Toon posts:

Minicomputers, soorten, maten, kwaliteiten, prijsniveau

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In dit topic wil ik het hebben over minicomputers. Wat je op GoT meestal tegenkomt zijn zeer grote full-towers die uitpuilen van allerlei dikke hardware, don't get me wrong, zo'n bakbeest heb ik zelf ook, maar voor de werkplek is het niet erg praktisch wegens de ruimte die het inneemt, verder is het voor de werkplek zwaar overpowered. Het lijkt mij het aardigst als mensen die een minisysteem hebben dat hier presenteren, en ook vertellen wat hun ervaringen ermee zijn, waar en hoe ze het gebruiken.

Ik heb nu een nieuw systeem besteld, komt hopelijk morgen binnen, waarbij ik heb gekeken naar mooi, klein, afgestemd, redelijk snel. Aangezien het apparaat op de werkplek komt te staan is het niet nodig dat er een geweldig brute videokaart in zit, dat kan de prijs aardig drukken. De bedoeling van het systeem is dat het soepel allerlei office applicaties kan draaien, wat processor betreft levert dat ook weer een aardige bezuiniging op.

Ik heb gekozen voor een Asus Pundit barebone:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/desktop/pundit/pundit_f001.jpg
In het kastje zit een apart moederbord, dat tot pentium 4 2,8 GHz kan hebben. Uit kostenoverweging komt er een Celeron 2,4 GHz op, hetgeen mij voor het gebruik van de machine ruimschoots voldoende lijkt. Verder gaat er 512 MB aan geheugen in, een Maxtor 40 GB hdd, een Asus 52X CD-ROM drive, en dan ben ik al weer klaar met het systeemkastje.

Omdat hij zilverkleurig is en ik de rest dan liever ook in die lijn heb, heb ik gekozen voor een Acer AL 1721 ms monitor:
Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/4243126942/upload/E0Entity3/1/AL1721ms_normal.jpg
De specificaties van deze monitor mogen er zijn, standaard zit daar een DVI-kabel bij, de refresh-time is 16 ms, aantal kleuren is OK, en het kleurenpalet matcht met de barebone, zilver met zwart.

Voor de desktop ben ik gegaan voor logitech, een wireless USB desktop, met andere woorden, er komt een dongle in één van de USB-poorten.
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/1919.jpg
Dit kan met de installatie van het OS wat problemen gaan geven omdat ik betwijfel of het meteen herkend wordt, maar ik heb hier nog wel wat oude ps2-zooi liggen, als het eenmaal werkt ontloop ik een hoop draden ellende.

Hoewel de barebone beschikt over een standaard netwerkaansluiting, ben ik toch gegaan voor een bluetooth-dongle, dat sinds we hier al een Bluetooth access-point hebben. Het is een sitecom class 1 geworden. Ik had namelijk even geen zin om nog weer eens een UTP-kabel te trekken, over Bluetooth haal je natuurlijk nooit de prestaties die je over UTP haalt, maar die heb je in een office-omgeving dan ook niet snel nodig. Verder kan ik altijd die UTP-kabel nog leggen, no problemo.

De prijs van het systeempje komt bij elkaar nog net onder de €1000,--. Daar heb je dus een machientje voor dat er om te beginnen stijlvol uitziet en verder alles doet wat het moet doen. Waar ik bij de barebone bijzonder van gecharmeerd ben is de gigantische berg aansluitmogelijkheden van allerlei randapperatuur en de ingebouwde memory-card reader.

Links naar de diverse componenten:

Asus Pundit P4
Acer AL1721ms TFT monitor
Logitech® Cordless Desktop® MX™

Welnu, brand maar los, geef commentaar, advies, eigen mening, maar houd het gezellig. Graag zie ik hoe anderen het hebben. Het gaat dus om minisystemen, niet om full-size computers.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
Mijn ervaring eigenlijk met alle barebones :

Leuk zolang ze het doen! Als het kapot gaat of je wil het uitbreiden om wat voor reden dan ook dan heb je een probleem..... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop het natuurlijk niet met in het achterhoofd dat het kapot gaat. Uitbreidingsmogelijkheden zijn inderdaad wat beperkt, maar er kunnen gewoon twee extra PCI-kaarten in, mocht dat nodig zijn, en voor extra hdd-capaciteit verkopen ze tegenwoordig bijzonder aantrekkelijke externe firewire-drives. Blijft over de uitbreiding met een videokaart, die bij dit ding inderdaad niet mogelijk is met een agp-kaart, maar desnoods wel met een PCI-kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu up and running. Opvallend is de zeer weinige geluidsproductie van de machine, dit na instellen van cool 'n quiet, in de praktijk hoor je hem niet. De monitor kan ik alleen maar vol lof over wezen, zij het dat ie wel degelijk wat ghosting vertoont, niet erg, hij is toch niet voor spelletjes. Ik dacht dat Microsoft leuke desktops maakte, doen ze ook, maar deze logitech valt niet te versmaden, vooral die muis met zeer handige mogelijkheden. Wat snelheid betreft valt het zeker niet tegen, eerder mee. Ik ben wel direct tegen bluetooth-beperkingen aangelopen, het afspelen van MP3 die op mijn big-one staan ging vooral met wat hohere bitrates gepaard met haperen. Toch op termijn maar eens een UTP-kabel trekken.

Goed, wie vertelt er nu eens iets over zijn eigen mini-systeem?

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik had eerst de Shuttle SN41G2V2 (http://us.shuttle.com/specs2.asp?pro_id=439), maar die heb ik intussen weer verkocht. Ik kon er een goeie bedrag voor krijgen en upgraden is altijd leuk... :P
Ook is het zo dat deze computer toch wel wat geluid produceerde. Natuulijk had hij dat cool'n'quiet gedoe, waardoor je pas echt hoort wat voor lawaai die fan maakt als je 'm reboot, maar toch vond ik 'm veel geluid maken.

Ik wil binnenkort de ST61G4 gaan kopen (http://us.shuttle.com/specs2.asp?pro_id=432). Daar stop ik dan 2x 512MB 400Mhz RAM in met een dvd-lezertje, P4 met de beste prijs/kwaliteit-verhouding en een SATA-schijf in. Over die schijf zit ik nog te twijfelen of ik een 10Krmp of een 7200rpm neem, want ik neem aan dat dat ook wel een geluidverschil geeft.

Heeft iemand dat getest? (in een stille ruimte natuurlijk, want als er al een bak staat te loeien hoort je 't verschil een stuk minder goed)

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Verwijderd

Voor het werk heb ik dus onlangs ook gekeken naar de mogelijkheden van een barebone. ik snap zowiezo niet dat in kantoortuinen van die grote kasten worden neergezet want echt veel uitbreidingen doen ze toch niet in zo'n tuin.

Ik heb dus een barebone gezocht voor kantoor, wat dus betekende dat extra gadgets als Radio, TVtuner en zelfs een AGP-slot overbodig zijn. Ik wilde echter wel perse een Intel-chipset ipv iets vaags van SiS (no offence voor SiS, maar voor integrated graphics reden ze het net niet.

Zodoende kwam ik dus bij een MSI-Hetis kastje uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.msicomputer.com/product/netpc/MS-6255_large.jpg
offtopic:
Ligt gewoon onder een 19" CRT bak

Intel i865 met GigabitLAN, veel USB, Firewire, DVI-uitgang, 2 x PCI en nog een overbodige TV in-out. Deze PC voorzien van 1 Gb geheugen, 120 Gb HD en DVD-brander (+ floppy, want het blijft voor een kantoortuin) en een Pentium4 2.8 (qua kosten/prestatie misschien een knappe balans).
Dus, ik zet 'm neer en zet 'm aan en de ventilator blaast mijn halve bureau leeg tijdens de POST... die werkt dus en ging na de post tenminste over op z'n ACPI-standen, dus echt noemenswaardig geluid... nee, da's dus weg. Qua volume is 'ie in bedrijf wel hoorbaar, maar dan vergelijk ik 'm met een stil Centrinolaptop. Voor PC-begrippen is 'ie igg stil.

Ik ben er erg tevreden mee, hij geeft geen krimp onder zware belasting, lekker rustig en veelzijdig in voorzieningen. IMHO zou je voor kantoortuinen eigenlijk niets anders meer willen.

Voor thuis ben ik nog aan het dubben, want dan zou je juist wel AGP willen hebben voor je vette Radeon. Thuis is een radio ook een mooie radiovervanger enz.. maar dat wordt dan meer een MSI-mega op basis van Athlon64 of idd i865 (kan je goed zoeken dus).

Verwijderd

Topicstarter
arathorn schreef op 24 maart 2004 @ 12:07:
Ik had eerst de Shuttle SN41G2V2 (http://us.shuttle.com/specs2.asp?pro_id=439), .........Ik wil binnenkort de ST61G4 gaan kopen (http://us.shuttle.com/specs2.asp?pro_id=432).
Ik vind van die shuttles altijd weer jammer dat de footprint feitelijk hetzelfde is als van een gewone miditower, een echte bezuiniging in ruimte op het bureaublad bereik je er niet mee. Was het niet zo dat die shuttles tegenwoordig passieve processorkoeling hebben? Aan de andere kant, met een goed regeling van de fan-speed bereik je erg veel, mijn Asusje wordt iets van 43 graden, wat gewoon erg acceptabel is. Daar is trouwens de truc dat de CPU-fan direct lucht van buiten de kast pakt, verder zit er nog een fan in de voeding die op zeer lage snelheid de warme lucht uit het systeem afvoert. De uitlaat van de voeding is waarneembaar dan ook het warmste gedeelte van de machine.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

leuk topic! zelf heb ik er een tijd geleden een site voor opgericht. :) (zie sig)

Mijn barebone historie in chronologische volgorde: 2x Shuttle SV25, Shuttle SS40, Shuttle SS50, Shuttle SS51, 2x Asus Terminator K7, MSI MEGAPC 651, MSI MEGAPC 180.

Vroeger ... in die goede oude tijd ;) ... had ik voor elk doeleinde een PC, en was de miniPC de oplossing voor HTPC, LAN, etc. Tegenwoordig heb ik echter maar 1 PC en geniet ik van meer dan 1 PCI slot, meerdere HDs, RAID optie, etc. Klein is niet altijd fijn.

Oh en de SN41G2 V2 ligt nog niets in winkels dus denk dat je het over V1 hebt ;-)

[ Voor 44% gewijzigd door Rhy op 25-03-2004 16:33 . Reden: reacties op vorige posts ]

Pagina: 1