Toon posts:

abit ai-7 speaker geeft error, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort genoemd mobo, maar ik heb geen idee waarom de speaker van de behuizing zo'n irritant sirene-signaal afgeeft. Het systeem kan ook gewoon doorstarten en in Windows werken, maar de sirene draait me horendol.
Nu kun je natuurlijk zeggen: "haal dat speaker-kabeltje van je mobo", maar het zit me niet lekker.

Ik heb 2 seagate s-ata 7200.7 160gb erin hangen (voorlopig nog niet in een raid-opstelling), een 9800se aiw, aangesloten op een Enermax 431W voeding icm met een 3.0Ghz HTT en 512mb infineon usa geheugen.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg er geen vat op. Als het weg is om de een of andere reden, heb ik kans dat na iets veranderd te hebben in de bios (beetje spelen met de cpu, dram instellingen, oftewel overclocken, onschuldig nog nml 220fsb) het weer terug komt. Het zou dus erop kunnen duiden dat het overclocken niet is gelukt, maar ik merk er niets van behalve die sirene. Toen de sirene weg was, heeft het systeem namelijk zonder problemen kunnen primen.
Dit probleem heb ik al vanaf de eerste keer dat ik de pc aanzette en dit duidt er ook op dat er iets anders aan de hand lijkt te zijn.
Ik heb inmiddels al een bios flash gedaan, zonder resultaat. Standaard instellingn in de bios helpen ook niet.

Ik had in het begin ook problemen met mijn seagate schijven. Systeem wilde nml na verse installatie niet booten via de harde schijf, nu wel terwijl ik m.i. geen andere instellingen in de bios heb mbt de ide en s-ata instellingen. Het vreemde was dat het systeem wel opstartte als ik de winxp installatieschijf in de dvd-lade had zitten en vervolgens normaal opstartte via de harde schijf. Nu staan er op de site van Yorcom s-ata voedingskabels speciaal voor Seagate schijven. Ik heb nu gewoon de voedingskabel dat bij het moederbord zat gebruikt en verder s-ata kabels die bij het asus p4g8x mobo zitten (omdat er maar 1 bij de ai7 zit en ik twee dezelfde wil gebruiken). Zou het hier aan kunnen liggen of toch ergens anders aan?

edit: ik heb in de bios ook alle warnings uitgezet dus hier kan het ook niet aan liggen. CMOS clearen heb ik ook al geprobeerd.

update: heb inmiddels een ata-schijf erin gehangen. Sirene blijft...... Lijkt me dus dat de s-ata schijven niet het probleem vormen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 20:02 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
Je zegt dat je dit vanaf dag één hebt sinds het bord in je bezit is. Met wat je geprobeerd hebt zou ik gewoon teruggaan met het bord, er klopt gewoon iets niet. Wat je nog zou kunnen proberen is je pc uitelkaar halen en zorgvuldig weer inelkaar zetten met alleen de meest basale hardware, krijg je dan nog steeds van die wazige verschijnselen, dan heb je imo meer dan genoeg geprobeerd.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
yep, vanaf de eerste keer dat ik de pc aanzette. Dit is mijn eerste ervaring met s-ata schijven dus ik dacht meteen dat het daaraan lag.
Ik hoop toch echt dat het nog opgelost kan worden, want de sirene is dus ook wel eens uitgeweest. In het begin wilde het wel verdwijnen nadat ik in de bios was geweest zonder iets te hebben veranderd. Toen ik de volgende dag de pc weer aanzette, was de sirene er weer....
Kan het zijn dat de bios chip of de batterij niet deugt (ik zeg maar wat)? Ik ben dit tegengekomen na het clearen van de CMOS en na het flashen van de bios. Ik geloof dat dit echter wel vaker voorkomt en niet iets van betekenis is.

Verwijderd

Topicstarter
grmbl: alles uit elkaar gehaald, koeler (alpha pal 8942T) zelfs opnieuw eropgezet. Systeem opgestart met alleen videokaart erin, geheugen en dvd-rom. Sirene begint weer te loeien. Verdorie (geschreven met ingehouden woede / frustratie).

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Terug naar de computerboer gaan waar je het gekocht hebt en een nieuw vragen. Probeer anders eens de basis config (mobo cpu ram en videokaart). Heb je dan nog een sirene is je mobo gewoon gaar en krijg je zo een ander.

Life is simple, make choices, don't look back...

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:52
Heb je de plus en de min van het speaker kabeltje verkeerdom?? had ik ook es een keer.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
nee, de plus en de min heb ik niet verkeerd om. Was 't maar waar. Verder heb ik al ander geheugen, een andere videokaart en een andere harddisk erin gehad. Ik krijg de sirene nu helemaal niet meer weg. Volgens mij kan ik maar beter stoppen, voordat andere apparatuur eraan gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 22:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
goed, alsof we niks te doen hebben heb ik ook nog maar eens de processor vervangen. Zonder resultaat. Bordje gaat terug en ik ga slapen.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 23:09

DSK

boeiend...

zijn je temps redelijk in je BIOS en is je CPUfan op de juiste aansluiting
is er ook niets te vinden in de manual over dit probleem?

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog wakker. Ik heb het moederbord inmiddels ingepakt.

In de manual kan ik alleen maar vinden dat wanneer de temperatuur te hoog is er alarm beeps zullen afgaan. Nou ja, temperatuur komt niet boven de 40 graden (zowel in de bios als in Windows). Verder staat er nog iets over de betekenis van de getal / letter combinaties in de postcode display en that's it.
Zoals gezegd, het systeem start gewoon door en ik kan ook gewoon werken in Windows. Het alarm is wel eens uit geweest, maar ik krijg het nu niet meer uit. Het lijkt erop alsof er geen controle meer over is.

Nu ga ik slapen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2004 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb inmiddels een ander bordje gekregen en jawel hoor, geluid is niet weg! Het was een complete déjà ecouté. Bij de eerste keer opstarten was het opnieuw raak. Na in de bios te zijn geweest was het weg. Vervolgens kan ik alles zonder herrie installeren. Maar ik heb zo'n vaag idee dat uGuru hier mee te maken heeft. Toen ik een keer het uGuru venster opende begon het weer te janken na stil te zijn geweest. Ik zal Abit eens een mailtje sturen. Zijn er mensen die geen problemen hebben met dit bordje? Alle hulp wordt gewaardeerd.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Check je voltages. Het wil nog wel eens voorkomen dat bijvoorbeeld een afwijkende 3.3v of VCore lijn zo'n signaal geeft.

Installeer Abit EQ eens voor de gein. De knop "Default Settings" in dit proggie wil ook nog wel eens helpen. Het kan namelijk zijn dat bepaalde "warning levels" op een iets te strakke stand staan.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Settings in Windows zouden op zich niets mogen uitmaken (het begint al bij het aanzetten van de pc), hoewel ik toe moet geven dat de sirene hapert wanneer ik in uGuru AbitEQ ben. Daarom denk ik ook dat de hardwarematige uGuru ermee te maken heeft. Daarnaast viel me opeens op dat de system temp op een gegeven moment 119 graden was. Ik dacht even van "het lek is boven" (maar waarom had ik dat dan niet eerder gezien), maar het was van korte duur. Weer even in de bios geweest om daar de system temp te controleren, was ook daar 119 graden, maar nadat ik weer uit de bios was, was de system temp 16 graden. Echter, de sirene bleef loeien ...... Maar het geeft volgens mij toch aan dat er iets aan de hand lijkt te zijn.
Trouwens, mijn voeding is een Enermax active pfc 431Watt (nooit problemen mee gehad) en de gelezen waarden liggen allen binnen de toegelaten onder- en bovengrens.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 14:16 ]

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Beschrijf het sirene geluid als je kan. De volgorde en lengte van piepjes geven namelijk iets specifieks aan. En de AI7 heeft toch diagnostic LEDs? Kan geen kwaad als je ook die codes doorgeeft aan ons ;)

Wat je verder nog kan doen:

- low fan RPM in je BIOS uitzetten.
- voltage van mem verhogen.
- verder ALLE overbodige opties in de BIOS gewoon disablen

The trade of the tools

Verwijderd

Topicstarter
post code is een beetje zonder nut, aangezien die zit te twijfelen tussen 22 en 26 (zit dus te springen tussen die twee, maar zit voornamelijk op 26). Beide codes staan echter niet vermeld in de handleiding ......

Trouwens, iets anders, 16 graden voor de system blijkt te laag te zijn (en 119 te hoog). De kleinst mogelijke ondergrens is nu 30 en de grootst mogelijke bovengrens 100. Het lijkt me dus dat die system temp van geen meter klopt. Ik neem dat deze betrekking heeft op mijn NB. zou het handig zijn om de NB fan opnieuw te installeren of vervalt dan meteen mijn garantie (NB fan vervangen / herinstalleren nog nooit gedaan :) )

p.s. sirene bestaat uit een hoge en lage toon die elk even lang duren en elkaar opvolgen, laten we zeggen, elke halve seconde.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 14:26 ]

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Lage en hoge piep zou een geheugenfout kunnen betekenen. Draai memtest86 en Windows Memory Diagnostic eens om er zeker van te zijn dat je mem in orde is. Als je fouten tegekomt, dan kan je dit mogelijk verhelpen door het voltage van je RAM te verhogen.

De 22/26 codes zijn volgens mij wel in orde. Het is normaal de de code wisselt tussen 22 en 26, dit geeft aan dat de onboard hardware monitoring aan staat.

The trade of the tools

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik infineon usa reepjes erin zitten en memtest86 gaf geen fouten aan. Ik heb nog eens 512mb twinmos winbond reepjes erin gedaan, maar ook dat gaf niet het gewenste resultaat. Wat vind je van het system temp verhaal? Volgens Abit Eq is 16C te laag en 119 te hoog, terwijl de grenzen niet lager en niet hoger ingesteld kunnen worden dan 30 en 100C resp?

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Er is een temp bug in de huidige BIOS versies van de AI7. Waarschijnlijk zit je waterkoeling zo rond de 15 graden. Door een fout in de BIOS verloopt het aantal graden echter zo:

14 >> 15 >> 119 >> 16 >> 17

De meest recente Abit AI7 BIOS is versie 16 (25 Feb 2004), die helaas ook nog de bug in zich heeft. Andere Abit moederborden (K8V-MAX3 bv) hebben al een update gekregen die de 119C bug verhelpt, hopelijk volgt de AI7 deze maand nog.

Oh, en deze pagina moet je in de gaten houden voor BIOS updates: http://fae.abit.com.tw/eng/download/bios/ai7.php

The trade of the tools

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Het is me nu helemaal duidelijk waar het aan ligt. Trouwens, ik heb geen waterkoeling. Het is gewoon nog een beetje koud buiten (en binnen) en ik heb goede airflow + luchtkoeling (alpha pal 8942T). Wel een beetje vreemd dat de ondergrens op 30C ligt voor de system temp (gaat toch gewoon over de omgevingstemp, heb even de manual erbij gepakt). We leven toch niet in de Tropen?! Hier gaat het alarm niet door af trouwens, alleen als de temp "116 graden" en dus te hoog is.

p.s. had bios al geflashed naar v1.6. Wist echter niet van problemen bij andere moederborden.

• GeeForce23
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2023
bestaat er ergens een guide die de betekenis van alle geluidscodes van dit AI7 motherboard verklaart ? De laatste weken 'biept' er ook vanalles aan m'n PC ...

In tegenstelling tot hierboven heb ik vooral volgende geluiden :

lang & hoog, gevolgd door laag & kort /
lang & laag, gevolg door hoog & kort

Algemeen gezien duurt het ook veel langer om apps te starten & telkens er een grote app gestart wordt, dan lijkt het net alsof de fans zich even moeten herpakken (wat moeilijk te omschrijven). Starten van apps gaat ook vaak gepaard met bovenstaande geluiden ...

Iemand enig idee ? Ik draai Win XP met SP2, hardware config staat in m'n sig

geeforce design:: -- Desktop : C2D E6600 / ASUS P5B dlx Wifi / 4GB PC6400 / Dell 2407 - Laptop: Sony Vaio FE11 -- MacBook 2,4 GHz

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Moederbord » Moederbord piept? » Award Beep codes :)

En het is de bedoeling om voor elk op zichzelf staand een nieuw topic te starten. Verder is het niet zo handig om voor specs te verwijzen naar de sig. Niet iedereen heeft tonen van sigs ingeschakeld staan en sigs zijn niet consistent: over 1 jaar, wanneer iemand searcht naar het probleem, kan jouw sig alweer veranderd zijn.

Wat betreft het starten van een goed "Help, mijn PC doet het niet!" topic, lees de startpost van het PMG Beleid aandachtig door :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 09-11-2004 08:46 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.