Met hoeveel kbps is kabel radio vergelijkbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 948 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94879

Topicstarter
Nou vroeg ik en een vriend van me af met hoeveel kbps ( 128, 160, 192 ) kabel radio te vergelijken is. Weet iemand dit??

Alvast bedankt,

Greetz War Lord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kbps wat? kbps mp3? kbps linear pcm?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mp3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Da's al wat. Maar nog steeds is er geen fatsoenlijk antwoord op te geven. Over de kabel kun je gewoon een cd-kwaliteit signaal sturen. In hoeverre dat minder dan cd-kwaliteit wordt ligt aan een aantal dingen:
• signaalsterkte
• kwaliteit van ontvanger

en belangrijker:
• processing bij de uitzender.

D'r wordt ontzettend veel met het geluid gekut om het op de simpelste transistorradio nog een beetje ok te laten klinken. Dit doet af aan de kwaliteit van het geluid.
--

De enige manier om er achter te komen is dus gewoon zelf te vergelijken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dankje! ik ga het even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:02

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk als je de kwaliteit van een gemiddelde radiozender (3FM, 538, Yorin) op een fatsoenlijke installatie wilt nabootsen dat je een heel eind komt met 128Kbps.

Als je bijvoorbeeld de 3Fm livestream voor "breedband" kiest, heb je 64kbps. Hier hoor je echter behoorlijk wat "slissen" in, dat is met 128 wel weg. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

• processing bij de uitzender

Het is al gezegd. Radio kan prima klinken, zeker als het digitale radio is (DAB). Echter, met processing en compressie wordt een heleboel kapot gemaakt. Skyradio is daar wel de grootste ster in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Geen antwoord op je vraag, maar hier vind je een overzicht van de bitrates van radio stations die uitzenden per satelliet:

http://radiovibrations.com/bitrates.htm

Sky en Veronica zitten dus op 192 kbps

[ Voor 79% gewijzigd door Bigfoot op 20-03-2004 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 15:56
Bigfoot schreef op 20 maart 2004 @ 23:03:
Geen antwoord op je vraag, maar hier vind je een overzicht van de bitrates van radio stations die uitzenden per satelliet:

http://radiovibrations.com/bitrates.htm

Sky en Veronica zitten dus op 192 kbps
ja, 48Khz en MPEG2.. Geen MP3 compressie dus.

En radio is niet in een bitrate uit te drukken. Je hebt te maken met een bepaald (beperkt) frequentiespectrum, en ruis/invloeden van omgevingen/storingsbronnen. Verder is de kanaalscheiding een stuk lager dan bij bv MP3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Anoniem: 94879 schreef op 20 maart 2004 @ 21:25:
Nou vroeg ik en een vriend van me af met hoeveel kbps ( 128, 160, 192 ) kabel radio te vergelijken is. Weet iemand dit??

Alvast bedankt,

Greetz War Lord
Je kan Radio stations die met behulp van FM uitzenden niet vergelijken met een mp3 file van een bepaalde bitrate.
FM is analoog, mp3 digitaal. Dat is de eerste van de vele grote verschillen die het vergelijken onderling onmogelijk maken.
FM gaat bijvoorbeeld maar tot 15kHz. Mp3 haalt het hoger (als de juiste bitrate word gekozen).

Verder draaien de stations uit systemen (Dalet), minstens met MP2, 256 kbps @ 48 kHz.
Sommige zelfs linear @ 48kHz. (dus, wave, zonder compressie)

Dan komt de processing nog, die het vergelijken al helemaal onmogelijk maakt, multiband processing zorgt ervoor dat de audio geheel glad word gestreken om maar zo hard en zo vet mogelijk te klinken.

Maargoed, als je dan toch mp3 wilt vergelijken met fm zou ik zeggen:
mp3 - 192kpbs.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-04 22:10

voodooless

Sound is no voodoo!

naast multiband processing heb je nog emphase en deemphase wat ervoor zort dat bij de zender de hoge tonen filink geboost worden en aan de ontvanger weer terug worden gezet. Dit wordt gedaan om ruis te kunnen onderdrukken. Helaas is de terugzetting niet zo precies omdat er ook verschillende systemen gebruik worden die allemaal niet een beetje anders zijn.

Als het gaat om het omzetten van een radio uitzending naar mp3 kun je beter een wat hogere bitrate pakken aangezien er vaak toch nog wel wat ruis in het signaal zit dat bij lage bitrates de kwaliteit flink omlaag brengt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1