Toon posts:

PC rond 700 euro, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag!

Ik ben er van op de hoogte dat topics als 'wat moet ik nemen' niet gewenst zijn, en dat is ook niet de bedoeling van dit topic.

Wat dan wel? Nou, het volgende:

Ik heb na een paar maandjes sparen een bedragje van 700 euro op m'n rekening staan, en ik vind het toch wel tijd worden om die pentium mmx 200 mhz aan de kant te zetten....

Ik gebruik mijn pc eigenlijk vooral voor webdev en school, en zware progs zullen dan photoshop en office-apps worden. Veel games speel ik niet, maar dat behoud mij er niet van toch een redelijke game-pc te willen hebben.

Ik ben eigenlijk niet echt thuis in al die hardware afkortingen enzo, maar ik wil wel alles zelf samenstellen (en als het moet in elkaar zetten) (dus geen compleet systeem, want dan kom je volgens mij [bijna] altijd duurder uit)

Ik heb de FAQ al doorgelezen, maar vond die niet echt ophelderend....

Welke site's (of topics) raden jullie mij aan waar ik mij een beetje kan orrienteren op prijs vs kwaliteit en wat wel/niet bij elkaar past kwa hardware?

Bedankt alvast!

Verwijderd

Ga naar www.mycom.nl en neem een basissysteem, prop er nog een videokaart in, laat de software weg als je dat niet wilt en klaar 8)7

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:58
Mycom? Nee man, ga naar Informatique ofzo en stel je eigen AMD systeem bij elkaar, als ik daar een redelijk systeempje koop, kom ik rond de 400/500 uit zonder monitor. Maar het lijkt me beter dat je even de search gebruikt en de faq even leest, dit is als zoooo vaak voorbij gekomen.

Verwijderd

kijk een beetje rond op de website van www.telfort.nl en dan kan je ergens een ABBO + gratis PC vinden. misschien iets voor jou?

Verwijderd

Bij mycom ben je zonder monitor en software echter ook niet meer kwijt als 450 euro hoor

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Aanschouw de heilige graal der gralen : Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2004

Persoonlijk zou ik voor het unlimited system gaan _/-\o_

If you choose to criticise you choose your enemies

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, ga bij een willekeurige online-computer-boer langs en click maar raak... Leg alles naast elkaar en kijk waar je het voordeligste uit bent.

Zorg gewoon dat je voldoende gebeugen hebt, 512 minimaal, liefst wat meer. Wil je een beetje gamen kun je met een GF4 of ATI varriant voor een zacht prijsje volstaan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Waar te beginnen: Moederbord, processor, geheugen, videokaart, dat zijn de elementen die de prestatie van het systeem bepalen en die in hoge mate van invloed op de prijs zijn. Voor jouw doeleinden lijkt het mij nuttig om je te oriënteren op een AMD-platform met 512 MB geheugen, en een leuke thoroughbred heb je momenteel al voor rond €70,--. Pentium 4 moet je rekening houden met een behoorlijk hogere prijs. Videokaart zou ik als ik budget-gebonden was een ATI 9600 pro nemen, genoeg prestatie tegen een schappelijke prijs. Moederbord doet iets rond de €100,--, je gaat vermoedelijk toch niet overclocken, dan is Asus of MSI een prima keus. De rest is lood om oud ijzer, een CD-ROM drive kost overal rond €20,--, een hdd zal rond €80,-- doen, een floppendrive heb je tegenwoordig niet meer nodig, maar kun je nog steeds doen, een fatsoenlijke kast moet je iets van €70,-- voor uittrekken. Ik denk dat je voor €700,-- voor alleen de systeemkast erg ver kunt komen zolang je niet op zoek bent naar de laatste high-end producten.
(dus geen compleet systeem, want dan kom je volgens mij [bijna] altijd duurder uit)
Dat is momenteel zeker geen regel meer, over het algemeen kom je iets duurder uit doordat je er meestal duurdere componenten in zet dan de grote bundelfabrikanten, die ook nog eens kwantumkortingen krijgen waar wij slechts van kunnen dromen. Probeer voor de gein eens wat het kost als je zelf zo'n dixonsbak in elkaar zet, je zal merken dat het bijna niet lukt om onder hun prijs te komen. Het argument voor zelf samenstellen is dan ook niet de prijs, als wel het zelf bepalen wat er in komt, en wat zeer zeker niet.

Voorbeeld van rond €700,--
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 Product Leverancier Prijs    Rembours  

1  512MB PC3200 DDR SDRAM (Kingston)  Miqro  € 89,-    

1  AMD Athlon XP 3000+ (2,17GHz, Boxed)  Euro-winkel  € 165,-    

1  Asus A7V600, KT600 (Sound 5.1, G-Lan, Sata-Ra...  Alternate Computerversand Nederland  € 69,-    

1  Asus DVD E616 IDE 16x48 Retail Black  Hardwareworld  € 28,-    

1  Asus DVD-R/RW 4x/2x/12x CD/R/RW 16x/8x/3...  Hardeschijven.com  € 90,-    

1  ATi Radeon 9600 Pro 256MB  PC Globe  € 129,-    

1  Chieftec Apollo Black AL-01-BK, P3/P4/AMD 3...  SallandAutomatisering.nl  € 79,-    

1  Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 2...  Universe Computers  € 75,-    

Totaal € 724,-

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 16:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat komt heel dicht in de buurt van mijn verwachtingen / eisen! tnx!

alhoewel ik die kast redelijk lelijk vind, maar daar kom ik wel uit ;)

Tnx alvast!

Verwijderd

Chieftec heeft een imposante lijn aan kasten, ze zijn zeer degelijk, goed afgewerkt, en er zit een goede voeding in, niet onbelangrijk.

Verwijderd

Topicstarter
Als alternatief voor de kast heb ik deze uitgekozen (specs+foto)

(wattage klopt alleen niet van price-watch / website ?)

Lijkt me ook wel goed kassie :D

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet niet dat als je overal je componenten vandaan haalt je ook iedere keer verzendkosten moet betalen. Haal liever alles bij een winkel!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Hmmmm... Ik ben het er zeker mee eens dat je voor 700 euro een prima systeem uit kan kiezen. Neem zelf maar eens een kijke bij de volgende links:
- "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" deel 7
- http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Categorie=Best+Buy+Guide\
- http://www.tweakers.net/pricewatch

Overigens vind ik de bovenstaande keuze een beetje uit de lucht gegrepen met hele rare keuzes... Met name wat betreft Mobo/Mem/CPU/VIdkaart (de rest boeit toch niet qwua prestaties...) Ik zou gaan voor:
- Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe (100,-): veel beter chipset dan de KT600
- CPU: AMD XP 2600+ Barton core (90,-): 3000+ is overkill en het extra geld NIET waard
- Mem: 2x256 MB PC3200 DDRAM (160,-). Moederbord ondersteunt namelijk Duacl-Channel
- Vidkaart: Ati Radeon 9600Pro 128 MB(130,-). Kan ook gaan voor een XT, maar deze is prima als je niet veel gamed...
- HDD: Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB (7200 rpm met 8 MB cache). (80,-). Stukkie sneller dan het 2Mb cache model.

Als je hiervoor gaat, houd je ruim voldoende budget over voor de rest (kast+voeding, optical drives, etc).

@klaasdestoute: als je er geen verstand van hebt (of iig niet veel) geef dan geen advies!
@Roemer: die kast kost wel 95,- en niet 60 zoals in de pricewatch staat...

[ Voor 96% gewijzigd door AJ1815 op 22-03-2004 11:24 ]

Verwijderd

@klaasdestoute: als je er geen verstand van hebt (of iig niet veel) geef dan geen advies!
Ik vind je reactie behoorlijk arrogant, verder geef je als enige verschil een ander moederbord en een lagere processor, die dan ook nog eens op persoonlijke smaak neerkomen. Verder zou je de zeer elementaire fatsoensnormen in acht kunnen nemen door het correct weergeven van nicknames, maar van fatsoen heb je blijkbaar zeer weinig kaas gegeten.

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
Nou kareldestou je moet nou niet gaan zeggen dat jou aktie slim te noemen was, want je zag meerdere dingen over het hoofd idd (rembours, dual channel, doelloze CPU, foute graf kaart, DVD writer heb je ook in +- variatie met 8x +R voor 99 euro, en een lelijke bak 8)7 ).

En dan iets anders. Als je voor 9600 pro gaat, ga dan wel voor de 128 mb versie want 256mb versie zuigt!!

En dan nog iets. Die 30 euri extra is dat mobo echt wel waard als je kijkt naar de specs. :7

[ Voor 24% gewijzigd door Jilvoos op 22-03-2004 00:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog een vraag over die kast.
Op die site staat: 4x5Œ" + 2 x 3œ" + 4 x 3œ" intern

Betekent dit dat er 4 hdd/cd/dvd stations in kunnen? en waarvoor zou je die 3,5" intern bays gebruiken?

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 14:25:
ik heb nog een vraag over die kast.
Op die site staat: 4x5Œ" + 2 x 3œ" + 4 x 3œ" intern

Betekent dit dat er 4 hdd/cd/dvd stations in kunnen? en waarvoor zou je die 3,5" intern bays gebruiken?
Optical drives (CD/DVD spelers) zijn allemaal 5,25. Dit moeten allemaal externe bays zijn.
HDDs zijn 3,5. Deze passen ook in een 5,25 bay, maar dan heb je brackets nodig. Deze kunnen zowel intern als extern.
Floppy's zijn 3,5 en die moeten extern.

Dit zijn trouwens dingen die je prima zelf had kunnen vinden. Misschien moet je anders even een kijkje nemen bij beginnersweb.nl :+ :+

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aangezien je er al min of meer uit bent blijkbaar, en er nu in het topic niet zo'n lieve sfeer hangt, gaat dit topic dicht. Laten we voortaan even lief zijn voor elkaar, iedereen probeert te helpen, kat dan niet iemand af.

Ik wens je nog veel succes met je keuze, en ik denk dat deze guide ook wel handig zal zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.