WiFi verbinding over water?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik heb een vakantiehuisje aan de Loosdrechtse Plassen, en ben van plan om een antennetje op het dak te planten en er een Senao 200mw accesspoint aan te hangen die weer naar mn ADSL lijntje gaat.
Het idee hierachter is dat ik straks lekker kan internetten in mn boot op de plas, maar ik had ergens gelezen dat water het signaal afketst of iets dergelijks, waardoor de verbinding minder wordt. Dit is wel jammer, want je hebt natuurlijk een prachtige line of sight over het water. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Nog een vraagje, is het mogelijk om minder krachtige huis-tuin-en-keuken WiFi kaartjes op mijn netwerk toe te laten, of moet alles op 200mw?
Ik denk zelf dat je wel verbinding kan krijgen, maar een minder krachtig signaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:36
Volgens mij mag je in Nederland zonder vergunning maar 100 mW uitzenden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 19:14
Marco K schreef op 20 maart 2004 @ 17:50:
In de middle of nowhere zal niemand zich daar druk om maken denk ik.

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:19

The Third Man

The Third Jellyfish

Water kan voor wat vervelende neerwaartse termiek of andere luchtwervelingen zorgen, maar verder heeft het weinig effect op het signaal. Overigens zou ik eerder met een richtantenne werken (of is die Senao dat al), want anders straal je 75% van die illegale 200 mW naar richtingen waar jij niet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:36
Misschien nog wel een goede link naar een goedkope (straal)antenne:

http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448

ff een doos Pringles leegeten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
I know, maar zoals ZeRoXcOoL al zegt zal dat vrij weinig boeien in de wilde natuur denk ik ;)

Een richtantenne is een idee, maar ik wil wel graag in mn eigen huis ook draadloos kunnen internetten. De accesspoint die ik in gedachten heb heeft 2 antennes, kan ik er dan 1 gebruiken voor een externe richtantenne, en 1 interne antenne voor het short-range spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Je mag ook niet door rood licht rijden... :Z

Maar TS'er probeer het gewoon... moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren maar water kan idd. van invloed zijn. Ook als er juist geen of wel golven zijn etc. Maar probeer het gewoon en gebruik anders een richtantenne speciaal voor op het water (tenzij die plas heel uitgestrekt is dan heb je niet alteveel aan een richtantenne)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me af waar je dat gelezen hebt, want volgens mij is het opervlakte van water zonder obstakels ideaal voor het overbruggen van grotere afstanden. Een richt antenne help natuurlijk wel om de energie in de gewenste richting te bundelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Een Americaan heeft in Zeelan ovr het water een 42KM verbinding opgezet. wat jij wil zou dan dus absoluut moeten werken. Er zijn wel twee mitsen:
-Obstakels. Bomen, flats e.d. zijn funest voor het signaal. Staat er een bos tussen, dan kan je het vergeten, soms wil het alleen nog wel werken met een senao 200mW AP, met een signaal booster en 24DBi antennes. Je komt dan ongeveer op 450 DBi te zitten kwa signaalsterkte (200+100+150 van de antenne's)
-Apparatuur. Erg afhankelijk van je situatie wat je nodig hebt. Kun je wat meer info geven over de afstand, obstakels? dan kan ik daar evt een zinnig woord over zeggen.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 18:18:
Vraag me af waar je dat gelezen hebt, want volgens mij is het opervlakte van water zonder obstakels ideaal voor het overbruggen van grotere afstanden. Een richt antenne help natuurlijk wel om de energie in de gewenste richting te bundelen.
Tja ik werk bij KPN en we hebben ook straalverbindingen van verschillende olieplatforms... stukje ervaring dus niet gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vindt het een geweldig idee wat je van plan bent.. Met wifi in je boot is het wel big pimpin'!
Ik zou gewoon kijken of je van iemand een laptop+wifi kan lenen, en het uitproberen. Want omdat je TLOS hebt, kan ik me niet voorstellen dat je signaal daar onder lijdt.
Als dat wel zo is, kun je altijd een Buffalo kaartje nemen met een aansluiting voor een externe antenne (heb ik ook) en een antenne op de boot zetten. Ik denk dat je je niet zozeer moet spitsen op hoeveel vermogen dat AP geeft, maar je kunt beter aan de clientside kijken of je daar een goede kaart+antenne neer kan zetten.
Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
Een antenne op mn boot lijkt mij persoonlijk niet zo'n heel goed plan, het is maar een vrij klein speedbootje. Maar ik kan het altijd uitproberen natuurlijk.

Ik heb even wat zitten vogelen in Photoshop, met een krachtige omni directionele antenne zou ik ongeveer een bereik van 1km moeten halen wat hierop neerkomt:
http://www.sandersfotosite.nl/troep/wifibereik.gif

Dit geldt natuurlijk alleen over het water, daar heb ik geen obstakels (misschien een klein rietkraagje, maar dat stelt weinig voor).

Het 2de strandje staat overigens niet op de kaart, maar is er wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:14

DataGhost

iPL dev

Sander-B schreef op 20 maart 2004 @ 19:13:
Een antenne op mn boot lijkt mij persoonlijk niet zo'n heel goed plan, het is maar een vrij klein speedbootje. Maar ik kan het altijd uitproberen natuurlijk.

Ik heb even wat zitten vogelen in Photoshop, met een krachtige omni directionele antenne zou ik ongeveer een bereik van 1km moeten halen wat hierop neerkomt:
http://www.sandersfotosite.nl/troep/wifibereik.gif

Dit geldt natuurlijk alleen over het water, daar heb ik geen obstakels (misschien een klein rietkraagje, maar dat stelt weinig voor).

Het 2de strandje staat overigens niet op de kaart, maar is er wel ;)
wel ff beveiligd doen anders zijn er strax een heleboel mensen blij met gratis adsl van sander-telecom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Ja ik wou net gaan zeggen...maar er wonen toch een hoop mensen daarm ken het een klein beetje, kan me vergisse dus. Maar je gaat toch niet in een cirkel stralen maar met een richtantenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
Dat accesspoint + antenne komt bij een vriend te staan die op een soort van pier woont, mijn eigen vakantiehuisje staat iets noorderlijker. Ik wil daar natuurlijk ook kunnen internetten, dus vandaar omni directioneel.
Of is het mogelijk om met 2 antenneaansluitingen ook 2 verschillende antennes te gebruiken?
1 richtantenne en 1 gewone? (zijn huis staat op +- 50m van mijn huis af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Sander-B schreef op 20 maart 2004 @ 19:26:
Dat accesspoint + antenne komt bij een vriend te staan die op een soort van pier woont, mijn eigen vakantiehuisje staat iets noorderlijker. Ik wil daar natuurlijk ook kunnen internetten, dus vandaar omni directioneel.
Of is het mogelijk om met 2 antenneaansluitingen ook 2 verschillende antennes te gebruiken?
1 richtantenne en 1 gewone? (zijn huis staat op +- 50m van mijn huis af)
2 antennes is niet mogelijk.
En erg simpel te bouwen biquad antenne heeft een versterking van ca 8 dbi en een openingshoek van 60 graden, met een 200mW saneo setje moet je zeker 5km kunnen halen, zolang het nog een Clear Line Of Sight is.
kijk ook eens naar een hoek antenne die heeft een openingshoek van ca 90 graden.
En met 200 mW hoef jij niet bang te zijn dat je in huis niks meer ontvangt.
succes

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
5km?!?!?! Goedendag... Das wel heeeel ver!
Het probleem is alleen dat als ik een richtantenne op dat brede strandje richt, mijn huis zich daar RECHT achter bevindt... Dus dan zit ik niet in het ontvangstgebied denk ik. Of maakt dat bij zo'n korte afstand niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

1100 euro boete plus inbeslagname en verbeurdverklaring van alle aangesloten apparatuur, dus tot en met je DSL-modem en notebook ben je kwijt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Sander-B schreef op 20 maart 2004 @ 19:43:
5km?!?!?! Goedendag... Das wel heeeel ver!
Het probleem is alleen dat als ik een richtantenne op dat brede strandje richt, mijn huis zich daar RECHT achter bevindt... Dus dan zit ik niet in het ontvangstgebied denk ik. Of maakt dat bij zo'n korte afstand niks uit?
Met standaard apparatuur (lees legale apparatuur) hebben mensen van wirelessnederland een verbinding draaien over 15KM!
het wereldrecord wifi staat op 150km! verder is bijna niet te halen ivm de bolling van de aarde.
Moraal van het verhaal, met goede spullen kan je een end komen.

Oja vergeet ook niet in je laptop een 200mW kaartje te stoppen. })

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
Burne schreef op 20 maart 2004 @ 19:45:
[...]

1100 euro boete plus inbeslagname en verbeurdverklaring van alle aangesloten apparatuur, dus tot en met je DSL-modem en notebook ben je kwijt.
Ze doen hun best maar, ik hoop niet dat er radio-juten meelezen op dit forum, anders heb ik weinig te vrezen :P

[ Voor 54% gewijzigd door Sander-B op 20-03-2004 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Water absorbeerd de straling, de frequentie van 2,4 ghz ligt erg dichtbij de resonantiefrequentie van water, dat is 2,45 ghz.
Het zal dus niet afketsen, anders wordt je eten in de magnetron ook niet warm namelijk.
pas als jij het signaal door water heen wilt zenden zul je een probleem krijgen.
Misschien als het heel hard aan het misten is zul je wat signaalverlies krijgen.

En anders zet je toch een 1,2 watt versterker IC in je access point :P

[ Voor 11% gewijzigd door bobo1on1 op 20-03-2004 20:08 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Ik denk at je dan een flinke accu in je laptop mag hebben als je wilt gaan stralen of je moet een sigaretten aansteker in je boot hebben waarmee je je laptop kan voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
Flinke accu? Hoezo? Trekt een wifikaartje zoveel stroom weg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ja, je accu is wel behoorlijk sneller leeg ja, als wifi aanstaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mijn Cisco kaartje trekt al vrij veel stroom weg. Zonder dat kaartje kan ik gemakkelijk 2? uur werken op me laptop, met dat kaartje erin zakt dat naar 1? tot 2 uur, licht eraan hoe intensief ik me CPU gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
Dr ligt een behoorlijk accutje in mn boot, dus dan sluit ik mijn toekomstige Centrino-laptop daar wel op aan, moet goed komen. Desnoods plant ik er een duikbootaccu bij :P
Pagina: 1