[SMP]Compatabiliteit T-bred A en B icm de Tyan Tiger MPX

Pagina: 1
Acties:

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
Laat ik beginnen met mijn oorspronkelijke situatie:

mobo: Tyan Tiger S2466n-4M MPX (bios revisie 4.01)
CPU's: 2x XP2000+ T-bred A
Mem: 2x 256mb PC2700 Twinmos, non-ECC non-registered
PSU: 350W Q-tech
I/O: 2x 80GB Maxtor
GPU: Viper V770 TNT2
en nog een los (PCI) geluidskaartje en TV-kaart

Een paar weken geleden is 1 van mijn CPU's, een T-bred A dus, overleden. Erg vervelend natuurlijk, maar de winkel maakte er geen probleem van en stuurde al vrij snel een nieuw exemplaar op. Dit is, als ik het serienummer mag geloven, een T-bred B. Enfin, L5 mod toegepast, CPU gemonteerd en PC inschakelen. Helaas, geen reactie: geen knipperende keyboard LEDs, geen aanspringende monitor, maar wel opspinnende HDs en fans. Een duidelijk teken dat er een CPU error is. 2e CPU weer verwijdert et voila, het systeem werkte weer als vanouds.

Uiteraard getest of het aan de nieuwe CPU ligt door ditmaal alleen de T-bred B te installeren, het systeem bootte gewoon. Uiteraard nog getest met de CPUs in verschillende sockets, maar in welke config ik het ook probeer, het systeem start alleen op met 1 CPU, waarbij het niet uitmaakt welke CPU het is of in welk socket'ie zit.

Het meest voor de hand ligt nu te verwachten dat een T-bred B niet kan samenwerken met een T-bred A, maar ik heb veel moeite dit te geloven: ze hebben dezelfde hoeveelheid cache, draaien beide op 1.6V, hebben dezelfde warmte-output, gelijke MP en ook precies dezelfde kloksnelheid. Andere reden voor mijn twijfel is dat de T-bred B in single mode enkele keren opstartte als zijnde een 1400MHz CPU in plaats van een 1667MHz CPU wat hoort bij een 2000+. Na de CPU schoongemaakt te hebben was dit overigens weer verholpen.

Voor mensen zonder ervaring met dit mamaplankje: het is onmogelijk zelf in de bios in te stellen op wat voor FSB / multiplier de CPUs moeten lopen, zelfs het voltage is niet instelbaar. Duidelijk geen geval "verkeerde instelling"

Samengevat: ik twijfel tussen incompatabiliteit en een half kapotte CPU. In het eerste geval zal ik op zoek moeten naar iemand met een T-bred A of B die bereid is te ruilen, in het tweede geval moet de CPU terug naar de leverancier. Iedere ervaring op dit gebied is welkom :)

//edit
Helaas kan ik ook niet zien of de beide CPU's in single mode wel herkend worden als MP2000+, ze worden door zowel BIOS als windows als SiSoft Sandra herkent als "AMD Athlon(tm) Processor, 1667MHz"

offtopic:
Met de search kon ik hier overigens niks over vinden, slechts vragen betreffende het wel / niet werken van T-breds van (bijna) gelijke stepping. Dus voor je 'FAQ!', 'SEARCH!' of 'GOOGLE!!!' begint te zeuren: been there, done that ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FragFrog op 20-03-2004 19:10 . Reden: Gadverdamme wat een lang verhaal weer :X ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:26
Het wordt aangegeven in sisoft of je processor multiproc is of niet toch? Ergens tusen al die features.. Anders zijn er vast mensen die een tbred a tegen een b wille ruilen. :)

• The Third Man
  • Laatst online: 19:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik denk dat het eerder komt doordat de A en B verschillende CPUIDs hebben en dat daardoor het mobo dienst weigert. Misschien is er met hulp van Tyan nog wat aan te doen, maar officieel zou je natuurlijk met MP's moeten werken want alleen dan garandeert Tyan (en AMD natuurlijk) dat het werkt.

• FragFrog
jantje112 schreef op 20 maart 2004 @ 21:50:
Het wordt aangegeven in sisoft of je processor multiproc is of niet toch? Ergens tusen al die features.. Anders zijn er vast mensen die een tbred a tegen een b wille ruilen. :)
Zoals ik al aangaf kon ik hier niks over vinden in SiSoft Sandra, hooguit dat bij mamaplank-functies een vinkje staat achter 'SMP enabled' :)

Dat er mensen zijn die een A tegen B willen ruilen betwijfel ik niet, maar ik zadel liever niet iemand met een brakke CPU op, dus eerst nog maar een avondje testen voor ik in V&A een berichtje plaats ;)

Overigens zijn beide CPU ID's ook gelijk, wat waarschijnlijk komt doordat het bios alles na de palomino herkent als zijnde "AMD Athlon(tm) CPU @ ####Mhz". Er is als ik me niet vergis nog wel een biosupdate, maar gek genoeg heeft m'n FDD drive altijd problemen gegeven, dus of die te flashen is...

[ Voor 15% gewijzigd door FragFrog op 21-03-2004 17:11 ]

• The Third Man
  • Laatst online: 19:05

The Third Man

The Third Jellyfish

FragFrog schreef op 21 maart 2004 @ 17:07:
[...]
Overigens zijn beide CPU ID's ook gelijk, wat waarschijnlijk komt doordat het bios alles na de palomino herkent als zijnde "AMD Athlon(tm) CPU @ ####Mhz". Er is als ik me niet vergis nog wel een biosupdate, maar gek genoeg heeft m'n FDD drive altijd problemen gegeven, dus of die te flashen is...
CPUID's zijn niet gelijk, of in ieder geval het model number niet (dus mobo/bios zien dat het 2 verschillenden zijn). Maar wat is er mis met CD/Harde schijf als het gaat om bios updaten? MSI raadt nota bene het updaten vanaf floppy af :o

• FragFrog
Lekkere Kwal schreef op 21 maart 2004 @ 17:31:
[...]
CPUID's zijn niet gelijk, of in ieder geval het model number niet (dus mobo/bios zien dat het 2 verschillenden zijn). Maar wat is er mis met CD/Harde schijf als het gaat om bios updaten? MSI raadt nota bene het updaten vanaf floppy af :o
Model nummer is misschien niet gelijk, maar dit hoeft absoluut geen problemen te veroorzaken. Zolang snelheid en voltage gelijk zijn hoort een dual mobo voor zover ik weet gewoon op te starten en desnoods in single CPU mode door te gaan. Bios zal best iets anders uitlezen, maar dit gebeurt voor zover ik weet pas bij de CPU initialisatie, een punt dat nu helemaal niet bereikt wordt.

Flashen vanaf CD of HD is heel leuk, maar dan moet je wel een bootable CD hebben met alleen DOS erop, voor dit mamaplankje in ieder geval. Tyan heeft dit erover te zeggen op hun site:
Original Flash Method:

Two separate diskettes are needed. The first diskette is the Windows 95/98 Boot Disk. The second diskette should contain the flash utility and the file to program (unzipped) with no other files on the diskette. Procedure:

Hard boot the system using the boot disk.
Make sure that you hit the F5 key when the book disk first starts running to make sure no other programs are loaded in the background without your knowledge.
You will come to an A: prompt. Remove the first diskette.
Insert the second diskette containing the flash utility and the file to program. Type "dir" to check the disk contents.
Type in the name of the flash utility followed by a space, followed by the file to program and any special triggers that would be required after the file program name. As a general rule all Award based bios flashes use the /py /sn /f /cc /r at the end of the flash utility to work correctly. AMI as a general rule uses /a /b /c at the end of their flash utility to work correctly. Not all flash utilities or versions require triggers on the end of the flash line. If there are special triggers to add on the end of the flash utility it would be stated in any FAQ's that would be on the website. EXAMPLE: flashv73 1854v107.bin /py /sn /f /cc /r (enter key) or phlash16 2460v104.rom (enter key)
Clear the CMOS jumper. Reboot system and the flashed version of the BIOS should now be seen during the POST screen details.
Een phoenix bios van een dual bord is nou eenmaal niet je standaart huis-tuin-en-keuken Award bios, eerdere pogingen met een bootable CD liepen dan ook vast op het cruciale punt dat de zgn bootable CD niet eens gezien werd :)

Anyway, sinds versie 4.03 zit er een interessante revisie in:
TYAN Tiger MPX ( S2466N-4M ) V4.03d
New features and Fixes :
Adds error message display when running unsupported non-MP CPU
Ik ga zo eens kijken of ik m'n FDD drive aan de praat kan krijgen, en wederom zijn ervaringen wat betrefd verschillende types in 1 config zeer welkom :)

//edit
FDD drive aan de praat gekregen, BIOS geflashed naar versie 4.06. De T-bred B (die er nu in zit) wordt herkend als zijnde XP2000+, kennelijk heb ik de L5 mod dus niet goed gedaan. Met een beetje geluk is dit ook de reden dat'ie niet wil booten met beide CPU's :)

[ Voor 9% gewijzigd door FragFrog op 21-03-2004 20:10 ]

• FragFrog
L5 mod herhaald, ditmaal met meer succes. Beide CPU's worden los herkend als zijnde een 'MP2000+' maar de PC weigert nog steeds op te starten in dual mode. Ik begin onderhand te geloven dat een T-bred A niet samen gaat met een T-bred B...

Iemand die zijn T-bred A wil ruilen voor een (L5 gemodde) B, of andersom..? ;)

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een tijd lang een T-bred A en een T-bred B (beiden 1800+) naast elkaar gedraaid in een MSI K7D Master-L, zonder problemen (tot de T-bred-B de geest gaf :P) Dus als jouw probleem idd ligt aan het niet willen samenwerken van die 2 cores dan is dat blijkbaar mobo-afhankelijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Milly op 22-03-2004 09:42 ]

• FragFrog
Milly schreef op 22 maart 2004 @ 09:41:
Ik heb een tijd lang een T-bred A en een T-bred B (beiden 1800+) naast elkaar gedraaid in een MSI K7D Master-L, zonder problemen (tot de T-bred-B de geest gaf :P) Dus als jouw probleem idd ligt aan het niet willen samenwerken van die 2 cores dan is dat blijkbaar mobo-afhankelijk...
Dank je, naar dit soort reacties was ik op zoek :)

Nu hoop ik alleen maar dat het probleem inderdaad daar ligt en niet bij het een kapot mobo... Kan het me nauwelijks voorstellen (beide sockets werken gewoon), maar 't zou flink zonde zijn een mobo van 350 euro alleen in single mode te kunnen gebruiken :/

• Milly
  • Niet online
Tja d'r is maar 1 manier om dat dan uit te vinden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Milly op 22-03-2004 13:51 ]

• Milly
  • Niet online
/oeps sry

[ Voor 126% gewijzigd door Milly op 22-03-2004 13:52 ]

• FragFrog
Om maar even een "nuttig" schopje te geven...

Mijn V&A add levert niet veel op, hoop dat het legaal is hier ook even te vragen of iemand wellicht zijn XP2000+ T-bred A wil ruilen voor een MP2000+ T-bred B? :)

[ Voor 5% gewijzigd door FragFrog op 23-03-2004 22:45 ]

Pagina: 1