eigen VOIP naar PSTN server

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik wil 2 VOIP telefoons aanschaffen, om onderling te kunnen bellen.
Nou las ik op internet dat er verschillende ISP's zijn die de mogelijkheid bieden om via een VOIP toestel een gewoon toestel te bellen en andersom.

Nou wil ik dit zelf gaan maken, of in ieder geval wil ik thuis zo'n server hebben.

Hij komt dus thuis op een normale telefoonlijn te hangen, (evt. ISDN) en hij komt aan het internet te hangen. Nu moet het zo zijn dat als ik bel via de VOIP telefoon naar het ip van die server dat hij dan belt naar het nummer wat ik acheter het ip adres van de server aantype of iets in die richting.

En anders om ook, als iemand naar het telefoonnummer belt, dat de server opneemt het het gesprek doorverbind met 1 VOIP toestel.

Verwijderd

Wat is je vraag? :)

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

De oplossing die je schetst is niet echt mogelijk. Als ik het goed begrijp wil je een soort dial-on-incomming demand doen. Lijkt me erg moeilijk (zo niet onmogelijk). Je zijn wel VOIP kastjes (zie addpack.com) met 56K analoge telefoonlijn verbinding, waarmee je via Pilmo bijvoorbeeld gratis andere Pilmo-ers kunt bellen. Zoals een andere gebruiker die gewoon via DSL een permanente VOIP open heeft staan.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:02

Jrz

––––––––––––

Je moet even zoeken naar H323 gateway.
Ik weet niet zeker of je een h323 gateway makkelijk kan configgen zodat hij naar je nummer kijkt dat gebeld is en op basis daar van door stuurt naar een ip...

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• voodoo202
Ik wil dus eigenlijk een eigen server met een 56k modem en netwerk kaart.
Met daarop software die ervoor zorgt dat als er iemand belt hij die lijn opneemt en dan een ip telefoon belt.

Of als er een leverancier is die zoiets al standaard heeft kan dit ook. Maar ik dacht aan de kosten dat het zelf maken goedkoper is.

• voodoo202
Jrz schreef op 21 maart 2004 @ 13:40:
Je moet even zoeken naar H323 gateway.
Ik weet niet zeker of je een h323 gateway makkelijk kan configgen zodat hij naar je nummer kijkt dat gebeld is en op basis daar van door stuurt naar een ip...
Het hoeft ook niet zozeer dat hij kijkt naar welk nummer. Maar als de lijn belt moet hij naar maar 1 telefoon doorgeschakeld worden, en niet naar allemaal.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
voodoo202 schreef op 20 maart 2004 @ 21:18:
Hij komt dus thuis op een normale telefoonlijn te hangen, (evt. ISDN) en hij komt aan het internet te hangen. Nu moet het zo zijn dat als ik bel via de VOIP telefoon naar het ip van die server dat hij dan belt naar het nummer wat ik acheter het ip adres van de server aantype of iets in die richting.

En anders om ook, als iemand naar het telefoonnummer belt, dat de server opneemt het het gesprek doorverbind met 1 VOIP toestel.
Kijk eens naar Asterisk (www.asterisk.org). Deze software PBX doet precies wat jij wilt, dus ook koppeling van analogse, ISDN-BRI en ISDN-PRI lijnen.

Ik heb het zelf draaiend met een oude Teles 16.3 ISA kaart en soft-SIP clients. Zaken als extern (via ISDN) inkomende gesprekken doorverbinden werkt allemaal prima. Eventueel kun je dat doen op basis van caller id of na invoeren van een code oid. Het systeem is heel flexibel door gebruik van 'dialplans'.

Koppeling met VoIP services op Internet heb ik nog niet getest, maar getuige de schare gebruikers zal het goed werken.

[ Voor 46% gewijzigd door Maarten @klet.st op 21-03-2004 21:28 . Reden: inlogproblemen ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zoals iemand al opperde, gebruik Pilmo. Je krijgt dan een VOIP naar PSTN gateway. Je krijgt dus een kastje wat je aansluit op je internet en waar je verovlgens gewone, analoge toestellen aan kan hangen.

Aan dat kastje wordt een normaal, 10 cijferig telefoonnummer gekoppeld wat door Pilmo vervolgens aan het vaste net wordt gekoppeld. Dat betekend dat je andere Pilmo abonnees gratis beld en voor de rest ook gewoon het vaste en mobiele net kan bellen tegen lagere kosten dan met KPN.

Pilmo heeft overigens ook professionele oplossingen voor bedrijven waarbij er meerdere lijnen aan een telefooncentrale worden gekoppeld

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hey leuk dus als ik het goed begrijp zijn er ook analoge --> VoIP converters met behoud van nummer weergave ???? dat zou mij heel blij maken

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 25-06-2004 20:49 ]

Tja vanalles

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

vso schreef op 22 maart 2004 @ 09:58:
hey leuk dus als ik het goed begrijp zijn er ook analoge --> VoIP converters met behoud vna nummer weergave ???? dat zou mij heel blij maken
Nummerweergave werkt niet bij Pilmo... helaas. Misschien komt het nog.

• voodoo202
Maarten.O schreef op 21 maart 2004 @ 21:25:
[...]

Kijk eens naar Asterisk (www.asterisk.org). Deze software PBX doet precies wat jij wilt, dus ook koppeling van analogse, ISDN-BRI en ISDN-PRI lijnen.

Ik heb het zelf draaiend met een oude Teles 16.3 ISA kaart en soft-SIP clients. Zaken als extern (via ISDN) inkomende gesprekken doorverbinden werkt allemaal prima. Eventueel kun je dat doen op basis van caller id of na invoeren van een code oid. Het systeem is heel flexibel door gebruik van 'dialplans'.

Koppeling met VoIP services op Internet heb ik nog niet getest, maar getuige de schare gebruikers zal het goed werken.
Maar kan ik dit dan ook gebruiken met een gewoon standaard modem, of moet ik dan ook zo'n modem aanschaffen. Zo ja bepaalde merken aan te bevelen ?

• voodoo202
rac-on schreef op 21 maart 2004 @ 21:30:
Zoals iemand al opperde, gebruik Pilmo. Je krijgt dan een VOIP naar PSTN gateway. Je krijgt dus een kastje wat je aansluit op je internet en waar je verovlgens gewone, analoge toestellen aan kan hangen.

Aan dat kastje wordt een normaal, 10 cijferig telefoonnummer gekoppeld wat door Pilmo vervolgens aan het vaste net wordt gekoppeld. Dat betekend dat je andere Pilmo abonnees gratis beld en voor de rest ook gewoon het vaste en mobiele net kan bellen tegen lagere kosten dan met KPN.

Pilmo heeft overigens ook professionele oplossingen voor bedrijven waarbij er meerdere lijnen aan een telefooncentrale worden gekoppeld
Het probleem is dat het 2 huizen zijn 1 in belgië en 1 in nederland.
wat Pilmo heeft is dat je een gateway op internet gebruikt, en dat hun voor jou het gewone nummer bellen.

Als er straks nu nog meer toestellen bij komen (VOIP) dan moeten die dus ook bij Pilmo een abbo. afsluiten om gratis te kunnen bellen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > IT

Voodoo202; Gelieve meerdere replys in 1 post te plaatsen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
voodoo202 schreef op 22 maart 2004 @ 12:45:
[...]
Maar kan ik dit dan ook gebruiken met een gewoon standaard modem, of moet ik dan ook zo'n modem aanschaffen. Zo ja bepaalde merken aan te bevelen ?
Dat kan niet met een standaard modem, al was het maar omdat je modem maar 1 (analoge) lijn aan kan nemen c.q. gebruiken. Als je analoge lijnen gebruikt moet je voor elke analoge lijn een zgn. FXO kaart hebben. Dat is iets dat wel wat karakteristieken van een modem heeft, maar dan anders ;).

In je TS geef je aan dat ISDN ook kan; een eenvoudige ISA of PCI ISDN TA (geen externe) doet wat je wilt. Die dingen zijn voor 10 euro of minder wel tweedehands te koop.

• voodoo202
Dus ik kan een gewoone isdn kaart gebruiken,
en dan gewoon Asterisk (www.asterisk.org). gebruiken.

Hiervoor moet er dus linux op die server draaien, maar gewoon een ligte versie van linux is dus voldoende en hoeft de pc dus ook niet aan hoge eisen te voldoen.

Verwijderd

Dit was net ook wat ik zocht. Wat ik wel niet goed versta is waarom het niet werkt met een gewone analoge modem? Als je nu gewoon twee modems in je computer steekt, er nog een netwerkkaart bij steekt en dan alles laten regelen door asterix?
Is het trouwens mogelijk om een gewoon telefoontoestel op je modem aan te sluiten, zonder eigenlijk het telefoonnet te gebruiken, dus dat ik gewoon via mijn computer kan bellen naar de computer thuis en dat die computer dan een telefoontoestel doet rinkelen? Gewoon omdat dat iets handiger zou zijn dan een software matige telefoon.
Gaat het dan wel met isdn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 16:28:
Dit was net ook wat ik zocht. Wat ik wel niet goed versta is waarom het niet werkt met een gewone analoge modem? Als je nu gewoon twee modems in je computer steekt, er nog een netwerkkaart bij steekt en dan alles laten regelen door asterix?
Omdat Asterix de voice-pakketjes moet omzetten naar ip-pakketjes, als ik mij niet vergis werkt het ook alleen maar met isdn lijnen, en dus heb je ook een isdn kaart nodig.
Is het trouwens mogelijk om een gewoon telefoontoestel op je modem aan te sluiten, zonder eigenlijk het telefoonnet te gebruiken, dus dat ik gewoon via mijn computer kan bellen naar de computer thuis en dat die computer dan een telefoontoestel doet rinkelen? Gewoon omdat dat iets handiger zou zijn dan een software matige telefoon.
Nee daar is echt een voip toestel voor nodig, of een softphone. Beiden in combinatie met een software pbx a la asterix

Verwijderd

Hier op deze site heb ik een " USB to RJ11 adaptor " gevonden. Ik vermoed dat dit is wat ik zoek om een telefoon op de computer aan te sluiten? Maar kan je hiermee de telefoon laten rinkelen el.d?

http://www.tjnet.com/solutions/usb_to_rj11_adaptor.htm

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 18:05:
Hier op deze site heb ik een " USB to RJ11 adaptor " gevonden. Ik vermoed dat dit is wat ik zoek om een telefoon op de computer aan te sluiten? Maar kan je hiermee de telefoon laten rinkelen el.d?

http://www.tjnet.com/solutions/usb_to_rj11_adaptor.htm
Daar kun je in principe geen telefoon mee aan een pc aansluiten, je kunt het echt wel gebruiken om via een telefoon te bellen via internet, maar het staat in principe los van een pc zelf
Pagina: 1