[excell] Grafiek roteren

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-08 15:03
Ik probeer in excell een grafiek te roteren, maar dit wil mij niet lukken. Ik zal het probleem hieronder uitleggen:

Je hebt een grafiek bestaande uit allemaal punten en daar kan je heel simpel een lijn door trekken, nu moet deze lijn alleen gedraaid worden onder een hoek x (hiervoor vul ik verschillende waardes in, maar dat is niet moeilijk).

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ijzerverbeek/excell.JPG

De afbeelding hierboven is ter verduidelijking (hopelijk gelukt ;)). Wat ik hier weergeef is het punt "a" wat het oorspronkelijke punt is in de grafiek. Dit wordt alleen gedraaid onder een bepaalde hoek X, waardoor het punt zichverplaatst naar a1. Nu weet ik de afstand van punt a, want die moet je zelf invullen in de tabel (is de bedoeling). Hoe kan ik punt a omzetten naar a1 is de vraag, degene met de oplossing of met de goude tip dat ik verder kan daar kan ik alleen _/-\o_ (lees buigend) op reageren :Y)

edit: Voordat je denkt, wat wil hij ingodsnaam doen, ik ben bezig met een 3D figuur maken in excell met behulp van tabellen met gegevens :)

[ Voor 10% gewijzigd door YscO op 21-03-2004 20:40 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik snap er geen d*nder van.

Geef eens in 2 tekeningen aan wat je nou wil.
In de eerste tekening de originele grafiek, in de tweede tekening de grafiek zoals je hem zou willen hebben. En behalve de grafiek dan ook even die punten A aangeven.

Is de grafiek bijvoorbeeld liniair?
Gaat de grafiek door 0,0?

• YscO
WFvN schreef op 21 maart 2004 @ 20:41:
Ik snap er geen d*nder van.

Geef eens in 2 tekeningen aan wat je nou wil.
In de eerste tekening de originele grafiek, in de tweede tekening de grafiek zoals je hem zou willen hebben. En behalve de grafiek dan ook even die punten A aangeven.

Is de grafiek bijvoorbeeld liniair?
Gaat de grafiek door 0,0?
De grafiek is in dit geval niet belangrijk, het enigste wat ik probeer te krijgen is de X en Y coördinaten van het punt A1. Als je namelijk weet hoe je 1 punt kunt verplaatsen dan kan ik de andere punten ook verplaatsen en ontstaat er een nieuwe grafiek.

Ik hoop dat ik het zo even beter heb uitgelegd, zal zo even 2 duidelijke plaatjes posten, maar die moet ik nog even maken, momentje geduld ;)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Wil je de assen roteren of de punten?

Als je de punten wilt roteren dan is het:
xnew = xold*cos(alpha)+yold*sin(alpha)+xtransl
ynew = -xold*sin(alpha)yold*cos(alpha)+ytransl

[ Voor 81% gewijzigd door Opi op 21-03-2004 20:50 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

YscO schreef op 21 maart 2004 @ 20:45:
[...]

De grafiek is in dit geval niet belangrijk, het enigste wat ik probeer te krijgen is de X en Y coördinaten van het punt A1. Als je namelijk weet hoe je 1 punt kunt verplaatsen dan kan ik de andere punten ook verplaatsen en ontstaat er een nieuwe grafiek.
Tja, maar je wil de grafiek roteren zeg je?
Om WELK punt wil je hem dan roteren?
Maar als ik dit commentaar nu weer lees, heb ik meer het idee dat je de grafiek wil TRANSLEREN in plaats van roteren.

Dus nogmaals: Geef 2 voorbeeldgrafiekjes... voor en na

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-08 16:24
Ik denk niet dat ik je precies snap maar je kan toch gewoon het punt a1 invullen in excel en dan een grafiekje daar van maken??

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

OpifexMaximus schreef op 21 maart 2004 @ 20:46:
Wil je de assen roteren of de punten?

Als je de punten wilt roteren dan is het:
xnew = xold*cos(alpha)+yold*sin(alpha)+xtransl
ynew = -xold*sin(alpha)yold*cos(alpha)+ytransl
Misschien helpt dit. Wat jij hoek 'x' hebt genoemd, is bij mij 'alpha' omdat er anders verwarring op zou kunnen treden.

• YscO
Dank je opifexmaximus, dat is hetgene wat ik nodig had :)

[ Voor 29% gewijzigd door YscO op 21-03-2004 22:21 ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Spivvi schreef op 21 maart 2004 @ 21:10:
Ik denk niet dat ik je precies snap maar je kan toch gewoon het punt a1 invullen in excel en dan een grafiekje daar van maken??
dan krijg je geen rotatie over een hoek phi, alpha of hoe je em ook wil noemen :)
Pagina: 1