Toon posts:

WOL wil wel... maar niet altijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een Medion pc (Aldi 10/2001, Intel 1,8Ghz, 256Mb) en een van de meest coole features vind ik WoL. Het aparaat staat achter een E-tech 3in1 (www.e-tech.nu/Product_Detail/1071/N) apparaat. Als ik via een website (deze www.dslreports.com/wakeup is perfect) een Wol packet of magic packet stuur gaat mijn PC perfect aan. Werkelijk heel handig, zeker in combinatie met remote desktop!

Alleen het apparaat moet wel worden aangezet binnen 15-30 minuten nadat hij voor het laast is uitgezet... als het apparaat langer uitstond dan kan ik pakketten sturen tot ik een ons weeg (via genoemde website of met een progje, maakt niet uit) maar de PC blijft gewoon uit.

Als ik de PC daarna handmatig aanzet (wel even helemaal laten 'uit-booten' anders helpt het niet) en het daarna weer uitzet, dan werkt WOL weer perfect, tenministe voor 30 minuten of zo.. daarna is het weer hommeles...

Is er iemand die weet hoe dit komt en wat er aan te doen is..

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat niemand me kon helpen en dat ik het dus helemaal zelf heb moeten uitzoeken maar goed... doe er je voordeel bij zou ik zeggen....

WOL kan prima werken vanaf het publieke internet, maar "IP directed broadcast" moet wel aanstaan op de router/firewall. Bij 9 van de 10 stnd doosjes voor thuisgebruik staat dat daadwerkelijk aan, sterker nog: kun je niet eens uitzetten.

Als dat aanstaat dan kun het magic packet naar je thuisnetwerk sturen, maar dan moet je wel zorgen dat je het naar het Broadcast address stuurt: dat eindigt altijd op 255. DUs met een thuisnetwerk in the 10 reeks wordt het 10.0.0.255.
Dus bij je portmapping moet je de UDP aanzetten op de gewenste poort en deze doorlussen naar 10.0.0.255. Dan zal het werken.

Dan nog dit: als je de poort doorzet naar het adress waar je PC normaal opstaat, (in mijn geval was dat dus 10.0.0.3) dan werkt dat maar een half uur omdat na een half uur de ARP tabel wordt gerefreshed op je router, die dan uiteraard de PC die nu uit is niet meer 'ziet'. Binnen het half uur heeft hij nog wel de ARP gegevens 'bij de hand' en kan het packet met success naar het goede MAC gestuurd worden. -- De ARP tabel heeft de mapping van het intern IP address en het MAC address.

Nogmaals: x.x.x.255 is DE key voor het succesvol gebruik van WOL het pakket wordt dan naar alle MAC addressen gestuurd (FF-FF-FF-FF-FF-FF)

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

HellBeast

Oh My GoT!

Gaaf! Ik heb hier een week geleden ook mee zitten kloten, maar het werkte toen niet. Ik ga je tip zeker proberen! _/-\o_

Beauty is in the eye of the beerholder

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Is het trouwens echt UDP port 9 of is het iets anders? Ik las ergens dat het een andere (veel hogere) port was. 32727 ofzoiets. Klopt dat?

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

lukt nog steeds niet :(

setup:

Speedtouch 510 (getweakte home).
port UDP 9 ---> 10.0.0.255 ----> Switch ----> Netwerk-kaart met WOL enabled.

:|

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Voor jou misschien handig, je kan statische ARP gegevens toevoegen.

vb : arp -s 10.0.0.1 00-aa-00-62--c6-09

Misschien dat dit het probleem van het half uur oplost?
(typ maar eens "arp" in je command prompt)

Ik weet alleen niet of dit ook in jouw router kan. Dit is namelijk een PC command.
Staat er niets in het boekje van je router?

Verwijderd

HellBeast: die replies hadden toch prima in één post gekund :? Gaarne voortaan even gebruik maken van de edit-knop.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

HellBeast, gelieve de edit knop te gebruiken als je nieuwe info hebt : Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

Edit: Hoi JSS :w

[ Voor 10% gewijzigd door Koffie op 03-04-2004 19:58 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat nog niet duidelijk is, is of je het van buitenaf probeert (met bv http://www.dslreports.com/wakeup) of vanaf je eigen subnet (dus op een andere 10.0.0.X doos met een magic packet progje)

In het eerste geval kan nl. het IPdirectedBroadcast uitstaan of erger nog: er niet op te zitten.

Als je het vanaf je eigen subnet probeert en het werkt niet... tja.. dan weet ik het ook even niet meer.

eeehm je hebt eea wel in je BIOS enabled heh :+

succes

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Mods ---> sorry |:(

ontopic:

Ik heb een progje wat het ook op je eigen LAN probeerd, maar dat werkt ook niet. Moederboard ondersteund het wel. (Asus P4B533-E). Ik vermoed dat de netwerkkaart het niet wil doen in combinatie met mijn Mobo.

Ik ga nu de netwerkkaart van mijn vriendin's pc verwisselen met die van mij. Kijken of dat wil werken.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me inderdaad het beste. Volgens mij is het idd een netwerkkaart probleem.

dwz: je hebt toch wel gecheckt of je het magic pakket ziet binnenkomen op je router? -- even simpel kijken of de lichtjes gaan flikkeren?

Ik heb een Mobo met geintegreerde NW kaart.. dat lijkt me voor in het vervolg wel aan te raden

Verwijderd

Je eigen oplossing had ik ook gegokt; je router flusht z'n ARP cache te snel.

Daar heb ik ook last van als ik een comp uitzet, en daarna de kabel uit de switch verwijder.

Maar normaliter onthouden de switches die ik heb de MAC adressen wel langer. En het zijn geen amerken ofzo, gewoon van die kleine SOHO dingen.

Oplossing daarvoor is een dedicated switch te kopen ipv een all-in-one ding.

Verwijderd

Topicstarter
Volgende keer ben je van harte uitgenodigd om deze 'gok' eerder met me te delen..:Y)

Over dat dedicted switch vs. all-in-one... lijkt me niet... immers met het broadcast addres is het opgelost, niet als een workaround maar 'the real-thing'. Alleen jammer dat ik het nergens in de documentatie te vinden was. :(

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Het lukt nog steeds niet :(

Even for the record, als je pc uit staat, dan moet je nog wel het netwerkkaartlampje zien knipperen toch?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, anders is je spanning van het moederbord en kan de PC dus nooit aanspringen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• paulus4ever
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 14:44
Das mooi k*t...

Mijn 3Com wireless gateway zegt dat het ip-adres eindigend op .255 ongeldig is en accepeert hem dus niet in een virtual server regel...

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Prutz0r schreef op 04 april 2004 @ 19:27:
Ja, anders is je spanning van het moederbord en kan de PC dus nooit aanspringen. :)
Okee, dan heb ik dus denk ik de boosdoener gevonden...

Als ik bij mijn netwerkkaart aangeef dat de kaart de PC uit de standby mag halen, dan MOET het vinkje ook aanstaan bij "de computer mag dit apparaat uitzetten om energie te besparen". Als ik alleen de eerste optie kies en dan geef ik een okee, dan slaat hij dat niet op! Als ik dan weer in de instellingen kijk, dan is het vinkje weg. Dus of allebei selecteren en de netwerkkaart blijft uit. Of alleen de eerste optie selecteren, maar die houdt de pc niet vast!

Overigens heb ik dit ook getest op een andere PC met een andere NIC en daar doetie precies hetzelfde! :S

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
dit is handige shit!!

ik heb een jaar geleden ook zo zitten fucken met dat wol. alleen dat over het internet was me nog niet gelukt. ga dat ook niet proberen nog, want dat betekent dat mn server uitmoet. en die is ff een durability test aant doen :D (al 1 maand, jippiekajee!!)

anywayz, deze gaat zeker in de bookmarks...TOP tip!! errug handig als ik in septeber naar het buitenland ga en mn pc moet ff aan (server=enige met werkende WOL hier).

heb hier nog een pc die WOl onderstuend maar die krijg ik nog niet aan de praat. zit eoa hp mobo op :( stom...

misschien dat die tip over dat stroom gebeuren werkt...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Verwijderd

Topicstarter
Hellb: dat vinkjes verhaal in windows, is in principe volstrekt irrelevant. Wol is OS onafhankelijk. Daarom moet je in je BIOS eea aan hebben staan natuurlijk ;)

Dus als het Magic Packet met het goede MACaddress erin *kan* binnenkomen (poort 9 UDP open) en als je hem ook *ziet* binnenkomen (op router) en de PC gaat niet aan, dan is er een H/W probleem wat mij betreft.

Over lichtjes die op je N/W kaart die moeten knipperen of niet is het moelijk commentaar leveren: ieder kaart is weer anders lijkt me. Als je een WOL enabled MoBo hebt + het kabeltje van de N/W kaart goed op je MoBo hebt gedrukt... dan moet'ie het doen.. zo niet: tjsa dan blijft er denk ik nog maar een ding over: naar de winkel! 8)7

Verwijderd

Hey, gewoon ff my 2 cents :) :

Ik heb een paar maand geleden ook met WOL zitten spelen, maar dat ging ook niet zo gemakkelijk, dit zijn mijn ondervindingen:
  • Je NIC moet meestal nog eens apart met het mobo verbonden worden met een WOL-kabeltje. Hoewel ik al gelezen heb dat er NIC's zijn die ook WOL aanbieden zonder die kabel stelt dat speciale eisen aan je pci-sloten. Als je hier niet zeker over bent zou ik dus het kabeltje maar leggen.
  • Bij mij stond alles goed in het mobo en de kabel was goed en toch wou hij niet booten. De reden bleek dat in mijn NIC (3Com 3C905C) WOL standaard af staat. Hier kan je met de normale drivers die XP installeert niets aan veranderen. Mijn enige oplossing was een firmware-upgrade en drivers van 3COM zodat ik WOL op 'enable' kon zetten.
Nadien ging bij mij wel alles vlot. Van arp-problemen heb ik nooit last ondervonden. Mijn 2 SOHO routers (beide SMC) houden alle MAC-adressen bij van pc's die op de router verbonden zijn geweest en daarbij ook het ip-adres dat ze toen hadden. (je kan die ntl wel verwijderen als je dat wil hé :) )

Verwijderd

Topicstarter
tja die WOL kabel... ik ging er eigenlijk vanuit dat deze bij HellB gewoon was aangesloten, toch nog voor de zekerheid in m'n vorige post genoemd...

... ben benieuwd! :)

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Hmmm, dat is het vreemde. Mijn mobo ondersteund wel WOL, maar geen aansluiting voor het kabeltje!

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4B533-E&langs=01

WOL en WOR worden vermeld als features, maar komen verder nergens terug.
handleiding : ftp://www.asus.it/pub/ASU...b533-e/e1149_p4b533-e.pdf

Overigens moet je netwerkkaartlampje toch echt wel gaan branden, of je nou wel of niet een kabeltje op je mobo hebt aangesloten. In de bios staat Power Up On PCI Card op Enabled.

:/

Verwijderd

Hellbeast: Bij jouw bord kun je het in de BIOS aanzetten> In het powermenu wake up by pci card enablen. Dan kun je van Wol gebruik gaan maken. Dat kabeltje is lang niet altijd meer nodig

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Bedankt voor je antwoord, Tom, maar zoals erboven staat had ik hem al enabled staan. ;)

Pagina: 1