[Laptop]Keuze AZERTY / QWERTY

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43323

Topicstarter
Ik bestel deze middag eindelijk mijn eigen laptop :P maar zit met een probleem inzake het keyboard.

Bij Dell kan je kiezen voor azerty of qwerty. Nu zit ik aan de faculteit Toegepaste Wetenschappen en daar zweren ze bij qwerty omdat dat volgens hen makkelijker is voor vele wiskunde-toepassing (de studenten beamen dit ook). [Ik woon trouwens in België waar azerty de standaard is]. Ik moet zelf ook toegeven dat in programma's als Maple een qwerty inderdaad wel sneller werkt eens je het gewoon bent. De []-haakjes en ook de accolades staan veel beter opgesteld naar mijn smaak en voor cijfers moet je niet meer verschuiven naar het numerieke deel van het keyboard. (OK, druk shift in op een azerty en je hoeft het ook niet te doen, maar het werkt niet zo makkelijk)

Nu heb ik vroeger dactylo (typles) gekregen en dat was natuurlijk op azerty |:(. Thuis typ ik dus zeer vlot in azerty, maar op school typ ik qwerty omdat het makkelijk werkt.

Het probleem is nu dat ik niet weet welk keyboard ik moet kiezen.
Zijn er nog voordelen voor wiskunde-pakketen op een qwerty-toetsenbord van een portable (ik zie nogal vaak op die keyboards dat heel wat "minder belangrijke" toetsen zoals de []-haakjes op volledig andere plaatsen komen te staan dan op een normaal toetsenbord het geval is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Qwerty is wereldwijd toch wat meer geaccepteerd als Azerty en ik zou me daar gewoon op aanpassen (mocht je het geval ooit willen verkopen is dat met een qwerty stukken makkelijker).

In jouw geval zou ik er een mooi qwerty keyboardje op laten zetten.
Gezien je al aangaf dat je op Azerty gewoon kunt typen kun je natuurlijk altijd nog de layout in windows veranderen en dan heb je alsnog een azerty plank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 21 maart 2004 @ 10:25:
Qwerty is wereldwijd toch wat meer geaccepteerd als Azerty en ik zou me daar gewoon op aanpassen (mocht je het geval ooit willen verkopen is dat met een qwerty stukken makkelijker).

In jouw geval zou ik er een mooi qwerty keyboardje op laten zetten.
Gezien je al aangaf dat je op Azerty gewoon kunt typen kun je natuurlijk altijd nog de layout in windows veranderen en dan heb je alsnog een azerty plank :)
Ja op een gewoon azerty kan ik blind typen, maar op die portables staan die tekens zoals ^,¨,£,... gewoon ergens volledig anders (ik heb me ooit eens suf gezocht naar een ç , nooit gevonden op dat keyboard).

Qwerty is inderdaad wereldwijd meer geaccepteerd, maar in heel België wordt azerty gebruikt. De universiteit zelf is al aan het twijfelen om zelf over te stappen op azerty omdat
code:
1
2
3
4
"De meeste studenten zijn een azerty-toetsenbord gewoon als ze
aan de eerste kandidatuur beginnen en hebben thuis een PC met azerty-toetsenbord.
Bovendien worden ze in hun latere werkomgeving wellicht opnieuw geconfronteerd
worden met een azerty-toetsenbord."

Bij een gewone pc vervang je makkelijk je keyboard, maar bij een portable...
Ik wil wel qwerty kopen maar dan moet ik er zeker van zijn dat de toetsenbord-indeling zo blijft dat ze nog steeds voordeliger is ten opzichte van een azerty-indeling op een laptop in wiskundige software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat die tekens ergens anders staan ligt dan gewoon aan het notebook hoor.
Als ik hier kijk naar mijn eigen notebook met de standaard VS layout zitten de tekens gewoon zoals op een normaal keyboard.
echter als je kiest voor een Dell kan het zijn dat je een totaal onhandige layout krijgt (heb hier een Dell, wat een rampenindeling is dat, kan nooit lekker werken op dat ding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 21 maart 2004 @ 10:56:
Dat die tekens ergens anders staan ligt dan gewoon aan het notebook hoor.
Als ik hier kijk naar mijn eigen notebook met de standaard VS layout zitten de tekens gewoon zoals op een normaal keyboard.
echter als je kiest voor een Dell kan het zijn dat je een totaal onhandige layout krijgt (heb hier een Dell, wat een rampenindeling is dat, kan nooit lekker werken op dat ding).
Dell is niet de enige naar wat ik weet, een oude Compaq heeft net dezelfde kwaal. Daarom dus dit topic omdat ik graag een goeie keuze maak en niet zomaar qwerty of azerty ga kopen zonder nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:49

w0w

Volgens mij maakt het maar weinig uit qua makkelijkheid van de plaatsing van de wiskundige knoppen. Als je Azerty gewent bent moet je Azerty nemen, als je Qwerty gewent bent moet je Qwerty nemen. Nou kan ik op allebij blind typen, maar qwerty vind ik fijner, omdat ik ook 90% van de tijd op qwerty tik. Als er iets van Windows 2000 of XP op komt, kun je het trouwens gewoon aanpassen, alleen de stickertjes op de knoppen zullen niet helemaal kloppen, maar misschien dat je de knopjes eraf kunt halen en ergens anders er weer op kan zetten als je spijt krijgt van je keuze?
Waarom zijn er eigenlijk nog steed verschillende standaarden na + 20 jaar :?

[ Voor 11% gewijzigd door w0w op 21-03-2004 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
yojordi schreef op 21 maart 2004 @ 19:42:
Waarom zijn er eigenlijk nog steed verschillende standaarden na + 20 jaar :?
Ben het volledig eens met je vraag. Het zou allemaal een pak makkelijker zijn moest er 1 universele indeling zijn voor gewone keyboards en 1 voor portables (die dan nog liefst zo goed mogelijk op elkaar trekken), geen miserie meer.
Ach ja, ik denk dat ik toch voor de azerty-indeling ga gaan. Als het me veel makkelijker lijkt later om toch nog qwerty te gebruiken kan ik natuurlijk nog altijd de indeling veranderen en een normaal usb-keyboard kopen, is het ook opgelost. Toch bedankt voor de hulp iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Maar het is eenvoudig om de toetsen van een laptop te verplaatsen, zodat je de indeling kunt veranderen naar het type wat je wilt. Daarnaast heb ik wel eens een toetensbord kit gezien voor Toshiba Laptops, waarmee je van Duits naar VS-internationaal etc kunt gaan. Dus ik denk dat AZERTY daar ook wel bij moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
oke, ff een 'late reply', maar ik denk dat ik wel wat in te brengen heb op dit thema ...

Zelf werk ik met een QWERTY, maar mijn vader gebruikt een zwitsers toetsenbord waar oa de Z / Y zijn omgewisseld. Wat is mijn ervaring nu? Als ik achter mijn vaders pc zit, dan hoef ik niet eens na te denken, ik type automatisch de z en y goed om.

Mijn ervaring met dit soort dingen is dat je het vrij snel leert. Ook met een andere taaltekenset ben je in een week thuis. Ik lees bv hebreeuwse & griekse & latijnse & modern latijnse tekens (da's dus NL, ENG, Duits etc) zonder veel problemen door elkaar heen. Het kost alleen een weekje om het onder de knie te krijgen en regelmatig oefening.

Moraal van dit verhaal: je kunt makkelijk wennen aan 2 toetsenborden

==
hoi

Pagina: 1