Mobiele telefonie @ CeBIT 2004
Op zaterdag 20 Maart zijn Ginz, MyNameIs, MGP en ik naar de CeBIT in Hannover geweest. Natuurlijk was telefonie hier ook groots aanwezig, zoveel zelfs dat er een hele review (net als vorig jaar) over te maken is.

We zijn ’s ochtends om 6 uur vanuit Nieuwegein (vlakbij Utrecht) vertrokken om op die manier een beetje bijtijds aan te komen in Hannover. De rit was geheel zonder file, door het uitstekende wegen systeem wat Hannover kent. Als het druk is op de wegen naar de Messe, dan sluit de ene helft van de snelweg, waardoor een 6 baans weg ontstaat.

Uiteindelijk staan we net iets over 10’en bij de ingang van de Cebit. Hier moesten we ongeveer 45 minuten wachten door het meest onhandige toegangs systeem wat ik ooit gezien heb. Bij binnenkomst zijn we door een hal met netwerkcommunicatie apparatuur (voornamelijk switches, vpn concentrators etc) gelopen om door te gaan naar hal 26, welke helemaal was weggelegd voor mobiele communicatie.
In hal 26 aangekomen valt het op dat net als vorig jaar de telecommunicatie hal gedomineerd wordt door Siemens. Deze hebben dan ook meer dan alleen mobiele communicatie, maar ze nemen wel bijna 25% van de hal in beslag. Natuurlijk zijn ook Nokia, SonyEricsson, Samsung en Motorola groot aanwezig.
Deze review zullen we per merk opdelen, ook komt er nog een Taiwanese leverancier aan de beurt. Deze zijn daar al een stuk verder dan op de Europese toestellen (ook gsm). Ook zullen niet alle modellen aan de beurt komen, de CeBIT is namelijk dusdanig groot dat het niet mogelijk is om alle toestellen en merken af te gaan.
SonyEricsson
Bij binnenkomst liepen we gelijk tegen de SonyEricsson stand aan. Het eerste wat opviel was een tijdelijk servicecenter opgebouwd voor bezoekers van de CeBIT. Hieronder op de foto is dat te zien. Je kon hier bij het servicecenter (gratis) het frontje van je gsm laten vervangen, gsm laten uPDAten etc. Hier hebben Ginz en MynameIs dan ook goed gebruik van gemaakt.

Hierna zijn we de rest van de stand gaan bekijken. Hier waren uiteraard mooie promogirls aanwezig (voor de liefhebbers komen de foto’s wel in de HK). Maar om eerlijk te zijn stelde de stand weinig voor. Er waren maar weinig echte nieuwe toestellen aanwezig, namelijk alleen de K700 en S700. Helaas zijn er geen foto’s van de S700.
Natuurlijk was ook de Z1010 aanwezig, maar aangezien ik hier vorig jaar al een stuk overgeschreven heb en er al veel over te vinden is laat ik deze afwezig. Uiteraard mochten de P900, T610, T630, Z600, Z200 niet ontbreken. Maar dit zijn al reeds uitgebrachte toestellen.
SonyEricsson K700
[p]De SonyEricsson K700 hebben we al een klein tijdje geleden mogen bewonderen op internet. Maar nu konden we hem dan ook eindelijk in onze handen houden.De SonyEricsson K700 is een toestel met bijna de zelfde afmetingen als de SonyEricsson T610/T630.
De K700 is degelijk goed vergelijkbaar met de SonyEricsson Z1010. Het enige wat de K700 niet heeft, is dat de Z1010 een uitbreidbaar geheugen heeft, een dubbel scherm en 2 camera's. Daarintegen heeft de K700 weer wel een geintergreerde FM-radio en een flitser voor de camera. Zoals op de onderstaande foto te bekijken is, kan je zien dat deze proto-type K700 dezelfde firmware heeft dan de Z1010.

Persoonlijk zal ik de K700 nooit aanschaffen. Mede om het feit dat hij geen uitbreidbaar geheugen heeft. De K700 heeft een geintergreerd geheugen van 32MB, waarop je wel MP3's kan plaatsen en beluisten. Maar tegenwoordig kunnen we eigenlijk niet van een MP3 speler praten als het apparaat maar een 32MB geheugen heeft wat ook niet uitbreidbaar is.
Als we een totaalbeeld maken van de K700, kunnen we met gemak stellen dat dit zeer zeker een waardige opvolger van de T630 is.
SonyEricsson S700
De eerste keer dat ik de SonyEricsson stand een bezoek bracht kwam ik erachter dat de SonyEricsson S700 er niet live te bewonderen was, helaas.
Toen ik voor de tweede keer de SonyEricsson stand bezocht zag ik in mijn ooghoeken een werkende S700. Eindelijk mocht ik de werkende SonyEricsson S700 betasten. En toen viel mij 1 ding gelijk op: "Wow, hij is een stuk kleiner dan verwacht". Dit viel mij dus heel erg mee. Daarbij valt het gewicht ook nog erg mee. De SonyEricsson S700 is natuurlijk niet met de SonyEricsson P900 te vergelijken, dus daarom is de S700 ook niet beter of minder, maar als je ga kijken naar de specificaties en de afmetingen/gewicht van P900 zowel die van de S700 dan merk je gewoon weer duidelijk dat SonyEricsson weer een jaar verder is met ontwikkelingen en nog steeds het merk is dat met de meeste specificaties per telefoon gooit.
Toen de (nederlandse) SonyEricsson medewerker mij vertelde dat hij bijvoorbeeld uitbreidbaar is tot 1GB (MSDP* ondersteuning dus) begon mijn hartje snel te kloppen.
De daarbij komende specificaties van: geïntergreede stereo radio, 1,3MP camera, 262k kleuren display en de standaard features van de 'high-end'SonyEricsson toestellen, maakt de SonyEricsson één van de meeste geavanceerde toestellen van de CeBIT.
Door deze overweldiging van specificaties, en omdat ik de werkende SonyEricsson S700 in mijn handen gehad heb, ben ik gewoon helemaal vergeten om foto's te maken. Mijn excuses daarvoor
*Memory Stick duo pro
Siemens Mobile
Zoals hierboven al vermeld was ook Siemens groot aanwezig. Siemens had qua mobiele techniek een paar toestellen die gepresenteerd werden op de CeBIT. Hieronder zijn er een paar van deze samengevat.
Siemens PenPhone
Natuurlijk stond op de CeBIT de Siemens Penphone goed in de aandacht. En naar mijn mening mag dat ook wel, aangezien het een mooi stukje techniek is. Hieronder zie je 2 foto's van de Penphone, maar helaas sprak deze beste man geen Engels, waardoor ik maar gewoon even foto's moest maken terwijl hij aan 2 Duitse mensen uitleg aan het geven was. Deze foto's geven wel een indruk hoe hij in de hand ligt.

Gelukkig kwam na het maken van deze foto's zijn collega vrij (waar het de hele tijd druk was), deze sprak wel Engels. Siemens presenteert dit als de telefoon van de toekomst, natuurlijk wilde ik wel uitleg waarom ze denken dat dat in een pen moet. "Siemens is van mening dat in de afgelopen periode het al de trend is om telefoons zo klein mogelijk te maken, uitgezonderd van de PDA toestellen. Daarom denken we dat er iets moet zijn voor "de zakenman" wat handzaam is en makkelijk mee te nemen. Daarom kwamen we al snel op de gedachte dat dit niets anders kon zijn dan een pen."

Toch vind ik het nogal een onhandig ding, zijn Duitse collega was namelijk bezig met uitleg en deed voor hoe je een nummer opschreef en deze liet bellen. Dit duurde al met al ongeveer 2 minuten, dus ik vond dat ik dan maar beter een stukje papier kon pakken. Maar helaas voor mij was deze meneer toch wat meer geoefend met de PenPhone en liet hij zien dat je ook gigantisch snel het nummer kan schrijven.
Uiteraard is deze telefoon ook voorzien van BlueTooth, waar dan ook een headset voor beschikbaar is. Als je deze op hebt en je noteert het nummer, dan zal cijfer voor cijfer worden opgelezen wat de telefoon detecteerd. Je hoeft dus niet constant op het schermpje te gaan kijken of je het wel goed heb gedaan, maar gelijk correcties maken. Ook heb je geen speciale ondergrond nodig, dus als je een nummer moet noteren op je monitor, dan is dat ook geen probleem (Tipp-ex niet benodigd ;)).
Al met al zoals ik al zei een technisch hoogstandje, dit werd nog bevestigd door mijn vraag of hij open kon voor foto's, maar ze wilde vooralsnog niet teveel laten zien aan de concurrenten. Het is alleen afwachten of dit ook zal gaan aanslaan. Helaas is er vooralsnog geen releasedatum of prijs bekend. Het is dus even afwachten en kijken of het aanslaat, want persoonlijk lijkt het me niet lekker schrijven (ze mochten hem niet uithanden geven) aangezien hij naar mijn mening te groot is.
Siemens A-GPS SX1 add-on
De Siemens A-GPS is een zeer inovatieve add-on voor de Siemens SX1.
Met de A-GPS kan je je SX-1 omtoveren in een PNS (Personal Navigation System).
De werking is, zoals aan de naam te merken doormiddel van het GPS signaal de locatie te bepalen. Maar aangezien een GPS ontvanger/zender een relatief hoog verbruik heeft betreffende energie, heeft Siemens een mooie oplossing gevonden om doormiddel van gebruik te maken van de Cell ID numbers van de zendmasten.
Door de combinatie van die 2 kan op een zuinige manier de locatie van de SX1 toch accuraat berekent worden.

Tevens zitten er nog andere leuk opties bij.
Het is bijvoorbeeld mogenlijk om een fotoboek te maken met een plattegrond. Zo kan je een 'show' maken en precies bekijken waar je gelopen hebt, en welke foto je waar genomen hebt. Dit is natuurlijk een erg leuke feature voor op vakantie. (of bij de CeBIT :P)
Siemens M65
Uiteraard mocht ook de Siemens M65 niet ontbreken op de CeBIT. Dit is het 'sport'toestel dat Siemens zal gaan leveren.

Het toestel heeft een 65k kleuren scherm, VGA camera erin, uiteraard mogen MMS en tri-band niet ontbreken. Het toestel heeft ook extern een metaalen geraamte, wat hem shock proof maakt. Uiteraard is hij ook spatwaterdicht en volgens de Siemens medewerker zou je hem ook kunnen onderdompelen in water.
De Siemens medewerker was heel erg zeker van zijn zaak, dus daarom vroeg Ginz hem of hij het aandurfde om hem op de grond te gooien. Dit deed hij zonder twijfelen (in tegenstelling tot een Nokia medewerker). Hij liet hem van 1,5 meter vallen en het rubber + metaalengeraamte zorgde ervoor dat het toestel niet uitelkaar sprong. Echter vermeldde hij ook dat dit niet de eerste maal is dat hij hem laat vallen, maar het minstens al 150x was geweest.
Siemens Special Design & Xelibri
Dit jaar werden ook een aantal design toestellen gepresenteerd. Dit houd in dat je je eigen telefoon kan laten maken op basis van een bestaand toestel en hiervan kan je de kleur wijzigen en eventueel een logo erop laten zetten. Minimale afname is wel duizend stuks en er zal per toestel ook zeker nog een bedrag bovenop komen. Dus tenzij er een inkoop actie zou komen, is dit niet betaalbaar voor de normale sterveling. Desalniettemin blijven het leuke modellen om naar te kijken.

Ook de Xelibri toestellen waren aanwezig. Dit keer in 5 verschillende modellen. Persoonlijk zie ik dit echt als vrouwen modellen, want technisch zijn ze niet indrukwekkend, maar het design daarentegen weer wel. Zoals je hieronder kan zien bestaat er zelfs een toestel als make-up doosje.

Nokia
Naast Siemens en SonyEricsson mocht natuurlijk ook Nokia niet missen op de CeBIT.
Aangekomen bij de Nokia stand, blijkt al gelijk dat het wel goed zit met de Marketing afdeling. Bij binnenkomst van de stand staan er 4 bakken met catologi, elk in 2 talen (duits en Engels). Bij Siemens en SonyEricsson was uiteraard ook een catologus beschikbaar, maar bij beide lag dat niet duidelijk opgesteld en was het ook 1 dik boek. Bij Nokia daarentegen lag het niet alleen bij binnenkomst van de stand, maar ook bij elke losse gsm presentatie en was het verdeeld over 3 bladen.
Vorig jaar heeft Nokia behoorlijk in het middelpunt gestaan in mijn review. Dit komt deels omdat ik wel een beetje fan van Nokia ben, maar ook omdat er zo gigantisch veel telefoons gepresenteert werden. Echter dit jaar heb ik met een meer vanuit een neutraal oogpunt gekeken. Maar eigenlijk moet ik zeggen dat Nokia nou niet veel nieuws heeft gebracht.
Nokia Style statement
Er lagen een aantal modellen wat in de catalogus onder "style statement" valt, maar eerlijk gezegd waren dat maar een paar lelijke, onhandzame en technisch achterlopende modellen.
Hieronder valt bijvoorbeeld de Nokia 7200.

Dit is een openklap toestel zoals we totaal niet van Nokia gewend zijn. Hij heeft "maar" 65k kleuren, terwijl het toestel nu nog niet op de markt is en hij voor het eerste kwartaal (+half jaar Nokia uitloop) geplanned staat. Op het moment dat hij verkrijgbaar is, zal hij dus al gigantisch achterlopen.
Zoals je ziet op de 2e foto kan je bij dit toestel een medallion kopen of krijgen (is mij onduidelijk). Dit zou wel eens de hit worden voor de jonge tienermeisjes, om hun idol in dat ding te zetten. Dus ik vraag hoe je dat erin zet, wordt er vrolijk gezegd dat dit via Infrarood moet. Dus ik vraag waarom dat zo is, en geen BlueTooth, maar dat blijkt dus te zijn dat iedereen dan zomaar andere foto's in jou medallion kan zetten (ooit van een soort beveiliging gehoord ?).
Iniedergeval, is dit toestel voor mij een grote afknapper. Ik zou hem daarom ook aan niemand aanraden.
Hieronder heb ik nog een aantal foto's van dit soort modellen:

Zoals duidelijk te merken is, denk ik dat het style verhaal van Nokia een grote flop gaat worden. En om Ginz te citeren, hadden ze in dit geval beter bij het maken van Laarzen kunnen blijven.
Nokia Communicator 9500
De Nokia 9500 was werkend en al te vinden op de Nokia stand. De persoon die sprak over de Nokia 9500 was erg enthousiast over Nokia's nieuwe Communicator.
De Nokia 9500 is een stukje kleiner dan de Nokia 9210i, en heeft daarnaast natuurlijk een hoop features meer. Nokia hoopt de Nokia 9500 dit jaar nog te kunnen releasen, alhoewel ik daar mijn twijfels over uitspreek.
De persoon die ik sprak vertelde mij ook dat dit het meest uitgebreide toestel ter wereld is, mede dankzij de WiFi. Toen ik hem vertelde daar op dit moment mee eens te zijn, maar het somber inzie omdat het misschien nog wel een jaar kan duren voordat hij uitkomt, kon hij mij daar geen ongelijk in geven.
Daarbijkomende dat Nokia niet de enige is op zakelijke telefoon markt, zal Nokia het naar mijn mening erg moeilijk krijgen met hun 9500.
De Nokia 9500 die ik in mijn handen gehad heb, liep geen enkele keer vast en het menu werkte snel. Dat zal hopelijk veel goeds betekenen voor het eind product. Helaas zijn er geen live foto's van de 9500, aangezien het constant druk was.
Samsung
Samsung had ongeveer het grootste aanbod van alle fabrikanten, namelijk 21 nieuwe telefoons waarvan er slechts een paar bij ons momenteel bekend zijn.
Samsung blijft smijten met allerlei nieuwe toestellen terwijl er niet echt nieuwe features in verwerken. Samsung is heeft het nog steeds gepresteerd om met toestellen te komen zonder bijvoorbeeld BlueTooth.
Samsung SGH-i250
Toen ik op de Samsung stand aan een standmedewerker vroeg waarom Samsung nog steeds niet met een BlueTooth telefoon op de markt gekomen was, verwees ze me naar de nieuwe Samsung SGH-i250 (met MS Pocket PC 2003 Phone Edition).

Samsung SGH-X900
Daarnaast was er naar mijn mening eigenlijk nog maar 1 anders toestel wat mijn aandacht trok, de Samsung SGH-X900. Dit is een toestel met 128MB intern geheugen voor MP3 of AAC en een Dual-Stereo speakers aan de zijkant van het toestel.

Samsung Overig
Voor de rest zijn naar mijn mening alle andere Samsung toestellen eigenlijk het zelfde: Mooie kleuren, een hoog aantal kanaals polyfone beltonen.
Dan mag de ene Samsung misschien wel een dubbel display hebben, en de andere niet, maar voor de rest zijn alle Samsungs gewoon eigenlijk hetzelfde. Hieronder nog een kleine indruk van andere nieuwe Samsungs.
Samsung SGH-X450

Samsung SGH-D710

Voor de rest is het een onbegonnen werk om alle Samsungs te fotograferen.
Sendo
Het ging hier vooral om de Sendo X. Dit is een smartphone met de afmetingen van een 'gewone' mobiel. Misschien iets dikker, maar voor de rest is hij zeker niet groot. De PR-manager gaf een duidelijke en (misschien wel te) lange uitleg. Hij nam de tijd en legde ons uit waarom Sendo de markt zou veroveren met de Sendo X, wel om de volgende 4 redenen.
Sendo X
Ten eerste:
De Sendo X is veel kleiner dan een gewone smartphone zoals de Nokia 6600 of SonyEricsson P800/P900. Een Nokia 6600 of SonyEricsson P800/P900 zijn naar zijn mening (en ook naar die van mij) veel te groot om mee te bellen. Wat doe je dan: je koopt een P800, gebruikt de PDA functies en koopt los bijv. een T610 en gaat daarmee bellen. Een smartphone is juist om deze twee functies, telefoon en PDA, samen te voegen in één en dat is bij deze twee dus niet 100% goed gelukt.
Ten tweede:
Er zijn bijna geen verschillen qua functies tussen een SonyEricsson P800/P900 de Nokia 6600 en een Sendo X. De PR-manager vertelde mij dat er maar 3 dingen waren die dit toestel niet heeft: 1: FM-radio, 2: Touchscreen, 3: >MP camera.
Ten derde:
Sendo heeft ervaringen met het Microsoft smartphone besturingssysteem. Hierdoor heeft Sendo een paar voordelen van het OS van Microsoft in de aangepaste Symbian 6-serie van de Sendo X kunnen intergreren, zoals today. Today is eigenlijk precies hetzelfde als je beginpagina van een MS smartphone. Daarop kan je precies zien hoeveel berichten je heb, wel afspraken je dezelfde dag heb, en nog veel meer. Alles in één oogopslag. Nog een aangepast feature van de Sendo X is de mogelijkheid om een SD/MMC te verwisselen terwijl de telefoon aanstaan/aan blijft. Dit was vooralsnog niet mogelijk met een niet aangepast 6-serie. De Siemens SX1 sluit bijvoorbeeld alle geinstalleerde (ook degene die niet op de MMC/SD kaart staan) programma's tijdens het verwisselen van je MMC/SD kaart.
Ten vierde:
De Sendo X ondersteund momenteel SD kaarten tot 2GB i.t.t Nokia die nog steeds verkering heeft met de MMC variant die moeilijker verkrijgbaar is, en een toekomstige dood tegemoet kan zien.
Waarom de Sendo X toch zou kunnen floppen:
Het was vrij rustig bij Sendo, dus denk ik dat de mensen het merk nog niet goed kennen en dus ook niet weten of dit (top, moet jezelf maar uitmaken) toestel het helemaal voor hun is. Want zeg nou eens zelf: als er een Sendo X in de winkels ligt naast een Nokia 6600 dan zou de massa denk ik toch wel voor de Nokia 6600 kiezen, omdat ze met Nokia ervaring hebben, of gewoon de naam Sendo niet kennen en dus maar voor een bekende naam, Nokia, kiezen. De PR-manager gaf zelf al aan dat de Sendo X op de tweede plaats komt voor hem: achter de SonyEricsson P900. Naar mijn mening zou de Sendo X nog wel eens heel verrassend uit de bus kunnen komen. Als ze maar veel reclame maken en naamsbekendheid krijgen, dan zou de massa voor een Sendo X kiezen, inplaats van een Nokia 6600. Ben je een echte zakenman, dan zou hij zeer waarschijnlijk voor de SonyEricsson P900 kiezen, omdat hij de voorkeur geeft aan een stylo.
Helaas zijn de foto's van de Sendo X mislukt door verkeerde belichting. Maar op hun website is een presentatie te vinden. http://www.sendo.com/smartphones/intro.asphttp://www.sendo.com/news/images.asp
Eten
In dit verslag wil ik niet alleen Europese merken in het middelpunt zetten. Aangezien ze in het oosten eigenlijk een stuk verder zijn had ik gehoopt dat er dit jaar ook eentje op de Europese markt zou komen. En jawel, om de CeBIT stond "Eten". Een Taiwanees bedrijf wat ook gsm's maakt en daar eigenlijk toch wel een beetje een voorsprong heeft op de Europese fabrikanten.
Hoewel ze niet echt groot waren, was de medewerker super aardig. Het was ook zeer rustig bij de stand, dus hij stond gelijk op. Toen ik vertelde dat ik een verslag ging schrijven voor een Nederlands forum met 90.000 geregistreerde leden, haalde hij gelijk de telefoons uit de vitrine.
Eten P700
De P700 is al op de markt, maar toch vergeleken met de Europese "toestellen" kan hij nog super meekomen. Dit model kost zonder abonnement (als hij al met te verkrijgen is). Daardoor is de prijs goed te noemen, zeker met de specificaties ervan.

Processor: Intel PXA 255 400Mhz Processor
Geheugen: 64Mb Flash RAM, 64MB SDRAM
Display: 3,5", 240x320, color transflective TFT, 65k kleuren, backlight.
Afmetingen: 131 x 78 x 21 mm
Gewicht: 200 g
Communicatie: GSM-triband (900/1800/1900 MHZ), GPRS ClassB/Multi slot 10
Specefieke functie: BlueTooth
Extra sloten: CompactFlash Type 1 slot, SDIO card slot
Geluid: Ingebouwde speaker en microfoon + 2,5mm jack voor koptelefoon
Interface: IRDA, USB en BlueTooth
Touchscreen voor Stylus (pennetje denk ik) en vingertop.
1440 mAh Li-Ion accu
Software: Pocket outlook, Msn Messenger, Pocket internet Explorer, Microsoft Transcriber, Pocket Word, Pocket Excel, Windows mediaplayer 9, Microsoft Reader, Picture, Terminal Services Client, Notes Taker, Coice Recorder, ActiveSync.
Daarbij krijg je de USB cradle, headset en leren hoesje.
Al met al een heel erg compleet ding, wat je volgens mij niet kan vergelijken met enig ander europees apparaat wat al verkocht wordt. Hier komt nog eens bij dat je als extra een BlueTooth gps module kan halen om zo je telefoon om te toveren voor routeplanner in de auto, met bijvoorbeeld TomTom Navigator (zit er niet bij).
Eten P300B
De Eten P300B is eigenlijk het kleinere broertje van de van de P700. Letterlijk en figuurlijk. De P300B lijkt me voor mensen met wat minder grote handen toch wat handiger te bedienen. Maar desondanks heeft ook deze zijn lijstje aan specificaties.

Processor: Samsung 2410 200 MHz Processor
Geheugen: 64MB Flash Ram, 64mb SDRAM
Display: 2,8", 240x320, 4096 colors transflective LCD, backlight.
Afmetingen: 117 x 67 x 23 mm
Gewicht: 165gram
Communicatie: Gsm-triband (900,1800,1900mhz), Gprs class B / Multi-slot 10
Extra sloten: SDIO card slot
Geluid: Ingebouwde speaker en microfoon + 2,5mm jack voor koptelefoon
Interface: IRDA, USB en BlueTooth
Touchscreen voor Stylus (pennetje denk ik) en vingertop.
1050 mAh Li-Polymer accu
Software: Pocket outlook, Msn Messenger, Pocket internet Explorer, Microsoft Transcriber, Pocket Word, Pocket Excel, Windows mediaplayer 9, Microsoft Reader, Picture, Terminal Services Client, Notes Taker, Coice Recorder, ActiveSync.
Daarbij krijg je de USB cradle, headset en leren hoesje.
Zo zie je dat je bij de bovenstaande modellen alles krijgt wat je nodig heb, en zijn ze goedkoop voor wat je krijgt. Met andere woorden denk ik dat dit een hele goede concurrentie kan zijn van de P900. Meer informatie hierover kan je vinden op www.etencorp.com
Inhoudsopgave
- 1: SonyEricsson K700
- 2: SonyEricsson S700
- 3: Siemens PenPhone
- 4: Siemens A-GPS SX1 add-on
- 5: Siemens M65
- 6: Siemens Special Design & Xelibri
- 7: Nokia Style statement
- 8: Nokia Communicator 9500
- 9: Samsung SGH-i250
- 10: Samsung SGH-X900
- 11: Samsung Overig