Toon posts:

[win2k] win2k of win2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk met 3 P4 (1.4,1.5,2.6 Ghz) en 1 P1 (266 Mhz)
Alle P4's draaien op XP prof. en de P1 draait op Win 98 SE.

De 3 P4's draaien momenteel in netwerk met een router. (DNS ingesteld, geen DHCP) Binnen het netwerk huizen nog wat hubs, maar dat doet er niet veel toe.
De router is verbonden via een modem met het internet, maar ook dat is niet zo belangrijk.

Nu zou het de bedoeling zijn om die P1 met win98 er bij te krijgen.
Om niet te veel te moeten knoeien zou ik meteen willen overstappen
van een peer2peer naar een client/server netwerk met een domein.
Dat zal het voor de win 98 gemakkelijker maken om mee te draaien in
het netwerk en zal ook de beveiliging en centraal beheer van mijn thuis-netwerk
bevorderen.

Nu ben ik dus op het punt gekomen dat ik een server zou kopen.
Eventueel een oude computer op de kop tikken en er win2k op zetten.
Of een iets nieuwere computer om win2003 te draaien.

Wat hebben die systemen op z'n minst nodig om deftig te kunnen draaien.
Het is dus een thuis netwerk. Het zou niet zijn om centraal data te verzamelen
(misschien een kleine hoeveelheid) Hoogstwaarschijnlijk zou hij wel dienen als
printserver, webserver (ftp server logischer wijs ook), mailserver,...

Ik had al gehoord van een 128MB RAM die je minstens nodig hebt voor een win2k, maar hoe snel moet die dan minstens kunnen draaien. En in hoever is het belangrijk een gepaste stroomvoorziening te hebben. Heeft dit grote invloed op de warmte van het systeem en is het belangrijk om te voorzien in uitgebreid koelingssysteem indien zo'n PC 24/24 staat te draaien?

Ik heb enkel een systeemeenheid nodig.
Ik zou die dan wel benaderen via VNC of PC Anywhere ...

Ik heb nu ondertussen ook al gehoord dat er kleine toestellen bestaan die enkel maar gemaakt zijn om als webserver, mailserver, ... te werken. Als iemand daar het bestaan van af weet, ben ik ook wel geïnteresseerd. En of deze dan ook zouden werken volgens win2k of win2003

Alvast bedankt ... Moz.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Het is maar net hoe ver je wil gaan. Persoonlijk denk ik dat als je gewoon win2k server gaat draaien met AD, web-, ftp- en mailserver je aan een simpele P3 wel genoeg hebt. 256mb is daarbij echt wel het minimum.
Afhankelijk van hoe professioneel je het wil zou je ook nog 2 harddisks in raid1 kunnen draaien voor de veiligheid. Zou ik persoonlijk wel doen iig :).

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
Een Pentium II is ook wel genoeg hoor. Ik heb hier een Windows 2000/2003 server en dat is een Celeron 566 MHz. Wél met 512 MB geheugen, maar het draait prima.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ddc schreef op 21 maart 2004 @ 08:52:
Een Pentium II is ook wel genoeg hoor. Ik heb hier een Windows 2000/2003 server en dat is een Celeron 566 MHz. Wél met 512 MB geheugen, maar het draait prima.
veel ram en snelle disk i/o is idd wat belangrijk is.

de cpu zit toch het grootste gedeelte van zijn tijd te niksen (althans als je hem als servertje gebruikt)

A wise man's life is based around fuck you

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
Misschien is dit iets voor je:

http://www.tweakers.net/aanbod/130469/all

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Cobalt Qube van Sun of de Cobalt Of een sparcstation schieten me eigenlijk direct te binnen maar die wil je waarschijnlijk niet want daar draai je Linux op maar beantwoorden wel je vraag over de toestellen die speciaal als server zijn ingericht met dito hardware.
Ze kosten geen drol.
Of die cube van apple.

Of voor evenveel geld (ik praat over bedragen rond de €50) scoor je bij elke tweedehandse hardwareboer een oude amd/pentium compleet of los.
Rond de €100 zet je met gebruikt spul een amd xp systeem in elkaar.

Alleen zijn die Sun (achtigen) gegarandeerd opgewassen tegen 24/7 draaien.

iRacing Profiel

Pagina: 1