Toon posts:

Auw, mijn harde schijf brandt!

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc, altijd leuk dacht ik zo...:
Asus K8V Deluxe SE
AMD64 3000+
512 mb
120 Gb SATA hdd

Nu ben ik de temperaturen es aant monitoren geweest, met een progje van ASUS zelf (asus probe ofzo): mobo: 37 graden cpu: 49 graden (en dan doe ik pratisch niets op dat moment)
Das volgens mij niet echt koel zeg maar.
Nu raakte ik laatst de harde schijf aan, na een paar uurtjes gewerkt te hebben, en toen schrok ik behoorlijk. Ik weet niet wat de temp was, maar warm was het iig wel!
Ik heb de kast met inhoud zelf in elkaar gefreubeld, was btw de eerste keer voor mij, en vraag me nu af: moet ik me zorgen maken om de temperatuur van mn cpu, mobo en/of hdd?

Ik hoop dat iemand er wel verstand van heeft...

Verwijderd

Als je hdd te warm is kan dat schadelijk zijn voor de levensduur. Een tip is een casefan kopen en die richten op je harde schijf.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Met je moederbord- en processortemperatuur is niks mis, hoe dat zit met je hardeschijf kunnen we niet zomaar zeggen aangezien je geen temperatuur hebt vermeldt. Kijk eens met bijvoorbeeld DTemp wat de temperatuur van je hardeschijf is, als dit onder de 50~55°C zit is het nog te doen :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Welk merk van harde schijf heb je?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:30

strandbal

Was het maar zo'n feest.

7200rpm schijven hebben tegenwoordig wel een beetje koeling nodig... Ik heb geen idee hoeveel casefans je hebt, maar ik adviseer een intake fan voor je HD, of iig in de buurt...

Zal je CPU temp ook wel ietsje naar beneden gaan, al zijn je CPU en mobo temp gewoon goed hoor, niks om je zorgen over te maken :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

voor je proc en mobo zijn de temps niet echt te hoog. daaraan hoef je dus niets e doen, je hardeschijf is wel te heet, wat je hieraan kan (of eigenlijk moet) doen is een koelertje er voor zetten. als het goed is kun je in het front van je PC een koeler schroeven/klikken. voor 10 euro jeb je een koeler die er zo in kan. en dan is je probleem weg. bovendien zal het de levensduur van de hdd bevorderen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 18:14 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
temp van je cpu en mobo is ok, ik heb een amd 3000+ (geen 64), en die is ook 49° (mms iets minder) idle. Je hd weet ik niet, maar die zou normaal niet zo warm mogen worden. Hoeveel rpm is het?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nee hoor, is vrij normaal. Die dingen worden gewoon warm. Kwestie van zorgen dat je drives niet te dicht boven elkaar zitten en hun warmte goed krijtkunnen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-03 13:38

gakkethijs

niks

December schreef op 21 maart 2004 @ 18:11:
Met je moederbord- en processortemperatuur is niks mis, hoe dat zit met je hardeschijf kunnen we niet zomaar zeggen aangezien je geen temperatuur hebt vermeldt. Kijk eens met bijvoorbeeld DTemp wat de temperatuur van je hardeschijf is, als dit onder de 50~55°C zit is het nog te doen :)
proc temp is voor een amd64 met boxed cooler aan de hoge kant, zal wel komen omdat je iets teveel coolprut tussen gedaan hebt of cooler niet goed op zit. maar wat algemeen bekent is dat asus vaak totaal verkeerde temp uitleest dus voel maar eens met je hand aan de heatsink of hij warm is zo ja dan is het goed. en voor je hd ja dan moet je paar case fans nemen gewoon 1 intake aan de voorkant bij je hd en 1 outtake aan de achter kant.

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 20:52
Is normaal volgens mij, ik heb 80 gb WD 7200 rpm hd, en die word ook verdomde heet als ik een tijdje achter de pc zit. Het is btw 35-37 idle, beetje inet 39-40 graden, zwaar intensieve shit kan de hd zelfs 45-50 graden worden. Ik heb geen casefans, ik heb een GF4 Ti4200 overgklokt en een AMD XP1800@2000+.

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
ik heb ook een 7200 rpm maxtor 60 gig, deze word idle 25 graden, met een kamertemp van 19.0 c

pc heeft overigens 2x 92 mm casefan die NIET op de hd zijn gericht

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Harde Schijven vallen vooralsnog onder 'Opslagmedia' :o

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
December schreef op 21 maart 2004 @ 18:11:
Dat gekke programma zegt dat m'n schijf (Diamond Max Plus 8) over de 60 graden is, terwijl ik zonder enige probleem m'n hand er op kan leggen (héél klein beetje warm).

Weet iemand nog andere temperature tools?

• Hahn
  • Nu online
Fanspeed kan ook de temperatuur van je HD meten, maar zelf vertrouw ik toch meer op DTemp :)

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

Devilsown schreef op 22 maart 2004 @ 11:07:
[...]

Dat gekke programma zegt dat m'n schijf (Diamond Max Plus 8) over de 60 graden is, terwijl ik zonder enige probleem m'n hand er op kan leggen (héél klein beetje warm).

Weet iemand nog andere temperature tools?
Speedfan, Motherbord Monitor (MBM)

Verwijderd

je hebt ook van die cool setjes die je onder je hd kan schroeven :)

Verwijderd

Inderdaad, een koelertje doet wonderen!

Ikzelf heb een miditower, en werd ook altijd extreem warm, sindsdien heb ik een koeler erin gezet. Hou eventueel ook de kast open, wil ook helpen!

• dupondje
  • Laatst online: 05-03 21:11

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Dtemp doet pc volledig crashen hier :(

• Devilsown
December schreef op 22 maart 2004 @ 11:08:
Fanspeed kan ook de temperatuur van je HD meten, maar zelf vertrouw ik toch meer op DTemp :)
Echt betrouwbaar vind ik het niet. Hoe kan het nou dat Dtemp over de 60 graden bij mij meet, en ik dat ding probleemloos aan kan raken?

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-03 15:19

Thomix

cAFFEÏNE!

Nou ben ik misschien scheel aan het kijken, maar hoe kan je met Dtemp kijken hoe warm je schijven zijn? Ik kan alleen alle features en SMART dingen van mijn schijven (WD 800BB) bekijken.

• rlkz
  • Niet online
Ik zou gewoon even een HD Cooler iod eronder plakken van € 6,- .

aangezien ik zeer goeie temperaturen heb via de SMART functie van mijn HD met zo'n goedkoop 27 dB HD Coolertje(en dus nog relatief stil) :9

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/generic/speedfan.jpg

Specs = sign

jep ik weet het mijn voltages kunnen beter :/

[ Voor 11% gewijzigd door rlkz op 23-03-2004 00:03 ]

I browse with Vivaldi

• Hahn
  • Nu online
ThE DarK SpiRiT schreef op 23 maart 2004 @ 00:02:
Ik zou gewoon even een HD Cooler iod eronder plakken van € 6,- .

aangezien ik zeer goeie temperaturen heb via de SMART functie van mijn HD met zo'n goedkoop 27 dB HD Coolertje(en dus nog relatief stil) :9

[afbeelding]

Specs = sign
En het is 12°C op je kamer? Want 20°C is wel erg laag :)
jep ik weet het mijn voltages kunnen beter :/
Daar is niet zoveel mis mee hoor.

• rlkz
  • Niet online
December schreef op 23 maart 2004 @ 00:04:
[...]
En het is 12°C op je kamer? Want 20°C is wel erg laag :)

[...]
Jah mooi eh :) .

Ik moet zeggen als ik na een dag de pc heb aangehad en ik raak mijn HD aan is ie gewoon lauw 8)

I browse with Vivaldi

Verwijderd

hier ook, zit gewoon een langzaam draaiende panaflow (lekker stil) 8 cm koeler onder op de plek in mijn kast die daarvoor bedoelt is, ding is niet heet te krijgen, ja als ik de fan uit doe, dan wordt ie vingerverbrandend warm, en merk ik dit gelijk aan het presteren (wordt minder)

• Devilsown
Hmm, ook SpeedFan meet 54 graden bij m'n HD. Ik snap niet waarom ik de warmte niet voel dan. :?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 08:43
Een hdd mag makkelijk 50 graden worden tegenwoordig.. 60 graden word de levensduur verkort en hoger is erger :P

Ik heb zelf 2 casefans voor 5x 7200rpm hdd's ;)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Thomix schreef op 22 maart 2004 @ 23:23:
Nou ben ik misschien scheel aan het kijken, maar hoe kan je met Dtemp kijken hoe warm je schijven zijn? Ik kan alleen alle features en SMART dingen van mijn schijven (WD 800BB) bekijken.
Western Digital WDxxxBB/JB schijven hebben geen temperatuursensor. Ik kan bij mijn 1200JB ook niet bekijken hoe warm hij wordt, heb er tijden naar gezocht omdat men claimde dat het wel moest kunnen met (bijv). AIDA, maar er blijkt dus helemaal geen temperatuursensor in te zitten.

Anyway, de oplossing voor zoiets is echt heel simpel. Zoals al gezegd gewoon ff een casefan installeren. Ik heb mijn 1200JB zelf in een 5.25"-slot gehangen met beugels, maar dan niet op de bodem maar met 1.5 cm ruimte aan de onderkant. De warmte van de platters wordt namelijk een voor een groot gedeelte gedissipeerd aan de onderkant (heel stom, ik snap niet waarom ze dat gedaan hebben, maar daar zitten -juist- fins).

Wil je echt goede airflow hebben laat dan wat ruimte aan de onderkant. Juist bij WD-schijven is dat belangrijk omdat de cache- en controllerchips aan de binnenkant van het PCB zitten, en als je die afsluit kan dat z'n warmte niet kwijt. Heb er zelf gewoon een 92mm Panaflo-fan voorgezet en die gewoon op 5V laten draaien. Volstrekt geruisloos en een lekkere airflow, schijf wordt zelfs na het urenlang constant stressen niet voelbaar warm.

Verwijderd

Weet iemand hoe je HD's in Raid kunt tempen? Speedfan doet dat niet.

Verwijderd

ik heb 2 hd's nu in mijn pc zitten, de ene is 63 en de andere 55 graden
volgens mij is dit een beetje veel :) zkr omat ze 24/7 aanstaan nog nooit een crash gehad eigenlijk, hij staat al een poosje met deze config

ik wil dus een derde schijf erbij hebben, maar dan wordt het denk ik een beetje te warm daarzo beneden...weet iemand wat voor merk ik precies nodig heb om het een beetje cooool te krijgen daar? ik heb alleen standaard van op me cpu en op me vidkaart

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 23:54

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
bij mij is mn Maxtor 40GB 7200RPM UDMA133 ook best laag getempt :P er draait n standaard casefan praktisch tegenaan :)... hij wordt idle zo'n 18-22C en stressed 24C, als de kamertemp tenminste normaal is, (ik vind normaal 20-21C)...

Home Assistant Configuratie V&A

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 17:29:
weet iemand wat voor merk ik precies nodig heb om het een beetje cooool te krijgen daar?
www.storagereview.com » database » idle temperature :)

Verder hoef je echt geen oude topics omhoog te kicken voor een ordinaire "welke moet ik nemen?" vraag. Hier is de FAQ van dit subforum duidelijk over. Kijk eens onder het kopje "Welke harddisk, CD/DVD lezer/brander, I/O controller moet ik nemen?" B)

[ Voor 35% gewijzigd door BalusC op 29-05-2004 21:09 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.