blijft dus hetzelfde, alleen gaat het om de Samba accounts. Het zijn 4 shares die allen hun eigen user hebben (allen anders dan de Windows user). Ze werken ook allemaal. Nu de vraag, is er een manier om als het ware, bij samba uit te loggen, dus dat de login gegevens vanuit Windows weg worden gedaan?

Ik dacht er nog aan om een login te maken en dan rechten te bepalen op de directories. Maar ik wil echt 4 gescheiden accounts op de Samba server hebben dus dat ging niet op. Ook een bepaalde user of groep forcen is niet echt een optie.

Het gaat hier om een FreeBSD 4.9 machine met Samba 2.2.8a_1. Een Windows 2000 machine met de laatste updates.

In de search vond ik dit nog, het lijkt wel wat op mijn probleem, maar kon er niet echt wat wijzer uit worden: [rml][ XP] Meerdere shares van één PC, maar verschillende users[/rml]

De Windows error:
"De opgegeven referenties zijn tegenstrijdig met een bestaande groep referenties."

Tot slot, mijn smb.conf:
[global]
workgroup = WERKGROEP
log file = /var/log/log.%m
max log size = 500
default = homes
netbios name = Cactus
socket options = TCP_NODELAY
time offset = 10
dns proxy = no
load printers = yes
security = user
os level = 20
encrypt passwords = yes
server string = Cactus

[printers]
printable = yes
available = no
guest ok = no
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
browseable = no
writeable = no

[share1]
revalidate = yes
valid users = user1
path = /home/user1
writeable = yes

[share2]
revalidate = yes
valid users = user2
path = /home/user2
writeable = yes

[share3]
valid users = user3
path = /home/user3
writeable = yes

[share4]
valid users = user4
path = /home/user4
writeable = yes

Iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen is?

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 10:19

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Klopt.
"De opgegeven referenties zijn tegenstrijdig met een bestaande groep referenties."
Geeft gewoon aan dat je op die computer al een keer aangemeld bent onder een andere naam.
Niets aan te doen. Zo is het SMB protocol een maal. Je kan maar met 1 gebruiker ingelogt zijn.
Als je in een dos box net use typt zie je dat je al bent aangemeld.
Met net use * /d kan je eventueel je verlossen van de gebruiker en met een andere gebruiker inloggen. Maar de beperking van 1 gebruiker per computer blijft.
Dit heeft namelijk alles te maken met de IPC$. Met deze maakt de computer verbinding om te communiceren over de gebruikersnaam. Als je hier bent aangemeld met Kees dan kan je niet op IPC$ nog een keer aanmelden met Henk.

En de IPC$ is er voor om juist gebruiker niet bij elke actie om een wachtwoord te vragen.

Vandaar dat het dus niet kan wat jij vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm das een beetje jammer. Nouja, niks aan te doen. Dan maar met verschillende accounts gaan werken.