HD onbereikbaar. Gecrasht?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-03 16:16
Hoi. Ik heb een 200 Gb hd (gekocht op de laatste HCC). En 'opeens' is die onbereikbaar. Ik post dit nu vanaf een Knoppix CD :(
De HD wordt nog herkend door het bios, maar vervolgens vind hij geen boot device, en ook de windows install report hem wel, maar kan hem niet aanspreken oid. Ik zat gewoon in windows te werken, toen de PC opeens niet lekker meer liep. Ik rebooten, en toen pakte hij hem niet meer.
Maar, wat is er nu gebeurd? En, is er nog wat aan te doen? WAT?
* PanMan wordt depri, natuurlijk te weinig backups :( :(

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 11:41

Xof

Ten eerste.. word die herkend in de bios? Zo nee dan heb je een probleem.
Zo ja voer dan even een test uit met een tooltje van de fabrikant en kijk of er iets mis mee is.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Merk en type.... IDE/S-ATA.... ?

ARME AOW’er

Verwijderd

Jumpersettings goed? Andere kabel geprobeerd? Werkt de harddisk in een andere computer wel?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 00:52 ]

Verwijderd

of even een andere disk er in hangen, of die 200g in een andere PC ... en kijken naar het resultaat ... en er is tegenwoordig van die mooie Recover Software, en ik moet zeggen, dat werkt perfect, zelfs geformatteerde disken zijn de gegevens terug van te halen.

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 00:52:
Jumpersettings goed? Andere kabel geprobeerd? Werkt de harddisk in een andere computer wel?
Kabel is idd ook een optie :)

• PanMan
In het bios staat hij op Auto, maar hij detect hem wel correct, en meld dat hij 203 gb is bij het booten. Het is een IDE schijf (geen SATA), een 200 gb 7200 van Maxtor. Type Dimondmax (dacht ik), exacte gegevens weet ik niet uit m'n hoofd. Zal straks ze ff opnoteren. Thnx alvast voor snelle reacties!
Edit: Zijn kabelproblemen etc logisch als hij er zomaar mee ophoud? Er is niets veranderd aan de kabel, toch? Ga zoizo wel ff testen hoor... Jumpersettings heb ik zoizo niets aan veranderd, hij hield er dus zomaar mee op.
Er komen nu ook soms vreemde geluiden uit m'n pc, lijkt het, maar die zouden ook van een Fan kunnen zijn. Recover sw zal natuurlijk wel de disk moeten kunnen aanspreken

[ Voor 41% gewijzigd door PanMan op 21-03-2004 00:55 . Reden: Nu al meer reacties.. ]

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

Verwijderd

Xof schreef op 21 maart 2004 @ 00:53:
[...]

Kabel is idd ook een optie :)
Ik had vandaag namelijk hetzelfde probleem met een Maxtor 30 GB. Waarschijnlijk storing in de IDE kabel. Met een andere werkt ie weer goed :)

Verwijderd

Je hebt zeker windows 2000?

• PanMan
Noop, windows XP.

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 00:54:
[...]

Ik had vandaag namelijk hetzelfde probleem met een Maxtor 30 GB. Waarschijnlijk storing in de IDE kabel. Met een andere werkt ie weer goed :)
Ja ik had vandaag een klant waarvan de hdd niet meer herkend werd, even kabel verwisseld en het werkte weer.
Rounded kabels vertrouw ik sowieso niet meer, want daar komt het probleem iets te vaak voor :|

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou zeker ff een tooltje bij www.maxtor.com ophalen om je HDD te testen, je weet maar nooit. Heb je wel ff een andere hdd voor nodig om het op te slaan denk ik.

Daarmee maak je een bootable floppie, waarmee je opstart en het tooltje zijn werk kan doen. Btw. als die tool je hdd ook ziet en de tests draait heb je iig geen brakke kabel.

ps: wat je zoekt heet "Powermax" . Suc6

[ Voor 44% gewijzigd door Madrox op 21-03-2004 01:47 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 23:06
Als je harde schijf bij het opstarten 1 keer tikt en dan ook 1 keer terug moet tikken maar dit niet meer doet (zoals bij mij), dan moet je soms een aantal keer de pc uitzetten en weer aanzetten voordat hij wel die tik terug geeft. Het beste gaat dat door je pc uit te zetten en dan direct weer aan te zetten na nog geen halve sec. uit (dus als de fans vertragen en ze nog net niet gestopt zijn met draaien).
Het klinkt eng en slecht, maar zo krijg je 'm wel opgestart (alleen als jij dus ook hebt dat ie maar 1 keer ipv 2 keer tikt).
Persoonlijk denk ik dat het bij mij aan de voeding ligt, hetzij kabels, hetzij te weinig prik.
* Eegee heeft een Maxtor schijf die dit een aantal jaar geleden deed en helaas nu weer doet, maar het nog wel steeds doet :)

[ Voor 9% gewijzigd door Eegee op 21-03-2004 01:55 ]

• Xof

Xof

Madrox schreef op 21 maart 2004 @ 01:43:
Zou zeker ff een tooltje bij www.maxtor.com ophalen om je HDD te testen, je weet maar nooit. Heb je wel ff een andere hdd voor nodig om het op te slaan denk ik.

Daarmee maak je een bootable floppie, waarmee je opstart en het tooltje zijn werk kan doen. Btw. als die tool je hdd ook ziet en de tests draait heb je iig geen brakke kabel.

ps: wat je zoekt heet "Powermax" . Suc6
Als tool hem herkend zegt nog niks over dat de kabel niet brak kan zijn en een test zou je ook nog een eind kunnen komen (wel met fouten vaak, maar niet altijd).
Ik heb zelf nml een keer een kabel gehad die werd gewoon keurig herkend ed. maar ik bleef maar een blauw scherm krijgen in windows. Dus ik de maxtor test gedaan, kwam er gewoon goed uit :?
Dus ik kabel maar vervangen en wat blijkt alle problemen opgelost. :)

Ja en about powermax.. dit kun je natuurlijk opslaan in je geheugen zoals knoppix dus doet :)
Maarja het op diskette krijgen is wat lastiger, ik weet niet of maxtor ook een linux bestandje heeft?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ah, dus je kabel kan nog steeds brak zijn ? Goed om te weten, thks.

Tja, hoop dat ze een linux-versie hebben. Heb je helemaal geen reserve hdd ?
Of een kennis en/of internetshop in de buurt ?

[ Voor 15% gewijzigd door Madrox op 21-03-2004 17:12 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• PanMan
Na een tijdje knoppixen (had het erg druk met andere dingen), heb ik gisteren eindelijk powermax doen downloaden. Het gaf idd een foutmelding, dus heb ik maar een RMA aangevraagd :(. Hij geeft nu ook bij het booten een SMART melding, dat het slecht gaat met de disk. Vrees dat ik de data kwijt ben....

• PanMan
Ik heb de RMA aangevraagd, en de nieuwe ook al binnen. Ben nu elders voor een laatste poging. SMART zegt ook dat ik hem zou moeten backuppen, maar dan zou ik hem dus toch moeten aanspreken. De pc (ook deze) herkent hem meteen correct. Ook powermax ziet meteen de goede groote. Verder 'voelt hij ook goed', hij maakt geen rare geluiden oid. Maar hij is niet aanspreekbaar :(
Iemand nog een final tip? Andere kabel etc heb ik hier dus al gedaan, dit is compleet andere bak...

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-03 17:59
Ik heb dit ook wel eens gehad met een maxtor, werd herkend in het bios maar onder windows kwam ik er maar niet in. Ik heb hem toen aan een andere pc gehangen en die zag hem wel maar kon ook niet erop. vervolgens kreeg ik hem met partition magic weer aan de praat (zonder verlies van de gegevens). Het MBR was verneukt.

Ik weet niet of dit voor jou werkt maar misschien hetzelfde probleem?

:edit: Sorry niet goed gelezen........ je had al een test uitgevoerd, dan zou die dat ook gevonden moeten hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door RobLemmens op 14-04-2004 16:58 ]

• PanMan
nee, hij zegt wel dat de partition table verneukt is in die test. Ik kan dus partition magic proberen? Dan doe ik dat nog wel even... (als ik partition magic nog heb..)

Pagina: 1