Toon posts:

[WLAN] Linksys WAG54G met SurfSnelADSL?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gisteren (weer :P) verhuisd, nu naar een leuk studentenhuis middenin Rotterdam :) Er is hier internet aanwezig, maar via Chello en we wilden nu toch wel eens wat sneller gaan internetten, dus ik ben even op onderzoek uitgeweest...

SurfSnelADSL Maximaal wordt het denk ik, en om het aansluiten van de pc's in huis kiezen we voor een WLANnetje.. (kabels trekken in een oud huis is geen pretje...)

Ik zie dat je bij SurfSnelADSL 1 of 8 ip-adressen krijgt, dus ik ga denk ik voor de variant met 8 ip-adressen, zodat ik alle pc's in huis mooi een eigen ip-tje kan geven met het oog op filesharing en weet ik veel wat :)

Als AP (en gelijk de modem) wilde ik gaan voor de Linksys WAG54G. Deze heeft geen router-mogelijkheden, maar aangezien ik toch 8 ip-adressen krijg, is dit toch niet nodig.

Mijn vraag: gaat dit AP/modem werken met SurfSnelADSL? Ze hebben nl. een lijst van door BBNED gecertificeerde routers, en deze staat hier dus niet tussen... Het kost niet niks dit, dus ik denk: ik vraag het hier maar even :)

Of kan ik toch beter gewoon een router nemen en zo het inetverkeer in huis regelen?

Fuck, net de verkeerde genoemd.. Ff topictitle aan laten passen :X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 18:01 . Reden: typo-tje ;) ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:24
:X

De WAG54G is wel degelijk een router. Maar in je topictitle heb je het over de WAP54G wat weer alleen een accesspoint is. :?

Met die WAG54G kom je wel toe gok ik. Alles zit er in ieder geval. Je kunt in ieder geval de router funktie uitschakelen als je toch voor 8 IP-adressen gaat....

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op 21 maart 2004 @ 10:13:
:X

De WAG54G is wel degelijk een router. Maar in je topictitle heb je het over de WAP54G wat weer alleen een accesspoint is. :?

Met die WAG54G kom je wel toe gok ik. Alles zit er in ieder geval. Je kunt in ieder geval de router funktie uitschakelen als je toch voor 8 IP-adressen gaat....
Dat zeg ik in mn 'sub' ;) Ik had dat venster van die P openstaan, en toen besloot ik dit topic te starten :)

En de SMC wlan-router die SurfSnelADSL meelevert? (Deze voor een analoge lijn: SMC 7404WBRA). Is het met die ook mogelijk om de routerfunctie uit te schakelen zodat ik op het interne lan de ip-adressen kan gebruiken?

Ah modje heeft topictitle al aangepost op verzoek :) Dank u _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 10:23 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die WAG54G heeft een kaart in de doos zitten waar de instellingen voor BBNED op staan vermeld. Alleen instellingen van Tiscali (Babyxl) staan er niet op maar daar doet hij het ook op. Ik weet niet wat die SMC kost maar die Linksys is een aanrader hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op 21 maart 2004 @ 10:29:
Die WAG54G heeft een kaart in de doos zitten waar de instellingen voor BBNED op staan vermeld. Alleen instellingen van Tiscali (Babyxl) staan er niet op maar daar doet hij het ook op. Ik weet niet wat die SMC kost maar die Linksys is een aanrader hoor.
DHZ-pakket met die SMC kost € 189,- , DHZ-pakket zonder iets is € 25,- en die Linksys is € 129,- volgens de Pricewatch...

Dus het kan gaan werken zo? :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets: in het huis ligt geen vaste telefoonaansluiting (iig, geen abo bij KPN). Ik zie dat je via SurfSnelADSL het abo zonder line-sharing kunt aanvragen. Betekend dit dat je al een abo moet hebben bij KPN, of regelt SurfSnelADSL dit?

/me denkt dat ie beter een linesharing abo kan halen...

• Gianni Rombios
  • Niet online
Vergeet niet dat die smc alleen maar 802.11b is (11 mbit) en de Linksys 54 mbit. Verder moet je de annex a hebben en niet de annex b (die is voor ISDN). Wat die line sharing vraag betreft denk ik dat je eerst wel een abo bij KPN moet afsluiten maar dat weet ik niet zeker, even navragen lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op 21 maart 2004 @ 17:47:
Vergeet niet dat die smc alleen maar 802.11b is (11 mbit) en de Linksys 54 mbit. Verder moet je de annex a hebben en niet de annex b (die is voor ISDN). Wat die line sharing vraag betreft denk ik dat je eerst wel een abo bij KPN moet afsluiten maar dat weet ik niet zeker, even navragen lijkt me.
Klopt van die A en B ja :)

Ik denk dat ik voor die Linksys ga :)

Ik stuur nu even een mailtje over dat linesharing gebeuren... :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, of zouden jullie een ander AP aanraden?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het wordt nu toch wel een beetje definitief :)

Ik ga denk ik voor deze router/modem, en dan in bridge-mode :) Maar hoe benader ik dan dat ding, aangezien die geen IP krijgt (maar alle pc's in het LAN een eigen ip (van SurfSnelADSL dan))..

Iemand die hier ervaring mee heeft?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Als je hem instelt als router zonder NAT dan geef je het eerste IP aan de routermodem, de volgende aan de pc's. Dat is dacht ik de meest gebruikelijke instelling bij meerdere ip adressen, ook bij Business DSL e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op 28 maart 2004 @ 21:49:
Als je hem instelt als router zonder NAT dan geef je het eerste IP aan de routermodem, de volgende aan de pc's. Dat is dacht ik de meest gebruikelijke instelling bij meerdere ip adressen, ook bij Business DSL e.d.
Ah ok, en dan gewoon het IP van de router (het eerste ip dus) gebruiken als gateway voor de interne pc's?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
Update-je :)

Lijn is besteld, Linksys WAG54G is zojuist binnengekomen, dus ik gelijk gaan prutsen :)

Op welke mode moet ik em zetten om te bridgen? "Bridge Mode Only"? Geef ik dan het eerste ip aan dit ding en dan fungeert dit ding als een gatewy voor de rest van mn netwerk (welke ik de rest van mn ip-adressen geef).. ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 12:17:
Update-je :)

Lijn is besteld, Linksys WAG54G is zojuist binnengekomen, dus ik gelijk gaan prutsen :)

Op welke mode moet ik em zetten om te bridgen? "Bridge Mode Only"? Geef ik dan het eerste ip aan dit ding en dan fungeert dit ding als een gatewy voor de rest van mn netwerk (welke ik de rest van mn ip-adressen geef).. ?
Je moet 'm niet laten bridgen, je moet 'm laten routen. In tegenstelling tot wat sommige mensen hier lijken te denken is routen wel degelijk nodig. Bridgen zou je nodig hebben als je een apart dsl modem had, met een bestaand netwerk.

Zoals het nu ingesteld moet staan: je hebt 8 ip-adressen. 2 daarvan zijn onbruikbaar (network en broadcastadres, eerste en laatste respectievelijk). Blijven er 6 over. Daarvan is er een voor die linksys, het maakt niet uit welke. De resterende 5 zijn voor je pc's. Die linksys stel je in op routing zonder Network Address Translation (NAT), de PC's stel je zodanig in dat ze die linksys als default gateway hebben (of je gebruikt dhcp, natuurlijk).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op 01 mei 2004 @ 13:03:
[...]

Je moet 'm niet laten bridgen, je moet 'm laten routen. In tegenstelling tot wat sommige mensen hier lijken te denken is routen wel degelijk nodig. Bridgen zou je nodig hebben als je een apart dsl modem had, met een bestaand netwerk.

Zoals het nu ingesteld moet staan: je hebt 8 ip-adressen. 2 daarvan zijn onbruikbaar (network en broadcastadres, eerste en laatste respectievelijk). Blijven er 6 over. Daarvan is er een voor die linksys, het maakt niet uit welke. De resterende 5 zijn voor je pc's. Die linksys stel je in op routing zonder Network Address Translation (NAT), de PC's stel je zodanig in dat ze die linksys als default gateway hebben (of je gebruikt dhcp, natuurlijk).
Ah, like that :)

Wel raar dan dat op deze een "Bridge Only" mode zit, terwijl de modem in dit apparaatje zit :)

Dus ik zou em gewoon moeten instellen volgens dat formuliertje wat erbij zit met alle instellingen van alle dsl-netwerken in Europa? En dan mooi zonder NAT en de PC's instellen :)

Dank u! Nu nog 2,5 week wachten op mn DSL verbinding, maar het is wel zo fijn als je van te voren al alles hebt uitgezocht :)

PS. Ik krijg 16 ip-adressen als RIPE mijn formuliertje goedkeurt :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 20:00:
[...]
Ah, like that :)

Wel raar dan dat op deze een "Bridge Only" mode zit, terwijl de modem in dit apparaatje zit :)

Dus ik zou em gewoon moeten instellen volgens dat formuliertje wat erbij zit met alle instellingen van alle dsl-netwerken in Europa? En dan mooi zonder NAT en de PC's instellen :)

Dank u! Nu nog 2,5 week wachten op mn DSL verbinding, maar het is wel zo fijn als je van te voren al alles hebt uitgezocht :)

PS. Ik krijg 16 ip-adressen als RIPE mijn formuliertje goedkeurt :)
Bridgen heb je nodig als 't ding zelf niet voor gateway hoeft te spelen. :)

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op 01 mei 2004 @ 20:05:
[...]

Bridgen heb je nodig als 't ding zelf niet voor gateway hoeft te spelen. :)
Maar hoe wilde je dat ding dan met een andere netwerk verbinden? d'r zit alleen een adsl-modem in? ;)

Of wordt t dan een veredeld AP ? :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 22:37:
[...]
Maar hoe wilde je dat ding dan met een andere netwerk verbinden? d'r zit alleen een adsl-modem in? ;)

Of wordt t dan een veredeld AP ? :P
Een AP is gewoonlijk een bridge, ja. Hij zet packets van de wireless interface over op 't wired ethernet. Je wireless lan wordt dan een gewoon onderdeel van je wired lan. Als je een AP laat routen zijn het in feite 2 lans met verschillende IP-adresranges, aan elkaar geknoopt met een router, net zoals je twee gewone ethernet netwerken op die manier kunt verbinden. Sterker: net zoals 't internet in elkaar hangt (zij het iets complexer ;))

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik heb een WAG met Surfsnel... Surfsnel loopt goed maar de WAG is zo onstabiel als de pest. Ding haalt een max uptime van 21 uur. Heb het er al met Linksys over gehad, die erkennen het probleem maar hebben geen oplossing.
Ik heb overigens 1 ip en deel alles netjes in het netwerk.
Is er iemand die het ding heeft draaien die niet onstabiel is ?

Verwijderd

Topicstarter
motormuisje schreef op 02 mei 2004 @ 10:27:
Ik heb een WAG met Surfsnel... Surfsnel loopt goed maar de WAG is zo onstabiel als de pest. Ding haalt een max uptime van 21 uur. Heb het er al met Linksys over gehad, die erkennen het probleem maar hebben geen oplossing.
Ik heb overigens 1 ip en deel alles netjes in het netwerk.
Is er iemand die het ding heeft draaien die niet onstabiel is ?
Als modem of als AP ? Ik ben nu hier thuis aan het testen met WLAN, maar tot nu toe doet ie het wel aardig? Ik zal em eens aan laten staan, even kijken hoe die performed..

Anders maar toch een aparte modem halen en een ethernet wlan-router halen ?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2004 14:54 . Reden: typo ]

• motormuisje
Ik heb hem voor alles wat ie kan. Modem functie/router/wlan.
De pcmcia kaart die erin zit heeft problemen met hun wmp54g 1.0 heb van Linksys netjes een nieuwe gekregen. Ding staat een beetje in de kinderschoenen.
Het makkelijkste kun je SNMP enablen en dan met b.v. Look@Lan een proof scan doen. Hiermee kan je dan de uptime zien van het ding.

Verwijderd

Topicstarter
motormuisje schreef op 02 mei 2004 @ 15:01:
Ik heb hem voor alles wat ie kan. Modem functie/router/wlan.
De pcmcia kaart die erin zit heeft problemen met hun wmp54g 1.0 heb van Linksys netjes een nieuwe gekregen. Ding staat een beetje in de kinderschoenen.
Het makkelijkste kun je SNMP enablen en dan met b.v. Look@Lan een proof scan doen. Hiermee kan je dan de uptime zien van het ding.
Aha.. Ik zal em idd eens aan laten staan en kijken wat ie nog doet..

Als ik snmp aanzet, zou ik toch vanaf mn server (zelfde netwerk) dat ding kunnen uitlezen? Maar waarom zie ik dan geen portje 161 openstaan op dat ip? :X Werkt al :P niet zeuren, gewoon doen ;)

Ik heb em dus nog niet aan het internet hangen..

Oh ja, nieuwe firmware staat sinds vandaag op de site :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2004 15:23 ]

• motormuisje
Nieuwe firmware :) ...

On my way ......

Nieuwe firmware er inmiddels op, is al een flinke vooruitgang. Router verbreekt niet de verbinding zodra je een wijziging maakt... Dit gebeurde tot nu toe steeds in tegenstelling tot de WRT54G. Erg vervelend als je met 8 man internet deelt.

[ Voor 75% gewijzigd door motormuisje op 02-05-2004 19:37 . Reden: Niet te snel posten :) ]

• motormuisje
Heb inmiddels een Beta firmware mogen ontvangen en daar draait ding perfect mee :)

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-05 11:40
Motormuisje: Wat voor snelheden haal jij met die Linksys, ik haal via een vaste 100mbit lijn over WiFi maximaal 400k/s richting mn laptop wat waaaay onder de maat is. Ik heb al 3-4 MB/s gehaald met de laptop dus daar ligt het niet aan. Firmware is de laatste 1.07.1.

[ Voor 7% gewijzigd door Thijs8472 op 13-05-2004 22:30 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Thijs en motormuisje: hebben jullie beide de annex a (analoog)? Want voor de annex b is dacht ik toch geen firmware update beschikbaar?

• Thijs8472
Ik heb een Annex B met een firmware van 18 April dacht ik, iets in die richting. Waar ik overigens vandaag achter kwam is dat de datastroom van WiFi -> 100mbit om en nabij de 1.7Mb/s zit. En andersom van 100mbit -> WiFi schommelt tussen de 400-500k/s.

[ Voor 52% gewijzigd door Thijs8472 op 15-05-2004 00:01 ]

• motormuisje
Ik heb in me laptopje een mini pci kaart uit een WRT54G zitten.
De eerste routers die ik had (WAG54G) bleken draadloos erg te schommelen. Dus gewoon van 3 Mb/s naar 0, gemiddels genomen deden deze het dus erg slecht.
Ik heb nu dus het nieuwe type en annex a.
Als je b.v. met Du meter kan aantonen dat je draadloze verbinding (met een Linksys netwerk kaart) erg schommelt, dan ruilt Linksys hem maar al te graag om.

Met de nieuwe Beta firmware heb ik inmiddels een uptime staan van:
1 days, 2 hours, 23 minutes, 15 seconds

:)

Hier ben ik nooit verder mee gekomen dan 21 uurtjes.
Het blijkt dus ook dat een annex b niet zo onstabiel is als een annex a. Ze verschillen hardware matig toch wel iets.

Verwijderd

Topicstarter
motormuisje schreef op 15 mei 2004 @ 00:09:
Ik heb in me laptopje een mini pci kaart uit een WRT54G zitten.
De eerste routers die ik had (WAG54G) bleken draadloos erg te schommelen. Dus gewoon van 3 Mb/s naar 0, gemiddels genomen deden deze het dus erg slecht.
Ik heb nu dus het nieuwe type en annex a.
Als je b.v. met Du meter kan aantonen dat je draadloze verbinding (met een Linksys netwerk kaart) erg schommelt, dan ruilt Linksys hem maar al te graag om.

:)

Hier ben ik nooit verder mee gekomen dan 21 uurtjes.
Het blijkt dus ook dat een annex b niet zo onstabiel is als een annex a. Ze verschillen hardware matig toch wel iets.
Ik heb em nu op locatie (in Rotterdam) staan, en daar doet ie het wel aardig.. met die nieuwe firmware had ik vrijdagmiddag (toen ik wegging) anderhalve dag uptime met dat ding..

Nu ff kijken hoe ie vanmiddag eruit ziet als ik weer terug ben, en dan hopelijk binnenkort ook mn dsl-verbinding maar eens testen :)

• Thijs8472
motormuisje schreef op 15 mei 2004 @ 00:09:

Heb je een linkje voor die Beta firmware?

• motormuisje
Linkje niet, heb hem uit een betrouwbare bron gekregen. Weet niet of ik hem doorgeven mag.....
Maybe dat je me effe mailen kan.

Verwijderd

Topicstarter
Update :)

Linksync is er (8054/864 nu), maar hij wil niet helemaal werken.. Ik zie net dat ik het subnetmask op 255.255.255.248 moet zetten, dus ik ga daar even mee spelen.

Ook de instellingen op dat blaadje van Linksys kloppen niet.. Voor SurfSnelADSL heb je Muxing-Type VC nodig, en niet LLC :)

/me gaat weer terug naar huis en proberen maar ;)

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, hij werkt :)

Subnet moest veranderd worden, idd ook die Muxing-type, en ook de routing in de modem/router was niet goed.. Nu dus gefixed en gassen :D

Wel weird: na een reset weer een linesync van 7616/864 kbps :?

Een (groot) probleem heb ik wel: ik kan niks richting het net sturen.. mailtje gaat nog net, maar alleen met tekst, hotmail.com werkt helemaal niet, file-tje uppen naar ftp werkt ook niet..

/me verdenkt zn modem :(

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 02:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
motormuisje schreef op 16 mei 2004 @ 19:43:
Linkje niet, heb hem uit een betrouwbare bron gekregen. Weet niet of ik hem doorgeven mag.....
Maybe dat je me effe mailen kan.
Zou je die firmware kunnen mailen? Misschien dat dat een fix is voor mn probleem..

Ik dus nu met MRTG dat er 0,0b/s over mijn lijn naar buiten gaat.. Klote zooi dit :(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de nieuwe firmware van Linksys gekregen, maar mijn probleem (niet meer kunnen uploaden van 8192 bytes...) is nog niet opgelost :(

Ze sturen het door naar de VS, maar dat duurt een week :( En InterNLnet weet het ook niet ...
Pagina: 1