Nvidia TNT2 Ultra in Linux

Pagina: 1
Acties:

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Hallo,
Ik wil graag Q3A in Linux draaien,met een Asus V3800 TnT2 Ultra in mijn pc.

Vooropgesteld ik ben een Linuxbeginner (newbie).Het installeren van Q3A gaat wel ,maar het draait totaal niet.
Ik gebruik REDHAT 7.0 en de installatie is zo standaard als maar kan.Nou is mijn grafische-kaart een AGP kaart op een 440BX bord en ik vraag mij af verdient het om daar ook aandacht aan te besteden,installeren van drivers bijvoorbeeld.Ik heb geprobeerd om de aanwijzingen op te volgen van deze site http://www.penguinpower.nl/pcontent/nvidiainstall-howto.htm
Het wil maar niet lukken.Versie van XFree86 is 4.0.1a en deze drivers heb ik getracht te gebruiken om die grafischekaart goed te laten draaien NVIDIA_kernel-0.9-5.rh7rc2.i386.rpm en deze NVIDIA_GLX-0.9-5.i386.rpm Nou is het zo het installeren met z'n commando gaat wel maar zodra ik dat gedaan heb en ik wil Q3A starten dan is die het contact kwijt met de X-server.En ik krijg dan helemaal niks meer te zien van Quake.
Aan kernel upgrading heb ik nog niet gedaan.Dus de standaard kernel gebruik ik 2.2.16 als ik het goed heb tenminste.Ook de HOWTO van de Nvidia site heb ik natuurlijk al tig keer doorgelezen en uitgeprobeerd maar het mocht niet baten.Wie kan mij nog wat Support bieden.
Ik zou het zo waanzinnig vinden als ik in het vervolg weet hoe ik die verrekte TnT2 U kaart draaiende krijg.

Verwijderd

quake kijkt standaard naar de voodoo opengl zooi.. je moet hem dus anders runnen...

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Als eerste verwijder je een aantal bestanden van mesa. (libGL.a libGL.so.* libglx.a en misschien nog een paar stuks)

Als je het goed doet installeer je de twee nvidia rpm's (kernel en glx).
Vervolgens edit je, je XF86Config. Hierin vervang je "nv" door "nvidia".

Start X op.
Zorg er voor dat er geen libGL.so en libMesaVoodooGL.so in je quake3 directory staat. Nu kun je quake3 starten.

• Macaco
Als eerste verwijder je een aantal bestanden van mesa. (libGL.a libGL.so.* libglx.a en misschien nog een paar stuks)
Ik heb twee van dergelijke soort bestanden gerenamed in /urs/X11R6/lib/modules/extensions libGLcore.a en libglx.a
Als je het goed doet installeer je de twee nvidia rpm's (kernel en glx).
Vervolgens edit je, je XF86Config. Hierin vervang je "nv" door "nvidia".
Ik installeer beide nvidia rpm's met deze opdracht op commandline rpm -Uvh ''bestandnaam''
Voor de GLX rpm -i ''bestandnaam''
Dan zie je dat er wat gebeurd maar ik zou niet weten waar precies de bestanden komen te staan.Maar goed dan kijk ik naar het xf 86config daar vindt ik werkelijk niets wat slaat op mijn grafische kaart zoals een naam en de driver ''nv''kijk ik naar het xf86config-4 daar staat weer wel het een en ander.Wat volgens mij niet goed is.
Start X op.
Zorg er voor dat er geen libGL.so en libMesaVoodooGL.so in je quake3 directory staat. Nu kun je quake3 starten.
Als ik dit lees vraag ik mij weer af of ik Q3A wel goed heb geinstalleerd,want ik kan geen libGL.so en libMesaVoodooGL.so vinden.
Het enige wat ik gedaan heb eigenlijk is in /opt een games,quake3,baseq3 dir gemaakt en daarna cp ik de inhoud van baseq3 van de quake3 cd naar de baseq3 dir in linux.Dan installeer ik die linucq3apoint release in de /opt/games/quake3 om vervolgens ./quake te kunnen starten dan krijg ik linksonderin beeld in het klein Q3A te zien maar is niet vooruit te branden.Ik heb ook al middels Xconfigurator een andere beeld instelling geprobeerd maar mocht niet helpen.Ik heb de aanwijzingen opgevolgd van deze site http://www.penguinpower.nl/pcontent/quake3install2.htm

• thunderbird2k
Het is juist goed dat je geen libGL.so.* en libMesaVoodooGL.* ziet.

Je moet in de directory /usr/lib alle libGL.* verwijderen (libGL.so libGL.so.1 enzovoort).
Verwijder dan uit /usr/X11R6/lib/modules/extensions
de bestanden libglx.a en libGLcore.a

Wijzig dan in XF86Config "nv" in "nvidia".

Nu moet X starten.
Als je problemen bij het opstarten van quake3 hebt, bijvoorbeeld als je geen beeld hebt zet dan eens je beeldscherm aan of uit. Met oude drivers heb ik dat probleem ook wel eens gehad. (Heb zelf een tnt2ultra van creative).

Zorg dat je de nieuwste drivers, versie 0.95 hebt.

Als het goed is doet quake3 het en als het, het niet doet, kijk dan goed naar de mogelijke foutmelding en kijk of je niet ergens een bestand hebt vergeten te verwijderen. Succes!

• Macaco
Oke bedankt tot dusver.

Ik heb dan ook nog een punt.
Wijzig dan in XF86Config "nv" in "nvidia".
Als ik nou in /var/log het XFree86.0.log bekijk dan wordt xf86config-4 geladen en niet
xf86config,waar overigens niks in te vinden is met betrekking tot mijn grafische-kaart.

En natuurlijk gebruik ik de recenste drivers 0.9-5 ik heb ook al een keer de tarball's geprobeerd.het is duidelijk een open-GL probleem.En ik zal ook wel wat fout doen.
Ik ben toch voorzichtig met het verwijderen van die libGL.* bestanden gooi ik straks de verkeerde weg.In MC in /usr/lib zie ik dat er libGL bestanden licht groen zijn met een * teken,en andere weer gewoon maar dan met een @ teken ervoor.je ziet ook veel GL.lade of zoiets en daar zitten mijn twijfels.

thanks

• thunderbird2k
Die dingen met die @ dat zijn symbolische links.

Een symbolische link, is een link / verwijzing naar een bestand. Windows heeft dit niet!
Als je in windows een bestand / directory op meerdere plekken wilt hebben moet je de directory meerdere keren kopieren. Dat kost dus veel schijfruimte.
Op linux (of op een ander unix-achtig OS) hoeft dit niet, want je kan een link naar dat bestand of die directory maken. (Dit kost nauwelijks schijfruimte).

Je ziet waarschijnlijk als je "ls -l" intikt iet als dit staan:
libGL.so.1.0 --> libGL.so.1
libGL.so.1 --> libGL.so
libGL.so

Met * bedoelde ik een joker. Met libGL.* bedoelde ik dan alle bestanden die libGL heten, maar met verschillende uitgangen.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Je kunt al die dingen zonder problemen verwijderen (verplaats ze ff naar een andere map). Alles blablaGLblabla kun je ff wegzetten. Het heeft toch alleen maar te maken met 3D. In X wordt geen 3D gebruikt behalve bij OpenGL-dingen zoals een screensaver, Quake, XMMS-plugins, etc... Geen cruciale dingen dus.
En die @ dingen zijn dus bestandjes die niet zelf bestaan, maar doorverwijzen naar de "echte" bestandjes. (zoals een snelkoppeling in windows zeg maar, maar _natuurlijk_ veel beter :) ) Symbolic Links heten die dus. Soms zoeken bepaalde programma's namelijk naar een bestand of bibliotheek met een bepaalde naam. Als je een bibliotheek van een andere versie hebt, wil die naam nog wel eens verschillen. Dus wordt er een symbolische snelkoppeling gelegd, zodat ook dat ene programma de goede bibliotheek gebruikt.

• Macaco
Ahaa symbolic links dan kan ook zegmaar quake vanaf een windows install gedraaid worden of niet ? Ik heb wel wat gelezen over die sym-links op een linux newbie site.Moet toch ergens beginnen :)
Wat ik mij ook af vraag is draait Q3A beter in Linux?

Ik weer het een en ander geprobeerd maar het schijnt dat de NVIDIA_kernel driver niet goed is geinstalleerd.Wat ik ga doen loop van de week weer eens de Nvidia site bezoeken of er andere linux nvidia drivers voor mij zijn.Ik draai REDHAT 7.0 met kernel 2.2.22-16 als iemand weet welke rpm's ik moet hebben dan hou ik mij aanbevolen.

Valium [Vince] bedankt ik heb je mailtjes ontvangen .

greetzz

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
heb je ook load "glx" in je XF86Config(-4) gezet?
is wel handig als je genruik wilt maken van opengl accel.
Ahaa symbolic links dan kan ook zegmaar quake vanaf een windows install gedraaid worden of niet ? Ik heb wel wat gelezen over die sym-links op een linux newbie site.Moet toch ergens beginnen
Wat ik mij ook af vraag is draait Q3A beter in Linux?
Ik draaide q2 altijd vanaf cd, gewoon symlink naar mn cd of naar mn windows install

ln -s /plekwaarkweeks3taat /symlink

q3 draait bij mij ongeveer even snel als in windows

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Macaco
Hallo,
Nou het is nog steeds niet gelukt hoor om die verrekte videokaart goed te krijgen in RedHat 7.0 ben zowat een maand bezig en nog geen resultaten.Heeft het misschien te maken met de distro die ik gebruikt laatst las ik dat ie nogal brak is.Iedergeval heb ik weer een verse linux installatie gedaan en zo standaard als maar kan KDE en Gnome beide geinstallerd.Wie wil mij stap voor stap door deze ellende heen helpen die howto die ik bij nvidia vandaan heb is niks iedergeval het werkt niet wat daarin staat.

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Misschien wordt het een tijd om je kernel te compilen met ondersteuning voor je kaart!
www.kernel.org daar 2.2.18 neerladen en lees een howto over kernel compilen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

ik hbe m'n quake3arena inmiddels aan de praat. Ik draai Suse7.0 die heeft ondersteuning voor nvidia ingebakken. Het was wel een gedoe om het allemaal werkende te krijgen.

Als je wat vragen hebt email me dan ff, misschien kan ik je helpen!

• thunderbird2k
Het is echt niet moeilijk, gebruik zelf ook redhat 7. (met 6.1 was het veel lastiger, toen moest je allerlei dingen compileren)
Voor de zoveelste keer:
-verwijder een aantal mesabestanden, waaronder libglx.a libGLCore.a libGL.* (* is een joker, staat dus voor .a, .so, is so.1 enzovoort)
-installeer de nvidia kernel module
-installeer de nvidia glx module
-edit je XF86Config-4 en wijzig hier 'nv' in 'nvidia'
-startx en het werkt

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
als je de stappen in de nvidia howto doorloopt en de sources zelf gewoon compiled (werkt vaak gewoon beter) dan hoort het in principer te werken (deed het bij mij op diverse distributies iig altijd goed)
Ik had soms ook spellen die heel graag LibGL.so.x en libglx.so.x in hun root-dir wilde hebben om te werken (al weet ik niet waarom)

Probeer dus gewoon de sources ff

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1