Toon posts:

raid mirror ontkoppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De comp van m'n ouders heeft weer eens een fatale xp crash gehad en nu wil ik de gemirrorde raid ontkoppelen, xp op schijf 1 zetten, en de data van schijf 2 er dan weer bij zetten.

Ik was verbaasd hier niks over te kunnen vinden op de site van VIA. De manual van m'n A7V600 zegt niet bij welke opties m'n data verloren gaat en bij welke niet. En ook in de FAQ staat het ontkoppelen van een raid 1 niet beschreven.

Waarschijnlijk komt dit omdat het te simpel voor woorden is, maar er staat nogal wat belangrijke data op het spel, en ik doe dit liever niet zonder zeker te weten dat ik niks kwijtraak.

Mijn vraag is dus, kan ik gewoon 1 van die disks eruit halen en de ander formatteren en dan later nummer 2 er weer aan koppelen? Of moet ik eerst ze op een bepaalde manier ontkoppelen om niet data te verliezen? Sorry voor het n00b gehalte van deze vraag.

• Kossiewossie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-02 00:06
Je zal het niet geloven, maar ik zit met exact het zelfde probleem. Raid1 met een schrijffout op 1 van de 2 HD's. Ik dacht eerst de boel maar eens ontkoppelen. Maar blijft de data nu wel of niet bewaard bij het ontkoppelen van 2 HD's in raid1? Ook mijn excusses voor het noob gehalte. ;)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mirror is mirror
bij een mirror word alle data gewoon gekloont, dus op allebij de schijven staat alle data net als dat je een single schijf zou hebben

antwoord: ja je kan gerust zonder problemen ontkoppelen, met raid 1 is dat geen probleem

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

die twee schijven staan dus in een "spiegel" raid 1 setjes heb ik op stage voor klanten achter elkaar "ontkoppeld".
Het is er voor gemaakt dat je je data houd als er een schijf kapot is, dus eentje weg trekken is echt geen probleem.