Toon posts:

Pc crasht met nieuwe AMD 2800+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe AMD Athlon XP 2800+ (Barton) gekocht van www.komplett.ie (ik woon in ierland)

Het probleem is dat als ik een spel speel of een dvd kijk dat de computer vaak crasht. Ik krijg dan een BSOD of een foutmelding en de toepassing wordt afgesloten.

Ik denk dus dat alleen als de processor gestressed wordt (spellen, dvd's) dat hij crasht.

Dit allmaal gebeurde niet met mijn Athlon 800 mhz die ervoor in zat.

Mijn mainboard is een Winfast K7nCR18D PRO (nforce 2) met de laatste bios update.

Verder zit er een coolermaster koeler op die tot een Athlon 2700+ gaat (dacht dat dit niet een probleem zou zijn aangezien 2700+ hoger geklokt is dan de 2800+)

Er zit een 300 watt voeding in de pc. Weet niet meer welk merk.

SpeedData (programmatje van Winfast) zegt dat mijn core temp ong 60 graden is stressed en systemtemp ong 45 graden. Verder geeft het voltages rond de 3.34 en 5.1 aan, wat mij allemaal vrij normaal lijkt. Core volt zit ook goed 1,68 V

Verder zijn alle irq's anders

Kan iemand mij helpen met dit probleem of misschien erop wijzen welke veranderingen ik het bios moet maken op dit op te lossen.

Alvast Bedankt

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wat voor bsod krijg je?

is je geheugen toevallig ook hoger geclockt als gevolg van een hogere bussnelheid? daar kan het misschien ook mee te maken hebben.

[ Voor 75% gewijzigd door smvs op 20-03-2004 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij geeft het niet goed aan, alleen wat codes

0x00000008E (0xC00000ID, 0xE2AAEB84,0xFISD6AF0)

andere informatie staat vaak in onlogische tekens

Het geheugen hoort op 333mhz ddr te draaien en dat doet het ook. Het draaide eerst op 200 mhz

Geheugen is van Dane-elec btw

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 23:19 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Memtest86 al gedraaid?
Kun je in elk geval je geheugen uitsluiten.
BSODs kun je in elk geval krijgen als je geheugen brak is of te strak staat ingesteld in de bios.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik gok dat het de voeding is. Je geeft zelf aan dat het alleen gebeurt wanneer de PC wordt gestresst. Kijk ook eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dat je via de FAQ/Beleid van dit subforum kunt vinden :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

SpeedData (programmatje van Winfast) zegt dat mijn core temp ong 60 graden is stressed en systemtemp ong 45 graden. Verder geeft het voltages rond de 3.34 en 5.1 aan, wat mij allemaal vrij normaal lijkt. Core volt zit ook goed 1,68 V

Verder zit er een coolermaster koeler op die tot een Athlon 2700+ gaat (dacht dat dit niet een probleem zou zijn aangezien 2700+ hoger geklokt is dan de 2800+)
60 graden op een processor vertrouw ik niet en nu al een systeemtemperatuur van 45 graden, dan spreken we nog niet over de zomer.

* rapture heeft lang geleden een oververhitte Pentium233 gehad, die continue crashte. Totdat de kap deraf ging en een grote ventilator langs de zijkant blaast...

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 21-03-2004 11:54 ]

• mkampstra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:28
Heb dit probleem meer gezien in Win XP met een XP 2600+
Oplossing een clean install van windows en ALLEEN de Windows xp essentiele updates uitvoeren en niets anders!.

Maar probeer eerst de hardwarematige problemen uit te sluiten!
Zoals Geheugen, ed

[ Voor 21% gewijzigd door mkampstra op 21-03-2004 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus die memtest86 uitgevoerd. Errors traden alleen op als de fsb op 166 stond. Ik heb toen nog de individuele geheugen modules getest en toen bleek een perfect te functioneren op 166 mhz en de andere gaf ong 300 errors.

Wat ik vreemd vind alleen is dat het allebei exact hetzelfde geheugen is.

Nog een vreemd iets is dat de data snelheid van een module ong 1000 mb/s is terwijl ik juist dacht dat die zo rond de 2700 mb/s zou moeten liggen.
Misschien ligt dit aan memtest? Zouden jullie willen vertellen waar het aan ligt.

Bedankt

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 13:05:
Nog een vreemd iets is dat de data snelheid van een module ong 1000 mb/s is terwijl ik juist dacht dat die zo rond de 2700 mb/s zou moeten liggen.
Misschien ligt dit aan memtest? Zouden jullie willen vertellen waar het aan ligt.

Bedankt
volgens mij kun je van memtest geen betrouwbare geheugenbenchmark verwachten, maar daar is het ook niet voor bedoeld.

wat ik wel vreemd vind is dat memtest vele malen trager is op amd systemen dan op intel (p4)systemen. (met mijn xp 2000+ met een gig ddr 333 doet hij over een full pass wel een hele nacht ofzo denk ik, dit is met een p4 in 1 of 2 uur geregeld)

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 21-03-2004 17:40 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Het lijkt er dus op dat je geheugencontroller op je moederbord gaar is, daar hij niet 2 modules tegelijk weet aan te sturen.

Is je pc wel stabiel met maar 1 module?

Probeer het geheugen in andere banks te zetten (dan maar geen Dual Channel)

Succes verder :Y)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05-2025
Kun je het voltage van het geheugen aanpassen? (default 2.5v) Zo ja verhogen dat voltage. Ik heb zelf ook een nforce2 bord en met meerdere dimm's moet mn voltage van het geheugen omhoog om het stabiel te krijgen...... ALs ik mijn voltage op default zet krijg ik ook bakken met errors..........

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 18:31
tegenwoordig wordt er aanbevolen om pc3200 geheugen op 2.6V te draaien. stel op mijn werk het geheugen standaard in op 2.65V, weet je zeker dat het werkt.

| I've got permission to color outside the lines |

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 00:19
Ik begrijp dat je beide DIMM's afzonderlijk hebt getest (dus één tegelijk op het bord) en eentje gaf errors bij 166Mhz en de ander deed het perfect? Dan lijkt het me een DIMM kwestie. Heb je de gebrekkige DIMM in verschillende sloten getest?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb nog niet dezelfde dim op andere sloten getest. Maar ik weet iig genoeg.
Bedank voor alle informatie
Pagina: 1