[FarCry] spel hapering

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tom Yam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-01 21:51
Ik heb Far Cry geinstalleerd en gespeeld maar ik krijg het volgende probleem:

Tijdens het spelen staat na verloop van tijd het beeld stil, doet ie 5 seconden niks en gaat dan weer verder. dit heerhaalt de hele tijd en is erg irritant.

Ik heb al gebprobeerd alle settingg op low te zetten, het spel loopt als een trein maar nog steeds dat probleem.

ook nieuwe drivers voor mn videokaart heb ik al gedaan, te weten Omega 2.5.22

en daarmee lukt het me nog steeds niet.

Mijn broertjes spelen het op de pc beneden met hogere settings, terwijl ik normaal op mn notebook hierzo alles beter kan draaien.

vervelend dus:

Mn configuratie:
Notebook: Gericom Masterpiece Radeon
Processor: PIV-2.4 Ghz
intern geheugen: 512 MB
Videokaart: ATi Mobility Radeon 9000 64 MB
Drivers: Omega 2.5.22

Hij zou het dus moeten doen imo :)
help me out plz.

PS ik heb al search gedaan niks gevonden :S

oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik denk persoonlijk dat dit met je hdd van doen heeft, ik heb nml ook last van dit probleem en ik ben er bijna zeker van dat er iets is tussen mijn swap en hdd, hij moet igg even iets op de hdd doen.

Meer ram zou wellicht helpen? Ik ben er igg ook niet blij mee.

• Tom Yam
dat vind ik dus ook het rare.... mn harde schijf lampje is niet de hele tijd aan het knipperen... en mn harddisk hoor ik ook amper...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:53

Haan

dotnetter

Waarschijnlijk zit er in je notebook een 4200 toeren harddisk.. en al is het een 5400 toeren, is het nog steeds wat traag. En je videokaart is niet slecht, maar zeker ook niet heel goed en Far Cry draait op de zwaarste systemen zelfs nog niet heel goed.
maar ja, notebooks zijn eigenlijk ook niet gemaakt om 3d games op te spelen... ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Tom Yam
dat ie niet de allertopnotchste kaart is weet ik :P maar voor een notebook is ie wel oke.

en idd ik heb een 4200 rpm harddisk ... maar ik zie net dat er nieuwe omega drivers uit zijn (2.5.30) en die install ik hopelijk is er verbetering

En met alles op low loopt ie toch wel redelijk oke...

[ Voor 11% gewijzigd door Tom Yam op 21-03-2004 16:14 ]

• Fiddle
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Crimminelen....
Hij komt overmorgen pas uit !!! (24e)

Komt hij trouwens alleen op dvd uit?

[ Voor 28% gewijzigd door Fiddle op 22-03-2004 15:19 ]

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

• Dark_M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Dark_M

DKM

Fiddle schreef op 22 maart 2004 @ 15:18:
Nee dr is ook een normale CD versie voor als je van CD's wisselen houd (of als je geen DVD speler hebt natuurlijk :))

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!11 :P

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:53

Haan

dotnetter

Crimminelen....

Je kan de demo allang spelen hoor ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Crimminelen....

Volges mij komt ie de 25'e uit :p
Hoesow crimineel. Khad die spel allang al gepreorderd voordat ie al te downe was.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• q3a_manchurian
  • Laatst online: 27-01 20:37

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.
het spel liep goed, maar soms bleef het een aantal seconden hangen.
ik dacht niks overgeklokt te hebben...maar toch had ik mijn videokaart iets hoger lopen....

ik heb een leadtek gf4 ti440 die loopt normaal op 275/550 dacht ik .....ik heb dat ding al vanaf dat ik hem heb op 300/600 lopen en nooit problemen gehad.
ik had voor farcry zelfs alles geformateerd en opnieuw geinstalleerd...toen ik powerstrip installeerde en mn instelling laadde deed zich hetzelfde probleem in far cry voor...nu heb ik de kaart op 290/590 lopen en far cry loopt perfect en blijft niet meer hangen :)

misschien heb je iets overgeklokt....zet gewoon eens alles op default instellingen in dat geval.

ps ik heb een ander probleem in far cry mbt tot de vissen en vogels
[rml][ Far Cry] Geen vogels en vissen[/rml]

[ Voor 10% gewijzigd door q3a_manchurian op 22-03-2004 17:05 ]

• Tom Yam
overgeklokt heb ik in ieder geval niet... :S hoewel er wel een softwarematige overklok iets is maar die laat ik lekker op default staan....

Lastige zaak. :S

meer mensen die praktijkervaring hiermee hebben (liefst met notebook)?

Verwijderd

Bij mij lijkt alles goed te werken, alhoewel die harddrive lang laadt... Het grote probleem wat ik heb is dat het water geen texture heeft en wat vage kleuren weergeeft... heb veel geprobeert en heb nog geen oplossing :(

Acer Pentium M 1.6 met ati radeon 9000

Wat ik dus nu vaag vind is dat jij geen vaag beeld hebt... heb je daar totaal geen last van gehad? dat het water vage kleuren geeft?

• Tom Yam
Nope... daar heb ik geen problemen mee gehad...

Maar goed mn notebook is sinds vanochtend weg naar reaparatiebedrijf want ik schijn mn moederbord verneukt te hebben. Wou printerkabel (usb) in een van de 4 USB poortjes steken en opeens valt mn notebook uit :'( USB poort schijnt kaput te zijn en dat heeft mn moederbord dmv kortsluitng 'opgeblazen'...

Maar goed ontopic: Probeer eens de nieuwe Omega drivers te installeren?

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier hetzelfde, ik had mijn videokaart (gf4) overclocked lopen, wat lager gezet en nu is het prima. Eigenlijk hetzelfde als q3a_manchurian

specs

Verwijderd

Ik heb het opgelost... bij custom settigs moet je wat bij de water instellingen klooien, dingen op 0 zetten.

Ik heb nu dat regelmatig als er bv een actie gebeurt, iets ontploft... een heli of iets komt in beeld dan gaat het beeld enorm sloom... 0.2fps tot ik het beeld verschuif naar een andere richting... of ik kruip door bosjes, ik wil draaien... opeens weer alles enorm sloom.

Ik heb het nog niet kunnen oplossen... het is iig niet zo dat mn vid kaart het niet trekt, want het lijkt nogal random te gebeuren.

Da_prinz ik heb dus hetzelfde als jij... met zo ongeveer dezelfde hardware config... het ligt iig NIET aan de 4200 hd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 23:09 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb ook een notebook, 2.8 ghz, 1024 mb RAM-geheugen, ati radeon mobile 9000. Het spel over het algemeen soepel, en het maakt niet uit hoe de instellingen zijn. Aan de videokaart zelf ligt het in ieder geval niet. Telkens als ie vast loopt, en ik druk op ctrl-alt+del, is het CPU-gebruik erg hoog geweest. Misschien ligt het daaraan.

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06-2025

MankE NeliZ

Geen matches

Ik had een soortgelijk probleem. Iedere keer als er een helicopter in zicht kwam begon alles te haperen en kon ik soms 10-30 seconden niets doen. Oplossing: alle radeon drivers verwijderd (die waren sowieso te oud) en de laatste omega drivers geinstalled. Loopt nu prima (alles op low) op mijn Radeon 8500 AIW en Athlon 1800+ met 512mb.

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

• Mr_Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05-2023
Bij mij liep de demo voor geen meter op high. Maar ik hoor dat het echte spel wat stabieler is. Ik heb:

P4 2,4 ghz
Geforce 4 ti 4600
55 gb hd
512 mb ram
soundblaster 1024
w98 sec

Nieuwste drivers etc. Ligt het alleen aan mijn videokaart? Ik neem aan dat de processor wel snel genoeg is...

Verwijderd

De nieuwste drivers hadden bij mij geen effect, soms een tijdje ok daarna toch weer spontaan enorme vertragingen.

Verwijderd

Ik heb net ook nieuwe drivers geprobeerd, maar het had ook geen effect. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, als die er Uberhaubt is.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem.

Ook ik heb een notebook met daarin een Ati Radeon 9000 videokaart en ook bij mij hapert het spel. Vooral wanneer er een helicopter in het beeld komt.
Het spel wordt hierdoor voor mij onspeelbaar.
Op http://www.farcry.nl las ik dat er vandaag een patch aankomt, misschien dat die is oplost voor dit specifieke probleem.

Verwijderd

Jammer, die patch heeft niks opgelost wat dat betreft.

Verwijderd

Heb hier een XFX Ti4200 draaien op 306/614 ... de demo's 1 en 2 draaien geweldig en het systeem blijft nooit hangen. Ik heb alles draaien op Medium, behalve de particles en effect enzo dat heb ik op high; zie ik ook nog wat vogels en vissen :) O ja, resolutie heb ik op 1152x864 op een 19" LG F900b

Los van bovenstaande mis ik natuurlijk wel de hoge pixel-shaders. Ti's gaan maar t/m ps-1.3

Volgende week ga ik 't spel halen en dan wordt het wel erg moeilijk geen 9800XT te kopen...

Ti Powerrr :7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 12:25:
Heb hier een XFX Ti4200 draaien op 306/614 ... de demo's 1 en 2 draaien geweldig en het systeem blijft nooit hangen. Ik heb alles draaien op Medium, behalve de particles en effect enzo dat heb ik op high; zie ik ook nog wat vogels en vissen :) O ja, resolutie heb ik op 1152x864 op een 19" LG F900b

Los van bovenstaande mis ik natuurlijk wel de hoge pixel-shaders. Ti's gaan maar t/m ps-1.3

Volgende week ga ik 't spel halen en dan wordt het wel erg moeilijk geen 9800XT te kopen...

Ti Powerrr :7
oké

Verwijderd

Volgens mij wordt het probleem van de haperingen veroorzaakt door de optie 'Doppler Effect' bij de geluidsinstellingen. Nadat ik het vinkje hier weg heb gehaald, lijkt het alsof het soepeler loopt wanneer er een helicopter of iets dergelijks in de buurt is.
De kans is dat de standaard geluidskaartjes in de notebooks die niet aankunnen en die taak overdragen aan de CPU.

Je vind de instelling in het Start menu bij Ubisoft > Far Cry > Configure Far Cry.

In dit programma kies je het tabje 'Sound options'.
Haal het vinkje weg bij de optie 'Doppler Effect'.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 13:36:
Volgens mij wordt het probleem van de haperingen veroorzaakt door de optie 'Doppler Effect' bij de geluidsinstellingen. Nadat ik het vinkje hier weg heb gehaald, lijkt het alsof het soepeler loopt wanneer er een helicopter of iets dergelijks in de buurt is.
De kans is dat de standaard geluidskaartjes in de notebooks die niet aankunnen en die taak overdragen aan de CPU.

Je vind de instelling in het Start menu bij Ubisoft > Far Cry > Configure Far Cry.

In dit programma kies je het tabje 'Sound options'.
Haal het vinkje weg bij de optie 'Doppler Effect'.
Ik heb gister ook een Soundblaster Audigy 2 NX gekocht... en nog steeds hetzelfde probleem. Volgens mij had ik die instelling al een beetje bekeken... volgens mij hielp dat niet echt (tenzij jij dezelfde error hebt en totaal geen last meer hebt sinds je dat veranderde).

Verwijderd

Ik vrees dat je gelijk hebt.
In het begin hielp het een beetje, maar daarna liep het weer even bagger als tevoren. De haperingen hebben mijnsinziens alles te maken met de voertuigen (auto's, boten, helicopters) in het spel. Zijn deze weg dan is het beter speelbaar.

Verwijderd

Ik krijg de volgende error als het eerste level geladen wordt.

Exception Code: 0xC0000005
Exception Addr: 0x001B:0x330C8E0E
Exception Module: <Unknown>
Exception Description: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION, Attempt to read from address 0x00000000

The memory could not be "read"

Call Stack Trace:
9) function=0x330C8E0E
8) function=0x330BF164
7) function=0x330BF872
6) function=0x330C0408
5) function=0x330BDBA2
4) function=0x37001AA8
3) function=0x37004093
2) function=0x77E614C7
1) function=0x0

De boel staat dan vast (zwart scherm). Ik heb alles al geprobeerd: verschillende drivers, alle grafische instellingen op Low gezet, geheugenreepjes verwisseld, patch 1.1 geinstalleerd. Niets helpt.

Mijn systeem:

Intel P4 3.2 GHz
MSI P875 moederbord
2x 512mb PC3200 DRR400 Kingston geheugen
Hercules 9800XT videokaart.

Wie weet raad?

Verwijderd

Volgens mij is het met Ati Catalyst 4.4 opgelost

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-02 23:09

Specht

Il Cuore Sportivo

Als ik Farcry wil spelen krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~g.straetmans/FarCry.jpg

Instellingen in het spel veranderen helpt niet, en de beeldscherminstellingen veranderen met GeforceTweakui hielp ook niks. :?

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb zelfs dus een soortgelijk probleem met die haperingen, ik dacht eerst dat de PC compleet bleef hangen maar na een seconde of 5-10 gaat het spel vrolijk verder :?

Wat ik wel zie is dat het spel van de 1024 MB geheugen die ik heb zo'n 600 MB wegslurpt + windows en shit hou ik zo'n 60 MB werkgeheugen over als ik in taakbeheer kijk, ik draai het spel in 1290x960 met alles op high, voorderest loopt het spel soepel, ik dacht zelf eerst dat het aan mijn videokaart lag (FX 5800 Ultra 128 MB DDR II) dat het geheugen op de videokaart te kort schoot en misschien is dat ook wel zo, ik weet het niet.
De prestaties in 3D Mark '03 zijn niet slecht (5700 punten) dus daar kan het niet aan liggen.
De rest van de specs staan in sig ;)

Hopelijk wordt er een oplossing gevonden, want ik erger me er echt aan (ben niet de enige)

Verwijderd

Ik heb een 'normale' pc, en die heeft precies hetzelfde probleem. Doppler effect aan/uit helpt niet :(

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08-2025

zyberteq

nou, dat dus

Ik heb ook last van dat haper-probleem.
ik heb ook een laptop: Pentium M 1.4 512MB geheugen en een Radeon 9200 Mobility met 64MB. :*)
ook mijn HD is 4200 rpm maar dat stotteren ligt toch echt NIET aan die HD, want ik heb namelijk 0,0 HD activiteit tijdens en om dat stotteren heen, spel is gewoon volledig in het geheugen geladen. ook tijdens de training had ik 140FPS (alles low @ 800x600) en buiten iets van 50FPS dus daar ligt het gewoon niet aan. Ook niet aan het feit dat de 9200 geen echte dx9 kaart is.
oja, drivers, allemaal de laatste dus dx9b en cat4.4

ik heb ook dat doppler effect uitgezet en dat helpt niet.

het jammere is dat zodra ik buiten kwam ik 2x een haper van 10sec heb gehad waarbij het beeld gewoon praktisch niet bewoog maar het geluid wel weer vrolijk zonder haper doorging :? Maar nu rij ik dus met die jeep rond en zodra ik ook maar achteruit wil rijden dan stottert ie al (constant om de 3 seconden een 8 seconden niks doen) en dat speelt gewoon niet

het is volgens mij gewoon een probleem van de makers want ik heb nog een beetje verder gekeken en alleen mensen met een ati kaart en dan vooral met een 9200(se). het ligt dus aan die engine, ziet er mooi uit hoor, maar ze hebben totaal NIET gedacht aan mensen met een 9200/9000

edit:
Nadat ik het spel opnieuw opgestart had liep ie weer perfect. TOTDAT ik bovenop het dak van die kapotte olietanker die helikopter zag, meteen weer dikke stront ;(
niet echt bijgehouden hoe lang ik aan het spelen was maar ik denk dat de voorlopige oplossing voor mij dus gewoon telkens opnieuw opstarten is.
krijg ik ook es pauze tijdens het spelen van een spel ;)

[ Voor 12% gewijzigd door zyberteq op 11-04-2004 23:04 . Reden: soort van oplossing erbij ]

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08-2025

zyberteq

nou, dat dus

ff nieuwe post want...
Ik heb bijna de oplossing voor het ontiegelijk lage FPS probleem!!!

als je namelijk de fps counter aanzet krijg je nog veel meer informatie in je smoel.
Degene waar volgens mij het probleem ligt zit onderaan, bij die DynLight / Sun enzo. daar staat rechts daarvan namelijk 3 getalletjes, meestal (bij mij dan): 2 / 2 / 2.
zodra die laatste waarde ook maar groter dan 2 wordt staat het beeld stil, en ik maak dus geen grapje, zodra die laatse op 3 staat houdt de beweging op.

Om het ongeveer op te lossen moet je naar de Far Cry Configuration Tool bij Advanced Video Options in het Customize menu zijn. Daar kan je in de laatste Tab wat instellingen doe mbt lighting.
Bij e_max_entity_lights moet je volgens mij 0 neer zetten, het helpt mij iig een hele hoop maar het is niet perfect.
die 3e waarde blijft namelijk af en toe boven de 2 komen, en dat is slecht
De echte bron van het probleem is mij dan ook compleet onbekend maar ik denk dat het te maken heeft met de beperkingen van de Radeon 9000/9200 (mobility) mbt Lighting natuurlijk
wel vreemd want met elk ander spel waar ik Dynamic Lighting aan heb gezet heb ik geen probs op mijn laptop

Dit helpt ook wel Console commands Far Cry

[ Voor 47% gewijzigd door zyberteq op 12-04-2004 12:19 . Reden: tijdelijke oplossing werkt bijna perfect ]

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Verwijderd

hoe zet ik de waarde van de e_max_entity_lights op 0?
Selecteren en dan 0 typen werkt niet. Ook staat er nergens een config knop oid.

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10-2025

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

^^^SCHOP^^^ iemand al een oplossing

Bij mij is het op dit moment zo dat ik in het training level haperingen krijg als een helicopter in beeld komt.

[ Voor 63% gewijzigd door StefSOFT op 17-05-2004 14:37 ]

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
http://www.planet42.com/forums/showthread.php?p=19373

Misschien staat hier de oplossing tussen. Kan het nu niet uitproberen.

Veni, vidi et cervesiam

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10-2025

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Ik kan iedereen die last van haperingen (vooral bij voertuigen) heeft bovenstaande link aanraden. Hier wordt uitgelegd hoe je met behulp van een wijziging in de system.cfg file dynamic lighting kan uitschakelen. Voor mij was dit idd de oplossing.
Plak hem hier wel even:

1) In '\Program Files\Ubisoft\Crytek\Far Cry' create a new text file called SystemCfgOverride.cfg and add the following line to it:

e_dynamic_light = "0"

2) Save the file and make sure it has the .cfg extension, not the default .txt extension.

3) Right click your newly created SystemCfgOverride.cfg file and select properties.

4) Be sure to check off "Read Only".

5) Click OK.

6) Right click your Far Cry desktop shortcut and select Properties.

7) Add -DEVMODE to the Target line. It should look something like this:

"C:\Program Files\Ubisoft\Crytek\Far Cry\Bin32\FarCry.exe" -DEVMODE

8) Click OK.

[ Voor 58% gewijzigd door StefSOFT op 17-05-2004 15:41 ]

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

Pagina: 1